List okólny o przygotowaniu i obchodzeniu świąt paschalnych.pdf

(170 KB) Pobierz
List okólny o przygotowaniu i obchodzeniu świąt paschalnych
Kongregacja Kultu Bożego
List okólny o przygotowaniu
i obchodzeniu świąt paschalnych
1
430837764.001.png 430837764.002.png
Kongregacja Kultu Bożego
z dnia 16 stycznia 1988 r.
2
430837764.003.png
Spis treści
Wstęp................................................................................................................4
I. Okres Wielkiego Postu ...............................................................................5
A) Sprawy odnoszące się do chrześcijańskiego wtajemniczenia .....................5
B) Obrzędy sprawowane w okresie wielkopostnym .........................................6
C) Szczegóły dotyczące niektórych dni Wielkiego Postu .................................8
II. Wielki Tydzień............................................................................................9
A) Niedziela Palmowa czyli Męki Pańskiej ....................................................10
B) Msza Krzyżma..............................................................................................11
C) Celebracja pokutna pod koniec Wielkiego Postu......................................12
III. Triduum Paschalne w ogólności............................................................12
IV. Msza Wieczerzy Pańskiej Wielkiego Czwartku ..................................15
V. Wielki Piątek Męki Pańskiej...................................................................18
VI. Wielska Sobota........................................................................................20
VII. Niedziela Wielkanocna Zmartwychwstania Pańskiego ....................21
A) Wigilia paschalna w noc świętą ..................................................................21
1. Co oznacza nocna pora Wigilii Paschalnej ........................................................21
2. Struktura Wigilii Paschalnej oraz znaczenie jej elementów i części................22
3. Niektóre uwagi duszpasterskie............................................................................26
B) Dzień Wielkanocy ........................................................................................27
VIII. Czas Wielkanocny................................................................................27
3
 
Wstęp
1.Obrzędy uroczystości paschalnej i całego Wielkiego Tygodnia, odnowione
najpierw przez Piusa XII w latach 1951 i 1955, zostały przyjęte z radością przez
wszystkie Kościoły obrządku rzymskiego. Sobór Watykański II, zwłaszcza w
swojej Konstytucji o świętej liturgii, wydobył na światło paschalne misterium
Chrystusa i przypomniał, że z tego misterium czerpią swą moc wszystkie
sakramenty i sakramentalia.
2. Podobnie jak tydzień bierze swój początek i osiąga szczyt w obchodzeniu
dnia Pańskiego, który zawsze ma charakter paschalny, tak szczyt całego roku
liturgicznego jaśnieje w świętym paschalnym Triduum Męki i Zmartwychwstania
Pańskiego, do którego przygotowujemy się w okresie Wielkiego Postu i które
przedłużamy w radości w ciągu pięćdziesięciu dni.
3. W wielu regionach chrześcijańskiego świata wierni razem z pasterzami
bardzo cenią sobie te obrzędy i licznie w nich uczestniczą z prawdziwym
duchowym pożytkiem. W niektórych jednak okolicach gorąca pobożność, z jaką
początkowo została przyjęta odnowa Wigilii Paschalnej, z upływem czasu zaczyna
się oziębiać. W niektórych miejscowościach do tego stopnia nieznana jest sama
istota Wigilii, że jej odprawianie traktuje się jedynie jak Mszę wieczorną, w ten sam
sposób i w tym samym czasie, w jakim zwykło się sprawować Mszę niedzielną w
poprzedzający ją sobotni wieczór. Gdzie indziej nie zachowuje się odpowiedniej
pory sprawowania obrzędów świętego Triduum. Ponieważ zaś różne nabożeństwa
nierzadko odbywają się w dogodniejszych godzinach, wierni chętniej w nich
uczestniczą niż w obrzędach liturgicznych. Trudności te wynikają bez wątpienia
szczególnie z niedostatecznej u duchowieństwa i wiernych znajomości paschalnego
misterium jako ośrodka roku liturgicznego i chrześcijańskiego życia.
4. Czas ferii, który w wielu okolicach zbiega się z Wielkim Tygodniem, a
także mentalność dzisiejszego społeczeństwa stwarza jeszcze jedną przeszkodę
utrudniającą wiernym obrzędach liturgicznych.
4
 
5. Wziąwszy to wszystko pod uwagę, a także uwzględniając dotychczasowe
doświadczenia, Kongregacja Kultu Bożego uznała za stosowne przypomnieć pewne
elementy doktrynalne i duszpasterskie, a także różne zasady podane w odniesieniu
do Wielkiego Tygodnia. Pozostałe przepisy podane w księgach liturgicznych
odnośnie do okresu Wielkiego Postu, Wielkiego Tygodnia, Paschalnego Triduum i
Okresu Wielkanocnego, zachowują swoją moc, chyba, że w tym dokumencie są
inaczej interpretowane. Niniejszy dokument ponownie przypomina te sprawy, aby
możliwie jak najlepiej były sprawowane największe tajemnice Odkupienia i aby
wszyscy wierni mogli w nich owocniej uczestniczyć.
I. Okres Wielkiego Postu
6. Doroczny obchód Wielkiego Postu jest czasem stosownym, w którym
wstępujemy na świętą górę Paschy. „Czas wielkopostny mający podwójny
charakter (chrzcielny i pokutny) przygotowuje katechumenów i wiernych do
obchodzenia paschalnego misterium. Katechumeni przez wybranie (electio) i przez
skrutinia i katechezę, są doprowadzani do sakramentów chrześcijańskiego
wtajemniczenia; wierni zaś gorliwiej słuchając Słowa Bożego i trwając na
modlitwie, przez pokutę przygotowują się do odnowienia przyrzeczeń
chrzcielnych”.
A) Sprawy odnoszące się do chrześcijańskiego wtajemniczenia
7. Całe chrześcijańskie wtajemniczenie ma charakter paschalny, jest bowiem
pierwszym sakramentalnym uczestnictwem w Śmierci i Zmartwychwstaniu
Chrystusa. Dlatego Wielki Post powinien osiągnąć pełną moc jako czas
oczyszczenia i oświecenia, zwłaszcza przez skrutinia i przekazania (traditiones).
Sama zaś Wigilia Paschalna niech będzie traktowana jako czas bardzo stosowny do
sprawowania sakramentów wtajemniczenia.
8. Wspólnoty, w których nie ma katechumenów, niech pamiętają o modlitwie
za tych, którzy gdzie indziej będą przyjmować sakramenty chrześcijańskiego
5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin