Orografia cw. różne[1].docx

(27 KB) Pobierz
Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu - "trz"

Ćwiczenia w pisaniu i czytaniu - "trz"

1. Przepisz, napisz z pamięci a potem ze słuchu:
Trzy, trzynaście, trzydzieści, trzysta, trzask, trząść, trzeba, trzepaczka, trzewik, trzęsienie, trzoda, trzymać, trzonek, wystrzał, patrzeć, wietrzyć, ostrze, w lustrze, przedszkole, strzał, strzała, strzykawka, strzaskać, strzec, strzecha, strzelać, strzelba, strzemię, strzęp, strzępić, strzykawka, strzyżenie, nazajutrz, przechytrz, wietrz, mistrz, zegarmistrz, sztukmistrz, burmistrz, kapelmistrz, kwatermistrz
2. Wpisz: czy, trzy, oczyma, otrzyma :
Na boisku są ...................... osoby.
Pójdziesz ze mną do cioci ............. nie?
Wczoraj ....................... list od kolegi.
...................już zrobiłeś zadanie domowe?
Spójrz na świat jego ......................
On ...................... tę nagrodę, bo jest najlepszy.
3. Ułóż po jednym zdaniu z wyrazami z ćwiczenia nr 1.
4. Dopisz wyrazy do podanych niżej sylab początkowych:
trzy....... trzo....... trze............ trzę..............
trza....... trza......... trzy............ strza............
strze.......... strzy........... strze......... trze..........
5. Poniższe zdania napisz najpierw z pamięci, a potem ze słuchu:
ˇ Trzy dziewczynki z trzeciej klasy pójdą pojutrze na konkurs ortograficzny.
ˇ Zimą trzeba dokarmiać ptaki i leśne zwierzęta.
ˇ Nauczycielka zatrzymała w klasie tych, którzy otrzymali jedynki z klasówki.
ˇ Dyżurny otworzy okno i przewietrzy klasę.
ˇ Patrz uważnie i znajdź brakujące szczegóły.
ˇ Zajączek trząsł się ze strachu.
ˇ Trzeba posprzątać zabawki i pościelić łóżka.
ˇ Trzymaj chusteczkę i wytrzyj buzię.
ˇ Otrzyj łzy i przestań już płakać.
ˇ Pomóż mi i wytrzyj naczynia.

Sprawdzian wiadomości ortograficznych (dla uczniów klas III-IV)

1. Zapisz swoje imię, nazwisko i adres.
.................................................................................
.....................................................................................................................................
Napisz tytuł ostatnio przeczytanej książki, lektury:
.......................................................................................................................................
2. Uzupełnij brakujące litery w wyrazach ( ci, ć, si, ś, dzi, dź, zi, ni, ź, ń):

___emno, __adek, __ma, __wiga, __elony, __le, __ewa, __limak, ś__eg, pię__, sło__, jele__, zanie__, koś__, __ano.

3.
http://log0pedia.republika.pl/cw_do_terapii_ped/spr1.gif
W poniższych wyrazach uzupełnij ó lub u:
si__demka, wr__cił, __semka, mam___sia, mal__ję, pak___nek, mal__szek, __lewa, na dach__, tat__ś, kr__l, w__zek.

4.
http://log0pedia.republika.pl/cw_do_terapii_ped/spr2.gif
"ż" piszemy .................................................................................................................

Uzupełnij w poniższych wyrazach rz lub ż:
nó__, ró__a, __ółw, b__oza, maryna___, o___eł, o__echy, bu__a, w no__e, t__eba, p__ecież, ju__, d__ewo, wie__ba.

5.
"ch" wymienia się na ................................................................
Uzupełnij w poniższych wyrazach h lub ch
__ak, ___leb, __ustawka, ___ata, __ania, pu___, ___erbata, ___usta.

6. Dopisz brakujące zakończenia wyrazów:

Nad rzek___ chłopcy przypatrywali się pływającym rybk____.
Dziewczynki przyglądały się kwiatk____ rosnącym nad wod____.

7. Dopisz przeczenie "nie"

_______ lubię chodzić do szkoły.
Zupa ogórkowa jest __________ dobra.
Pinokio popadł w _______wolę.

 


 

Sprawdzian znajomości zasad pisowni ó/u

1. Który z podanych wyrazów nie pasuje do pozostałych ze względu na zasadę pisowni

http://log0pedia.republika.pl/cw_do_terapii_ped/sprU1.gif

3. Uzupełnij luki w podanym wierszyku i ustal, ile wystąpiło w nim wyrazów z "u"
Ależ zimno, ale mr__z!
Ciepłe b__ty, koż__ch wł__ż.
Hen, po wzg__rzach, gna wich__ra!
Gdyś w koz__chu, nic nie wsk__ra.
Sp__jrz, jak srozy się mrozisko.
Sk__ł pancerzem wok__ł wszystko.
L__d na rzece, na jeziorze...
H__k! Pekają drzewa w borze.
W chacie siedź, bo zginiesz chłopie!

a) 6
b) 3
c) 7
d) 4


4. Które z podanych wyrazów są wyjątkami od reguły nakazującej pisanie "ó" w końcówkach
"ówka"?
a) sznur__wka
b) sk__wka
c) stal__wka
d) zas__wka

5. Do której grupy wyrazów przyplątało się nie pasujące tu słowo zawierające "u"?
a) pr__chno, pr__ba, r__zga, wr__żby,
b) m__żdżek, __wdzie, dw__ch, pr__żniak,
c) __wczesny, przepi -rka, kr__szec, skr__ty,
d) r__żnica, pr__szyć, wł__kno, pr__znować.

6. Jaka reguła uzasadnia pisownię "ó" w wyrazach: sówka, zdrówko, pióro,
krówka, znów?
..............................................................................................................................................
7. Od jakich czasowników pochodzą wyjątki: zasuwka, wsuwka, skuwka,
okuwka?
..............................................................................................................................................

8. Wypisz wyrazy z "ó" niewymiennym ............................................................................


Poniższe wyrazy dopasuj do odpowiednich rubryk tabelki:

maluszek, stołów, widzu, tulipan, nagród, żarówka, rysuje, huzar, rysunków, siódemka, koszula, futryna, parówka, wlókł, zapisujemy, smaku, wędrując, miód, podusia, zamalują, sportu, zupełnie, w ręku, warunek

 

ó wymienne

 

u w końcówkach czasowników

 

ó niewymienne

 

u w sylabie początkowej

 

U na końcu wyrazu

 

U w końcówkach rzeczowników

 

ó w końcówkach

 

http://republika.onet.pl/_d/adv/zwin.gifhttp://republika.onet.pl/_d/adv/logo3.gif

http://republika.onet.pl/_d/adv/rozwin.gif

http://republika.onet.pl/_d/adv/run2.gif

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin