lekcja8.pdf

(135 KB) Pobierz
LEKCJA 8
LEKCJA 8
ZAJĘCIA PRAKTYCZNO-TECHNICZNE
1) Cele i zadania zajęć praktyczno-technicznych.
Zajęcia praktyczno-techniczne na kolonii lub obozie to nic innego, jak szerzenie
wiedzy i kultury technicznej wśród dzieci i młodzieży. Zakres i formy takich zajęć
zależą przede wszystkim od planu pracy placówki – jeśli ta forma wypoczynku jest
potraktowana jako jedna z wiodących – siłą rzeczy musimy w planach
wychowawczych grupy ująć dział zajęć poświęcony tej tematyce. Pomimo
pewnych wyzwań, jakie dziś stawia rzeczywistość młodemu człowiekowi, a które
mają związek z prostymi nieraz czynnościami (wymagającymi jednak pewnych
umiejętności) – często wyposażenie placówki jest bardzo ubogie w zaopatrzenie
sprzętowe niezbędne do realizacji takich zajęć. Dużo więcej czasu poświęca się
zajęciom praktyczno-technicznym na obozach, ponieważ specyfika tych placówek
(rozbijanie namiotów, operowanie młotkiem, łopatką, piłą do cięcia drzewa itp)
sprzyja w naturalny sposób rozwijaniu umiejętności operowania tymi narzędziami.
Konsekwencją nabytych w ten sposób umiejętności jest ich doskonalenie poprzez
różne formy zadań przy użyciu dostępnych narzędzi.
Nieco gorzej sytuacja przedstawia się w placówkach zlokalizowanych w szkołach
lub innych obiektach stałych, ponieważ brakuje w zasadzie i sprzętu i
odpowiednich pomieszczeń do realizowania tych zajęć.
1
259728177.001.png
2) Formy i rodzaje zajęć praktyczno-technicznych.
Niezależnie jednak od lokalizacji placówki w programie pracy grupy można
zaplanować niżej wymienione formy zajęć:
1) majsterkowanie,
2) popularyzacja wiedzy i umiejętności technicznych,
3) specjalistyczne zajęcia techniczne
MAJSTERKOWANIE
Zajęcia związane z majsterkowaniem możemy organizować całą grupą lub
poszczególnymi jej uczestnikami, zgodnie z ich zainteresowaniami. Zajęcia takie
mogą dotyczyć:
wykonania prostych urządzeń oraz elementów dekoracyjnych obozu lub kolonii.
Jak wspominaliśmy poprzednio, dużo więcej możliwości w tym zakresie mają
placówki pod namiotami. Uczestnicy takiej formy wypoczynku budują we własnym
zakresie i korzystając z własnych możliwości symboliczną bramę obozu, maszt na
flagę, latrynę, różnego rodzaju półki na rzeczy osobiste, które powinny być
dopasowane do wymiarów namiotu, tablicę ogłoszeń ale również (jeśli obóz jest
rozbity w lesie) – proste urządzenia sportowe – terenowy tor przeszkód, boisko
do kometki lub piłki siatkowej, skocznię itp – w zależności od ukształtowania
terenu i warunków do uprawiania poszczególnych dyscyplin sportowych (np. bez
sensu jest budowanie boiska do piłki nożnej, jeśli nie mamy ani jednej piłki). Duże
pole do popisu mają majsterkowicze, którzy zajmą się wszystkimi elementami
obozu czy kolonii mającymi tą placówkę ozdobić – na obozach będą to
zwyczajowo ustawiane przed każdym namiotem totemy, mogą to być
drogowskazy informacyjne, zdobienia miejsc spotkań (stołówka, krąg na ognisko)
wykonane ze zwalonych drzew o oryginalnych kształtach, mogą to w końcu być
tabliczki z nazwami grup, tabliczki z listą mieszkańców na drzwiach sypialni, stałe
dekoracje świetlicy i stołówki oraz wykonywane w świetlicy dekoracje
okolicznościowe (np. z okazji organizowanej imprezy wieczornej lub tematycznie
związane z rodzajem przeprowadzanych zabaw i gier świetlicowych),
napraw i konserwacji sprzętu będącego na wyposażeniu kolonii czy obozu oraz
urządzeń, które są nam potrzebne do realizowania programu, a których stan
techniczny nie pozwala na bezpieczne korzystanie z nich. Temat dotyczy zarówno
półek, wieszaków, taboretów itp., jak i sprzętu sportowego – piłek, siatek do piłki
siatkowej lub nożnej. Jeśli mówimy o urządzeniach stałych, z których korzystamy,
chodzi tu głównie o boiska, pomosty na kąpielisku, łodzie lub kajaki itp.- w
zależności od warunków i potrzeb,
prac związanych z wykonywaniem różnego rodzaju ozdób, np. zabawek z
dostępnych materiałów (najlepiej naturalnych), korali, wisiorków, łańcuszków itp.
Dużą rolę w tych sposobach majsterkowania będzie miała inwencja twórcza
zarówno uczestników, jak i wychowawców,
2
prac niezbędnych do wykonania rzeczy potrzebnych do realizacji innych zajęć
programowych – w grę wchodzą różne stroje i inne rekwizyty do zabaw, lalki,
kukiełki, opracowanie dekoracji scenicznej i jej wykonanie, sprzęt do prostych gier
itd.
Zdajemy sobie wszyscy sprawę z prostego faktu, że najbardziej nawet ambitne plany
i najzdolniejsi technicznie uczestnicy zrobią w zakresie prac praktyczno-technicznych
niewiele, jeśli placówka nie będzie posiadała na swoim wyposażeniu chociaż
minimalnego zestawu prostych narzędzi, dzięki którym plany mogą stać się realne.
Nie będziemy wymieniać narzędzi, które w takim zestawie powinny się znaleźć,
bowiem rzeczywistość i tak zweryfikuje nasze zamierzenia. Powiedzmy zatem tyle, że
będziemy starać się realizować tym bardziej ciekawe i śmiałe pomysły w zakresie
majsterkowania, na ile pozwoli nam zaopatrzenie w sprzęt.
POPULARYZOWANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI TECHNICZNYCH
Ta forma prowadzenia zajęć praktyczno-technicznych w placówkach wypoczynku ma
nieco inny charakter od omówionego wyżej majsterkowania. Samo określenie ma w
sobie inny sens i inne w związku z tym będą sposoby realizowania naszych zamierzeń
w tej właśnie formie. Zaliczymy do nich:
wycieczki mające w programie zwiedzanie nowoczesnych zakładów pracy,
pokazywanie i objaśnianie sposobu funkcjonowania linii technologicznych oraz
wystawy gotowych wyrobów. Adresatem tej formy zajęć będzie oczywiście
młodzież starsza, dla niej będzie to nie tylko zwyczajne zwiedzanie, ale możliwość
poznania nowości z jednoczesną konfrontacją dotyczącą własnej wiedzy. Dzieci
młodsze w takich wycieczkach nie powinny uczestniczyć, ponieważ ich poziom
wiedzy ogólnej może spowodować rodzaj frustracji polegającej na rozumowaniu
typu „dlaczego ja tego nie rozumiem?”, dla innej części dzieci niezainteresowanej
w najmniejszym stopniu zakładem i jego cyklem produkcyjnym, będzie to
„stracony” czas – będą się bowiem po prostu nudzić,
spotkania z ludźmi obcującymi z techniką w swojej pracy zawodowej –
inżynierami, elektronikami, informatykami ale również rzemieślnikami. Tutaj
podobnie jak przy zwiedzaniu zakładów pracy, proponujemy takie spotkania
młodzieży starszej. Spotkanie takie, oprócz przekazanej informacji na temat
zawodu i rodzaju wykonywanej pracy, pozytywnie prowokuje do zadawania
różnych, często zaskakujących pytań – może to oznaczać jedynie to, że temat jest
trafiony, że młodzież biorąca udział w takim spotkaniu jest tematyką
zainteresowana a zadawane pytania nie są fantazją lecz konsekwencją sumy
własnej wiedzy z nowo nabytą podczas spotkania,
konkursy, zgaduj-zgadule, quizy na temat wynalazków technicznych oraz
obserwowanym przez uczestników postępie w tym zakresie. Tutaj możemy
swobodnie wciągnąć w taką zabawę praktycznie wszystkich uczestników placówki,
bez względu na wiek czy płeć. Jedynym warunkiem, koniecznym do prawidłowej i
3
dającej dzieciom satysfakcję realizacji takich zajęć jest odpowiednio dobrany
zestaw pytań, zadań czy konkursów. Musimy tak dobrać pytania czy zadania, aby
odpowiadały one możliwościom rozwojowym dziecka, kierując się prostą zasadą,
że im dzieci uczestniczące w zabawie są młodsze – tym stawiane im zadania
muszą być łatwiejsze (nie możemy 8-latkom zadawać pytań typu „Kto i w którym
roku wynalazł żarówkę?”),
techniczne tory przeszkód – są to formy zajęć, w których umiejętności techniczne
i wiedza uczestników jest sprawdzana na specjalnie wyznaczonym odcinku
(podobnie jak przy grach terenowych), na którym znajduje się kilka lub
kilkanaście punktów kontrolnych i na każdym z nich należy wykonać określone
zadanie. Prawidłowość i czas wykonania poszczególnych zadań ocenia zespół
sędziowski przy każdym punkcie kontrolnym i wpisuje swoją ocenę do karty
uczestnika (jeśli tor jest przeprowadzany indywidualnie) lub zespołu (gdy
uczestniczy w tym torze jednocześnie cała grupa). Zadania w poszczególnych
punktach kontrolnych powinny być dostosowane do wieku uczestników
Przykład technicznego toru przeszkód
START
ROWER - zadanie: założyć koło do roweru i jechać nim do kolejnych
punktów toru przeszkód (oceniamy czas i poprawność
założenia koła punktując to zadanie np. w skali od 1 do 10
pkt)
MŁOTEK – zadanie: wbić w deskę gwóźdź (np. 4-calowy)
uderzając młotkiem dwukrotnie (ocena – 5 pkt,
każde następne uderzenie 1 pkt mniej)
MIKROFON – zadanie: włącz mikrofon i
podaj przez głośnik hasło:
.....................................
(ocena od 1 – 5 pkt)
PIŁKA I DRZEWO – zadanie:
utnij krążek (polano o jednakowej grubości
dla wszystkich, ocena zależna od czasu – od
1 do 5 pkt)
4
259728177.002.png
MAGNETOFON – zadanie: włóż kasetę i włącz muzykę (ocena zależna od
czasu – od 1 do 5 pkt)
KUCHNIA POLOWA – zadanie: z leżących
elementów zbuduj kuchnię
polową (oceniamy czas i
funkcjonalność zbudowanej
kuchni, punkty od 1 do 10)
LATARKA - zadanie: zamontuj
baterię i zasygnalizuj koniec
jazdy (ocena od 1 do 5 pkt)
META
Zdajemy sobie oczywiście sprawę z tego, że przygotowania do sprawnego
przeprowadzenia takiego lub podobnego toru przeszkód, zajmą nam sporo czasu.
Angażujemy więc w te przygotowania uczestników, biorąc pod uwagę ich sugestie
dotyczące elementów, które ich zdaniem powinny się na tym torze znaleźć – naszym
zaś zadaniem będzie akceptacja pomysłu bądź jego odrzucenie (odrzucenie może
nastąpić tylko wtedy, gdy propozycja sama w sobie zawiera elementy zagrażające
bezpieczeństwu lub gdy przeprowadzenie proponowanej próby jest niewykonalne z
powodu braku odpowiedniego sprzętu)
ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE
Mogą one być zasadniczym celem programowym placówki (są przecież obozy czy
kolonie o bardzo wyspecjalizowanym charakterze, np. kolonie językowe, muzyczne,
folklorystyczne i wiele innych). Jeśli jednak placówka z założeń programowych nie
jest placówką mającą rozwijać przede wszystkim umiejętności techniczne
uczestników, zajęcia specjalistyczne mogą być realizowane w różnych formach
(uzależniamy to również od warunków, możliwości sprzętowych, zainteresowań
uczestników i innych czynników mogących mieć bezpośredni wpływ na propozycje
programowe). Jakiego typu mogą to być zajęcia?
¾ zajęcia mające charakter minikonkursu na najciekawsze zdjęcie wykonane w
okolicy placówki,
5
259728177.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin