PLAN PRACY NA MIESIĄC LUTY GRUPA IA, MOTYLKI
Temat kompleksowy: „ W karnawale wszędzie bale” (4-8.II.2008)
Ø poznanie tradycji urządzania balów i zabaw w okresie karnawału,
Ø pomoc dzieci w dekorowaniu Sali,
Ø udział w balu karnawałowym.
Temat dnia
Działania dzieci
„ Bal w przedszkolu”
Słuchanie wiersza D. Gellner „ Bal w przedszkolu.” Wprowadzenie dzieci w nastrój karnawałowych zabaw, wzbogacenie słownika dzieci o nowe słowo – karnawał. Naturalne wypowiedzi dzieci n/t tego co to jest bal.
„ Wyszły z szafy misie, bal w przedszkolu dzisiaj”
Wprowadzenie dzieci w nastrój oczekiwania na zabawę karnawałową. Karnawałowa „Zgaduj-zgadula” – „ Za jaką postać się przebrałeś?, rozpoznawanie postaci po stroju dziecka.
„ Zaczarowana baśniowa kraina”
Zabawa dydaktyczna „ Jaka to bajka?”, rozpoznawanie przedmiotów-rekwizytów z różnych bajek. Doskonalenie pamięci oraz wzbogacanie słownictwa dzieci. Malowanie farbami – doskonalenie umiejętności posługiwania się pędzlem, wodą i farbą. Wdrażanie dzieci do wykorzystania całej powierzchni kartki, malowanie na formacie A3. Rozwijanie inwencji twórczej poprzez samodzielne podejmowanie decyzji co do treści rysunku.
„ Maski i maseczki”
Słuchanie fragmentu wiersza G. Koby „ Karnawał”. Wyróżnianie z zebranych na stoliku przedmiotów tych, które wiążą się z karnawałem np. czapka, balon, maska. Prawidłowe nazywanie tych rekwizytów i określanie do, czego służą. Praca plastyczna „ Maseczka” – wdrażanie do sprawnego posługiwania się nożyczkami, ozdabianie maseczki przy wykorzystaniu różnych materiałów.
„ Był sobie raz balonik”
Zabawa dydaktyczna „ Tańczący balonik” – podział zbioru baloników na podzbiory wg kolorów. Utrwalanie pojęć dużo-mało. Zabawa taneczna z balonami do skocznej muzyki. Karta pracy – malowanie zbioru balonów wg wyznaczonego koloru. Wysłuchanie opowiadania „ Baletniczka i kominiarczyk”
Literatura:
· H. Kruk „ Wybór literatury…
· Zeszyt roboczy nauczycielki
Zabawy ruchowe:
· kółeczkowa „ Balonik”
· z elementem podskoku „ Pajacyki”
Temat kompleksowy: „ Mieszkańcy dalekiej północy – Eskimosi”
18-22.II.2008
Ø rozbudzenie zainteresowania życiem ludzi w innych regionach świata,
Ø poznanie zwierząt charakterystycznych dla dalekiej Północy,
Ø oglądanie książeczek, których treść zachęca do podejmowania zabaw.
„Grenlandia – miejsce wiecznego lodu”
Przybliżenie dzieciom odległej, odmiennej klimatycznie i krajobrazowo części świata – Grenlandii. Omówienie wyglądu ludzi dalekiej Północy z wykorzystaniem opowiadania A. i Cz. Centkiewiczów „ Odarpi, syn Egigwy” (fragmenty) oraz ilustracji i własnych zasobów wiedzy. Kształtowanie pozytywnego stosunku do ludzi innych narodowości. Ćwiczenia oddechowe ‘ Dmuchamy na zimno”
„Polowanie Eskimosa”
Słuchanie opowiadania nauczycielki „ Polowanie” – sposoby zdobywania żywności przez Eskimosów. Porównywanie liczebności zbiorów ryb, niedźwiedzi. Ocenianie liczby elementów w przybliżeniu: równo, mniej, więcej. Zestaw zabaw ruchowych doskonalących sprawność ruchową dzieci.
„Topnienie lodu”
Zabawa ruchowa w formie opowieści ruchowej „ Budujemy igloo”. Uważne słuchanie poleceń nauczycielki, omówienie z czego zbudowane jest igloo – bryły lodu. Wzbogacenie wiadomości u dzieci. „Woda i lód” – wykonanie doświadczenia z wodą i lodem w celu nauczenia dzieci obserwacji czyli podstaw eksperymentowania.
„Mały Eskimosek”
Słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny „ Eskimosek – Lunamuk”. Rozmowa n/t sposobów ubierania się ludzi mieszkających na dalekiej Północy, z czego wykonane są ubrania, buty, dlaczego muszą być ciepłe i chronić skórę przed zimnem. Praca plastyczna „ Ubranie Eskimosa” – ozdabianie ubrania Eskimosa.
„Zwierzęta Północy”
Na podstawie ilustracji przybliżenie dzieciom zwierząt zamieszkujących Grenlandię: niedźwiedź polarny, pingwin, foka, renifery.
Próby naśladowania poruszania się tych zwierząt, cechy charakterystyczne, ubarwienie. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach. Kolorowanie wybranego przez dziecko zwierzęcia z dalekiej Północy.
Ø A. i Cz. Centkiewiczowie „ Odarpi, syn Egigwy”
Ø H. Kruk „ Wybór literatury…”
Ø Zeszyt roboczy nauczycielki
Ø z elementem biegu „ Psi zaprzęg”
Ø z elementem czworakowania ‘” Niedźwiedzie polarne”.
Opracowała
Małgorzata Cacko
munieklatek