FILOZOFIA_PRAWA_wyklad.doc

(123 KB) Pobierz
FILOZOFIA PRAWA – ĆWICZENIA

FILOZOFIA PRAWA – ĆWICZENIA

 

 

 

I. Wprowadzenie                                                                                                      05.10.2004r.

 

1.      Systemy filozoficzne:

 

A)    Metafizyka ( ontologia)

- nauka o bycie,

- badanie istoty rzeczy.

   B) Epistemologia (gnoseologia)

- nauka o poznaniu,

- sposobach poznania,

- granicach poznania,

- możliwościach poznawczych człowieka,

- źródła poznania: zmysły (empirycznie), rozum, intuicja, wiara.

   C) Aksjologia

- nauka o wartościach

aksjomat – twierdzenie, które przyjmuje się za prawdziwe

obiektywny – niezależny od woli świadomości człowieka

subiektywny zależny od woli i świadomości człowieka

   D) Estetyka

- nauka o pięknie, rozumianym jako wartość

   E) Etyka

- nauka dobra i zła

- moralność – wewnętrzne przekonanie o tym co jest dobre, a co złe.

 

                                                                                                                           12. 10 2004r.

 

powszechność – dominująca większość

indywidualizm – zależy od jednostki, konkretnej osoby

relatywizm – coś co jest zmienne (zależne ) od czasu i przestrzeni, nie jest to nihilizm – brak wartości

absolutyzm – coś co jest niezmienne w czasie i przestrzeni

F) Metodologia

- dział filozofii

- metody poznania naukowego

- dociekanie istoty rzeczy bez opierania się na utartych poglądach

 

 

PLATON

 

1.      Według Platona istnieją dwa światy : świat idei i świat materialny

a) idee są:

- niematerialne

- wieczne

- doskonałe

- niezmienne

 

b) ciało należy do świata materialnego

„ Ciało jest kajdanami duszy człowieka”

II. Filozofia prawa, filozofia człowieka                                                                   19. 10.2004r.

1.Filozofia człowieka

  - kim jest człowiek

  - jaki jest człowiek w relacji z filozofią prawa – to w jaki sposób postrzegamy człowieka tak dostosowujemy założenia ustrojowe

Hobbes – człowiek jest zły z natury – ustrój absolutny

Rousseau – człowiek jest z natury dobry – demokracja społeczna

demokratyzm – rządy ogółu

elitaryzm – rządy wybranej grupy „stojącej” wyżej od reszty społeczeństwa w hierarchii społecznej.

2.Filozofia, a polityka

- czym jest polityka

- jakie cechy powinna mieć aby była sztuką rządzenia

- formowanie ideału polityka

- teoria elit

- powiązanie rozwiązań z filozofia prawa

 

BENTHAM

 

- wrodzona konstytucja fizyczna – dążenie do przyjemności

- osoba jest wolna , ma wybór pomiędzy przyjemnością, a przykrością, a to wynika przynależności do społeczeństwa

- prawo jest układem reguł pierwotnych (prawo materialne) i wtórnych (prawo formalne):

w sposobie zmiany, sposobie zasądzania i sposobie rozpoznania

 

AUSTIN 

 

- sprzeciw w stosunku do common law

- bunt przeciwko tradycyjnym wartościom, zmiana na system prawa

- definicja wyrasta z założeń

- prawo od początku do końca powinno być tworzone przez dana społeczność, tylko i wyłącznie na potrzeby tej społeczności

- prawo to nakaz suwerena zabezpieczony przymusem państwowym

 

                                                                                                                                  09.11.2004r.

 

 

 

 

HABERMAS

 

Modernizm:

- blisko oświecenia

- opisywanie rzeczywistości z punktu widzenia człowieka, który stara się być obiektywny

- wszystkie dziedziny mają pełnić rolę służebną

- historyczność

 

 

WEBER

 

-filozofia człowieka- indywidualny rozwój każdej jednostki, rola podmiotu doceniona wobec kultury, twórczy wkład człowieka.

 

Postmodernizm:

- sztuka dla sztuki

- świadomość podmiotu tworzącego

- eklektyczny – połączenie różnych elementów w określony sposób, który prowadzi do powstania nowego dzieła, nowego systemu

- wielowątkowość

- ahistoryczność

 

BAUMAN

 

Państwo narodowe;

- suwerenność przejawia się na czterech płaszczyznach:

·         militarna

·         gospodarcza

·         kulturowa

·          

- państwo narodowe zanika,

- istnieją więzi ekonomiczne, tworzone przez duże korporacje, które prowadza do zaniku państwa narodowego ( utraty suwerenności przez państwo )

- zatracenie suwerenności kulturowej, gospodarczej

- globalizacja – jednolita gospodarka i kultura światowa, wynikiem jest szybki przepływ informacji ( zatraca się czynnik miejscowy oraz więzi międzyludzkie)

- globalizm – światowy, jest skutkiem korzystania przez człowieka z wolności, materialny

- uniwersalizm – światowy, należy do sfery wartości

 

 

                                                                                                                                16.11.2004r.

                                                                                                                                23.11.2004r.

 

 

III. Prawo natury o niezmiennej treści                                                                    

 

1.Umowa społeczna :

- w rozumieniu historycznym – fakt mający miejsce w historii

- w rozumieniu filozoficznym pewna fikcja, założenie rozumowe do uzasadnienia danego systemu filozoficznego. Na tej koncepcji opiera się współcześnie ustrój demokratyczny.

 

2. Umowa społeczna wg Hobbesa :

- stan natury – był stanem wojny wszystkich ze wszystkimi i spowodował związany z nim strach o utratę życia. Doprowadziło to do zawarcia umowy jednoetapowej (każdego z każdym) tworzącej społeczeństwo i państwo

- treść umowy :

·         zrzeczenie się przez jednostki swojej wolności na rzecz suwerena

·         w rezultacie tej umowy obywatele mogą mieć w państwie tylko tyle wolności, ile rządzący państwem zachcą im udzielić

·         powstaje państwo absolutystyczne ( państwo – Lewiatan) , które zdaniem Hobbesa jest najdoskonalszym z ustrojów, co ma uzasadnienie w naturze człowieka, który kierując się wolnością działa antagonistycznie i destrukcyjnie.

 

3. Umowa społeczna wg Locke :

- stan natury ludzie nie chcąc sami rozstrzygać konfliktów stworzyli państwo – zawarli dwuetapową umowę społeczna każdego z każdym

- treść umowy:

·         przeniesienie na władzę publiczną prawa do rozsądzania sporów i wymierzania sprawiedliwości

·         jednostki nie zrzekły się wolności, która miały w stanie natury, lecz jedynie uwolniły się od niewygodnej sytuacji w której każdy był sędzią w swojej sprawie

·         w razie bezprawnego ograniczenia wolności Locke przyznaje społeczeństwu prawo do oporu – rewolucji.

 

4. Umowa społeczna wg Rousseau:

- przejście ze stanu natury do życia w państwie

·         postulat – wszystkie jednostki mają po utworzeniu państwa uczestniczyć w rządzeniu na zasadzie równości

- nie ogranicza równości człowieka – ten podlega tylko prawu pozytywnemu, na które się zgodził, a nie innym ludziom

- utożsamianie grupy rządzących i rządzonych

- ma charakter społeczny:

·         sytuacja jednostki jest rozpatrywana z punktu widzenia całego społeczeństwa

·         celem państwa jest korzyść wszystkich, a nie jednostek czy grup

- wymaga poddania się państwu, rezygnacja ze stanu natury i poddanie się stanowi społecznemu.

 

5. Umowa społeczna wg Kanta:

- stan natury :

·         permanentny niepokój, doprowadził do zawarcia jednoetapowej umowy społecznej

·         Kant wiążąc z umową powstanie państwa nie traktował jej jako faktu historycznego, lecz jako ideę rozumu. Umowa stanowi uzasadnienie dla prawa pozytywnego

- stan państwowy:

·         zawierając umowę o utworzeniu państwa ludzie pozbyli się wprawdzie zewnętrznej wolności, ale tylko po to by ją natychmiast odzyskać jako członkowie wspólnoty z stanie prawnym

·         umowa zjednoczenia przechodzi w umowę o władze – zobowiązuje każdego prawodawcę, aby wydawał ustawy ten sposób, jak gdyby wypływały one z połączonej woli całego ludu i ażeby traktować każdego poddanego tak, jak gdyby zgodził się również on na owe prawa

·         umowa społeczna wyznacza granice wolności  i powołuje prawo chroniące granice wolności

·         umowa tworzy→ państwo→ prawo→ stan prawny→ gwarancję pokoju

 

 

 

 

 

IV. Prawo natury o niezmiennej treści, a prawo natury o zmiennej treści.             30.11.2004r.

 

1. Prawo natury o niezmiennej treści:

a) źródło:

- Bóg albo natura człowieka

b) treść:

- stała zawsze i wszędzie,

- absolutystyczna,

- obiektywna,

- powszechna – poglądy przeważające, dominujące w danym społeczeństwie

c) forma:

- niezmienna,

- o charakterze normatywnym

d) prawo do oporu:

- jest dane społeczeństwu, ale są wyjątki ( Rousseau, Kant)

* teorie ontologiczne

* urzeczywistnia wartość jaką jest sprawiedliwość

2. Prawo natury o zmiennej treści:

a) źródło:

- rozum człowieka

b) treść:

- zmienna,

-  zależna od czasu i miejsca, od kultury,

- tworzona przez człowieka w danym miejscu i czasie,

- relatywna,

- subiektywistyczna,

- powszechna,

c) forma:

- niezmienna,

- wartości, postulaty, ideały,

- powinność ustanowienia norm

d) prawo do oporu:

- nie jest dane społeczeństwu (Stammler, Radbruch) Kant – prekursor prawa natury o zmiennej treści

* teorie gnoseologiczne

 

V. Pozytywizm prawniczy                                                                                      07.12.2004r.

 

1. Sokrates

- najwyżej cenioną wartością jest sprawiedliwość, jej emanacją są prawa – jest to zalążek myślenia pozytywistycznego.

2. L. Morawski

a) pozytywizm twardy:

- teza społeczna:

·         prawo tworzy się w drodze szeroko pojętego dyskursu,

·         inaczej nazwana pewną kontraktowością,

·         prawo jest tworzone przez suwerena, który wyraża wolę większości, zgodnie z określoną procedurą

 

 

- teza o rozdziale:

·         prawo i moralność to różne systemy normatywne niezależne od siebie

 

- pozytywistyczna zasada rządów prawa:

·         prawo pozytywne implikuje obowiązek posłuszeństwa wobec reguł prawnych i tylko prawo pozytywne może nas z tego obowiązku zwolnić

 

- test pochodzenia

·         każdą normę możemy zidentyfikować przez wskazanie autorytetu normodawczego, który ją wydał lub uznał oraz przez wskazanie aktu w którym ta norma jest zawarta.

 

b) pozytywizm miękki.

 

 

VI...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin