Zabawy i ćwiczenia stymulujące rozwój mowy i świadomość językową dzieci przedszkolnych.doc

(70 KB) Pobierz
Zabawy i ćwiczenia stymulujące rozwój mowy i świadomość językową dzieci przedszkolnych

Zabawy i ćwiczenia stymulujące rozwój mowy i świadomość językową dzieci przedszkolnych

Sztuka poprawnego mówienia to w naszych czasach umiejętność szczególnie ważna. Doskonale wiadomo, jak wiele zmartwień przysparzają ludziom różne wady wymowy i brak poprawnego posługiwania się językiem.

Im wcześniej rozpocznie się terapię logopedyczną tym szybciej i łatwiej osiągnie się pozytywne rezultaty.

Mowa, czyli porozumiewanie się językowe najintensywniej rozwija się u dzieci w wieku przedszkolnym.

Kształtują się wówczas:

·         wymowa

·         struktury językowe

·         bogactwo słownictwa

W tym okresie dziecko lubi wyrażać siebie za pomocą:

·         gestu

·         rysunku

·         muzyki

·         lubi mówić i to bardzo dużo

Mowa jest atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, ułatwia komunikację, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażenie własnych sądów, uczuć i upodobań, ponadto jest jedynym z najważniejszych kryteriów dojrzałości szkolnej.

W ostatnich latach coraz częściej dostrzega się u dzieci brak swobody w posługiwaniu się mową, wady wymowy i głosu.

Dziecko ogląda, słucha, powtarza, ale samo mówi coraz mniej lub niepoprawnie.

Wczesne stosowanie ćwiczeń i zabaw językowych pobudza rozwój dziecka, podnosi sprawność rozumienia języka, motywuje dzieci do mówienia i zapobiega powstawaniu wielu wad wymowy.

Terapia logopedyczna mająca na celu kształcenie i rozwijanie komunikacji słownej w jej różnych aspektach jest realizowana poprzez:

·         ćwiczenia oddechowo-fonacyjne

·         usprawnianie narządów artykulacyjnych

·         kształtowanie słuchu fonematycznego

·         wzbogacanie słownictwa czynnego, biernego i kształtowanie mowy ekspresyjnej

·         ćwiczenia artykulacyjne usprawniające poprawną wymowę poszczególnych głosek

·         ćwiczenia rytmizujące

ĆWICZENIA ODDECHOWO – FONACYJNE:

1.       Ćwiczenia w pozycji stojącej:

o        głęboki wdech z uwypukleniem klatki piersiowej i długi wydech zakończony rozluźnieniem całego ciała

o        wdech z uniesieniem nóg, wydech wraz z opuszczeniem kończyn

2.       Ćwiczenia w pozycji siedzącej:

o        dziecko siedzi po turecku; wdech z uniesieniem ramion, wydech z opuszczeniem ramion

o        wdech - oczy otwarte, wydech z zamkniętymi oczami i rozluźnieniem mięśni

ZABAWY ODDECHOWE:

·         chłodzenie gorącej zupy

·         zmarznięte ręce

·         zdmuchiwanie mlecza

·         balonik (nadmuchiwanie, wypuszczanie powietrza – sssssss ...)

·         dmuchanie na balonik, aby nie spadł na podłogę

·         śpiewanie na jednym wydechu głosek: s, z, w, f, sz, ż oraz sylab: ma, me, mo, mi (cicho, głośno, nisko, wysoko)

·         gwizdanie na jednym wydechu

·         dmuchanie na kolorowe waciki i papierowe zabawki zawieszone na nitce

·         dmuchanie na określone przedmioty przez słomkę

·         puszczanie baniek mydlanych

·         śpiewanie piosenek, recytowanie wierszy

·         przedmuchiwanie z jednej strony na drugą papierowych statków, myszek, korali

·         gra na trąbce, gwizdkach, organach

ĆWICZENIA ODDECHOWE:

1.       Dmuchanie na wiatraczek.

2.       Dmuchanie na kartkę papieru (może być rozcięta).

3.       Zabawki na nitkach.

4.       Kulki z papieru (rozdmuchiwanie słomką w kuwecie).

5.       Tor z klocków - piłeczką przedmuchujemy (samochodzik).

6.       Mecz w ping - ponga.

7.       Dmuchanie na myszkę (myszka do norki z klocków).

8.       Dmuchanie na łódeczkę w wodzie.

9.       Granie na instrumentach.

10.   Rozlanie farby na kartonie (akwareli) i rozdmuchiwanie jej przez słomkę.

11.   Tor ze sznurka (przedmuchiwanie koralików, żołędzi).

12.   Dmuchanie na kaszę (ryż, groch) - robienie wzorów.

13.   Dmuchanie na apaszkę.

14.   Zdmuchiwanie świecy.

15.   Nadmuchiwanie balonów.

16.   Tor narysowany - przez słomkę dmuchanie na łódkę (samochód) / kto pierwszy skończy ?

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY:

Bajka artykulacyjna pt.:"Porządki języczka".

Goście języczka:

·         parskacze

·         wargacze (motorek wargami)

·         szuwarki (palec między wargami i poruszanie nim rytmicznie)

·         indianin - dużych (bardzo głośne naśladowanie) małych (ciche naśladowanie)

Nasłuchiwanie odgłosów z lasu:

·         szelest liści (szszsz ...)

·         szum wiatru (www ...)

·         głos kukułki (kuku ...)

·         rechot żab (kum kum ...)

·         stukot dzięcioła (puk – puk ...)

·         pluskot rybek w wodzie (plum – plum ...)

Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Żeby nie było burzy, dmuchamy, aby rozdmuchać ciemne chmury. Udało się !!!
Języczek musiał jeszcze nazbierać malin (przy pomocy rurki robimy wdech i zbieramy maliny do koszyka).
Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z przyjaciółmi i wrócił do domu.

ĆWICZENIA JĘZYKA:

·         "ptaszek wylatuje z gniazdka"– wysuwanie i chowanie języka do jamy ustnej

·         "głodny miś"– oblizywanie warg, usta szeroko otwarte

·         "mały muzyk"– kląskanie czubkiem języka w dowolnym rytmie

·         "żywe lustro"– naprzeciwko siebie naśladowanie ruchów języka

·         "łakomczuch"– zlizywanie miodu, cukru z talerzyka, samym końcem języka

ĆWICZENIA WARG:

·         "wesołe minki"– uśmiech, ryjek

·         robienie minek symbolizujących radość, gniew, złość

·         zbieranie z talerza, samymi wargami, cukierków, groszków, ryżu

·         "buziaki"– cmokanie wargami

·         "muzyk"– gwizdanie w rytmie określonej melodii

·         "balonik"– nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza

·         "żabka"–"baloniki"i wypuszczanie porcjami powietrza

·         "wąsik"– trzymanie kredki w zaokrąglonych ustach

·         "siłacz"– trzymanie kartki w ustach, którą ktoś próbuje nam wyciągnąć

·         "parskanie"– wprawianie ust w drganie

ĆWICZENIA PODNIEBIENIA MIĘKKIEGO:

·         "zmęczony misio"– ziewanie z szeroko otwartymi ustami, chrapanie na wdechu i wydechu

·         "chory misio"– naśladowanie kaszlu chorego misia

·         "spacer kurek"– powtarzanie sylab: ko – ko - ko

·         "spacer gęsi"– powtarzanie sylab: gę – gę - gę

·         "kukułka z zegara"– naśladowanie kukułki (ku – ku)

·         "rozmowa z kosmitami"– powtarzanie sylab:

ka – ko – ke – ku – ky – ką - kę
ga – go – ge – gu – gy – gą - gę
ak – ok. – ek – uk – yk – ąk - ęk
ag – og – eg – ug – yg – ąg - ęg

ĆWICZENIA SŁUCHOWE:

·         wsłuchiwanie się w ciszę- wyłapywanie i nazywanie dźwięków z otoczenia, np.: tykanie zegara, szum wiatru, bzykanie muchy

·         słuchanie i nazywanie dźwięków nagranych na kasetę magnetofonową

·         zabawa słuchowa:"gdzie tyka zegar ?"

·         rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków (darcie papieru, szelest gazety, uderzanie pałeczką w klocek, szklankę, potrząsanie kluczami)

·         łączenie w pary takich samych pod względem dźwiękowym puszek słuchowych (wyszukiwanie usłyszanego dźwięku - butelki)

·         różnicowanie i naśladowanie głosu różnych zwierząt z uwzględnieniem różnej siły głosu (głośno – cicho – szeptem - bardzo głośno)

·         naśladowanie ilości i tempa uderzeń np.: ołówkiem o stół (różne kombinacje)

·         odtwarzanie za pomocą różnych układów graficznych (klocków, kredek) tempa i ilości uderzeń

·         wyklaskiwanie rytmu piosenki

·         zabawy fonologiczne (fonologia - nauka o fonemach i związkach między nimi)

·         zabawy z rymem (rymowanki, piosenki, wierszyki i bajki ; tekst + ruch)

·         zabawy z sylabami

1.       wyklaskiwanie słów sylabami

2.       układanie z patyczków (sylaby)

3.       oglądanie obrazków (podajemy 1 sylabę - dziecko kończy, lub odwrotnie)

4.       odgadywanie słów, czynności, wymienianych sylabami (pantonima zwerbalizowana)

5.       odgadywanie wymawianych słów (sylabami)

·         zabawy z głoskami:

1.       zagadki np.: 1. to zaczyna się na głoskę"k"i miauczy (kot)

§         na "w" i syczy (wąż)

§         na "m" i warczy (motor)

§         na "d" i szumi (drzewo)

2.       wyszukiwanie z otoczenia przedmiotów, o nazwie zaczynającej się na głoskę np.: "k"(lub rysowanie na kartce)

3.       "telefon głoskowy"– lissowssutooknoowoce ...

4.       co powstanie, gdy do os dodamy a ?

5.       co powstanie, gdy od słowa odetniemy ostatnią głoskę ? kra(n) to(r) ja(k)
lub odetniemy pierwszą głoskę:
(k)osa (m)osty (r)osa

6.       odgadywanie słowa słysząc jego głoski np.:
p – a – j – a – c
f – o – k – a
m – o – t – o – r

7.       zgadnij jaka to głoska; słychać ją:

§          

1.       w środku słowa"pompa"

2.       na końcu słowa"zrobiłem"

3.       na początku słowa"motor"

§          

1.       w środku słowa"osa"

2.       na końcu słowa"las"

3.       na początku słowa"sowa"

§          

1.       w środku i na końcu słowa"kaloryfer"

2.       na końcu słowa"kalafior"

3.       na końcu i na początku słowa"rower"

8.       spośród różnych obrazków wybieramy te, których nazwa rozpoczyna się na tą samą głoskę

ZABAWY I ĆWICZENIA MORFOLOGICZNE (nauka o budowie i odmianie wyrazów)

1.       Wszyscy wypowiadamy się wypowiedziami krótszymi lub dłuższymi. To co wypowiadamy - to najczęściej zdania.

2.       Każde zdanie złożone jest z mniejszych cegiełek (słów, wyrazów)

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin