luty(2).doc

(106 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ NA MIESIĄC LUTY - GRUPA TRZYLATKI

Opracowany na podstawie Programu wychowania przedszkolnego W kręgu zabawy J. Pytlarczyk i przewodnika metodycznego ŚWIAT TRZYLATKA (M. Cieśla, M. Słojewska)

Temat kompleksowy: XI. ŚNIEŻNA KRAINA

Zakres treści

Cele

Działania dzieci

Środki dydaktyczne

Zabawy ruchowe

Pomoce

literatura

PERCEPCJA WZROKOWA

 

PERCEPCJA SŁUCHOWA

PERCEPCJA ZA POMOCĄ DOTYKU, SMAKU, WĘCHU

 

 

 

 

 

MYŚLENIE TWÓRCZE

 

- ćwiczy spostrzegawczość

- rozwija percepcję wzrokową

- rozwija pamięć słuchową

- różnicuje i nazywa cechy za pomocą dotyku

- korzysta z wszystkich zmysłów w procesie poznawania środowisk przyrodniczych

- różnicuje i nazywa cechy za pomocą dotyku

- prowadzi zabawy badawcze ze śniegiem

 

- obserwacja, do­strzeganie walorów estetycznych przyrody „Co widać za oknem?”

– zabawa plastyczna „Taniec kulki na kartonie” - zwrócenie uwagi na nieodwracalność pew­nych działań

– ilustrowanie ruchem opowiadania nauczyciela przy muzyce „W śnieżnej krainie” - rozpoznawanie i nazywanie białego koloru oraz charakterystycznych cech zimowego krajobrazu

- wykonanie karty pracy nr 18

– zabawa „Co jest białe?” (CD – piosenka Kraina kolorów) -utrwalenie białego koloru

– zabawa „Jaki masz kolor?” (CD – piosenka ––Kraina kolorów) poruszanie się w takt muzyki w rozsypce, reagowanie na pauzę muzyczną

– eksperyment „Ciepłe czy zimne?” - wyrabianie nawyku dociekliwości i badawczego podej­ścia do świata

– zabawa rozwijająca świadomość własnego ciała i przestrzeni „Zimno, zimno”

zabawa „Kto szybciej przełoży ziarenka fasoli do pudełka”- ćwiczenie małej motoryki

– stemplowanie gąbką oraz stemplami z ziemniaka (grupowa praca pla­styczna) „Zimowe ubrania” - samodzielne projektowanie prac

– zabawa ruchowa „Sanna” -rozumienie i stosowanie pojęcia para

– rozmowa na temat zimowych ubranek „Zimowe zabawy dzieci”

- wykonanie karty pracy nr 18

- prezentacja litery: D, d - wprowadzanie dzieci w świat liter wg met. I. Majchrzak

- nauka 1 zwrotki piosenki Nasz bałwa­nek

- improwizacje na jan­czarach do utworu B. Lülinga – Galopka Telegraf op. 95 (CD)

– ćwiczenia oddechowe z kawałkami papieru „Wirujące śnieżynki” - właściwe gospodarowanie oddechem

zabawy z Zimową Wróżką w ogrodzie przedszkolnym „Uroki zimy” - obserwacja środowisk przyrodniczych za pomocą wszystkich zmysłów

– eksperyment ze śniegiem Jaki jest śnieg? - wyciąganie wniosków

naśladowanie różnych sposobów poruszania się

– zabawa dydaktyczna „Czyj to kapeć/but

– zabawa badawcza „Mali detektywi” - wyszukiwanie i identyfikowanie śladów na śniegu pozostawionych przez ludzi i zwierzęta

– stemplowanie ziemniakiem na białym kartonie „Ślady na śniegu według podanego wzoru

– rozmowa rozwijająca wyobraźnię „Czyje ślady?”

„Czy jesteś z nami?” – zabawa integracyjna

– rysowanie pastelami obrazków o tematyce zimowej „Zima” - zwrócenie uwagi na pra­widłowe trzymanie narzędzia pisarskiego

– oglądanie teatrzyku B. Szelągowskiej „Zimowe zabawy”

uświadamianie dzieciom zagroże­ń płynących z niewłaściwych zabaw zimą na śniegu i lodzie

- prezentowanie bezpiecznych form spędzania czasu na dworze zimą

- lepienie bałwana ze śniegu

- zachęcanie do zabaw badawczych ze śniegiem eksperyment z barwami

– wyszukiwanie szczegółów różniących dwa obrazki „Zimowe zabawy dzieci” (karta pracy)

oglądanie ilustracji przedstawiających różne sporty zimowe - dobieranie w pary

ćwiczenie spraw­ności: chód, bieg, podskok obunóż na śniegu

– nagrodzenie dzieci medalami olimpijskimi za włożony

– zabawa plastyczna „Koła olimpijskie” - kolorowanie według podanego wzoru

układanie zimowych puzzli- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej

– wprowadzanie dzieci w świat liter (wg I. Majchrzak Prezentacja litery: E, e)

reagowania ruchem na sygnały muzyczne

śpiewanie 1 i II zwrotki piosenki Nasz bałwanek (CD

– tworzenie i przedstawianie ruchem oraz na janczarach muzyki wolnej i szybkiej

– lepienie z plasteliny „Deser lodowy” -określanie i porównywanie wielkości

– zabawy badawcze na świeżym powietrzu „Wyprawa do lodziarni Królowej Śniegu”

– zabawa plastyczno-techniczna „Sopelki” - owijanie patyczków różnej długości folią alumi­niową, formowanie lodowych sopli

– zabawa matematyczna „Długi – krótki” - porównywanie i nazywanie długości

swo­bodne improwizacje ruchowe, oddające charakter muzyki

Identyfikowanie, pokazywanie i nazywanie – różnych  stanów emocjonalnych„Jak się dzisiaj czuję?” - kostka emocji.

– gra dydaktyczna, inspirowana wierszem E. Stadtmüller Bałwan­kowo „Bałwankowy kwiz zimowy”

  rozpoznawanie i różnicowanie kształtów figur geometrycznych - stosowania się do reguł gry

– wyklejanie bałwana watą, kaszą i ryżem „Bałwan” - ćwiczenie sprawności manualnych

– zabawa badawcza „Mój bałwanek” - badanie i porównywanie faktury dotykiem (karta pracy nr 19)

 

 

 

 

- tunel do zajęć gimnastycznych, dla każdego dziecka biała chusta (ew. chusteczka higieniczna), karta pracy: Zimowe zabawy dzieci, miseczki z wodą: ciepłą i zimną, CD – Wesoła Wróżka – akompaniament (sł. B. Szurowska, muz.

J. Pietrzak), Kraina kolorów (sł. i muz. J. Pietrzak), B. Lüling Galopka - Telegraf op. 95, odtwarzacz kompaktowy, kolorowe wstążki z krepiny, piłeczki do ping-ponga dla każdego dziecka, kilka piłeczek kauczukowych, pudełko po czekoladkach, farby w różnych kolorach

- drobne śnieżynki np. wycięte ozdobnym dziurkaczem, pudełeczko, słomki dla dzieci, miś/lalka, ubranka pasujące do różnych pór roku, arkusz szarego papieru, flamaster, części zimowego ubrania (czapka, szalik, rękawiczki, kurtka/kożuch, spodnie ocieplane, kozaki), gąbka, stemple z ziemniaka, farby, klej, karta pracy: Zimowe zabawy dzieci, korona w kolorze białym, płatki śniegowe wycięte z papieru samoprzylepnego, kilka jednakowych pojemniczków, ziarna fasoli, CD – B. Lüling Galopka - Telegraf op. 95, odtwarzacz kompaktowy

- „ściana pełna liter”, wizytówki, plastelina, korony z literami, kredki, janczary, CD: Nasz bałwanek (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), B. Lüling Galopka - Telegraf op. 95, piosenka Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, kawałki białego papieru, czapka z papieru, gałązka

- kolorowanki o tematyce zimowej, lupy, foremki do piasku, słoik, B. Lüling Galopka - Telegraf op. 95 (CD), odtwarzacz kompaktowy

- buty dzieci, lupy, kartki papieru, stemple z ziemniaków, szara farba, CD – sygnał muzyczny WYRUSZAMY W PODRÓŻ, odtwarzacz kompaktowy

- niebieskie kartony, pastele, sylwety ilustrujące treść teatrzyku (dziadek, chłopiec, dziewczynka), karta pracy: Zimowe zabawy dzieci, węgielki lub łupiny orzechów, marchew, garnek, miotła, kolorowa bibuła lub krepina

- ilustracje przedstawiające różne sporty zimowe, zestawy obrazków do poszczególnych ilustracji (np. nartę, kijek buty narciarskie do jeżdżenia na nartach/górki; łyżwę do lodowiska; sanki do górki), flaga olimpijska, szarfy, kosz, plastikowe butelki lub kręgle, sanki, narty, rękawiczki, medale

- olimpijskie dla wszystkich dzieci (z wizerunkiem flagi olimpijskiej, lecz bez pomalowanych kół olimpijskich), kredki, układają porozcinane kartki pocztowe lub obrazki przedstawiające różne dyscypliny sportowe, CD – akompaniament do piosenki Wesoła Wróżka (sł. i muz. J. Pietrzak), Nasz bałwanek (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy

- „ściana pełna liter”, wizytówki, plastelina, kredki, korony z literami, CD – piosenka Nasz bałwanek (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), B. Lüling Galopka - Telegraf op. 95, akompaniament do piosenki Wesoła Wróżka (sł. B. Szurowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, duży rysunek przedstawiający bałwana, talerze, janczary

- CD – akompaniament do piosenki Walczyk dla babci i dziadka (muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, plastelina, lód, lupy, patyczki różnej długości, folia aluminiowa.

- CD – B. Lüling Galopka - Telegraf op. 95, piosenka Nasz bałwanek (sł. B. Szelągowska, muz. J. Pietrzak), odtwarzacz kompaktowy, szarfy w czterech kolorach (niebieski, zielony, czerwony, żółty), kry z zadaniami – jak poniżej (wycięte z papieru/kawałki styropianowych płyt), odznaki: złote i srebrne śnieżynki, kostka (na której ściankach jest jedna bądź dwie śnieżynki oraz odpowiednia cyfra), karta pracy: Bałwan, wata, kasza, papier kolorowy, klej, białe, małe kwadraty, koła i trójkąty

 

- fragment wiersza o kolorach B. Szelągowskiej

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin