LISTOPAD(1).doc

(222 KB) Pobierz

                                                                                         Rok szkolny 2009/2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                          Wynikowy plan

          pracy wychowawczo-dydaktycznej

                        na miesiąc listopad                

                       dla dzieci 3- letnich

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

                                                                                                  Opracowała:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Treści edukacyjne:

 

Aktywność społeczna:

·        podawanie swojego imienia i nazwiska

·        zakładanie ubrań, butów

·        spożywanie posiłków- prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem

·        współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw

·        poznawanie imion i dzieci z grupy

·        stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych

·        przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie

·        podejmowanie prób wspólnych zabaw

·        udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie

·        poznanie naszych barw narodowych

 

Aktywność językowa:

·         różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich

·         słuchanie różnych odgłosów przyrody

·         ćwiczenia usprawniające narządy mowy

·         wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu

·         wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków

·         rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy

·         naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt, pojazdów itp.

 

Aktywność  poznawcza:

·         uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję

·         powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek w połączeniu z ruchem

·         rozwiązywanie prostych zagadek

·         dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.

·         określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do przodu, do tyłu, na dół, do góry, w bok

·         liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych

·         obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu

 

Aktywność artystyczna:

·         śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą

·         reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu

·         uczestniczenie w koncertach muzycznych w wykonaniu muzyków

·         rysowanie, malowanie farbami plakatowymi

·         oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki

·         oglądanie przedstawienia w wykonaniu starszych kolegów

·         uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych

·         poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego

·         poznanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej

 

Aktywność ruchowa i zdrowotna:

·         nazywanie wybranych części ciała

·         uczestniczenie w zabawach ruchowych

·         ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych

·         zachowywanie porządku w miejscu zabawy

·         poznawanie zasad właściwego zachowania się w czasie korzystania ze środków transportu

 

 

 

 

 

 

Tematyka kompleksowa:

 

                   „Bezpieczna droga do przedszkola

 

Cele ogólne:

·         poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego (znaczenie pasów, sygnalizacji świetlnej)

·         poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego

·         rozwiązywanie prostych zagadek

·         dostrzeganie funkcji koła w zabawkach

·         reagowanie na zmiany tempa i dynamiki

·         naśladowanie głosów pojazdów i zwierząt

·         uczestniczenie w zabawach ruchowych

·         rozpoznawanie barwy czerwonej i zielonej

·         śpiewanie piosenek wspólnie z nauczycielką, ilustrowanie ruchem ich treści

·         doskonalenie umiejętności poruszania się w parach

·         próby rysowania i malowania kół

·         oglądanie książek z obrazkami- nazywanie przedmiotów, określanie czynności

·         dbanie o porządek w miejscu zabawy

 

Sposób realizacji tematyki kompleksowej

 

Propozycje zajęć i zabaw wynikające z realizacji podstawy programowej

 

I.                    Zajęcia dydaktyczne

 

Lp.

 

 

Temat dnia

 

Aktywność i działalność dziecka

 

Pomoce

1.

Przygoda na ulicy

A.  Główne zajęcia dydaktyczne

„Przez ulicę”- słuchanie opowiadania B.Ciemskiej ilustrowanego zabawkami

-poznanie przygody kotka i jego niewłaściwego zachowania

- wprowadzenie określenia „zebra” i  „sygnalizator” – rozpoznawanie koloru czerwonego i zielonego

-słuchanie i rozpoznawanie odgłosów ulicy

-zabawa rytmiczno - ruchowa „Na ulicy”; szybkie reagowanie na zmianę tempa oraz sygnał „stop”; ćwiczenia lekkiego biegu do przodu i cofania się w wolnym tempie

 

B.  Zabawy i zajęcia dydaktyczne

„Kto ma ten kolor niech przyjdzie do mnie”- rozpoznawanie barwy czerwonej i zielonej

C.  Zabawy i zajęcia ruchowe

„Samochody”- z elementem biegu

„Poszukaj swojego koloru”- orient.- porządkowa

 

-książeczka B. Ciemskiej „Przez ulicę”

-makieta ulicy z przejściem dla pieszych

-zabawki: piłka, kotek, samochody

-nagrane odgłosy ulicy

-kolorowe kartoniki

-skakanka

 

-obręcze, koło zielone i czerwone

2.

Na skrzyżowaniu

A.  Wycieczka na skrzyżowanie

- obserwacja  ruchu ulicznego ,nazywanie przejeżdżających pojazdów

- poznanie bezpiecznego miejsca przechodzenia przez ulicę (zebra) wyłącznie w towarzystwie osób dorosłych

-doskonalenie marszu parami

B. „Kogo brakuje”- utrwalenie imion kolegów, ćwiczenie pamięci

C. „Idź uważnie”- z elementem równowagi

„Samochody wjeżdżają do garażu”- z elementem biegu

-wiersz „Przejście przez ulicę

-znak drogowy

 

 

 

-krzesełka (5)

3.

Kolorowe kółka

A. „Dwa kółeczka krążą w koło”- zabawy muzyczno- ruchowe

-rozróżnianie tempa szybko- wolno

-próby gry na bębenku

-utrwalenie pojęcia „koło”

-zapoznanie z zabawą „Dwa kółeczka”- sprawne ustawianie się w dużym kole i małych kółeczkach”

-reagowanie na przerwę w muzyce- próby rysowania kół

B. „Ułóż, tak jak ja”- rozróżnianie barw zasadniczych, ćwiczenie spostrzegawczości

C. „Celowanie do obręczy”- z elementem rzutu

„Dzieci w domkach- dzieci na spacer”- orient. – porządkowa

„Dwa malutkie misie”, „Karuzela”- ze śpiewem

 

-płyta CD

-bębenki

-kółka  czerwone i zielone

-szary papier, kredki

 

-kolorowa mozaika

 

-hula-hop,woreczki

-obręcze

4.

Zebra twoim przyjacielem

„Przejście dla pieszych”- praca plastyczna- naklejanie na czarną kartkę białych pasków

-„malujemy przejście”- układanie pasków papieru na dużej powierzchni

- doskonalenie umiejętności posługiwania się klejem                             -utrwalenie pojęcia „zebra” oraz wierszyka „Przejście przez ulicę”

B. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin