JAK MOŻNA WYKORZYSTAĆ PROPONOWA.pdf

(99 KB) Pobierz
xxxxx
W Jego ranach
http://mateusz.pl/ksiazki/jacd/jacd326.htm
JAK MOŻNA WYKORZYSTAĆ PROPONOWANE
ROZWAŻANIA?
1. Dla odprawienia trzeciego tygodnia Ćwiczeń
a) Warunki odprawienia ośmiodniowych rekolekcji ignacjańskich trzeciego tygodnia
Niniejszymi rozważaniami można posłużyć się do odprawienia pełnych ośmiodniowych
rekolekcji ignacjańskich trzeciego tygodnia.
Jeżeli rekolektant pragnie uczynić Ćwiczenia duchowne szkołą życia wewnętrznego, dobrze
jest kolejne tygodnie odprawiać w odstępach mniej więcej jednego roku. Czas pomiędzy
kolejnymi tygodniami Ćwiczeń trzeba wówczas wypełnić stopniowym pogłębianiem
przeżytych treści przyjętych w trakcie dni rekolekcyjnych. Podstawą odprawienia trzeciego
tygodnia jest uprzednie przeżycie pierwszego i drugiego tygodnia 3 .
Pierwszym warunkiem odprawienia rekolekcji ignacjańskich jest odejście od swojego
codziennego zaangażowania przez zmianę miejsca. Św. Ignacy zachęca, aby na czas ćwiczeń
udać się do innego domu lub też przynajmniej zamieszkać w innym pokoju. W ten sposób
możemy oderwać się od swojej codzienności życiowej i pełniej oddać się modlitwie
rekolekcyjnej.
Drugim ważnym warunkiem jest nawiązanie kontaktu z doświadczonym kierownikiem
duchowym, który towarzyszyłby odprawiającemu trzeci tydzień poprzez codzienne rozmowy
indywidualne. Usilnie zachęca się, aby nie odprawiać ośmiodniowych rekolekcji ignacjańskich
(z pełnym milczeniem i wyciszeniem wewnętrznym) bez kierownictwa duchowego. Dotyczy to
szczególnie osób, które posiadają głębsze problemy emocjonalne czy też psychiczne.
Wchodzenie w siebie domaga się gruntownego rozeznania swoich stanów duchowych poprzez
kierownictwo duchowe.
Trzecim warunkiem jest wejście w pełne milczenie i wyciszenie wewnętrzne połączone
z hojnym zaangażowaniem się w cały program rekolekcji.
b) Szczegółowy program ośmiodniowych rekolekcji
Dla tych, którzy chcieliby w oparciu o niniejszą książkę odprawić 8–dniowe rekolekcje
trzeciego tygodnia Ćwiczeń z pełnym milczeniem oraz z indywidualnych kierownictwem,
podajemy poniżej szczegółowy plan korzystania z proponowanych rozważań. Jest on
odzwierciedleniem programu proponowanego w domach rekolekcyjnych, w których udziela
się Ćwiczeń duchownych św. Ignacego Loyoli.
DZIEŃ ROZPOCZĘCIA:
po południu I. WSTĘP DO KONTEMPLACJI MĘKI JEZUSA
II. OFIARA ABRAHAMA, IZAAKA I JEZUSA
wieczorem III. BARANA ZŁOŻYŁ W OFIERZE CAŁOPALNEJ ZAMIAST SWEGO SYNA
DZIEŃ 1
rano IV. OSTATNIA WIECZERZA
w południe XIX. PRZYPOWIEŚĆ O WINNICY
wieczorem V. UMYCIE NÓG APOSTOŁOM
DZIEŃ 2
rano VI. MODLITWA JEZUSA W OGRÓJCU
1 z 3
20110303 19:27
452798404.001.png
W Jego ranach
http://mateusz.pl/ksiazki/jacd/jacd326.htm
rano VI. MODLITWA JEZUSA W OGRÓJCU
w południe XX. MOWA POŻEGNALNA
wieczorem VII. POJMANIE JEZUSA
DZIEŃ 3
rano VIII. JEZUS PRZED WYSOKĄ RADĄ
w południe XXI. EUCHARYSTIA SZKOŁĄ MIŁOŚCI
wieczorem IX. ZAPARCIE SIĘ PIOTRA
DZIEŃ 4
rano X. JEZUS PRZED PIŁATEM
w południe XXII. ŻYWA EUCHARYSTIA
wieczorem XI. JEZUS PRZED HERODEM — JEZUS I BARABASZ
DZIEŃ 5
rano XII. BICZOWANIE, UKORONOWANIE CIERNIEM
w południe XXIII. EUCHARYSTIA ŹRÓDŁEM SIŁY I RADOŚCI
wieczorem XIII. DROGA KRZYŻOWA
DZIEŃ 6
rano XIV. UKRZYŻOWANIE JEZUSA
w południe XXIV. CIEMNA NOC MISTYKÓW I JEZUSA UKRZYŻOWANEGO
wieczorem XV. JEZUS NA KRZYŻU
DZIEŃ 7
rano XVI. ŚMIERĆ JEZUSA
w południe XXV. POSŁUSZEŃSTWO EWANGELICZNE
wieczorem XVII. POGRZEB JEZUSA
DZIEŃ 8
rano XVIII. KONTEMPLACJA CAŁEJ MĘKI JEZUSA
po południu PRZYGOTOWANIE DO SPOWIEDZI I SPOWIEDŹ
c) Propozycja programu dnia rekolekcyjnego
Poniżej podajemy także program dnia w czasie 8–dniowych rekolekcji ignacjańskich
odprawianych w pełnym milczeniu. Program zawiera trzy kontemplacje, które poprzedzone
zostają przygotowaniem i zakończone tzw. refleksją po kontemplacji. Czwarta kontemplacja
na zakończenie dnia, (bez przygotowania i bez refleksji) jest pewnym podsumowaniem dnia
w bezpośredniej rozmowie z Bogiem. Jeżeli to możliwe, zachęca się do odprawiania czwartej
kontemplacji przed Najświętszym Sakramentem.
Zachęca się także, aby — o ile to możliwe — uczestniczyć codziennie w Eucharystii oraz
korzystać codziennie z rozmowy indywidualnej z kierownikiem duchowym.
Proponowany program nie powinien być traktowany w sposób sztywny. Może być
dostosowywany do osobistych okoliczności. Długość kontemplacji oraz cały sposób realizacji
programu winien być rozeznany z kierownikiem duchowym.
7.00 kontemplacja I
9.00 lektura wprowadzenia do kontemplacji
— przygotowanie osobiste do kontemplacji
— kontemplacja II
— refleksja po kontemplacji
12.00 lektura rozważania rekolekcyjnego
15.00 kontemplacja powtórkowa
— przygotowanie osobiste do kontemplacji
— kontemplacja III (powtórkowa)
2 z 3
20110303 19:27
452798404.002.png
W Jego ranach
http://mateusz.pl/ksiazki/jacd/jacd326.htm
— kontemplacja III (powtórkowa)
— refleksja po kontemplacji
19.00 kontemplacja IV (powtórkowa)
(bez przygotowania i bez refleksji)
20.00 lektura wprowadzenia do kontemplacji porannej
przed snem — rachunek sumienia
— przygotowanie osobiste do kontemplacji porannej
2. Dla odprawienia trzeciego tygodnia w życiu codziennym
Z pomocą niniejszych rozważań można również odprawić trzeci tydzień Ćwiczeń w życiu
codziennym . Ten sposób odprawienia Ćwiczeń nie wymaga odejścia od codziennego
zaangażowania w życie zawodowe, rodzinne, wspólnotowe. Pozostając w codziennych
warunkach możemy odprawiać kolejne tygodnie Ćwiczeń . Takie Ćwiczenia domagają się
jednak zapewnienia sobie stałego czasu ma modlitwę. Rytm modlitwy rekolekcyjnej
w Ćwiczeniach duchownych w życiu codziennym winien być dobrze przemyślany i uzgodniony
z kierownikiem duchowym. Jednorazowy blok czasu poświęcony na skupienie, refleksję,
lekturę i modlitwę rekolekcyjną winien trwać od jednej do dwóch godzin, w zależności od
możliwości czasowych oraz intensywności odprawiania Ćwiczeń . Także w tym sposobie
odprawiania trzeciego tygodnia konieczne byłoby kierownictwo duchowe. Spotkania
z kierownikiem mogą jednak odbywać się rzadziej (np. raz w tygodniu). I chociaż wyciszenie
wewnętrzne miałoby nieco inny charakter niż w rekolekcjach ośmiodniowych, to jednak na
czas Ćwiczeń w życiu codziennym należałoby również szukać większego skupienia
wewnętrznego, np. poprzez rezygnację z oglądania programów telewizyjnych.
3. Jako wprowadzenie do przedłużonej modlitwy indywidualnej
Niniejsze rozważania mogą również być potraktowane jako wprowadzenia do przedłużonej
modlitwy osobistej lub wspólnotowej. Nie jest wówczas rzeczą konieczną tworzenie
specjalnych warunków modlitwy. Nie jest też konieczne kierownictwo duchowe. Byłoby
jednak rzeczą ważną, aby Czytelnik rozeznawał uczucia, natchnienia i pragnienia, które będą
rodzić się w nim.
Wreszcie możemy korzystać z tych rozważań także na zasadzie lektury duchowej. Nie musimy
wówczas czuć się zobowiązani do regularnej modlitwy w oparciu o przedstawione treści.
3 Rozważania pierwszego tygodnia noszą tytuł Adamie, gdzie jesteś? , natomiast rozważania drugiego
tygodnia Daj Mi pić.
3 z 3
20110303 19:27
452798404.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin