SZ.doc

(25 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć logopedycznych

Scenariusz zajęć logopedycznych

Wybranie tematu podyktowane zostało realizacją programu terapii logopedycznej pt. "Sznurek, żabka, czekolada - mów poprawnie, tak wypada".

Zajęcia obejmują:

·  ćwiczenia narządów artykulacyjnych,

·  ćwiczenia słuchowe,

·  zabawę - odgadnięcie błędnie wypowiedzianego wyrazu,

·  naukę prawidłowej artykulacji głoski "sz".

Uwagi:
Forma zajęć jest tak pomyślana, iż uwzględnia indywidualne możliwości ucznia oraz ma na celu skorygowanie wady wymowy.
Nauczyciel dokładnie wykonuje wzorcowe ćwiczenia i prezentuje poprawne ułożenie warg i języka przy artykulacji głoski "sz".
Ćwiczenia wykonywane są twarzą do dziecka, a potem wspólnie przed lustrem.

Temat: Nauka prawidłowej wymowy głoski "sz"

Cel:
usprawnienie narządów mowy i przygotowanie ich do prawidłowego wywołania głoski "sz".

Cele operacyjne:
Uczeń:

·  poprawnie wykonuje ćwiczenia ust i języka,

·  naśladuje szum wiatru,

·  potrafi zareagować klaśnięciem na błędnie wymówiony wyraz,

·  nazywa przedmioty na ilustracji.

Formy pracy:
indywidualna

Środki dydaktyczne:
świeca, kulki waty, lustro, gwizdek, ołówek, patyczek, ilustacje, plansza z wyrazami.

Czas trwania: 45 minut

Ćwiczenia narządów mowy

WARGI:

·  próby zaokrąglania warg w kształt "ryjka",

·  cmokanie,

·  dmuchanie na świecę, kulki waty,

·  gwizdanie,

·  próba utrzymania w zaokrąglonych ustach ołówka, patyczka,

·  wykonywanie "całusków" do lusterka.

JĘZYK:

·  wysuwanie i chowanie języka,

·  klaskanie środkiem języka,

·  unoszenie języka do górnych zębów i opuszczanie do dolnych,

·  unoszenie języka do wałka dziąsłowego i opuszczanie za dolne zęby,

·  wypowiadanie w tym układzie na przemian aaaa-llll,

·  drapanie języka własnymi ząbkami.

Ćwiczenia słuchowe

1. Nauczyciel naśladuje szum wiatru: szszszsz, dokładnie prezentując dziecku ułożenie warg i języka (wargi zaokrąglone, język unosi się do wałka dziąsłowego).

2. Wspólne wykonywanie ćwiczeń naśladujących szum wiatru przed lustrem



np. szalik - salik
szum - sum
szafa - safa
szuflada - suflada
szabla - sabla
szelki - selki
szach - sachy
szyja - syja
szata- sata
szyba - syba
szopa - sopa
szyny - syny

Dziecko reaguje klaśnięciem na błędnie wypowiedziany wyraz.

Nauka prawidłowej artykulacji "sz"

1. Podczas prawidłowej wymowy głoski "sz" czubek języka uniesiony jest do góry, do wałka dziąsłowego, zęby są zbliżone - między nimi powstaje wąska szczelina, wargi lekko zaokrąglone, wysunięte do przodu.
Głoska "sz" jest podstawową w szeregu: sz, ż, cz, dż i dlatego bardzo ważne jest jej opanowanie. Ma to bezpośredni wpływ na tempo oraz jakość korekty wymowy pozostałych głosek z tego szeregu.

2. Nauczyciel zaokrągla wargi i wymawia uuuuuu, to samo wykonuje dziecko. Przed lustrem dziecko jeszcze raz naśladuje szum wiatru: szszszsz..... w układzie jak do u, unosząc język jak wyżej, uważając, by na lustrze zostało zaparowane kółeczko.

Wypowiadanie "sz" długiego i "sz" krótkiego

Wypowiadanie "sz" długiego i "sz" krótkiego, kiedy dźwięk realizowany jest prawidłowo, można go ćwiczyć w sylabach: szu, szo, sza, sze, szy, usz, osz, asz, esz, ysz, asza, oszo, uszu, esze, yszy.

Powtarzanie wyrazów z "sz"

Powtarzanie wyrazów zawierających głoskę "sz" i nazywanie obrazków z tą głoską:
kasza, pasza, daszek, kaszel, ptaszek, maszyna, kosz, klosz, kalosz, listonosz, tusz, kapelusz

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin