Rok szkolny 2009/2010
pracy wychowawczo-dydaktycznej
na miesiąc listopad
dla dzieci 3- letnich
Opracowała:
Treści edukacyjne:
Aktywność społeczna:
· podawanie swojego imienia i nazwiska
· zakładanie ubrań, butów
· spożywanie posiłków- prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem
· współdecydowanie o ubiorze, wyborze zabawek, zabaw
· poznawanie imion i dzieci z grupy
· stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych
· przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
· podejmowanie prób wspólnych zabaw
· udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
· poznanie naszych barw narodowych
Aktywność językowa:
· różnicowanie głosów zwierząt, pojazdów, naśladowanie ich
· słuchanie różnych odgłosów przyrody
· ćwiczenia usprawniające narządy mowy
· wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu
· wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków
· rytmiczne powtarzanie tekstów rymowanek, krótkich wierszy
· naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt, pojazdów itp.
Aktywność poznawcza:
· uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję
· powtarzanie z pamięci wierszy, piosenek w połączeniu z ruchem
· rozwiązywanie prostych zagadek
· dotykanie swojego ciała, zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.
· określanie kierunków ruchu, stosowanie określeń: do przodu, do tyłu, na dół, do góry, w bok
· liczenie z wymienianiem kolejnych liczebników głównych
· obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu
Aktywność artystyczna:
· śpiewanie piosenek razem z osobą dorosłą
· reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu
· uczestniczenie w koncertach muzycznych w wykonaniu muzyków
· rysowanie, malowanie farbami plakatowymi
· oglądanie książek i czasopism umieszczonych w kąciku książki
· oglądanie przedstawienia w wykonaniu starszych kolegów
· uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych
· poznawanie wybranych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego
· poznanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej
Aktywność ruchowa i zdrowotna:
· nazywanie wybranych części ciała
· uczestniczenie w zabawach ruchowych
· ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych
· zachowywanie porządku w miejscu zabawy
· poznawanie zasad właściwego zachowania się w czasie korzystania ze środków transportu
Tematyka kompleksowa:
„Bezpieczna droga do przedszkola”
Cele ogólne:
· poznanie podstawowych zasad ruchu drogowego (znaczenie pasów, sygnalizacji świetlnej)
· dostrzeganie funkcji koła w zabawkach
· reagowanie na zmiany tempa i dynamiki
· naśladowanie głosów pojazdów i zwierząt
· rozpoznawanie barwy czerwonej i zielonej
· śpiewanie piosenek wspólnie z nauczycielką, ilustrowanie ruchem ich treści
· doskonalenie umiejętności poruszania się w parach
· próby rysowania i malowania kół
· oglądanie książek z obrazkami- nazywanie przedmiotów, określanie czynności
· dbanie o porządek w miejscu zabawy
Propozycje zajęć i zabaw wynikające z realizacji podstawy programowej
I. Zajęcia dydaktyczne
Lp.
Temat dnia
Aktywność i działalność dziecka
Pomoce
1.
Przygoda na ulicy
A. Główne zajęcia dydaktyczne
„Przez ulicę”- słuchanie opowiadania B.Ciemskiej ilustrowanego zabawkami
-poznanie przygody kotka i jego niewłaściwego zachowania
- wprowadzenie określenia „zebra” i „sygnalizator” – rozpoznawanie koloru czerwonego i zielonego
-słuchanie i rozpoznawanie odgłosów ulicy
-zabawa rytmiczno - ruchowa „Na ulicy”; szybkie reagowanie na zmianę tempa oraz sygnał „stop”; ćwiczenia lekkiego biegu do przodu i cofania się w wolnym tempie
B. Zabawy i zajęcia dydaktyczne
„Kto ma ten kolor niech przyjdzie do mnie”- rozpoznawanie barwy czerwonej i zielonej
C. Zabawy i zajęcia ruchowe
„Samochody”- z elementem biegu
„Poszukaj swojego koloru”- orient.- porządkowa
-książeczka B. Ciemskiej „Przez ulicę”
-makieta ulicy z przejściem dla pieszych
-zabawki: piłka, kotek, samochody
-nagrane odgłosy ulicy
-kolorowe kartoniki
-skakanka
-obręcze, koło zielone i czerwone
2.
Na skrzyżowaniu
A. Wycieczka na skrzyżowanie
- obserwacja ruchu ulicznego ,nazywanie przejeżdżających pojazdów
- poznanie bezpiecznego miejsca przechodzenia przez ulicę (zebra) wyłącznie w towarzystwie osób dorosłych
-doskonalenie marszu parami
B. „Kogo brakuje”- utrwalenie imion kolegów, ćwiczenie pamięci
C. „Idź uważnie”- z elementem równowagi
„Samochody wjeżdżają do garażu”- z elementem biegu
-wiersz „Przejście przez ulicę
-znak drogowy
-krzesełka (5)
3.
Kolorowe kółka
A. „Dwa kółeczka krążą w koło”- zabawy muzyczno- ruchowe
-rozróżnianie tempa szybko- wolno
-próby gry na bębenku
-utrwalenie pojęcia „koło”
-zapoznanie z zabawą „Dwa kółeczka”- sprawne ustawianie się w dużym kole i małych kółeczkach”
-reagowanie na przerwę w muzyce- próby rysowania kół
B. „Ułóż, tak jak ja””- rozróżnianie barw zasadniczych, ćwiczenie spostrzegawczości
C. „Celowanie do obręczy”- z elementem rzutu
„Dzieci w domkach- dzieci na spacer”- orient. – porządkowa
„Dwa malutkie misie”, „Karuzela”- ze śpiewem
-płyta CD
-bębenki
-kółka czerwone i zielone
-szary papier, kredki
-kolorowa mozaika
-hula-hop,woreczki
-obręcze
4.
Zebra twoim przyjacielem
„Przejście dla pieszych”- praca plastyczna- naklejanie na czarną kartkę białych pasków
-„malujemy przejście”- układanie pasków papieru na dużej powierzchni
- doskonalenie umiejętności posługiwania się klejem -utrwalenie pojęcia „zebra” oraz wierszyka „Przejście przez ulicę”
B. ...
munieklatek