PO CO NAM SUPERWIZJA.pdf

(66 KB) Pobierz
92725879 UNPDF
PO CO NAM SUPERWIZJA
Udział w superwizji to uczestniczenie w fascynującym procesie dawania i brania. Szczególnie jeśli
jest to superwizja prowadzona w grupie. Podczas superwizji dzielimy się z innymi
psychoterapeutami swoimi trudnościami, wątpliwościami i pomysłami, przyglądamy się ich pracy,
oglądamy ich problemy, słuchamy stawianych przez nich pytań, a także skierowanych do nas
informacji o naszej pracy. Superwizja to wzajemna wymiana doświadczeń, przemyśleń, wspólne
zastanawianie się nad źródłami trudności, szukanie istoty problemu, dochodzenie do nowych
rozwiązań, ujawnianie swoich uczuć. Często jest to także odkrywanie swoich nieuświadamianych
wcześniej uczuć i przekonań. Uczestnicząc w superwizji, odkrywamy przed sobą nawzajem takie
obszary własnego JA, które dla nas samych są nieraz nieznane. Doświadczamy wtedy bliskiego
kontaktu ze sobą i z innymi, co początkowo może wydawać się zagrażające, ale w konsekwencji
służy naszemu rozwojowi.
TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z UDZIAŁEM W SUPERWIZJI
Trudnością, na jaką napotykamy już podczas przygotowywania materiałów do superwizji, jest
niepokój związany z oglądem i oceną naszej pracy przez superwizora i kolegów uczestniczących w
sesjach. Towarzyszy mu nierazwstyd wywołany poczuciem małej kompetencji i wyobrażeniami
krytycznej oceny ze strony innych osób. Uczucia te mogą ujawniać się podczas sesji
superwizyjnych, jednak kiedy postawa i zachowanie superwizora oraz innych uczestników sesji
wytwarzają w grupie wysokie poczucie bezpieczeństwa, to wyraźnie one słabną. Zamiast nich
pojawia się otwartość na krytyczne uwagi i pomysły ze strony innych.
Na co dzień pracujemy z różnymi pacjentami są to osoby uzależnione, współuzależnione, DDA,
ofiary przemocy, a także sprawcy przemocy. Niektórzy pacjenci należą jednocześnie do kilku
wymienionych kategorii. Oprócz tego u części z nich należy postawić podwójną diagnozę.
Powoduje to, że w praktyce dość często pojawiają się u terapeuty wątpliwości diagnostyczne i
niejasność w kwestii planowania procesu terapeutycznego. Podczas superwizji trudności te
ujawniają się przy analizie prezentowanego materiału. Osoba prowadząca oraz uczestnicy sesji
stawiają dociekliwe pytania, które zmuszają do głębszego zastanowienia się nad trafnością
diagnozy oraz celowości stosowanych strategii i technik terapeutycznych. Często zachodzi wtedy
potrzeba ujawnienia i weryfikacji ważnych przekonań. Czasem te pytania są początkiem
późniejszych przemyśleń i zmian wykraczających daleko poza ramy pracy zawodowej, ale to już
nie jest trudność, lecz korzyść wynikająca z superwizji.
Trudno jest czasami osobie, której praca jest właśnie poddawana oglądowi, zobaczyć coś, co dla
innych wydaje się oczywiste. Trzeba wtedy przeanalizować nie tylko swoje myślenie, ale także
emocje przeżywane w kontakcie z pacjentem. Uświadomienie sobie oraz ujawnienie ich może być
bolesne. Jeszcze większe trudności pojawiają się podczas szukania źródeł tych emocji. W tym
momencie znacznie pogłębia się poziom superwizji. Może tu dojść do odkrycia ważnych, niekiedy
traumatycznych, osobistych doświadczeń zarówno przez osobę, której praca aktualnie jest
analizowana, jak i przez innych uczestników sesji. Jest to punkt wspólny superwizji i psychoterapii.
Uzyskanie wglądu w te doświadczenia i ujawnienie ich umożliwia nawiązanie kontaktu z
tłumionymi uczuciami. Ponowne ich przeżycie, które może mieć miejsce w czasie sesji, otwiera
drogę do nadania im właściwego znaczenia oraz do zmiany. Tu dochodzimy do granic superwizji,
ponieważ superwizja nie jest psychoterapią i o tym musimy pamiętać.
POTRZEBA DOKONANIA ZMIAN
To, czego dowiadujemy się o sobie podczas sesji, może być zaskakujące i trudne do przyjęcia. To,
co dzieje się potem, na skutek uzyskania dostępu do ważnych dla nas informacji, zmusza do
przemyślenia na nowo pewnych istotnych spraw. Efektem wyciągniętych z tego wniosków może
być potrzeba dokonania zmian we własnym życiu, do czego nie zawsze jesteśmy gotowi.
Kolejna trudność, która pojawia się w wyniku superwizji, dotyczy konieczności wprowadzania
zmian w pracy z pacjentami. Podczas sesji znajdujemy odpowiedzi na część nurtujących nas pytań.
Uzyskujemy wgląd w przyczyny naszych trudności, poznajemy inne propozycje podejścia do
zagadnienia, do nas natomiast należy wybór nowego kierunku bądź metody pracy. Nie zawsze jest
to jednoznaczne. Czasem okazuje się, że istota problemu, który uważaliśmy za merytoryczny, leży
głębiej, w naszych emocjach lub przekonaniach.
W niektórych przypadkach dowiadujemy się, co przeszkadza nam w pracy i jakie są tego powody,
dowiadujemy się też, co oraz jak powinniśmy zmienić. Te zmiany wymagają od nas sporo wysiłku,
do podjęcia którego potrzebna jest nasza decyzja i energia. Decyzję tę może utrudniać m.in.
niepokój przed zmianami wynikający np. z poczucia małej kompetencji, niekiedy rzeczywisty brak
pewnych umiejętności i płynąca stąd konieczność doskonalenia warsztatu zawodowego,
niedostateczne umiejętności, innego niż dotąd, organizowania pracy. Czasami trudności mogą
wynikać z okoliczności zewnętrznych, np. wtedy, gdy w placówce leczniczej jest przyjęty sztywny,
niezindywidualizowany model podejścia do pacjentów i terapeuta uczestniczący w superwizji nie
może liczyć na zrozumienie i wsparcie kolegów z zespołu.
Pewne zagrożenie związane z udziałem w sesjach może wiązać się z bezkrytycznym podejściem do
wszystkich interpretacji i sugestii otrzymanych w czasie superwizji. Psychoterapeuta musi pamiętać
o tym, że to on, a nie superwizor, czy kolega decyduje o wyborze odpowiedniej strategii lub
techniki i on jest za ten wybór odpowiedzialny.
KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z SUPERWIZJI
Korzyści zawodowe i osobiste, jakie daje superwizja, łączą się ze sobą. Wynika to stąd, że jakość
relacji, jaką tworzymy z pacjentem zależy nie tylko od naszych kompetencji, ale w nie mniejszym
stopniu od tego,kim jesteśmy. Emocje przeżywane przez nas w kontaktach z pacjentami mają
źródło w naszych przekonaniach, które z kolei wynikają z naszych doświadczeń i systemu wartości.
Relacja terapeutyczna jest jednym z istotnych, niespecyficznych czynników leczących w
psychoterapii, dlatego świadomość tego, co w niej zachodzi jest ważnym elementem
profesjonalizmu.
Jednych pacjentów lubimy, chętnie z nimi pracujemy, innych lubimy mniej, a jeszcze inni
wywołują w nas zniecierpliwienie, irytację lub niepokój. W wielu przypadkach emocje te wynikają
z rzeczywistego zachowania pacjenta i przeżywa je jednocześnie w różnym nasileniu kilka osób z
zespołu terapeutycznego. Często wystarcza wtedy omówienie tego na zebraniu klinicznym.
Niekiedy jednak nasze emocje w stosunku do któregoś z pacjentów są zupełnie odmienne od emocji
innych członków zespołu, a czasem, chociaż są podobne, to utrudniają nam pracę terapeutyczną.
Może tak być zarówno wtedy, kiedy te emocje są przykre, jak i wówczas, gdy są one przyjemne.
Czasami gdy nie uświadamiamy sobie przeżywanych wobec pacjenta emocji, to postępy w jego
zdrowieniu są niezadowalające i niewspółmierne do wkładu naszej pracy. Są to sytuacje, w których
potrzebujemy superwizji. Tak, jak pierwsze trudności związane z superwizją możemy mieć już
podczas przygotowywania materiałów do sesji, podobnie korzyści, które z niej odnosimy pojawiają
się także już w czasie zbierania i uporządkowywania tych materiałów. Sprawdzając jakość
techniczną, dokonanych metodami audiowizualnymi, nagrań, mamy okazję zobaczyć w zachowaniu
własnym lub pacjenta coś, co dotąd uchodziło naszej uwadze. Zobaczenie tego, co dzieje się
podczas spotkania terapeutycznego, posłuchanie wypowiedzi pacjenta i własnych interwencji
pobudza nas do refleksji nad przyczynami trudności. Porządkowanie przed sesją informacji o
dotychczasowej pracy z pacjentem umożliwia, w niektórych przypadkach, dokonanie ponownej
diagnozy. Stawiamy sobie wtedy nowe, twórcze pytania. Odpowiedzi na nie poszukujemy właśnie
podczas superwizji.
Wartościowe jest dla nas także to, że dzięki superwizji świadkami naszej pracy stają się inne osoby.
Poradzenie sobie przez terapeutę z przeżywanymi z tego powodu obawami i wstydem, jest
doświadczeniem, które służy rozwojowi. Jest to jedna z korzyści osobistych, jakie możemy odnieść
z superwizji. Pozwalając na to, aby inni zobaczyli, jak funkcjonujemy w roli psychoterapeuty,
ryzykujemy podważenie ich wyobrażenia o naszych kompetencjach. Istotne jest to, że decydując się
na pokazywanie właśnie tych trudnych dla nas fragmentów naszej pracy, dokonujemy świadomego
wyboru, akceptując możliwość pogorszenia wizerunku zawodowego w oczach innych terapeutów.
Korzyścią z sesji superwizyjnych, w których brałam udział, była obserwacja i uczestnictwo w
procesie zmian zachodzących w grupie. Polegały one na coraz większej otwartości i zaufaniu do
superwizora oraz do siebie nawzajem. Przejawiało się to we wzroście stopnia trudności
omawianych przypadków i problemów, znacznym zmniejszeniu oporu przed prezentowaniem
swojej pracy, pogłębieniu analizy, ujawnianiu swoich uczuć i przekonań oraz krytycznych uwag
dotyczących sposobu czyjejś pracy. Krytyka ta była w każdym przypadku konstruktywna, co
powodowało, że coraz chętniej dzieliliśmy się swoimi przemyśleniami. Miałam szczęście pracować
w grupie, w której nie było osoby niechętnej do dawania lub przyjmowania krytyki. Na pewno
przyczyną tego była panujące podczas sesji atmosfera bezpieczeństwa. Na jej wytworzenie istotny
wpływ miało zachowanie superwizora, którym był Jacek Kasprzak. Myślę, że w dużym stopniu
zależało to także od postaw i oczekiwań uczestników grupy wobec superwizji.
Podczas superwizji analizujemy problemy merytoryczne lub osobiste trudności terapeuty
występujące w jego pracy. Są one ze sobą powiązane, ponieważ przekonania terapeuty, czy emocje
przeżywane wobec pacjenta mogą utrudniać postępowanie już na etapie diagnozowania. Oczywistą
korzyścią zawodową, jaką odnosimy z superwizji, jest uzyskanie, dzięki ponownej analizie
dokonanej z udziałem innych osób lepszego wglądu w przyczyny trudności pojawiających się w
naszej pracy. Efektem tej analizy jest uzyskanie nowej, szerszej perspektywy widzenia danego
problemu. Daje to możliwość dokonania trafniejszej diagnozy i przyjęcia lepszej strategii
terapeutycznej.
Korzyści zawodowe z superwizji odniosimy nie tylko dzięki prezentowaniu własnych trudności, ale
także dzięki analizowaniu pracy innych osób. W niektórych momentach przyglądanie się
warsztatowi pracy jednego terapeuty uświadamia innym istnienie u nich podobnych problemów.
Wspólna praca podczas superwizji pomaga znaleźć ich przyczyny i pomysły na rozwiązanie.
W codziennej pracy terapeutycznej jest nieraz tak, że niepowodzenia wpływają ujemnie na ocenę
siebie w roli psychoterapeuty, co generalnie obniża nasze poczucie własnej wartości. Analiza pracy
innych osób pokazuje, że mają one podobne problemy diagnostyczne i terapeutyczne, ponieważ
stawianie pytań i szukanie odpowiedzi jest nieodłączną częścią naszej pracy. Wyciągnięcie tego
wniosku zmniejsza poczucie niekompetencji i niepewności w pełnionej roli zawodowej. Powoduje
też wzrost poczucia własnej wartości, co korzystnie wpływa na pracę z pacjentami. Przekonany o
swoich umiejętnościach terapeuta nie czuje się zagrożony możliwością popełnienia błędu, stąd
łatwiej podejmuje decyzje, jest bardziej elastyczny w planowaniu i prowadzeniu psychoterapii oraz
skłonny do poszukiwania nowych rozwiązań. Chętniej dzieli się z kolegami z zespołu pomysłami i
wątpliwościami.
Jak już wspomniałam, w trakcie kolejnych sesji może dochodzić do coraz większego pogłębiania
analizowanych treści, co służy weryfikacji naszych przekonań dotyczących m.in. celów i sensu
leczenia u osób niepełnosprawnych, z powikłaniami zdrowotnymi wynikającymi z picia alkoholu, z
uszkodzeniami OUN, u osób starszych, u pacjentów z głębokimi zaburzeniami osobowości.
Stawiamy pytania o sens i rolę cierpienia, o granice psychoterapii. Dociekania te dotyczą także
etyki zawodowej. Podczas rozważań mamy okazję poznać źródła naszych przekonań. Są to
odkrycia bardzo ważne, ponieważ mówią o kształtowaniu się naszej osobowości.
POZNAWANIE SAMEGO SIEBIE
Dzięki superwizji możemy dowiedzieć się o sobie bardzo istotnych rzeczy, które były nam
wcześniej niedostępne. Pogłębienie wiedzy na swój temat umożliwia lepsze rozumienie uczuć,
sposobu myślenia, reakcji, podejmowanych decyzji. Lepsze rozumienie siebie zwiększa możliwości
dokonywania świadomych wyborów. Czasami nowo uzyskana wiedza pociąga za sobą potrzebę
dokonania zmian w życiu. Rozpoczynamy wtedy proces wprowadzania zmian albo z nich z jakiś
powodów rezygnujemy, ale za każdym razem jest to nasza własna decyzja, podjęta ze
świadomością jej konsekwencji.
Uczestnicząc w superwizji, psychoterapeuta może odnieść jeszcze inną ważną korzyść. Polega ona
na tym, że podczas superwizji postawiony jest on w sytuacji zupełnie odmiennej, niż relacja
terapeutyczna, jaką tworzy z pacjentem. Tutaj jego rola jest pod pewnymi względami podobna do
roli pacjenta, mimo że superwizja to nie psychoterapia. Analogia dotyczy tego, że w czasie
superwizji dzięki innym osobom odkrywamy niedostępne dotąd dla nas obszary swojego JA.
Trudności doświadczane przez nas podczas tego procesu są podobne do tych, jakie przeżywają w
czasie psychoterapii nasi pacjenci. Pojawiają się one u nas w związku z uzyskiwaniem dostępu do
zdarzeń z przeszłości, tłumionych uczuć, głębokich przekonań. Doświadczenie tych trudności
poprawia zdolność rozumienia relacji terapeutycznej, daje większe możliwości empatii. Pomaga w
codziennej pracy terapeutycznej, zwiększa nasze możliwości interwencji w momentach szczególnie
trudnych dla pacjenta.
PODSUMOWANIE
Powyższe rozważania pokazują, że superwizja jest nie tylko procesem, podczas którego inne osoby
dokonują oglądu naszej pracy w celu podniesienia przez nas kwalifikacji zawodowych.
Doskonalenie warsztatu pracy to dla psychoterapeuty bardzo ważna, ale nie jedyna korzyść,
odnoszona z superwizji. Superwizja jest procesem poznawania siebie, przekraczającym obszar
pełnionej roli zawodowej. Dzięki superwizji możemy wprowadzać istotne zmiany w sposobach
pracy, a także dokonywać znaczących zmian we własnym życiu. Mimo, że odkrywanie wiedzy o
sobie samych powoduje czasem cierpienie, to bez znajomości siebie nie tylko nie możemy być w
naszym zawodzie profesjonalistami, ale także nie rozumiemy samych siebie, nie żyjemy w zgodzie
ze sobą, czujemy się zagubieni. Warto zatem podjąć ryzyko otwarcia się na nowe informacje o
sobie, które może dać superwizja.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin