Okoń jest twórcą teorii 7 ogniw procesu kształcenia , nie wszystkie ogniwa muszą pojawiać się na każdej lekcji, nie musi być przestrzegana kolejność pojawiania się ogniw na lekcji.I. Uświadamianie sobie przez uczniów celów i zadań dydaktycznych. - wytworzenie u uczniów pozytywnej motywacji do uczenia się, - nauczyciel opiera sie na planie lub konspekcie lekcji -przygotowanie uświadamia im, czego i po co mają się uczyć;II. Poznawanie nowych faktów-Proces poznawania powinien opierać się na czynnościach teoretycznych i praktycznych,Sposoby poznania:A) Empiryczne:-poznanie bezpośrednie (obserwacja, spostrzeganie, eksperyment);-poznanie pośrednie (schematy, mapy, strategie, obrazy, modele);B) Werbalne:-słowo mówione (opis, opowiadanie, pogadanka, wykład, dyskusja);-słowo drukowane (opis, opowiadanie, praca z tekstem);III. Nabywanie pojęćIV. Utrwalanie wiadomości uczniów (utrwalanie, systematyzowanie wiedzy, poznawanie prawidłowości)-nastawienie uczniów na trwałe zapamiętywanie;-pełne zrozumienie przez uczniów utrwalonego materiału;-stosowanie odpowiedniej techniki uczenia się;Sposoby utrwalania wiadomości:-bierne- powtarzanie, przypominanie, uczenie się na pamięć ze zrozumieniem;-aktywne (czynne) systematyzowanie i klasyfikowanie wiadomości, kształtowanie umiejętności i nawyków w postaci ćwiczeń, praca samodzielna;V. Przechodzenie od teorii do praktyki:-uświadomienie uczniom nazwy i znaczenia danej umiejętności; -pokazanie przez nauczyciela wzorów danej czynności;-pierwsze czynności uczniów wykonywane przy stałej kontroli nauczyciela;-systematyczne i samodzielne ćwiczenia w posługiwaniu się przyswojoną umiejętnością;VI. Wykonywanie zadań dydaktyczno- wytwórczych-łączenie zdobywanych wiadomości i posługiwanie się nimi w działaniu.-Teoria i praktyka- podstawowe pojęcia tego ogniwa;VII. Kontrola i ocena wyników nauczania (sprawdzanie osiągnięć):Kontrola- sprawdzenie osiągnięć uczniów, czy i na ile opanowali oni materiał programowy; jakie pojęcia, reguły i umiejętności opanowali;Ocena- jest nieodłącznym elementem pracy dydaktycznej, w toku którego kontrolujemy stan wiadomości i umiejętności ucznia. Może wystąpić w stopniu (cyfra) lub słownie (pochwała, ocena opisowa), a także w formie graficznej (buźki, kwiatki, serduszka); osąd, opis stopnia opanowania treści;Zarzuty wobec stopni:A) Stopnie nie mają głębszego sensu:-ocenianie przebiega inaczej w różnych szkołach i u różnych nauczycieli;-pojedynczy symbol nie może dokładnie przedstawić złożonych osiągnięć pedagogicznych;-nauczyciele często oceniają przypadkowo i niedbale;-stopnie są stosowane jako kary lub środki dyscyplinujące, a nie jak właściwe miary osiągnięć;B) stopnie są pedagogicznie błahe:-są tylko symbolami;-najważniejsze wyniki są nieuchwytne, nie można ich, więc ani wycenić, ani ustopniować;-ocena nauczyciela jest mniej ważna dla ucznia niż własna samoocena;-stopnie nie pozwalają poprawnie przewidzieć późniejszych osiągnięć;C) stopnie są niepotrzebne:-nieskutecznie motywują do rzeczywistych osiągnięć w kształceniu;-gdy uczniowie opanują wszystko, co powinni, nic nie pozostaje do różnicowania za pomocą stopni;-przetrwały głównie dlatego, że nauczyciele tkwią w tradycyjnych sposobach działania;D) stopnie są szkodliwe:-niskie stopnie mogą zniechęcać mniej zdolnych uczniów do wysiłku;-stopnie powodują, że dla niektórych uczniów porażka jest nieunikniona;-niektórzy rodzice stosują kary wobec uczniów za niskie stopnie i nieodpowiednie nagrody za wysokie stopnie;-są uniwersalnym wzorem dla wszystkich uczniów mimo różnic indywidualnych między nimi;-podkreślają wspólność celów wszystkich uczniów, a zniechęcają do indywidualnych celów uczenia się;-nagradzają konformizm i karzą za twórczość;-zachęcają do rywalizacji, a nie do współpracy;-naleganie na wysokie stopnie prowadzi niektórych uczniów do oszustw;Rodzaje kontroli:-diagnostyczne (sprawdzenie);-prognostyczna;-wychowawcza (wdrażanie do samodzielności i samooceny);-motywująca;-dydaktyczna (czy materiał został opanowany przez uczniów);Metody kontroli:-ustna;-pisemna (kartkówki, klasówki, wypracowania, testy);-działania praktyczne i ćwiczenia;-praca z książką;Błędy nauczycieli:-subiektywizm w ocenie;-wieloaspektowość ocen (stopni);-brak systematycznej kontroli i oceny;-brak jawności ocen i ich uzasadnienia;-niewłaściwa atmosfera w czasie kontroli;-niewłaściwe metody kontroli;-nieocenianie lub przecenianie kontroli;-ocenianie ucznia na podstawie jego ogólnego zachowania się na lekcji;Trudności uczniów:-brak samokontroli ze strony ucznia;-kontrola mechaniczna, której celu i sensu uczeń nie rozumie, wywiera na niego szkodliwy wpływ;-nieumiejętność skupienia uwagi podczas kontroli;-nieumiejętność wypowiadania własnych opinii;
joasia_klaudia