Temat kompleksowy: Zwierzęta zimą
Scenariusz nr 1
Środki dydaktyczne: CD1, pios Wróbel na zimowym balu – PIOS, kartki, kredki, szarfy, kreda, kółka od sersa, obręcz, w torebkach foliowych ziarna zboża, orzechy, surowa marchew, siano, opaski symbolizujące zwierzęta leśne i ptaki, sylwety zwierząt: 1 pies, 2 zajączki, 3 sarenki, 4 ptaszki, kartoniki oznaczone kropkami od 1 do 4.
Proponowane działania:
1. Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Zające” (wg K. Wlaźnik).
N-l zaznacza na środku sali linię, która oddziela zajęcze norki (kółka od sersa) od zagrody. W zagrodzie oznacza budę (obręcz) psa, który pilnuje podwórka. Wybiera dziecko-pieska, pozostałe dzieci-zajączki mają za paskami szarfy – ogonki. N-l mówi: Jest zima, zajączki nie mają zapasów pożywienia, zakradają się więc na podwórko do piwnicy, gdzie są różne smakołyki. Piesek śpi, a zajączki, skacząc cichutko, kierują się w stronę podwórka. Gdy są już na podwórku, mogą swobodnie biegać, skradając się w stronę piwnicy. „Pies” budzi się i zaczyna przeganiać „zające”. „Zajączek”, którego złapie za ogon, odchodzi z zabawy. Te, którym uda się uciec, chowają się w norkach. Wygrywa „zajączek”, który do końca pozostanie na wolności. W następnej zabawie może być pieskiem.
2. Zabawa dydaktyczna „Dokarmiamy zwierzęta” (wg Z. Bogdanowicz).
Wspólna rozmowa o zwierzętach w zimie. N-l przypomina dzieciom o ich dokarmianiu. Prosi o przygotowanie pokarmu dla zwierząt, które mogą się za chwilę zjawić. Wybiera dzieci, które odegrają rolę głodnych i zmarzniętych zwierząt. Zakłada im opaski na głowę. Pozostałe dzieci zachęca do obejrzenia zawartości torebek, wysypania do miseczek oraz nazwania pokarmów i wskazania, dla jakiego zwierzęcia będzie odpowiedni. „Zwierzęta” kolejno pukają, wchodzą i wydając właściwe odgłosy lub naśladując sposób poruszania, proszą o jedzenie. Wskazane dzieci nazywają pokarm dla poszczególnych zwierząt i stawiają miseczki przed zwierzętami.
3. Słuchanie piosenki Wróbel na zimowym balu (muz. i sł. A. Jędrzejewska--Stachura CD1.
WRÓBEL NA ZIMOWYM BALU
Już bociany odleciały, gdzieś do ciepłych krajów,
tylko został wróbel mały na zimowym balu.
Ref.: Będzie tańczył na śniegu, będzie skakał i biegał.
Będzie szukał ziarenek, będzie słuchał piosenek.
Przy powtórnym słuchaniu piosenki n-l zachęca dzieci do rysowania ziarenek w karmniku (dzieci otrzymują kartkę, z której według własnego pomysłu robią karmnik, np. zaginają dwa rogi, wydzierają kształt przypominający karmnik, n-l pomaga dzieciom mniej sprawnym manualnie). Zachęca dzieci, by podczas słuchania piosenki rytmicznie uderzały kredką w kartkę (tak, aby pozostały na niej kropki – ziarenka w karmniku).
4. Słuchanie wiersza A. Rumińskiej „Zwierzęta zimą”.
N-l ustawia zwierzęta pacynki i recytuje wiersz.
Zwierzęta zimą
Czy zwierzęta boją się zimy?
Zaraz sprawdzimy.
Ptaszki mają w karmnikach ziarenka.
– Wiele dzieci o nich pamięta.
Sarenki mają w paśniku siano.
– Leśniczy przywiózł je wcześnie rano.
Piesek ma obok budy miseczkę.
– Gospodarz włożył do niej kosteczkę.
I budkę pieskowi zreperował
– Będzie się Burek przed śniegiem chował.
Jak myślicie, czy zwierzęta boją się zimy,
Gdy dzieci im pomagają i o nie dbają?
Prosi dzieci, by odpowiedziały na postawione w wierszu pytanie. Zachęca do dokarmiania zwierząt zimą.
5. Zabawa matematyczna – doskonalenie liczenia w zakresie 4.
N-l umieszcza na tablicy sylwety zwierząt: 1 piesek, 2 zajączki, 3 sarenki, 4 ptaszki. Dzieci (w zależności od umiejętności w liczeniu) liczą sylwety zwierząt, następnie wybierają kartoniki oznaczone kropkami od 1 do 4 i zgodnie z liczbą sylwet umieszczają je pod właściwymi zwierzętami.
Scenariusz nr 2
Środki dydaktyczne: Klej, kolorowy papier, kredki, bębenki, karta pracy nr 33.
1. Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Wróbelki” (wg K. Wlaźnik).
Małe zziębnięte wróbelki skaczą cichutko, ćwierkając: ćwir, ćwir, ćwir, ćwir! Na sygnał fruną do karmnika – dzieci przysiadają na ziemi i zbierają okruszki (stukają opuszkami palców o podłogę). Zabawę powtarzamy, wykorzystując bębenki (marsz z bębenkiem, wystukiwanie rytmu w pozycji stojącej).
2. Wierszyk-zagadka „Niedźwiedź”. N-l pyta dzieci słowami zagadki:
Kto najlepiej zimą śpi, kiedy mu się miodek śni?
Smacznie śpi w barłogu w czasie mroźnej zimy.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy.
Po otrzymaniu odpowiedzi pokazuje właściwy obrazek, a następnie ilustruje treść zagadki zabawą ze śpiewem.
3. Zabawa w kole ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”.
Jedno dziecko udaje śpiącego niedźwiedzia, pozostałe poruszają się po kole, trzymając się za ręce, śpiewają piosenkę:
Stary niedźwiedź mocno śpi, stary niedźwiedź mocno śpi.
My się go boimy na palcach chodzimy,
jak się zbudzi, to nas zje, jak się zbudzi to nas zje.
Dzieci zatrzymują się i mówią, pokazując na palcach: pierwsza godzina niedźwiedź śpi, druga godzina niedźwiedź chrapie, trzecia godzina niedźwiedź łapie (dzieci kucają, by nie dać się złapać). Niedźwiedź łapie tylko dzieci, które stoją. Złapane dziecko zostaje niedźwiedziem i wchodzi do środka koła. Dalej zabawa przebiega w ten sam sposób.
5. Ćwiczenie narządów artykulacyjnych „Sen niedźwiadka” (wg I. Rutkowskiej- Błachowiak).
N-l opowiada sen misia i razem z przedszkolakami wykonuje odpowiednie ruchy języka: Miś idzie do lasu w poszukiwaniu miodu wyboistą drogą (dotykanie czubkiem języka każdego ząbka na górze i dole), rozgląda się w prawo i w lewo (dotykanie czubkiem języka do prawego i lewego kącika ust). Staje pod drzewem i patrzy w górę (dotykanie językiem do górnej wargi). Dostrzega dziuplę z plastrem miodu. Wspina się na drzewo, wkłada do dziupli łapkę i wyjmuje miód (wysuwanie z buzi języka, dotykanie językiem podniebienia w różnych miejscach). Czuje, jak pięknie pachnie miód (wdychanie nosem powietrza, wydychanie buzią). Miś śpi i śni mu się, że oblizuje łapkę oblepioną
miodem (oblizywanie ust dookoła przy szeroko otwartej buzi). Miś się uśmiecha przez sen i smacznie pochrapuje (naśladowanie chrapania).
Scenariusz nr 3
Środki dydaktyczne: Ilustracje przedstawiające ptaki, które zostają na zimę, duża obręcz, małe obręcze, figury geometryczne, papier, farba plakatowa, ilustracja gila.
1. Zabawa ortofoniczna.
N-l pokazuje dzieciom ilustracje ptaków, które zostają u nas na zimę. Proponuje naśladowanie ich głosów:
wróbel – ćwir, ćwir... gołąb – gruchu, gruchu... wrona – kra, kra...
dzięcioł – stuk-puk- stuk-puk gawron – ga, ga.
2. Praca z obrazkiem „Gil”.
N-l pokazuje ilustrację gila, omawia jego wygląd, zwraca uwagę dzieci na charakterystyczne cechy. Wyjaśnia dzieciom, że gile przylatują do Polski na zimę z krajów, gdzie jest jeszcze zimniej.
3. „Fruwające ptaszki”. Malowanie palcem na całej powierzchni papieru.
4. „Wróbelki”. Spacer wokół przedszkola, obserwowanie ptaków, rozpoznawanie wróbli.
5. „Karmnik”. Układanie sylwety karmnika z figur geometrycznych.
6. Szukanie ptaków z zagadki.
N-l czyta zagadkę, prosi dzieci, by odgadły nazwy ptaków, o których mowa w zagadce:
Kilka nastroszonych piórek. Co też ćwierka ten czupurek?
Nawet chłód i głód przetrzymam, Tu zostaję, choć jest zima, ćwir, ćwir. (wróbel)
Ptaszku z zimnej krainy Jedz korale jarzębiny krasne jak twoja kamizelka. Zimą nas rozweselaj.
Ile przeleciałeś mil? Wiemy, że ty jesteś…(gil)
Po gałęziach kozły fika, Chętnie zjada słoninkę z patyka. (sikorka)
Opisuje wygląd ptaków. Zwraca uwagę dzieci na charakterystyczne cechy wyglądu.
7. Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Spłoszone wróbelki” (wg K. Wlaźnik).
N-l wyznacza duże koło na środku sali i kilka mniejszych kółek. Dzieci-wróbelki szukają pożywienia, skacząc obunóż w dużym kole. Do koła wbiega piesek, który głośnym szczekaniem płoszy wróbelki. „Ptaszki”, podskakując obunóż, uciekają do małych kółek. Zabawę powtarzamy, kiedy „pies” opuści
duże koło.
Scenariusz nr 4
Środki dydaktyczne: CD1, pios Wróbel na zimowym balu – PIOS, Flet prosty –/poznajemy instrumenty/, kredki, ilustracje przedstawiające smakołyki zwierząt z leśnej stołówki, sylwety zwierząt, obrazki przedstawiające ich domy, karta pracy nr 34.
1. Nauka piosenki Wróbel na zimowym balu, CD1 (nuty, scenariusz nr 1,).
Uczymy piosenki w siadzie skrzyżnym, przeplatając naukę zabawą ruchową polegającą na naśladowaniu: bociana w locie (duże ruchy ramion i rąk) i wróbla w locie (małe ruchy ramion i rąk).
2. Zabawa dydaktyczna „Pokaż mi swój domek”.
N-l pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające zimowe domy różnych zwierząt: gawrę misia, dziuplę wiewiórki, kotlinkę zająca, karmnik ptaszka. Układa sylwety zwierząt i prosi dzieci, by nazwały zwierzęta i pokazały (przyporządkowały) im ich domki.
3. Wysłuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „Sarenka” (w: H. Kruk Wybór literatury...).
N-l wskazuje na potrzebę dokarmiania zwierząt. Nazywa i odszukuje wśród zgromadzonych obrazków przysmaki sarenki.
4. Wykonanie karty pracy nr 34.
N-l pyta, jak nazywają się zwierzęta, które przyszły do paśnika. Co w czasie zimy zjadają sarna i jeleń? Zachęca dzieci do pokolorowania siana.
5. Zabawa naśladowcza „Wesołe wróbelki”, CD1 – Flet prosty linia melodyczna Gaweta G-dur F. J. Gosseca.
1. Dzieci ustawione jedno za drugim idą drobnymi kroczkami.
2. Dzieci zatrzymują się na charakterystyczne dźwięki i poruszają trzy razy biodrami (w prawo, w lewo i w prawo).
3. Powtórzenie czynności z punktu 1 i 2 (dwa razy).
4. Dzieci zatrzymują się i kołyszą się w miejscu, przemieszczając ciężar ciała raz na prawą, raz na lewą nogę.
5. Powtórzenie czynności z punktu 1 i 2 (cztery razy).
6. Dzieci stojąc w miejscu, wykonują obroty wokół własnej osi. Każdy obrót zakończony jest trzema ruchami bioder.
7. Dzieci zatrzymują się i kołyszą w miejscu, przemieszczając ciężar ciała raz na prawą, raz na lewą nogę.
8. Dzieci stojąc w miejscu, wykonują obroty wokół własnej osi. Każdy obrót zakończony jest trzema ruchami bioder.
Scenariusz nr 5
Środki dydaktyczne: CD1, piosenka Wróbel na zimowym balu – PIOSENKI, różne rodzaje ziaren
(fasola, żyto, kasza manna) w koszulkach foliowych, opaski na oczy, folia malarska, plastikowe pojemniczki, kartony, klej, lakier do włosów, plastelina, karmniki wycięte z papieru kolorowego, sylwety ptaków, ziarenka, kolorowe piórka, drewniany karmnik, karta pracy nr 35.
1. Wysłuchanie wiersza J. Sucharzewskiej „Domek dla ptaszków”. N-l prezentuje karmnik i deklamuje wiersz.
Domek dla ptaszków
Dziś w przedszkolu, Krzyś i Tomek
Zmajstrowali Ptaszkom domek.
Jest podłoga, Jest i daszek,
Żeby się mógł Schować ptaszek.
Jest tam miejsce Na okruszki
Dla wróbelka, Pośmieciuszki...
munieklatek