Zespół Szkół nr 4 w Rudzie Śląskiej
mgr Anna Firek
Tytuł programu:
Program zajęć terapeutycznych dla uczniów
upośledzonych w stopniu lekkim, ze sprzężonym zaburzeniem.
Cele programu:
Cel główny:
· Wspomaganie rozwoju dziecka z upośledzeniem w stopniu lekkim, stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka
· Wyrównywanie dysharmonii rozwoju
· Korygowanie zaburzonej funkcji wzrokowej, słuchowej, czasowo-przestrzennej i ruchowej oraz motoryki małej i dużej
Cele pośrednie:
· Ćwiczenie koordynacji uwagi
· Usprawnienie percepcji słuchowej i pamięci słuchowej
· Rozwijanie pamięci wzrokowej, percepcji wzrokowej
· Rozwijanie orientacji czasowo- przestrzennej i spostrzegania
· Usprawnienie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowo- wzrokowej
· Usprawnianie koordynacji wzrokowo- słuchowej
· Usprawnianie manualne (wyrabianie płynności i szybkości ruchów)
· Kształcenie koordynacji wzrokowo- ruchowej
· Ćwiczenia z zakresu sprawności czytania i pisania
· Rozwój procesów myślenia
· Reedukacja psychomotoryczna
Osoby współpracujące w realizacji programu:
· Terapeuta
· Rodzice dziecka
· Pedagog i psycholog szkolny
· Logopeda
Czas realizacji programu:
· Jeden rok szkolny
Adresaci programu:
· Uczniowie klas I- III szkoły podstawowej specjalnej, mający zaburzenia sprzężone
Działania związane z przygotowaniem i realizacją programu:
Czynności przygotowawcze:
· Diagnoza ucznia:
a. Analiza opinii PPP lub poradni specjalistycznych
b. Analiza przebiegu kariery szkolnej ucznia oraz analiza informacji uzyskanych od rodziców i wychowawców
c. Analiza wyników badań diagnostycznych dziecka
· Zapoznanie dziecka, rodziców oraz innych osób współdziałających z programem zajęć terapeutycznych, określenie form i zasad współpracy
· Ustalenie terminów spotkań (2 razy w tygodniu po jednej godzinie lekcyjnej)
· Przygotowanie pomocy dydaktycznych do pracy z dzieckiem (opracowanie i zgromadzenie materiałów koniecznych do usprawniania zaburzonych funkcji)
· Spisanie kontraktu
· Zapoznanie się z literaturą fachową dotycząca wskazanych problemów
L.p.
Propozycja ćwiczeń
Planowany termin realizacji
Liczba godzin
Koordynator zadania
Osoby współ-
działające
Uwagi
1.
2.
3.
a.
b.
c.
d.
4.
5.
6.
7.
Zawarcie kontraktu, wzajemne poznanie się, zabawy integracyjne i ułatwiające nawiązanie kontaktu, uzyskanie zgody na terapię.
Ćwiczenia percepcji wzrokowej na materiale bezliterowym:
· rozpoznawanie obrazków i ich elementów
· ...
jacenty30081976