Kultura organizacyjna instytucji to podstawowe pojęcie w nowoczesnej teorii zarządzania, w tzw. podejściu kulturowym.
Spis treści
[ukryj]
· 1 Definicja
· 2 Czynniki wpływające na kulturę organizacyjną
o 2.1 Ekologiczny
o 2.2 Skumulowane cechy zespołu
o 2.3 System społeczny instytucji
o 2.4 System normatywny
· 3 Zobacz też
Definicja[edytuj]
Wybrane definicje kultury organizacji w psychologii zarządzania:
System znaczeń przyjmowanych przez członków organizacji, odróżniający tę organizację od innych.
· Stephen P. Robbins
Całość fundamentalnych założeń, które dana grupa wymyśliła, odkryła lub stworzyła, ucząc się adaptacji do środowiska i integracji wewnętrznej.
· E. Schein
Zbiór wierzeń, przekonań, szerzących się w firmie, dotyczących tego, jak prowadzić interesy, jak powinni zachowywać się pracownicy i jak powinni być traktowani.
· L.W. Rue, P.G. Holland
Właściwy klimat organizacyjny i sposób zarządzania, system zachęt, kwalifikacji, stosunki międzyludzkie.
· E. Piętkiewicz, S. Kałużny
Niepisane, przestrzegane często podświadomie zasady, które wypełniają lukę między tym, co napisane, a tym co się rzeczywiście dzieje. Kultura dotyczy wspólnych poglądów, ideologii, wartości, przekonań, oczekiwań i norm.
· R. Deshapande, R. Parasurman
Zespół wartości, tradycji, przekonań, postaw, które są istota wszystkiego, co się robi i myśli w organizacji. Jest ona zasilana przez system obrzędów, rytuałów, wzorców komunikowania się, nieformalnych struktur.
· L.J. Mullins
Czynniki wpływające na kulturę organizacyjną[edytuj]
Badaniami nad kulturą organizacyjną instytucji zajmowała się m.in. amerykańska psycholog C.Anderson. Wyodrębniła 4 elementy, jakie mają wpływ na kulturę organizacyjną, każdy kolejny wymiar traktowany jest jako bardziej istotny:
Ekologiczny[edytuj]
· zewnętrznyotoczenie, które wpływa na klimat instytucji: inny jest w stylowym budynku z tradycjami, inny w "pudełku" w środku blokowiska.
· wewnętrznyarchitektura, estetyka, kolorystyka, oświetlenie, rodzaj i jakość sprzętu
Skumulowane cechy zespołu[edytuj]
Są to cechy zespołu, które przeważają w danej instytucji.
· Przykładowe cechy zespołu:
o płećJeśli instytucja ma przewagę jednej płci, mówi się wówczas o płci instytucji. Inaczej zarządza się kulturą kobiecą, inaczej męską, np. kobiety są bardziej komunikatywne, emocjonalne, powodują szybkie rozładowanie konfliktów, są mniej skierowane na podejmowanie ryzyka.
o wiekGeneralnie należy liczyć się z tym, że firma zatrudniająca pracowników w starszym wieku będzie bardziej oporna na zmiany, wprowadzanie nowoczesnych technologii.
o generacjaDzisiejszy dwudziestolatek jest inny niż dawniej, mają na to wpływ np. wydarzenia historyczne, polityczne.
o doświadczenieJuż nie generacyjne, ale ludzkie -inaczej zarządza się firmą, w której jest przewaga nowych pracowników niż stabilnym od lat zespołem.
System społeczny instytucji[edytuj]
· strukturaStruktura organizacyjna ma istotny wpływ na kulturę organizacji. Istnieją różne typy struktur o różnej hierarchii, jeśli w firmie jest nadmierna liczba szczebli, przepływ informacji może zostać znacznie ograniczony, ponieważ jest filtrowana (jest to bardzo częste zjawisko -blokowania informacji).
· sposoby podejmowania decyzjiMniej lub bardziej scentralizowane, np. w niektórych instytucjach o wszystkim decyzję podejmuje dyrektor, w innych uprawnienia są delegowane.
· procesy komunikacji:
o formalne (np. informacje są przekazywane wyłącznie na piśmie)
o interpersonalne
System normatywny[edytuj]
· normyreguły, zasady, jakie obowiązują w instytucji (pisane i niepisane)
· wartości (system wartości)co sobie dana instytucja ceni
· system znaczeńSystem znaczeń wiąże się z systemem wartości. W każdej instytucji jest on podobny, ale w zależności od charakteru instytucji, kładziony jest różny nacisk na poszczególne elementy, np. w centrum szkoły jest rozwój dziecka, policji -bezpieczeństwo. Ale bezpieczeństwo też może mieć różne znaczenia, np. w jednym miejscu zwiększenie liczby policjantów na ulicach może być traktowane jako zwiększenie poczucie bezpieczeństwa, a gdzie indziej wręcz przeciwnie. Również różnie buduje się szkołę, bo istnieją różne pojęcia rozwoju.
zzieleniala