KONSPEKT LEKCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
Temat: Zabawy ogólnorozwojoweProwadzący: Klasa: IPrzybory: piłka do siatkówki, materacMiejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Tok
Treść
Czas
Wskazówki organizacyjno-metodyczne
Rozpoczęcie zajęć
Sprawdzenie obecności (jeżeli zajęcia odbywają się na 1. lekcji danego dnia), zbiórka w dwuszeregu, krótkie omówienie, co danego dnia dzieci będą robiły na zajęciach, organizowanie przyborów
3-4 minuty
Zabawa ożywiająca ze śpiewem
„Labado”
Rozpoczynamy taniec piosenką, trzymając się za ręce i maszerujemy w kole. Na głośne Hej zmieniamy kierunek marszu w drugą stronę. Po piosence prowadzący pyta : Rączki były? Pozostali odpowiadają: Były. Prowadzący pyta: Główki były? Pozostali odpowiadają: Nie były. Tańczymy trzymając ręce na głowach kolegów. I tak wymieniamy wybraną część ciała.
Tańczymy labado, labado, labado.
Tańczymy labado małego walczyka.
Hej!
Tańczą go dorośli, dorośli, dorośli.
Tańczą go dorośli i małe dzieci też
6-7 minut
Zabawa orientacyjno-porządkowa
„Pająk i muchy”
Ustawienie: luźna gromadkaPrzebieg zabawy: Dzieci biegają w luźnej gromadce naśladując bzykaniem i brzęczeniem latające muchy. Na sygnał słowny „Pająk!”- zastygają w bezruchu, jedno zaś z nich lub nauczyciel-pająk wychodzi na łowy i mijając „nieżywe muchy”, śledzi czy ktoś z nich nie porusza się. Jeżeli muchy poruszają się pająk zabiera je do swojej sieci (materac). Grę powtarzamy kilka razy, zmieniając osobę która jest „pająkiem”.
5-6 minut
Zabawa na czworakach
„Liski”
Wybieramy jedno dziecko, które będzie „kurką”, pozostałe dzieci to „liski”. „Kurka” siada na podłodze w rogu sali, tyłem do „lisków” „Liski” gromadzą się na przeciwległym (do „kurki”) końcu sali. Na znak nauczyciela na czworakach skradają się do „kurki”. Gdy „kurka” odwróci się, „liski” muszą zastygnąć w bezruchu. Te z „lisków”, które się poruszą, odpadają. Wygrywa ten „lisek”, któremu uda się podejść do „kurki” i złapać ją. Zabawę można powtórzyć, wówczas zwycięzca zostaje „kurką”.
Zabawa bieżna
„Przelot kukułek”
Dzieci – kukułczęta siedzą w jednym gnieździe, w drugim- nauczycielka- kukułka. Nauczycielka nawołuje kukułczęta do siebie słowami „Kukułki do domu!”. Dzieci biegiem zmieniają gniazda. Ostatnie z dzieci, które przybiegło zostaje kukułką
Należy wyznaczyć dwa „gniazda” w przeciwległych końcach sali.
Zabawa rzutna
„Rzucanie imionami”
Dzieci siadają w kręgu. Jedno z dzieci otrzymuje piłkę i rzuca ją do wybranego kolegi, wypowiadając równocześnie jego imię. Gdy piłka nie zostanie schwytana i upadnie na podłogę, dzieci mówią „bum!”.
Zabawa uspokajająca
„Zagubiony kotek”
Ustawienie: siad w kolePrzebieg zabawy-Siedzące w kole dzieci opuszczają główki, jedno z nich miauczy cichutko, podczas gdy drugie wsłuchując się w głos „zagubionego kotka”, stara się je znaleźć. Pozostałe dzieci zachowują się cichutko. Odnaleziony kotek idzie na miejsce szukającego, ten zaś siada wśród innych w kole. Jeśli kotek nie zostanie znaleziony, można wyznaczyć innego.
4-5 minut
Zabawa organizacyjno-porządkowa, zakończenie zajęć
„Dzień dobry”
Ustawienie-uczestnicy siedzą w luźnej gromadce; jeden z nich stoi przed nimi w odległości kilku kroków, odwrócony tyłem.Przebieg zabawy: grupa zachowuje głęboką ciszę, w czasie której jeden z uczestników wypowiada dość głośno ”Dzień dobry”. Zadaniem stojącego tyłem jest rozpoznać, kto te słowa wypowiedział. Nie odwracając się, wymienia nazwisko rozpoznanego. Jeśli ma wątpliwości, wówczas może odwrócić się i znając kierunek, skąd głos dochodzi, wyszukać tego, czyj głos usłyszał. Jeśli wskaże trafnie, zmienia z nim miejsce i zabawa toczy się dalej.
Sprzątanie przyrządów, odprowadzenie dzieci do szatni
makina