Plan pracy wychowawczo – dydaktyczno – opiekuńczej w grupie dzieci 3 – 4 letnich
Spotkanie z jesienią
Metody
Cele kształcenia
Cele operacyjne
Podstawa programowa
1. Rozmowa na temat jesieni: co to jest? Czym się charakteryzuje? Jakie ma kolory?
2. Dary jesieni
3. Zabawa „Sałatka owocowa”
4. „Stempelki z ziemniaka”
5. Zabawa dydaktyczna „Dobieramy liście”
6. Opowiadanie Iwony Salach „Orzeszki”
7. Taniec liścia
8. „Jesienna kompozycja”
9. Piosenka „Jesień, jesieniucha”
10. Jesienne zagadki
11. Ćwiczenie: Czy dla każdego wystarczy?
12. Zabawa „Idziemy na spacer”
13. Zabawy dźwiękonaśladowcze
14. Lepienie muchomorków z plasteliny
15. Zabawa „Tańczący kasztanek”
16. Wiersz „Ulewa”
17. Zestaw zabaw ruchowych nr 1, 2, 3, 4 wg K. Wlaźnik
· Wyjaśnienie pojęcia pora roku i jesień.
· Wyjaśnienie jak można poznać jesień (zmiana pogody, kolory).
· Zapoznanie dzieci z kolorami jesieni: żółty, zielony, czerwony, brązowy, pomarańczowy.
· Zapoznanie dzieci z darami jesieni (kolorowe liście, kasztany, żołędzie, jarzębina, warzywa i owoce).
· Poinformowanie dzieci o miejscu, skąd pochodzą dary.
· Zapoznanie dzieci z nazwami owoców,
· Wdrażanie dzieci do uważnego słuchania i orientacji w terenie.
· Zapoznanie dzieci z metodą wykonywania stempelków z ziemniaków i farb,
· Wdrażanie do poprawnego trzymania stempelków w dłoni.
· Wykonanie pracy plastycznej.
· Rozpoznawanie kształtu liści i dobieranie ich w pary.
· Uświadomienie konieczności gromadzenia zapasów na zimę
· Rozwijanie w dziecku wyobraźni,
· Rozwijanie poczucia rytmu u dziecka.
· Kształtowanie u dziecka poczucia estetyki,
· Wdrażanie do odpowiedniego zagospodarowania kartki papieru.
· Kształtowanie poczucia rytmu u dziecka,
· Kształtowanie pamięci.
· Wdrażanie do myślenia i kojarzenia faktów
· Porównywanie liczebności zbiorów równolicznych – każde dziecko bierze z kosza jednego kasztana i żołędzia – czego jest mniej czego więcej?
· Wprowadzenie kontrastów dynamicznych: cicho – głośno, powoli – szybko.
· Naśladowanie odgłosów przyrody: deszcz, wiatr, grad.
· Zapoznanie dzieci z nazwami grzybów oraz wyglądem muchomora,
· Odróżnianie kolorów czerwonego i białego.
· Lepienie muchomorka
· Kształtowanie u dziecka poczucia rytmu,
· Zapoznanie z typowymi zjawiskami przyrodniczymi występującymi jesienią (burza, wiatr, mgła)
· Dziecko potrafi scharakteryzować jesień,
· Dziecko potrafi odróżnić kolory: żółty, zielony, czerwony, brązowy,
· Dziecko potrafi nazwać różne zmiany pogodowe (deszcz, wiatr, mgła)
· Dziecko potrafi nazwać dary jesieni i miejsca skąd one pochodzą.
· Dziecko umie wymienić nazwy owoców,
· Dziecko potrafi uważnie słuchać i orientuje się w terenie
· Dziecko potrafi wykonać pracę plastyczną za pomocą stempelków,
· Dziecko potrafi odpowiednio trzymać stempelki w dłoni.
· Dziecko potrafi wskazać parę,
· Dziecko potrafi odróżnić kształty liści,
· Dziecko potrafi znaleźć cechy podobne liści.
· Dziecko rozumie, dlaczego należy gromadzić zapasy,
· Dziecko zna zwierzęta, które gromadzą zapasy,
· Dziecko potrafi zatańczyć z listkiem w rytm muzyki,
· Dziecko potrafi wcielić się w rolę spadającego liścia.
· Dziecko potrafi wykonać pracę plastyczną,
· Dziecko potrafi zagospodarować kartkę papieru.
· Dziecko potrafi zaśpiewać piosenkę,
· Dziecko zna tekst piosenki,
· Dziecko potrafi odgadnąć zagadki,
· Dziecko zna pojęcia będące odpowiedziami zagadek.
· Dziecko potrafi wziąć po jednym przedmiocie,
· Dziecko rozumie, kiedy jest czegoś więcej a kiedy mniej.
· Dziecko zna znaczenie kontrastów,
· Dziecko potrafi odpowiednio reagować na dane słowo.
· Dziecko zna odgłosy przyrody i potraf je naśladować
· Dziecko potrafi wymienić kilka nazw grzybów,
· Dziecko potrafi ulepić muchomorka z plasteliny,
· Dziecko zna kolory: czerwony i biały.
· Dziecko potrafi powtórzyć rytm po nauczycielu,
· Dziecko potrafi wymienić niektóre zjawiska przyrodnicze (deszcz, wiatr)
I – 1, 4, 6, 13
II – 1,
I – 4, 13
I – 13,
II - 8
I – 6
II – 10
I – 4, 6, 13
...
beata22221