Hotelarstwo wykład 28,05,2011
1. Cele gastronomii- to przygotowanie posiłków i napojów w oparciu o zasady żywienia, technologie gastronomiczną, oraz w oparciu o towaroznawstwo spożywczo- gastronomiczne i ich sprzedaż na miejscu i na wynos w odpowiednio przygotowanych warunkach.
2. Funkcje gastronomii:
· Zaspokajanie potrzeb żywieniowych
· Funkcje rozrywkowo- towarzyskie
· Funkcje poznawcze
· Funkcje wychowawczo- edukacyjne
· Miejsce spotkań biznesowych
· Funkcja ekonomiczna (zbiorowe żywienie jest tańsze)
· Oszczędność czasu
3. Przesłanki rozwoju usług gastronomicznych w obsłudze ruchu turystycznego w obiektach hotelarskich:
· Przepisy sanitarne dotyczące wwozu produktów do innych krajów
· Zasady dot. Sposobu przechowywania produktów
· Warunki samodzielnego przygotowania potraw
· Wygoda
· Ryzyko samodzielnego przygotowywania potraw i korzystania z miejscowych usług gastronomicznych.
· Cele poznawcze (nowa kuchnia lokalna)
· Czynnik ekonomiczny
· Czynnik psychologiczny
· Wykorzystanie czasu podróż, na inne cele, poza dokonywaniem zakupów i przygotowywaniem posiłków
4. Podział zakładów gastronomicznych
· Świadczone w wyspecjalizowane podmioty w macierzystym zakładzie
i. Samodzielne zakłady gastronomiczne
ii. W ramach obiektu hotelarskiego
iii. W ramach środków transportu
· Usługi cateringowe (poza macierzystym zakładem)
i. Punkty sprzedaży usług gastronomicznych
ii. Nie posiadające stałego punktu sprzedaży
· Zakłady gastronomiczne całoroczne i sezonowe
· Rodzaje zakładów ze względu na pełnione funkcje i charakter:
i. Kawiarnie restauracje cukiernie piwiarnie winiarnie puby kasyna itp.
5. Usługi gastronomiczne a rodzaj ruchu turystycznego
· Usługi wynikające z motywów podróży:
i. Turystyka biznesowe – restauracje luksusowe
ii. Turystyka młodzieżowa – samoobsługowe punkty
iii. Turystyka kulturowa – kuchnia regionalna
iv. Turystyka trampingowa – samodzielna gastronomia
· Czas użytkowania usługi
i. Obiekty samoobsługowe
ii. Obiekty z obsługą kelnerską
· Uwarunkowania kulturowe, społeczno-ekonomiczne i grup narodowościowych
6. Usługi hotelarskie dodatkowe – fakultatywne:
· Usługi Wellnes & SPA- usługa podstawowa to leczenie- jej elementami są:
i. Aktywność fizyczna
ii. Pomieszczenie SPA
iii. Dobra organizacja czasu pobytu gości z użytkowaniem SPA (żeby kilku nie chciało w jednym czasie J)
7. Usługi komplementarne
· Handlowe (sprzedaż lekarstw, kosmetyków)
Tendencje rozwoju hotelarstwa
Strategia rozwoju produktu hotelarskiego
1. Rozwój produktu hotelarskiego
· Nowatorskie rozwiązania i koncepcje (np. architektura, aranżacja wnętrz, otoczenie)
· Innowacje i wzbogacanie produktu
i. Centrum sportowo- rekreacyjne, wellnes & spa
ii. Centrum konferencyjne
iii. Ekoprodukt turystyczny
2. Rozwój rynków
· Włączenie w obsługę rynków, które wcześniej nie były w strefie zainteresowań, np. zróżnicowanie marki obiektów sieci hotelowej
· Włączenie w obsługę rynków które umożliwiają rozszerzenie działalności, np. zainteresowanych odnową biologiczną
3. Strategie integracji produktu hotelarskiego:
· Wspólna baza technologiczna i marketingowa
· Rozwój franchisingu
· Alianse strategiczne np. z touroperatorami, przewożnikami
4. Współczesne uwarunkowania rozwoju produktu turystycznego
· Po stronie organizatorów imprez turystycznych
i. Silne procesy koncentracji na rynku organizatorów imprez
ii. Nowe technologie
iii. Internacjonalizacja konkurencji
iv. Korzyści pośredników turystycznych
· Po stronie obiektu hotelarskiego
i. Bezpośrednia dystrybucja usług turystycznych (internet)
ii. Ograniczenie uzależnienia od touroperatorów
iii. Zaistnienie tanich linii lotniczych, które oferują swoje korzystne cenowo usługi wraz z hotelami
iv. Nowi konkurenci i rynki substytucyjne
· Sytuacja na rynku zakwaterowania:
i. Coraz silniejszy rozwój marek hotelowych przez inwestorów spoza branży, zorientowanych na zysk i wzrost koncentracji na rynku obiektów zakwaterowania np. tworzenie sieci hotelowych
ii. Inne okoliczności charakteryzujące rynek zakwaterowania
1. Wzrastająca ekskluzywność poszczególnych marek
2. Czynniki determinujące zysk w hotelarstwie
3. Ograniczona dostępność usług zakwaterowania dla touroperatorów w tzw ”top lokalizacjach”
· Dystrybucja- droga uzupełnienia.
i. Transport lotniczy
1. Dominacja lotów czarterowych
2. Własne towarzystwa lotnicze
3. Duże zmiany w transporcie lotniczym
4.
5. Współczesne aspekty zarządzania hotelami:
Hotele wdrażają marketing hotelarski jako główne źródło zarządzania!!!!!
· Marketingowe ujęcie produktu-(5 poziomów produktu wg kotlera)
o Rdzeń produktu-korzyści które oczekuje nabywca decydując się na na zakup produktu
o Produkt rzeczywisty- wszystko co umożliwia nabywcy osiągnąć korzyść
o Produkt oczekiwany- zbiór cech i warunków których zwykle spodziewają się nabywcy
o Produkt ulepszony- wszystko co przekracza oczekiwania klienta
o Produkt potencjalny- obejmuje wszystkie ewentualne ulepszenia i przekształcenia którym produkt lub usługa mogą podlegać w przyszłości
6. Obszary innowacji w produkcie hotelarskim-
· Innowacje produktowe- nowy pakiet usługowy z elementami już znanymi z innych kompozycji usług
· Innowacje technologiczne- nowoczesna baza materialna, nowoczesne technologie i urządzenia do świadczenia np. usług sportowo-rekreacyjnych, nowe technologie przygotowywania potraw
· Innowacje organizacyjne- np. nowe metody obsługi klienta
· Innowacje dotyczące całości produktu hotelarskiego lub jego poszczególnych elementów
7. Marka produktu hotelarskiego- to nazwa , termin, znak, symbol, wzór lub kombinacja tych cech, stworzona w celu rozpoznania produktu lub usługi.
8. Marka ma 6 poziomów znaczeniowych:
· Cechy
· Korzyści
· Wolność
· Kultura
· Osobowość
· Użytkownik
9. Korzyści stosowania marki
· Z punktu turysty:
i. Łatwa identyfikacja
ii. Pewna jakość
iii. Satysfakcja
iv. Pewność prowadzenia udoskonaleń usług
v. Porównywalna jakość produktu bez względu na miejsce konsumpcji
· Z punktu hotelarza:
i. Wyróżnienie produktu
ii. Możliwości rozszerzenia grupy produktów
iii. Budowanie lojalności klienta
iv. Promocja marki daje kontrole na rynku i przewagę konkurencyjności
v. ...
nobisss