PYTANIA NA KOŁO KARBOWA-KONWERSY.docx

(16 KB) Pobierz

Konwersatorium 2 ?!?!?!?!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konwersatorium 3 (Schaffer)

1.       O jakiej podstawowej potrzebie mówi tekst? Dlaczego nazywana jest ona ,,podstawową’’? Czy jest to potrzeba specyficznie ludzka?

1.       Co to jest przywiązanie (definicja) i czym się charakteryzuje?

2.       Co to znaczy, że przywiązanie działa jak system kontroli?

3.       Dzięki czemu tworzy się przywiązanie dziecka do opiekuna?

4.       Jak wygląda rozwój przywiązania (fazy rozwoju)?

5.       Co jest kryterium wyróżniania typów przywiązania? Czym charakteryzują się poszczególne typy przywiązania w dzieciństwie i w dorosłości? Jak je diagnozujemy?

6.       Czym są uwarunkowane różnice indywidualne w przywiązaniu dzieci?

7.       Dzięki czemu doświadczenia przywiązaniowe nabywane w dzieciństwie przenoszone są do dorosłości?

8.       Co to są wewnętrzne modele operacyjne (definicja)  i jakie funkcje pełnią?

Konwersatorium 4 ( Franken )

1. O jakiej potrzebie mówi tekst? Czy jest to potrzeba specyficznie ludzka?

2. Jakie działania/aktywności/zachowania ludzkie można uznać za przejawy tej potrzeby?

3.Czym charakteryzuje się ta potrzeba? Czy różni się ona od potrzeby omówionej w poprzednim tekście (Schaffer, 2007)

4. Jakie funkcje spełnia ta potrzeba?

5. Od kiedy działa ten motyw (moment w rozwoju)?

6. Jak działa mechanizm uruchamiający i wyłączający tą potrzebę (pobudzenie a afekt wg Berlyne’a; pobudzenie a efektywność wg Yerkesa-Dodsona; eskploracja a lęk)?

7. Jak można wyjaśnić różnice indywidualne w realizacji tego motywu (2 perspektywy)?

Konwersatorium 5 ?!?!?!?!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kowersatorium 6 (Izard)  31.03

1.       Jak jest rozumiana ,,emocja’’ w teorii zróżnicowanych emocji (definicja)? Który element definicji emocji jest nadrzędny w stosunku do pozostałych?

2.       Co uruchamia/wzbudza emocje?

3.       Jak autorzy teorii opisują wzajemne relacje między emocją a poznaniem (czy są to procesy zależne vs niezależne, jak na siebie wpływają, czy ich relacja jest stabilna vs zmienna)?

4.       Czym jest struktura kognitywno-afektywna w tej teorii i jak powstaje?

5.       Jakie funkcje pełnią poszczególne emocje oraz wzorce emocji?

6.       W jaki sposób emocje kształtują osobowość?

 

Konwerstatorium 7 (Frączek)

1.       Co powoduje pojawienie się frustracji – frustracja jako przeszkoda; konflikty motywacyjne (typy konfliktów)?

2.       Jakie są psychologiczne następstwa wystąpienia przeszkód?

3.       Jak należy rozumieć stan frustracji w kategoriach popędu lub emocji?

4.       Na czym polegają konsekwencje/skutki/następstwa frustracji (dwa typy nastawienia i reakcji wobec przeszkód)?

4.1. Na czym polegają związku frustracji z agresją? 

4.2. Czym charakteryzuje się fiksacja?

4.3. Na czym polega regresja?

4.4. Co to są mechanizmy obronne (węższe ujęcie vs szersze ujęcie) i jakie mechanizmy obronne wyróżniamy? Podaj przykłady własne do poszczególnych mechanizmów obronnych.

 

Konwersatorium 8 (Oatley)

Zagadnienia

1.       Na jakich wymiarach można opisać różnice w emocjonalności (jakich aspektów )te różnice dotyczą ?

2.       Co pośredniczy w utrzymywaniu się różnic indywidualnych w ciągu życia?

3.       Jakie dwa rodzaje źródeł różnic indywidualnych w sferze emocji można wskazać i na które wymiary różnic w emocjonalności mają one wpływ?

4.       Jakie wymiary opisujące interakcje z innymi ludźmi wpływają na różnice indywidualne w emocjach i w jaki sposób?

Konwersatorium 9 ( Tavris)

Zagadnienia

1.       Na czym polega proces uczenia się? Jakie trzy mechanizmy uczenia się opisuje tekst?

2.       Warunkowanie klasyczne – definicja

2.1. Jaki jest schemat warunkowania klasycznego (elementy schematu: bodziec bezwarunkowy, reakcja bezwarunkowa, bodziec warunkowy, reakcja warunkowa – definicja i ich wzajemne powiązania)?

2.2. W jakich warunkach dochodzi do najbardziej optymalnego warunkowania klasycznego?

2.3. Jakie zasady rządzą uczeniem się przez warunkowanie klasyczne?

2.4. Podaj przykład klasycznego warunkowania emocji

2.5. Czego (w odniesieniu do emocji) uczymy się w wyniku warunkowania klasycznego?

3.       Warunkowanie instrumentalne – definicja

3.1. Jakie są rodzaje konsekwencji reakcji i jak wpływają one na reakcję (uwaga: w tabeli jest błąd!)? Podaj własne przykłady

3.2. Jaki rodzaj oraz sposób stosowania ,,konsekwencji reakcji’’ jest najbardziej optymalny?

3.3. Kiedy dochodzi do wygaszenia reakcji warunkowej w tym modelu uczenia się?

3.4. Czego (w odniesieniu do emocji) uczymy się w wyniku warunkowania instrumentalnego?

4.       Modelowanie – definicja

4.1. Kiedy zachodzi modelowanie?

4.2. Czego (w odniesieniu do emocji) uczymy się w wyniku modelowania?

 

Konwesatorium 10 ( Le Doux )

1.      Jakie struktury mózgowe uczestniczą w warunkowaniu emocji (jak się nazywają i za co odpowiadają)(wybierz tylko kilka najważniejszych)

2.      Czego dowiodły badania nad warunkowaniem strachu u szczurów?

3.      Jakie struktury mózgowe angażują i za co odpowiadają wysoka i niska droga wzbudzania emocji ( funkcje)?

4.      Jaki jest mechanizm mózgowy, który prowadzi do utraty wspomnień traumatycznych wydarzeń?

5.      Czym się różni pamięć emocjonalna od pamięci deklaratywnej ??

Konwersatorium 11:

- jakie są dwa poziomy uświadomienia emocji wg Reykowskiego?

- na czym polegają zniekształcenia w uświadomieniu emocji?

- z czego mogą wynikać ograniczenia procesu uświadomienia emocji?

- jaka jest rola relacji z rodzicami dla kształtowanie się umiejętności uświadamiania i rozumienia emocji?

- co to jest narracyjny schemat emocji?

- co to są skrypty emocjonalne?

- jak zmieniają się kompetencje dzieci w uświadamianiu emocji wraz z rozwojem?

 

Konwersatorium 12:

- definicja i geneza dwóch systemów motywacyjnych

- skąd się biorą różnice indywidualne motywów ukrytych - mechanizm

- porównanie motywów ukrytych i motywacyjnych wyobrażeń Ja

- na czym polega doznanie ,,flow''?

- konsekwencje niespójności celów z motywami

- sposoby pomiaru motywów ukrytych

 

Konwersatorium 13:

- co to jest samokontrola emocjonalna wg Kofty?

- z czego wynika trudność w kontroli emocji?

- schemat przebiegu procesów samokontroli

- porównanie procesów samokontroli z mechanizmami obronnymi

- na czym polega regulacja emocji w procesualnym modelu Grossa, w modelu strukturalnym Dodge'a i Garber, w modelu strukturalnym Cicchettiego, Ackermana i Izarda

Zgłoś jeśli naruszono regulamin