Kultura organizacyjna11111111.docx

(19 KB) Pobierz

Kultura organizacyjna instytucji to podstawowe pojęcie w nowoczesnej teorii zarządzania, w tzw. podejściu kulturowym.

Spis treści

[ukryj]

·         1 Definicja

·         2 Czynniki wpływające na kulturę organizacyjną

o        2.1 Ekologiczny

o        2.2 Skumulowane cechy zespołu

o        2.3 System społeczny instytucji

o        2.4 System normatywny

·         3 Zobacz też

Definicja[edytuj]

Wybrane definicje kultury organizacji w psychologii zarządzania:

System znaczeń przyjmowanych przez członków organizacji, odróżniający tę organizację od innych.

·         Stephen P. Robbins

Całość fundamentalnych założeń, które dana grupa wymyśliła, odkryła lub stworzyła, ucząc się adaptacji do środowiska i integracji wewnętrznej.

·         E. Schein

Zbiór wierzeń, przekonań, szerzących się w firmie, dotyczących tego, jak prowadzić interesy, jak powinni zachowywać się pracownicy i jak powinni być traktowani.

·         L.W. Rue, P.G. Holland

Właściwy klimat organizacyjny i sposób zarządzania, system zachęt, kwalifikacji, stosunki międzyludzkie.

·         E. Piętkiewicz, S. Kałużny

Niepisane, przestrzegane często podświadomie zasady, które wypełniają lukę między tym, co napisane, a tym co się rzeczywiście dzieje. Kultura dotyczy wspólnych poglądów, ideologii, wartości, przekonań, oczekiwań i norm.

·         R. Deshapande, R. Parasurman

Zespół wartości, tradycji, przekonań, postaw, które są istota wszystkiego, co się robi i myśli w organizacji. Jest ona zasilana przez system obrzędów, rytuałów, wzorców komunikowania się, nieformalnych struktur.

·         L.J. Mullins

Czynniki wpływające na kulturę organizacyjną[edytuj]

Badaniami nad kulturą organizacyjną instytucji zajmowała się m.in. amerykańska psycholog C.Anderson. Wyodrębniła 4 elementy, jakie mają wpływ na kulturę organizacyjną, każdy kolejny wymiar traktowany jest jako bardziej istotny:

Ekologiczny[edytuj]

·         zewnętrzny
otoczenie, które wpływa na klimat instytucji: inny jest w stylowym budynku z tradycjami, inny w "pudełku" w środku blokowiska.

·         wewnętrzny
architektura, estetyka, kolorystyka, oświetlenie, rodzaj i jakość sprzętu

Skumulowane cechy zespołu[edytuj]


Są to cechy zespołu, które przeważają w danej instytucji.

·         Przykładowe cechy zespołu:

o        płeć
Jeśli instytucja ma przewagę jednej płci, mówi się wówczas o płci instytucji. Inaczej zarządza się kulturą kobiecą, inaczej męską, np. kobiety są bardziej komunikatywne, emocjonalne, powodują szybkie rozładowanie konfliktów, są mniej skierowane na podejmowanie ryzyka.

o        wiek
Generalnie należy liczyć się z tym, że firma zatrudniająca pracowników w starszym wieku będzie bardziej oporna na zmiany, wprowadzanie nowoczesnych technologii.

o        generacja
Dzisiejszy dwudziestolatek jest inny niż dawniej, mają na to wpływ np. wydarzenia historyczne, polityczne.

o        doświadczenie
Już nie generacyjne, ale ludzkie -inaczej zarządza się firmą, w której jest przewaga nowych pracowników niż stabilnym od lat zespołem.

System społeczny instytucji[edytuj]

·         struktura
Struktura organizacyjna ma istotny wpływ na kulturę organizacji. Istnieją różne typy struktur o różnej hierarchii, jeśli w firmie jest nadmierna liczba szczebli, przepływ informacji może zostać znacznie ograniczony, ponieważ jest filtrowana (jest to bardzo częste zjawisko -blokowania informacji).

·         sposoby podejmowania decyzji
Mniej lub bardziej scentralizowane, np. w niektórych instytucjach o wszystkim decyzję podejmuje dyrektor, w innych uprawnienia są delegowane.

·         procesy komunikacji:

o        formalne (np. informacje są przekazywane wyłącznie na piśmie)

o        interpersonalne

System normatywny[edytuj]

·         normy
reguły, zasady, jakie obowiązują w instytucji (pisane i niepisane)

·         wartości (system wartości)
co sobie dana instytucja ceni

·         system znaczeń
System znaczeń wiąże się z systemem wartości. W każdej instytucji jest on podobny, ale w zależności od charakteru instytucji, kładziony jest różny nacisk na poszczególne elementy, np. w centrum szkoły jest rozwój dziecka, policji -bezpieczeństwo. Ale bezpieczeństwo też może mieć różne znaczenia, np. w jednym miejscu zwiększenie liczby policjantów na ulicach może być traktowane jako zwiększenie poczucie bezpieczeństwa, a gdzie indziej wręcz przeciwnie. Również różnie buduje się szkołę, bo istnieją różne pojęcia rozwoju.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin