kolos p i s.docx

(12 KB) Pobierz

Wyjaśnij na czym polega odmienność stanowisk genezy?

Odmienność genezy w pedagogice egzystancjalnej polega na różnym jej rozumieniu przez naukowców. Według Franciszka Sawickiego filozofia egzystencajalizmu występuje już w czasach dawniejszych natomiast według Jana Legowicza egzystencjalizm to nurt ściśle związany z współczesnością. Najbardziej bliskie prawdy jest rozwiązanie Adama Schaffa, który stwierdził, że istota problemy leży w starej tradycji dwu odmiennych koncepcji filozoficznych. Schaff zwraca uwagę także na to, że egzystencjalizm rozwinął się we współczesności. Rozkwit ten wywołany został przyczynami epoki- natury politycznej, społecznej i kulturalnej.

Co cechuje osobę w ujęciu egzystencjalnym?

-zaakcentowanie egzstencji w pełnej jej znajomości

-jednostkowość

-autentycznosc

-„tragiczny optymizm”

-konkretne usytuowanie

-zaangażowanie

-wolność

-dialogiczność

Egzystencjalne kategorie pedagogigczne:

Dialog, autentycznosc, zaangażowanie.

1)      Dialog dzieli się na : metoda, proces i postawę dialogu.

Metoda dialogu to sp komunikacji w ktorej osoby dązą do zrozumienia siebie, zlbizenia i wpsółdziałania.

Proces dialogu- zachodzi wtedy gdy jeden z elementów w metodzie został uwzględniony

Postawa dialogu- to gotowość na otwieranie się na rozumienie, zbliżenie się i współdziałanie wobec  KAZDEGO CZŁOWIEKA.

Filozof Martin Buber-dialog jest symetryczny czyli ze partnerowie sa równi(duzo możemy się nauczyc od uczniow nawet zwierząt)

Filozof Emmanuel Levinas—dialog jest asymetryczny. Np. pojęcie „inny” może być dla nas przybyszem (w sensie biblijnym,bo potrzebuje naszej pomocy), ale inny może być dla nas panem, bo dysponuje nasza wolnością, a ja jestem jego sługą.

Koncepcja Levinasa bardziej odpowiada dialogowi wychowawczemu ,bo koncepcja Bubera może zagubić autorytet nauczyciela.

 

              2)Autentyczność-w sensie negatywnym jest to wyobcowanie, następuje wtedy urzeczowienie człowieka. Wyobcowac może: opinia,codzienna monotonia pracy, schematy i abstrakcje.

Pozytywne okreslenie autentycznosci przez Grzegorczyka to: bycie sobą,zyc samodzielnie,nie ulegac urzeczowieniu, zyc aktywnie.

Autentycznosc egzystencjalna jako kategoria pedagogiczna mówi o tymze egzystencja wychowanka jest konkretna jedyna .trzeba dotrzec do ucznia, trafic w sam rdzen rozwijajacej się egzystencji, by doprowadzic do jegowolnej decyzji.

              3)Zaanagażowanie-pojmuje się jako oddanie pewnej osobie lub sprawie z własnej woli.

Wg. Sośnickiego angażowanie wyraża potrzebę aktywnego udziału nie tylko intelektu i emocji ale calej psychuiki w procesie wychowania.

Zaangażowanie jako kategoria pedagogiczna to dojscie do zrozumienia egzystencji dziecka lub młodego człowieka  z czy msię wiązą jego najistotniejsze troski, niepokoje. Oraz wyraza się checia okazania pomocy wychowankowi w odkryciu jego zdania. Jednak warunkiem skutecznego działania pedagogicznego jest analogiczna postawa ze strony wychowawcy.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin