Kierowanie zespołem,
wykład 3 8/11/2008
Style zarządzania:
- obejmują sposoby (szeroko rozumiane) skłaniania podwładnych do realizacji powierzonych im zadań
- powinny być świadomie kształtowane przez Kierownika
TEORIA X, Y Mc Gregora
- założenie dotyczy natury ludzkiej
- teoria X- człowiek z natury jest leniwy, nie lubi pracować i praca jest dla niego karą (wymaga wprowadzenia czystej kontroli)
- teoria Y- człowiek uważa, że praca jest wyznacznikiem, może stanowić sens życia.
TEORETYCZNY MODEL STYLÓW ZARZĄDZANIA
Style autokratyczne
Style demokratyczne
- sam podejmuje decyzje
- preferuje podejmowanie decyzji grupowych
- nie deleguje uprawnień
- deleguje uprawnienia
- intensywnie (szczegółowo) kontroluje podwładnych
- preferuje kontrolę wyników i rozszerza zakres samokontroli
- nie interesuje się sprawami personelu
- interesuje się problemami podwładnych
- nie pobudza kreatywności, inicjatywy
- aktywnie pobudzają kreatywność i inicjatywę pracowników
Uwarunkowania stylu zarządzania:
1. Cechy menedżera i jego doświadczenie (system wartości, osobowość, wartości)
2. Cechy podwładnych, ich wiedza, potrzeba autonomii, doświadczenia, chęć podejmowania odpowiedzialności.
3. Wpływ czynników zewnętrznych (rodzaj zadań, presja czasu, styl preferowany w firmie itp.)
SIATKA STYLÓW KIEROWANIA
Brane są pod uwagę dwie zmienne- orientacja na zadania i orientacja na ludzi
wysoka
Styl osobowy
Optymalny (integrujący)
Styl bierny
Zadaniowy
Orientacja
Na ludzi
Niska orientacja na zadania wysoka
1. Styl bierny- menedżer wyizolowany:
ü Ostrożny/ konserwatywny
ü Odwołuje się do ustalonych zadań
ü Poprawny
ü Spokojny/ dyskretny
2. Styl osobowy- menedżer przyjacielski:
ü Najważniejszy jest człowiek
ü Kładzie nacisk na rozwój osobowościowy
ü Nieoficjalny/ spokojny
ü Potrafi rozmawiać z ludźmi
ü Współczujący, życzliwy
ü Daje poczucie bezpieczeństwa
3. Styl zadaniowy- menedżer gorliwy:
ü Zdeterminowany/ pewny siebie
ü Zabiegany, władczy, z inicjatywą
ü Wyznacza zadania, normy
ü Polega na sobie, ambitny
ü Stosuje nagrody, kary, nadzór
ü Najważniejsze dla niego są zadania i wyniki
4. Styl zintegrowany- menedżer kompleksowy:
ü Uważa, że władza wypływa z dążenia do celów i ideałów
ü Integruje pracowników
ü Dąży do współpracy
ü Zainteresowany technikami motywacyjnymi
ü Preferuje pracę w zespole
EWOLUCYJNA KONCEPCJA PRZYWÓDCTWA- uwzględnia się trzy wymiary:
1. Orientacja na zadania
2. Orientacja na stosunki w grupie
3. Stopień dojrzałości pracownikówà najważniejsza w analizie, na jej podstawie należy dobierać styl kierowania
Wskazuje się na 4 style przywództwa uzależnione od stopnia dojrzałości pracowników/ uczestników grupy
W tej koncepcji dojrzałość pracowników ocenia się na podstawie dwóch wymiarów
- dojrzałość psychiczna- chęć do wypełniania zadań
- dojrzałość zawodowa - zdolność do wypełniania powierzonych zadań
WYSOKA III II
ORIENTACJA
NA ZADANIA
IV I
ORIENTACJA NA ZADANIA
WYSOKA DOJRZAŁOŚĆ PRCOWNICZA NISKA
PODEJŚCIA SYTUACYJNE WG. GIEDLERA
SKUTECZNOŚĆ STYLÓW KIEROWANIA ZALEŻY OD:
1. Jakości stosunków pomiędzy kierownikiem i zespołem (dobre- złe)
2. Struktury zadań realizowanych przez podwładnych (proste- złożone)
3. Zakresu władzy kierownika (duży- mały)
Z badań Fiedlera wynika że kierownicy:
1. Zorientowani na zadania i autorytarni – najskuteczniej działali w sytuacjach skrajnych w których mieli albo bardzo dużą, albo bardzo małą władzę
2. Zorientowani na pracowników- byli najskuteczniejsi wtedy, gdy mieli umiarkowaną władzę
Skuteczność i efektywność stylu zarządzania- nie ma jednego, najlepszego stylu kierowania, wybór stylu powinien być świadomie ukształtowany i dostosowany do kierunków działania.
Inteligencja emocjonalna
Pojęcie do psychologii wprowadził D. Goleman. Badając losy absolwentów Harvardu zauważył, że nie zawsze wybitne wyniki w szkole i skrajnie wysoki poziom inteligencji IQ przekładają się na sukcesy w pracy i życiu. Ten czynnik który decyduje o umiejętności radzenia sobie w życiu praktycznym Goleman nazwał „inteligencją emocjonalną”.
Definicje:
ü Inteligencja emocjonalna- zdolność odczytywania uczuć własnych i innych osób, wzbudzanie w sobie motywacji panowania nad emocjami w odniesieniu do samego siebie i relacji z innymi
ü Jest to zdolność do radzenia sobie ze stresem, zdolność do motywowania siebie w zmieniającym się środowisku emocjonalnym, zdolność do motywowania innych
O sukcesie życiowym i życiowej satysfakcji zdaniem Goleman’ a w większym stopniu decyduje inteligencja emocjonalna niż iloraz inteligencji IQ
KOMPETENCJE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ:
Ø Samoświadomość „ potrafię…”
Ø Pewność siebie
Ø Samokontrola- „jestem pewien swoich emocji…”
Ø Empatia- „nie jestem pępkiem świata”
Ø Motywacja „zróbmy to lepiej”
Ø Umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi i ich rozwijania w tym słuchania innych „chodźcie ze mną…”
Ø Asertywność
ROZWIJANIE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ:
Ø Ocena gotowości
Ø Motywowanie
Ø Wyznaczanie osiągalnych celów
Ø Zachęcanie do ćwiczeń
Ø Zapewnianie wsparcia
Ø Wskazywanie przykładów
OSOBISTA TRANSFORMACJA
Ø Stwórz idealny wizerunek „idealnego siebie”
Ø Zdobądź informację zwrotną od osób z otoczenia
Ø Wybierz cel rozwoju osobistego
Ø Znajdź pomocnika
Ø Traktuj swoją edukację z rozwagą
BŁĘDNE POGLĄDY DOTYCZĄCE INTELIGENCJI EMOCJONALNEJ
ü Inteligencja nie zawsze oznacza po prostu „bycie miłym”
W kluczowych momentach może ona wymagać nie tyle „bycia miłym” ile na przykład jednoznacznego i bezpośredniego przedstawiania komuś niewygodnej, ale mającej dalekosiężne skutki prawdy, której ktoś unika jak ognia.
ü Inteligencja emocjonalna to nie jest jakaś „przesadna emocjonalność” , chodzi o to by emocje wyrażane były odpowiednio i skutecznie pozwalając wszystkim na gładko układającą się współpracę i dążenie do osiągnięcia wspólnego celu
ü Sama empatia to nie jest inteligencja emocjonalna, niektórzy posiadają wielką zdolność empatii, ale brak im pewnych zdolności niezbędnych do pocieszania samego siebie w strapieniu, nie mogą w prawdzie uświadomić sobie najdrobniejszą zmianę swojego nastroju ale nie radzą sobie w stosunkach z innymi ludźmi.
ü Nie jest również prawdą, że kobiety mają wyższą inteligencję emocjonalną niż mężczyźni, każdy z nas ma w zakresie tych umiejętności silne i słabe punkty- tak wynika z badań Goleman’ a
W czasach szybkich zmian liderzy muszą opanować umiejętności i wiedzę dzięki której tworzą klimat sprzyjający osiąganiu znakomitych wyników
Bycie bardzo inteligentnym emocjonalnie wzbogaca nie tylko nas samych, ale też otoczenie w którym żyjemy i pracujemy
Maldinka