eclipse.pdf
(
1350 KB
)
Pobierz
648101187 UNPDF
Zespołowy projekt programistyczny I
(2004/05, MIMUW)
BYTECODE -
Prezentacja II:
Eclipse (+Plugins)
Eclipse
jako uniwersalne środowisko programistyczne
•
Uniwersalność
– dzięki zastosowaniu technologii JAVA, Eclipse jest środowiskiem multiplatformowym (dotychczas współpracuje z
systemami:Linux, HP-UX, AIX, Solaris, QNX, OSx oraz Windows)
•
Dostępność
– sposób
dystrybucji
Eclipse sprawia, że każdy w prosty sposób i nie ponosząc dodatkowych kosztów może zdobyć
oprogramowanie korzystać z narzędzi udostępnianych w ramach środowiska, a także innych z nim związanych
•
Otwartość
– sposób licencjonowania (specjalnie zaprojektowana licencja -
EPL
, zgodna ze wskazaniami
OSI
i
zaakceptowana przez tę organizację) sprawia, że chętni mogą brać czynny udział w rozwoju ,,ekosystemu” Eclipse
•
Elastyczność
– wbrew pozorom, Eclipse nie jest nierozłącznie związany z programowaniem w języku JAVA, istnieje
możliwość zastosowania tego środowiska także do innych języków (przy wykorzystaniu odpowiednich wtyczek, np.
CDT
)
•
Wygoda
– Eclipse jest stworzony z myślą o tym, by ułatwiać programistom pracę. Jego popularność i ciągły rozwój
dowodzi, że ten cel został osiągnięty
- 1 -
Zespołowy projekt programistyczny I
(2004/05, MIMUW)
BYTECODE -
Prezentacja II:
Eclipse (+Plugins)
Trochę historii
•
Visual Age for Java
– VA4J, narzędzie do programowania w
Javie
, stworzone przez OTI (
Object Technologies Consortium
– firma zależna od
IBM, wchłonięcie nastąpiło w 1996), napisane w
Smalltalku
.
•
Listopad 2001
– pierwsza wersja Eclipse.
•
Dziś –
Eclipse
występuje w wersji 3.0, w pracy nad środowiskiem współpracuje 45 przedsiębiorstw, w tym tacy giganci jak Oracle, IBM, HP
czy Intel.
•
Sam IBM podobno zainwestował w prace nad Eclipse $40 000 000.
O licencji
•
Na potrzeby Eclipse stworzono specjalny rodzaj licencji,
EPL
. Charakteryzuje się ona tym, że zezwala na bardzo swobodne zarządzanie
kodem Eclipse, tak uzyskanym jak i stworzonym, w szczególności zezwala na komercyjne używanie Eclipse i jego elementów, a konkretnie –
oprogramowanie korzystające ze środowiska bądź je rozszerzające moze podlegać licencjonowaniu bardziej restrykcyjnemu.
•
Jeszcze w wersji 2.1.1 licencją, którą był objęty Eclipse była
CPL
, nieco bardziej ogólna od EPL.
•
- 2 -
Zespołowy projekt programistyczny I
(2004/05, MIMUW)
BYTECODE -
Prezentacja II:
Eclipse (+Plugins)
Zawieramy znajomość
•
Instalacja
– ten proces jest wyjątkowo prosty. Dysponując systemem z zainstalowanym i właściwie skonfigurowanym środowiskiem
JAVA (np.
JRE
autorstwa SUN), wystarczy pobrany z Internetu plik archiwalny zawierający Eclipse rozpakować do katalogu
docelowego. Znajdzie się tam gotowy do uruchomienia
plik wykonywalny
.
•
Miła niespodzianka dla użytkowników Windows: Eclipse nie korzysta z rejestru systemowego, zatem znikają problemy występujące przy
reinstalacji systemu, etc.
•
Architektura
.
Jądro Eclipse
Przestrzeń projektów
Obszar roboczy
Moduł kontroli wersji
Moduł pomocy
Wtyczka
JDT
Wtyczka
PDE
Wtyczka
dodatkowa
Wtyczka
dodatkowa
•
Istotne elementy:
•
przestrzeń projektów
(ang.
workspace
),
•
moduł kontroli wersji
(ang.
team component
)
•
moduł pomocy
(ang.
help component
)
- 3 -
Zespołowy projekt programistyczny I
(2004/05, MIMUW)
BYTECODE -
Prezentacja II:
Eclipse (+Plugins)
Widoki i perspektywy (na wydajną współpracę)
•
•
Widok
(ang.
view
) jest podstawową jednostką organizacyjną interfejsu użytkownika. Każde pojedyncze ,,okienko” wewnątrz Eclipse jest
właśnie widokiem.
•
Perspektywa
(ang.
perspective
)
to grupa skonfigurowanych
uprzednio widoków. Do różnych
zadań (np tworzenie kodu,
testowanie, wyszukiwanie
błędów) wygodnie jest używać
różnych perspektyw.
•
Zmiany aktualnej perspektywy
dokonuje się przez menu
Window/Open Perspective
, gdzie
wyberamy perspektywę z
wyświetlonej listy bądź z
okienka
“Select Perspective”
otwieranego opcją
Other
.
•
Niektóre czzęsto używane
perspektywy to:
Java
,
Java
Browsing
,
Debug
,
Plugin
Development
, itd.
- 4 -
Zespołowy projekt programistyczny I
(2004/05, MIMUW)
BYTECODE -
Prezentacja II:
Eclipse (+Plugins)
Nowy projekt, nowa klasa
•
Poza intuicyjnym sposobem
na utworzenie nowego
projektu (czyli
skorzystaniem z menu)
możemy skorzystać także ze
skrótu klawiaturowego
Alt+Shift+N
. W ten sposób
uruchomimy wróżkę (ang.
wizard
;-) która poprowadzi
nas prosto do celu, zadając
pytania o typ, nazwę i
dodatkowe ustawienia
naszego projektu. Na
początek wartości domyślne
powinny być zadowalające.
•
Kiedy mamy gotowy szkielet
projektu, pora utworzyć
klasę – w końcu zamierzamy
coś zaprogramować.
Widzimy dodatkowe opcje, z
których możemy skorzystać,
np generowanie szkieletu
podstawowych metod.
•
Warto zwrócić uwagę na stosowany sposób nazewnictwa pakietów gwarantujący unikalność ich nazw (nie jest to cecha szczególna
Eclipse, lecz
Javy
jako takiej).
- 5 -
Plik z chomika:
szuro1
Inne pliki z tego folderu:
Zestaw narzedzi programistycznych do generowania mobilnych aplikacji - Nieradka.pdf
(2596 KB)
Wyklad_1_Biblioteki_and_JDK.pdf
(127 KB)
wEclipseRozpr_bw.pdf
(62 KB)
webflow_konfig.pdf
(471 KB)
wDebugWatki.pdf
(87 KB)
Inne foldery tego chomika:
Wykłady
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin