PLAN PRACY
OPIEKUŃCZO- WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC MARZEC
Rok szkolny 2010/2011
dla grupy 3-latków.
TEMATYKA KOMPLEKSOWA
I. „Poznajemy zawody kobiet” 28.II.2011r-4.III.2011r.
II. „Czy jestesmy sami w kosmosie?” 7.III.2011r-11.III.2011r.
III. „Chcę być czysty” 14.III.2011r.-18.III.2011r.
IV. „Wiosna tuż tuż” 21.III.2011r.-25.III.2011r.
V. „Wiosna idzie przez swiat” 28.III.2011r.- 1.IV.2011r.
Zadania wychowawczo-dydaktyczne:
1. Rozwijanie ogólnej sprawności fizycznej dzieci podczas zabaw i zajęć ruchowych.
2. Wdrażanie do obserwowania pogody oraz szybkich zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku.
3. Nabywanie przeświadczenia o ważności pobytu na powietrzu, spacerów dla zdrowia, jako jednego ze sposobów nabywania odporności.
4. Rozwijanie wiedzy o najbliższym otoczeniu -zapoznanie z pracą krawcowej.
5. Przyzwyczajanie dzieci do zaspokajania potrzeb fizjologicznych o określonych porach oraz do samodzielnego korzystania z sanitariatów (opanowanie nawyku każdorazowego spuszczania wody w toalecie i mycia rąk po każdorazowym korzystaniu z sanitariatu).
6. Wdrażanie do logicznego wypowiadania się na określony temat.
PIOSENKA: „Bociek” autor nieznany, muz. M.Kaczurbina
WIERSZ: „Wiosna” D.Wawiłow Opracowała
Danuta Wawiłow "Wiosna"Idzie wiosna po świecie,Piszą o nie w gazecie.Ma zziębnięte paluszkiI we włosach kwiatuszki.Biega boso po trawie,Trzyma ptaszki w rękawie.
MARCOWE SŁONECZKOJakie dziś jest niebo?Błękitne…Różowe…Kto je tak maluje?Słoneczko marcowe.KapieZ sopli wodaI śniegZnika z łąki.SłońceDzisiaj robi Wiosenne porządki. /Cz.Janczarski/
Bociek / muz. M. Kaczurbina, sł.autor nieznany
Kle, kle, boćku, kle, kle,witaj nam bocianie!Łąka ci szykuje, łąka ci szykujeżabki na śniadanie.Kle, kle, boćku, kle, kle,usiądź na stodole.Chłopcy ci zrobili, chłopcy ci zrobiligniazdo w starym kole. Kle, kle, boćku, kle, kle,witamy cię radzi.Gdy zza morza wracasz,gdy zza morza wracasz,wiosnę nam sprowadzasz.
Współpraca z rodzicami.
Systematyczne informowanie rodziców odnośnie zachowania dzieci w przedszkolu.Kontakty wg potrzeb.
Literatura:
Programy wychowania w przedszkolu(wg dziennika)
„Przedszkole 3 latka” Przewodnik metodyczny cześć II
E. Gruszczyk-Kolczyńska E. Zielińska „Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się.”
K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”
J. Iwanowska „Plany miesięczne pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi 3-letnimi”
T. Wójcik (red.)„Moje 3 i 4 lata scenariusze zajęć muzyczno-ruchowych”
E. i J. Frątczakowie „Edukacja zdrowotna. Poradnik metodyczny.”
A. Balejko „Logopeda radzi.”
U. Smoczyńska-Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu.”
Zabawy ruchowe prowadzone metodą Rudolfa Labana
· Bieganie po sali przy akompaniamencie żywej i skocznej melodii, zabawy dowolne do muzyki
· Wymyślanie fantazyjnych ukłonów w przerwie muzycznej
· Improwizacja ruchowa – swobodny ruch przy muzyce, przestrzeganie zasady; przy wysokich dźwiękach wykonują ruchy w wysokiej pozycji, przy niższych – w niskiej pozycji
· Naśladowanie zwijania i rozwijania chodniczka dla Wiosny (ruchami rąk)
· Naśladowanie przenoszenia ciężkich konewek z wodą w czasie odpoczynku następuje pełne rozluźnienie ciała
· Skoki radości – dzieci pokazują wielką radość z powodu przeniesienia konewek i podlania kwiatów
· Chodzimy pod wielki wiatr – dowolne naśladowanie takiego chodu
· Reagowanie na zmianę dynamiki w muzyce: głośno-szybki bieg, cicho- wolny bieg
· Swobodny taniec przy muzyce, w czasie przerwy dzieci przyjmują pozycję figurki
· Rytmiczny marsz. Na sygnał dzieci żegnają różne części ciała np. czoło z kolankiem, dłoń ze stopą itp.
DZIAŁANIA EDUKACYJNE
PODSTAWA
PROGRAMO-WA
SPOSOBY I FORMY REALIZACJI
POMOCE
UWAGI
I. TYDZIEŃ „ POZNAJEMY ZAWODY KOBIET” 28.02.0211r-4.03.2011r.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych „Gimnastyka dla smyka” oprac. Własne na podst ksiażki
I. PONIEDZIAŁEK
ZABAWY RUCHOWE:
1. „Taniec niteczek” zabawa ruchowa rozwijająca inwencję twórczą.(gr) Przew Str 75
2. „Szyjemy” zabawy z elementami skoku przew str 74(gr)
„ Budowanie domków dla mam ” – zabawy konstrukcyjne, umiejętne współdziałanie w zespole, ( zesp. )
I. AKTYWNOSĆ RUCHOWA
„Tańczymy jak tancerka” Zestaw ćwiczeń i zabaw ruchowych z wykorzystaniem dużych obręczy. – ćwiczenie sprawności ogólno – ruchowej u dzieci. zabawa ruchowa „Kto pierwszy”(gr)
Zabawa dydaktyczna „ Gdzie pracuje moja mama ?” – na podstawie wypowiedzi dzieci, zapoznanie ich z zawodami jakie wykonują kobiety, wzbogacanie słownictwa dzieci o nowe zwroty np. dzień kobiet – święto wszystkich kobiet, rozwijanie u dzieci poszanowania dla zawodów jakie wykonują kobiety. Pomoce : kolorowe ilustracje zawodów wykonywanych przez kobiety, Zabawa pogazywanie czynności wykonywanych przez poszczególne mamy.(gr)
III Zabawy w ogrodzie przedszkolnym –„Szyjemy” zabawa z elementami skoku(gr)
IV.
§ Praca indyw. z Kacprem i Agatką – klasyfikowanie przedmiotów(i)
§ Przypominanie dzieciom o tym jak należy zachowywać się podczas spożywania posiłków zarówno w domu jak i w przedszkolu.(gr)
§ Zabawy i gry przy stolikach – zachęcenie do wspólnej zabawy
WTOREK
I ZABAWY RUCHOWE:
1.„Wkładamy ubrania do wlaściwej szafy” przew str 78
2.Zabaw ruchowa z elementami skoku „Szyjemy” przew str 74
Zabawy dzieci w kącikach zainteresowań – z wykorzystaniem różnorodnych zabawek , zachęcenie do zgodnej , wspólnej zabawy.
II.AKTYWNOŚC MUZYCZNA
„Nożyce krawcowej” Nauka zabaw w kole „Nożyce, nożyce” „Mam chusteczkę haftowaną” Zagadki sluchowe. Zachęcenie dzieci do śpiewania prostych piosenek; poruszanie się po obwodzie koła” (gr.) przew str 79(gr)
AKTYWNOŚĆ MATEMATYCZNA
„Kolorowe nici” Klasyfikowanie przedmiotów mających wybrana cechę wspólna - nabywanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ( gr. ) przew str 79
III. Spacer w okolice przedszkola – przypomnienie o konieczności zachowania ostrożności w kontaktach ze zwierzętami. (gr)
IV Przypominanie dzieciom o przestrzeganiu zasad bezpiecznej , zgodnej zabawy w sali lub w ogrodzie przedszkolnym. –rozmowy na temat co wolno robić , a czego nie.
Czytanie wiersza J. Brzechwy „Tańcowała igła z nitką.” Przew cz. II str 82
ŚRODA
I ZABAWY RUCHOWE :
1„ Figurki” – zabawa bieżna –gr.
2.„Nożyce” zabawa ruchowa ze śpiewem przew cz II str 79 (gr.)
Zaproponowanie dzieciom układania z mozaiki geometrycznej kwiatków dla mamy – rozwijanie wyobraźni twórczej u dzieci.
II.AKTYWNOŚC PLASTYCZNA
„P...
munieklatek