PLAN PRACY
instruktora w punkcie nauczania
TEMAT: PRZEZNACZENIE I OGÓLNA BUDOWA BUSOLI AK.
CZAS: Regulowany przez kierownika zajęć.
POTRZEBY MATERIAŁOWE:
- busola AK - 4 szt.
WARUNKI BEZPIECZEŃSTWA:
- Wykonywać tylko czynności nakazane przez instruktora
PRZEBIEG SZKOLENIA
LP.
ZAGADNIENIA I CZYNNOŚCI NSTRUKTORA
CZAS
1.
PODAĆ TEMAT I CEL PRZERABIANEGO ZAGADNIENIA
„BACZNOŚĆ: doskonalił was będę z PRZEZNACZENIA I OGÓLNEJ BUDOWY BUSOLI AK. .SPOCZNIJ”
MA TO NA CELU: doskonalić wiedzę szkolonych nt. prawidłowej budowy i przeznaczenia busoli AK.
2 min.
2.
SZKOLENIE PROWADZIĆ WEDŁUG MODELU PODSTAWOWEGO.
W działaniach bojowych lub podczas szkolenia w okresie pokoju , w terenie można się orientować :
- bez mapy
- za pomocą mapy
- zdjęć lotniczych ( fotomap)
- szkiców
- informacji uzyskanych od miejscowej ludności
istotą orientowania się w terenie jest poprawne określenie kierunków stron świata , własnego położenia w stosunku do otaczających przedmiotów terenowych , utrzymanie nakazanych kierunków działania , a w walce dodatkowo określenie położenia wojsk własnych i przeciwnika .
W działaniach bojowych wojsk do rozwiązywania różnorodnych zadań zachodzi potrzeba wykonywania pomiarów kątów poziomych i pionowych , odległości , kąta nachylenia terenu , wysokości przedmiotów terenowych i szerokości przeszkód wodnych. Pomiary te można wykonywać za pomocą specjalnych przyrządów lub w przybliżeniu prostymi sposobami.
Pomiar kątów poziomych i pionowych można określić w stopniach lub w tysięcznych.
STOPIEŃ – jest to trzystasześćdziesiąta część kąta pełnego , 1 stopień = 60” ( sekund)
TYSIĘCZNA – jest to jedna szęciotysięczna część obwodu koła , albo inaczej – jest to kąt , pod którym widać odcinek jednego metra z odległości 1000m.
Kąt ten można mierzyć przyrządami takimi jak :
- lornetka
- busola PAB-2
- busolka AK
- lornetka lub
- lub za pomocą środków podręcznych
Służy do określania kierunków stron świata , pomiaru azymutów w tysięcznych , orientowania mapy i zdjęcia lotniczego , zaznaczania na szkicu kierunku północnego oraz ustalania w terenie wyznaczonego kierunku działania . Igła busoli wskazuje kierunek północy magnetycznej
Wartość każdej działki busoli AK wynosi 100 tysięcznych , co odpowiada 6 stopniom. Działki opisane są co 500 tysięcznych zgodnie z ruchem zegara. Zgranie zerowej nastawy podziałki z północnym końcem strzałki magnetycznej ( przy zwolnionej igle ) nazywa się ORIENTOWANIEM BUSOLI.
Chcąc posługiwać się busolą należy ją sprawdzić , a przede wszystkim działanie igły magnetycznej. W tym celu należy otworzyć pokrywę busolki , co powoduje automatyczne zwolnienie zacisku igły magnetycznej i ustawić busolę w położeniu poziomym . Po ustabilizowaniu się igły należy kilkakrotnie wyprowadzić ją za pomocą stalowego przedmiotu ( kluczyk , nożyk , gwóźdź itp. ) z położenia północ- południe. Jeżeli igła po każdym odchyleniu szybko wraca do swojego poprzedniego działania , oznacza to , że czułość igły jest dobra i busola jest sprawna.
-zorientować busolki
-ustawić busolę tak , aby linia celowania ( przez ernik-muszka ) pokryła się z kierunkiem na obserwowany przedmiot ( przeziernik od strony oka )
-obracać ruchomy pierścień tak busoli aż zerowa podziałka znajdzie się naprzeciwko igły magnetycznej
AZYMUT MAGNETYCZNY jest to kąt zawarty między kierunkiem północnym a kierunkiem na dany punkt.
BUSOLKA AK
1-PUDEŁKO
2-PRZYKRYWKA
3-LUSTERKO
4-LIMBUS
5-PIERŚCIEŃ Z PODZIAŁKĄ
6-BOK Z PODZIAŁKĄ MILIMETROWĄ
3.
Czynności instruktora w części końcowej szkolenia:
- zbiórka ćwiczących / likwidacja PN /;
- omówienie szkolenia / podanie najlepiej i najgorzej ćwiczących /;
- omówienie popełnianych błędów i sposobu ich usunięcia;
- podanie komend do przegrupowania się na następny PN lub w miejsce zakończenia zajęć;
- złożenie meldunku kierownikowi zajęć o zakończeniu szkolenia na PN oraz przekazanie uwag.
3min.
OPRACOWAŁ:
.........................
piewca