Program zajęć terapeutycznych dla uczniów.doc

(111 KB) Pobierz
L

 

Zespół Szkół nr 4 w Rudzie Śląskiej

 

 

Autorzy programu:               mgr Danuta Broda

                                                                      mgr Anna Firek

                                                                     

 

Tytuł programu:

 

Program zajęć terapeutycznych dla uczniów

upośledzonych w stopniu lekkim, ze sprzężonym zaburzeniem.

 

Cele programu:

 

Cel główny:

·        Wspomaganie rozwoju dziecka z upośledzeniem w stopniu lekkim, stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka

·        Wyrównywanie dysharmonii rozwoju

·        Korygowanie zaburzonej funkcji wzrokowej, słuchowej, czasowo-przestrzennej i ruchowej oraz motoryki małej i dużej

 

Cele pośrednie:

·        Ćwiczenie koordynacji uwagi

·        Usprawnienie percepcji słuchowej i pamięci słuchowej

·        Rozwijanie pamięci wzrokowej, percepcji wzrokowej

·        Rozwijanie orientacji czasowo- przestrzennej i spostrzegania

·        Usprawnienie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowo- wzrokowej

·        Usprawnianie koordynacji wzrokowo- słuchowej

·        Usprawnianie manualne (wyrabianie płynności i szybkości ruchów)

·        Kształcenie koordynacji wzrokowo- ruchowej

·        Ćwiczenia z zakresu sprawności czytania i pisania

·        Rozwój procesów myślenia

·        Reedukacja psychomotoryczna

 

 

 

 

 

Osoby współpracujące w realizacji programu:

·        Terapeuta

·        Rodzice dziecka

·        Pedagog i psycholog szkolny

·        Logopeda

 

Czas realizacji programu:

·        Jeden rok szkolny

 

Adresaci programu:

·        Uczniowie klas I- III szkoły podstawowej specjalnej, mający zaburzenia sprzężone

 

Działania związane z przygotowaniem i realizacją programu:

Czynności przygotowawcze:

·        Diagnoza ucznia:

a.      Analiza opinii PPP lub poradni specjalistycznych

b.     Analiza przebiegu kariery szkolnej ucznia oraz analiza informacji uzyskanych od rodziców i wychowawców

c.      Analiza wyników badań diagnostycznych dziecka

·        Zapoznanie dziecka, rodziców oraz innych osób współdziałających z programem zajęć terapeutycznych, określenie form i zasad współpracy

·        Ustalenie terminów spotkań (2 razy w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej)

·        Przygotowanie pomocy dydaktycznych do pracy z dzieckiem (opracowanie i zgromadzenie materiałów koniecznych do usprawniania zaburzonych funkcji)

·        Spisanie kontraktu

·        Zapoznanie się z literaturą fachową dotycząca wskazanych problemów

 

 

 

 

 

L.p.

Tytuł modułu

Propozycja ćwiczeń

Planowany termin realizacji

Liczba godzin

Koordynator zadania

Osoby współ-

działające

Uwagi

 

1.

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

a.

 

 

 

 

 

b.

 

 

 

 

c.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

d.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

a.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b.

 

 

 

 

 

 

 

c.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

a.

 

 

 

 

 

b.

 

 

 

 

 

 

 

 

c.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

d.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

a.

 

 

 

 

 

 

b.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

c.

Zawarcie kontraktu, wzajemne poznanie się, zabawy integracyjne i ułatwiające nawiązanie kontaktu, uzyskanie zgody na terapię.

 

 

Ćwiczenia percepcji wzrokowej na materiale bezliterowym:

·         rozpoznawanie obrazków i ich elementów

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin