SKRYPT IE.doc

(150 KB) Pobierz
3 szkoły myślenia o Unii Europejskiej

3 szkoły myślenia o Unii Europejskiej

 

1)     międzyrządowość

Perspektywa państwa UE jako forma wspólnoty państw, suwerenność ma być na poziomie państwa narodowego, podkreślenie roli państw i ich dynamiki w procesie integracji;

-          UE jako organizacja rządowa, analiza stosunków UE to analiza stosunków międzynarodowych prowadzona tym językiem, polityka europejska to część polityki zagranicznej państwa sta :->dobrowolność uczestnictwa, podległość zasadom prawa m.narodowego.

 

ORGANIZACJA MIĘDZYPAŃSTWOWA -analizowanie sytuacji za pomocą języka stosunków międzynarodowych.              Polityka europejska to część polityki zagranicznej.

                            Cechy:

-          dobrowolność uczestnictwa

-          podległość zasadom prawa międzynarodowego

-          równość wszystkich partnerów w ramach organizacji

-          budżet oparty o składki

-          org nie jest suwerennym podmiotem stosunków międzyn.

-          władza 0 legitymizowana poprzez państwa; legitymizacja pośrednia

 

a)realizm polityczny – ekstremum międzyrządowości, UE to jedna z form wielostronnych gier państwowych ( istotna jest racja stanu, uzyskiwanie punktu równowagi między strachem a współpracą, liczy się narodowy interes), każdy jest egoistycznym graczem, element wróg-przyjaciel

b) liberalizm międzynarodowy – Andrew Moravesik – proces integracji składa się ze spektakularnych przetargów interesów, to państwa kierują integracją, Unia rozwija się skokowo – państwa dochodzą do wniosku, że trzeba postąpić krok dalej, decyzja nie wynika jednak z poprzedniej, UE rozwija się skokowo a nie liniowo -> przykład: unia budowana jest na traktatach

-do przetargów dochodzi dzięki grze interesów (liberalna wizja polityki), proces integracji jest procesem oddolnym, do przetargu doprowadzają państwa członkowskie dlatego -> międzyrządowość

 

2)     samoistny typ integracji

UE łączy międzyrządowość z ponadnarodowością, UE jest bytem samoistnym

 

a)     systemowość – łączy międzyrządowość z ponadnarodowością, kategoria systemu politycznego by uciec od dychotomii państwo – org. międzypaństwowe, UE to specyficzny system polityczny ( wypracowane przez: K. Szczerski)

b) postmodernizm – szkoła feministyczna, UE to polityka kobieca, polityka codzienności a nie wojen, zniesienie granic, podziałów, ‘wielki bazar’

 

3)     ponadnarodowość

Organizacja ponadnarodowa:

-          budżet ze źródeł własnych, członkostwo automatyczne, wspólnota interesów, wspólna tożsamość, podmiot stosunków międzynarodowych, podlega reżimowi konstytucyjnemu, wewnętrzny podział władzy – samoistne instytucje polityczne

 

b)     federalizm – stara szkoła, przyszłością europy jest wspólne państwo, Europa ma wspólną tożsamość – jest na czym budować stany zjedn. europy -> poglądy j. Habermasa. Europa musi mieć podmiotowość geopolityczną by być aktywnym graczem

c)     Liberalizm gospodarczy – perspektywa wspólnego rynku, ponadnarodowa przestrzeń gospodarcza, znoszenie barier gosp. a nie polit. stąd: ->4 podstawowe swobody przepływu: osób, kapitału, usług, towaru. barierą jest tu polityka, bo państwa prowadzą politykę protekcjonistyczną.

 

 

System polityczny: jest wydzielony ale zamknięty, poprzez decyzje oddziałuje na otoczenia

-          sprzężenie zwrotne – zamknięty obieg polit. – decyzje na wyjściu modyfikują wkłady/ potencjał na wejściu

 

UE w kategorii systemu politycznego

 

Cechy charakterystyczne systemu europejskiego jako systemu samoistnego:

 

·         niesamodzielność

-          brak pełnego wyodrębnienia ze środowiska

4 kategorie podmiotów uczestniczących w jego pracach

-          instytucje wspólnotowe

-          państwa członkowskie

-          regiony (nie komitet regionów)

-          partie polityczne, organizacje, grupy interesu o zasięgu ogólnoeuropejskim

Główne obszary aktywności leżą poza systemem.

Co się tyczy państw członkowskich – polityka europejska nie wyczerpuje działania państwa. Państwa są uczestnikiem ale nie całościowo tylko w tym zakresie, który wymaga polityka europejska – wielu spraw po prostu Unia nie robi ( najczęściej wrażliwe kwestie społeczne jak pomoc społeczna, kultura).

To rządy państw współkształtują politykę Unii.

Regiony – mają swoje instytucje i przedstawicieli, wydają 40 % budżetu UE, momentem przełomowym był traktat z maastricht z 1992r. , większość polityki regionów skierowana jest na politykę wewnętrzna państw.

Partie, organizacje – wybór do parlamentu europejskiego od 1979r. – partie polit. o zasięgu europejskim, kluby frakcje w PE :

-          Europejska Partia Ludowa EPP

-          Partia Europejskich socjalistów <SLD< SDPL>

-          przynależność do partii na poziomie europejskim może być całkiem odmienna od usytuowania w kraju -> brak przełożenia na sytuację krajową.

Instytucje – Komisja, Parlament – jedyne podmioty które nie maja innych pól aktywności, wyłącznie one są zakorzenione w UE. Urzędnicy w państwach członkowskich pracują na rzecz UE, aplikują reguły w życie ( europeizacja administracji publicnzej). Każdy kraj samodzielnie wciela dyrektywy w życie. Stąd jakość polityki zależy w gruncie rzeczy od urzędników krajowych – od zdolności administracyjnej państwa.

 

+ obywatelstwo w UE: wtórne wobec obywatelstwa państw członkowskich, nie da się go uzyskać jeśli jest się spoza UE istnieje kategoria obywateli, ale nie jest w pełni wykształcona.             

 

·         wymienność ról między głównymi instytucjami, aktorami systemu

-          nie można powiedzieć, ze system utrzymuje równowagę dzięki klasycznemu podziałowi władz; hamowanie i równoważenie jest oparte o podział władzy m. instytucje państwowe i ponadnarodowe.

     Instytucje wspólnotowe formalnie próbują nawiązywać do klasycznego schematu:

1)     Parlament Europejski

-          nie jest parlamentem w rozumieniu klasycznym – nie ma wyłącznej funkcji prawotwórczej, nie ma funkcji kreacyjnej.

-          PE to jest forum wymiany opinii, zapewnia debatę w UE.

2)     Komisja Europejska

-          nie jest rządem, sytuuje się między organem administracji a organem politycznym

-          ma wyłączną inicjatywę ustawodawczą

-          to aparat wykonawczy i koordynacyjny

3) Rada UE

-          ministrowie poszczególnych państw

-          ma wiele składów osobowych, w zależności od tematyki

-          najwyższy organ prawotwórczy !

4) Rada Europejska

-          jest instytucją ,ale nie jest organem – nie bierze udziału w procesie decyzyjnym

-          uznawana za najwyższą instytucję UE

-          uregulowana forma spotkań na szczycie – spotkania szefów rządów

5) Europejski Trybunał Sprawiedliwości

-          quasi trybunał konstytucyjny, powstał jako organ rozsztrzygający spory

-          dokonuje wykładni konstytucyjnej

 

 

·         specyfika podziału władzy

-          by utrzymać wewnętrzną równowagę

INTEGRACJA EUROPEJSKA

              Proces pogłębienia integracji, metafora spill-over = przelewania się.

Rozpoczynając integrację od EWWiS – każdy kolejny etap jest pogłębieniem integracji co jest funkcjonalnym następstwem podjętych wcześniej decyzji.

To klasyczna teoria funkcjonalna E. Hassa

 

Proces poszerzania Unii – unia stale poszerza swój zasięg.

Ale z punktu widzenia systemu politycznego każde dekadzie towarzyszy stopniowa dezintegracja systemu politycznego.

 

Główną barierą dalszej gospodarczej integracji jest rozdźwięk między zintegrowaniem gosp. a dezintegracją polityczną.

 

Jak doszło do dezintegracji – systemowa historia integracji.

 

Lata 50- MODEL PARTNERSKI - WSPÓLNOTOWY

Jean Monnet

 

Harmonijnie połączyć 2 segmenty: państwa i władza wspólnoty

Jedno silne stowarzyszenie reprezentujące państwa ( wówczas Rada Ministrów, dziś Komisja Eur.) i odpowiadający mu organ Wspólnoty (Wysoko władza).

 

Istniał wspólny interes – warunkiem uzyskania pomocy planu Marshalla były projekty ponadnarodowe – wspólna odbudowa Europy.

 

Lata 60 – Model polityki negocjacyjnej – Charles d Gaulle

 

Nastąpiła dezintegracja po stronie państw, integracja jako narzędzie realizacji interesu narodowego.

-          2krotna blokada akcesu UK przez Francję

-          kryzys pustego krzesła: Francja zawiesiła swój udział w  organach wspólnotowych uniemożliwiając  reformę wspólnoty polityki rolnej

-          de Gaulle domagał się prawa weta wobec decyzji, która zagraża żywotnym interesom państwa

è    odtąd pojawia się dyplomacja – wielostronne układy i przedstawicielstwa dyplomatyczne w Brukseli --> COREPER tj. Komitet Stałych Przedstawicieli (ambasadorów państw, którzy uzgadniają interesu narodowe)

è    pojawiły się kat. większość/mniejszość a w konsekwencji głosy ważone

è    rozpadła się wspólnota interesów, pojawiła się gra narodowych interesów

 

 

 

Lata 70 Model polityki segmentowej

 

Kryzys naftowy i załamanie gospodarcze w Europie, brak ważnego traktatu, brak zmian w aspekcie rozwojowym, wchodzi UK ale odmawia Norwegia.

 

ale

-          specjalizacja polityk wspólnotowych (polityka regionalna, transportowa) wraz z rozwojem prawa wtórnego

-          zmiana w organizacji: Komisja Europejska została podzielona na segmenty tematyczne – Dyrekcje Generalne

 

Oznaczało to zmiany w funkcjonowaniu. Pojawiła się rywalizacja o budżet, kompetencje (to dezintegracja wspólnotowa).

Podział na wyspecjalizowane fragmenty spowodował:

-          odrębne negocjacje dla każdej polityki -> rozrost biurokracji

-          coraz więcej polit. wspólnot. uznane jest za sprawy wewnętrzne państwa

 

Lata 80 Model polityki kooperacyjnej

 

- włączenie nowych graczy do systemu europejskiego

-          PE po stronie wspólnot, wraz z PE dochodzą do głosu partie, wybory  bezpośrednie, interesy lewica-centrum-prawica

è    polityczność i upartyjnienie podczas gdy model Monneta zakładał apolityczność(odrzucał ideologię, tylko pragmatyka)

è    PE jest podwójnie wewnętrznie podzielony 1) kluby i 2) podskórna polityka krajowa

è    posłowie z partii narodowych przekładają interesy rządów p. członkowskich ma posłów – eurodeputowanych – by wspierać narodowy interes przy użyciu PE

 

Lata 90 Model polityki konkurencyjnej

 

Po Maastricht 1992r. usankcjonowano wewnętrzną niespójność UE poprzez opisanie polityki jako 3 filarów

1)     polityka gospodarcza i walutowa

2)     wspólna polityka bezpieczeństwa i zagraniczna

3)     wspólna polityka w zakresie spraw wewnętrznych

 

Gmach na 3 filarach, każdy inaczej rozwinięty

1 --> filar mocno uwspólniotowiony, wtórne prawo wydane przez UE

2 --> umiędzynarodowiony, logika negocjacyjna -> wg J. Solany filar fantom brak sensu

3 --> istnieje, ale oparty jest na partnerstwie

 

 

I dekada XXI wieku

punkt wyjścia – Konstytucja Europejska miała znieść 3 filary, nadać jednolitość, miała wrócić do początkowych założeń

è    zarządzanie wielopasmowe multi level government

metafora autostrady 3 pasy o różnych prędkościach ,

zharmonizowanie ale nie ujednolicenia

zintegrowanie zasad, ale nie praktyki

 

IV

 

Problem konstytucjonalizacji UE

-          do tego czasu wiele równoległych traktatów, polityzacja procesu integracyjnego: upolitycznienie Unii (ekonomia + polityka)

-          co powinno być nośnikiem polityczności? Czy europejski sposób życia a więc europa socjalna, czy geopolityka – stosunki zagraniczne, upodmiotowienie w stos. miedzynarodowych

-          UE jako global player – wspólnota obronna, bezpieczeństwo

Spójne europejskie superpaństwo

 

 

Źródła legitymizacji decyzji europejskich

 

Legitymizacja to warunek wstępny każdego systemu politycznego, dobrowolne poddanie się władzy – ma znaczenie w momencie ustanowienia się władz

              Miękkie czynniki legitymizacji wynikają z kwestii ideowych, osobowych.

Twarde – to normatywno strukturalne: praworządność i akceptacja organów władzy.

 

4 typy idealne:

2 modele dotyczące tradycyjnych rządów ludu czyli to co na wejściu, legitymizacja to rzezc uprzednia, najpierw zgoda a potem dzięki mandatowi zaczyna działać.

 

MODEL 1:

Legitymizacja Demokratyczna

(klasyczna,bezpośrednia)

 

-          w rękach obywateli UE

-          źródłem jest powszechnie wyrażona wola w akcie głosowania co powoduje zmiany w systemie jak skład osobowy, określenie jak i po co działa system

 

- w jaki sposób wprowadzić to w życie?

a)     droga prostsza: wiedzie poprzez pośrednictwo PE

jest to jedyna instytucja UE posiadająca tego typu legitymizacje

wzrost roli PE bo to hegemon instytucjonalny w UE, jeśli będzie tak postrzegany to cały system zyska taka legitymizację.

b)     droga ambitna: rozciągnąć na wszystkie instytucje europejskie, model demokratycznego wyboru, propozycja wyboru prezydenta UE aby organ wykonawczy też podlegał bezpośredniemu wyborowi obywateli

 

Problemy dot. W/w ścieżek:

- ten model wychodzi z założenia, że UE powinna powielać model państwowy; w naturalny sposób zakłada się, że da się myśleć o Europejczykach jako o demosie (narodzie europejskim). Problem w tym czy na pewno jesteśmy połączeni takimi więzami?

Naród obywatelski jako:

·         wspólnota komunikacji – ten sam kod będący podstawą polityki, te same pojęcia, język komunikacji

·         wspólnota tradycji, pamięci – pamiętanie tych samych przeżyć, poprzez pamięć budujemy przyszłość, pamięć europejska jest pokieraszowana !)

(komentarz: bo na pewno dziadek Tuska ma takie same przeżycia i pamięta to samo  w ten sam sposób np. o co dziadek Shroedera,na pewno)

·         wspólnota praktyki, sytuacji obecnej – dziś mamy wspólne problemy, praktyczne doświadczenia

ale! Demos europejski to artefakt, a jeśli go nie ma to brak konsekwencji (bo poczucie odrębności, lojalności, tożsamości). Brak przekonania, że ludzie mogą się  poświęcić dla Europy.

 

Heterogeniczność demosu który by powstał

-          mankament z punktu widzenia praktyk demokratycznych

-          w europie nigdy nie będzie jedności etnicznej

-          demokracja ma sens gdy wprowadza się gwarancje bezpieczeństwa dla mniejszości ( w cywilizacji mniejszość to narody np. Estonia 1 mln)

-          podziały na równych i równiejszych (gdyby były wybory prezydenckie UE wystarczą głosy Fr Uk N Wł – małymi krajami nikt by się nie przejmował)

 

Solidarność, odpowiedzialność za siebie

-          bez solidarności to tylko proceduralna demokracja

-          konieczne jest to by było przed kim odpowiadać (opinia publ.)

 

Skala i koszty

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin