Prewencja i rehabilitacja nr 1 2004.pdf

(362 KB) Pobierz
6.04.04 korekta.indd
Perspektywy dla Narodowego Forum
Zdrowia Pracujących
Z inicjatywy Szkoły Zdrowia Publicznego w Łodzi we wrześniu
2003 r. odbyło się w Warszawie spotkanie konsultacyjne poświę-
cone przygotowaniu I Narodowego Forum Zdrowia Pracujących.
racie Praga-Północ Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, uczestniczyli przedstawiciele: De-
partamentu Zdrowia Publicznego w Ministerstwie
Zdrowia, Departamentu Warunków Pracy w Mini-
sterstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej,
Departamentu Higieny Środowiska w Głównym In-
spektoracie Sanitarnym, Zakładu Ubezpieczeń Spo-
łecznych, Rady Ochrony Pracy przy Sejmie RP, Za-
kładu Epidemiologii Państwowego Zakładu Higieny,
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego
„Solidarność”, Centralnego Instytutu Ochrony Pracy
– Państwowego Instytutu Badawczego oraz Szkoły
Zdrowia Publicznego Instytutu Medycyny Pracy.
Dyskusji przewodniczył dyrektor Szkoły Zdrowia
Publicznego Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi,
dr Jan Nosko.
Cele i zakres Narodowego Forum Zdrowia Pra-
cujących przedstawił prof. dr hab. med. Bogusław
Barański. W swoim wystąpieniu zaznaczył, iż pod-
stawowym założeniem NFZP jest umożliwienie m.in.
pracodawcom, pracownikom oraz instytucjom pu-
blicznym wspólnych dyskusji o celach, zasadach, me-
chanizmach, kosztach i skuteczności – związanego
z miejscem pracy – systemu zarządzania determinan-
tami zdrowia w miejscu pracy. Służyć temu ma seria
konferencji i seminariów na szczeblach krajowym,
regionalnym i gminnym.
Zdaniem prof. B. Barańskiego uzasadnieniem dla
przygotowania Narodowego Forum Zdrowia Pracu-
jących są m.in. wciąż niezbyt dobre wskaźniki zdro-
wia osób w wieku produkcyjnym, w porównaniu do
krajów Unii Europejskiej, wysoka liczba rent z tytułu
niezdolności do pracy, które stanowią duże obcią-
żenie finansowe dla państwa i społeczeństwa oraz
wyższe niż w Unii wskaźniki umieralności na choroby
związane z pracą, np. choroby układu krążenia. Na
potrzebę zorganizowania Narodowego Forum Zdro-
wia Pracujących wskazuje także brak integralnego
systemu ochrony i promocji zdrowia, spowodowany
dużą liczbą odrębnie działających firm zajmujących
się bezpieczeństwem i zdrowiem w pracy. Nie sprzyja
to koordynacji działań na poziomie przedsiębiorstwa.
W takiej sytuacji odpowiedzialność jest przenoszona
na pracodawcę, co nie zdaje egzaminu w przypadku
firm małych. Rozwiązaniem staje się nowe podejście do
problemu ochrony i promocji zdrowia oraz bezpieczeń-
stwa w miejscu pracy. W celu podniesienia efektywno-
ści systemu zajmującego się tą dziedziną konieczne
jest współdziałanie wszystkich zainteresowanych stron,
władz i partnerów społecznych w zakresie planowania,
wdrażania i oceny działań prewencyjnych.
Doświadczenie państw zachodnioeuropejskich
znalazło wyraz w Deklaracji Europejskiej Sieci Pro-
mocji Zdrowia w Miejscu Pracy, finansowanej przez
program zdrowia publicznego Unii Europejskiej.
Deklaracja kładzie nacisk na podkreślenie, czym jest
w istocie i czemu służy promocja zdrowia w miejscu
pracy. Ten wspólny wysiłek pracodawców, pracowni-
ków i społeczeństwa ma na celu poprawę zdrowia
i dobrostanu ludzi w miejscu pracy. Sprzyja temu
promocja dobrej praktyki w zarządzaniu zdrowiem,
środowiskiem i bezpieczeństwem w przedsiębior-
stwach i instytucjach.
Dobra praktyka ma się przejawiać m.in. w mobili-
zacji pracodawców do zwiększenia zaangażowania
na rzecz aktywnego pozyskiwania i wykorzystywania
Inspektorat Praga-Północ przy ul. 11 Listopada w Warszawie.
Fot: B. Stawikowska
PREWENCJA I REHABILITACJA 1/2004
1
W spotkaniu, które miało miejsce w Inspekto-
213436234.002.png
wiedzy o społeczno-ekonomicznych następstwach
złej i dobrej praktyki w zakresie zintegrowanego za-
rządzania czterema podstawowymi grupami tzw. de-
terminant zdrowotnych pracujących.
Do wspomnianych determinant należy zaliczyć:
q zawodowe determinanty zdrowia − czyli wa-
runki i organizację pracy,
q kulturowe determinanty zdrowia − np. palenie
papierosów, picie alkoholu, niską aktywność fizyczną,
q społeczne determinanty zdrowia − np. podno-
szenie poziomu wiedzy i umiejętności, stałość wyna-
grodzeń, szykanowanie w miejscu pracy,
q środowiskowe determinanty zdrowia − np. ska-
żenie powietrza substancjami chemicznymi, hałas.
Podsumowując swoją wypowiedź prof. B. Barań-
ski podkreślił potrzebę upowszechnienia skutecz-
nych modeli zarządzania determinantami zdrowia
w miejscu pracy. Służą temu także strategie Świato-
wej Organizacji Zdrowia i Międzynarodowej Organi-
zacji Pracy.
Zdrowia Pracujących, zgodnie z ustaleniami
kończącymi wrześniowe spotkanie, Instytut Medycy-
ny Pracy w Łodzi, we współpracy z Zakładem Ubez-
pieczeń Społecznych, zorganizował w połowie listo-
pada 2003 r. w Łódzkim Klubie Biznesu konferencję
na temat „Rola pracodawców w prewencji, podtrzy-
mywaniu zdrowia i zdolności do pracy, w świetle
polityki i dyrektyw Unii Europejskiej”.
Organizatorzy postarali się, aby zaproszeni repre-
zentowali jak najszerszy krąg osób zainteresowanych
problematyką prewencji, podtrzymywania zdrowia
i zdolności do pracy. W listopadowym spotkaniu, obok
przedstawicieli Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi i Za-
kładu Ubezpieczeń Społecznych, uczestniczyli repre-
zentanci Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Okręgowej
Inspekcji Pracy, Narodowego Funduszu Zdrowia, Łódz-
kiego Klubu Biznesu i Wydziału Zdrowia m. Łodzi.
Bliska perspektywa wejścia Polski do Unii Europej-
skiej oraz związane z tym zmiany w polskim prawie,
m.in. w przepisach dotyczących bezpieczeństwa
i ochrony zdrowia pracowników, nasuwają wiele re-
fleksji. O ile stan przenoszenia do prawa polskiego dy-
rektyw Wspólnot Europejskich jest w zasadzie zado-
walający, o tyle wprowadzenie tych dyrektyw w życie,
w polskich warunkach, wymaga jeszcze dużo pracy.
Problematyce unijnej w trakcie spotkania były po-
święcone dwa uzupełniające się wystąpienia. Referat
wprowadzający prof. B. Barańskiego, w którym omó-
wił on politykę i dyrektywy Unii Europejskiej w zakre-
sie podtrzymywania zdrowia i zdolności do pracy,
oraz wystąpienie dr. Wiktora Górskiego na temat
aktualnej sytuacji społeczno-zawodowej w Polsce
na tle sytuacji w Unii Europejskiej, a także dotychcza-
sowych działań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
w zakresie prewencji rentowej i wypadkowej.
Dyskusja panelowa tocząca się wokół zagadnień
poruszonych przez prelegentów wskazała na celo-
wość działań w ramach planowanego Narodowego
Forum Zdrowia Pracujących. Jednocześnie uzmysło-
wiła jej uczestnikom, że pożądany jest przede wszyst-
kim większy udział pracodawców w planowanych spo-
tkaniach. Dotarciu do szerszego kręgu pracodawców
ma sprzyjać struktura działalności Forum. Powinno
się ono odbywać równolegle na szczeblu centralnym
(krajowym) i regionalnym (wojewódzkim).
Ochrona i poprawa warunków bezpieczeństwa
i higieny pracy oraz poprawa warunków zdrowotnych
w miejscu pracy to sprawy priorytetowe dla pracodaw-
ców i pracowników, ich wspólne działania są niezbęd-
ne do przeciwdziałania zagrożeniom zawodowym.
Odpowiedzialność za ochronę zdrowia w miejscu
pracy spoczywa na pracodawcy i ten aspekt musi być
uwzględniony w samej organizacji przedsiębiorstwa,
bez względu na jego wielkość. Aktywny udział w tych
działaniach powinni mieć partnerzy społeczni.
które mają być przedmiotem Narodowego Fo-
rum Zdrowia Pracujących. Uczestnicy odnosili się do
wielu spraw poruszonych w wypowiedzi prof. B. Ba-
rańskiego, m.in. polityki i prawa dotyczących zdrowia
i bezpieczeństwa pracujących. Padły pytania o ko-
rzyści płynące ze zorganizowania kolejnego forum.
Porównywano dotychczas podejmowane przez Cen-
tralny Instytut Ochrony Pracy działania, takie jak Fo-
rum Liderów Bezpiecznej Pracy, Focal Point, Centrum
Dobrych Prakty k.
Z dyskusji wypłynął wniosek o konieczności
zarejestrowania dotychczasowych działań, w celu
wykorzystania już zdobytych doświadczeń oraz
wzmocnienia uzyskanych efektów. Warunkiem ko-
niecznym dla powodzenia tego przedsięwzięcia jest
zaangażowanie pracodawców oraz poparcie władz
lokalnych, instytucji centralnych i rządu.
W dyskusji zwrócono również uwagę na brak
w społeczeństwie potrzeby promocji zdrowia: 70%
ankietowanych osób − w ramach prowadzonego
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych programu
prewencji rentowej − nie dostrzegało potrzeby
działań promujących zdrowie. Wskazywano na pro-
filaktyczną i edukacyjną w tym względzie rolę lekarzy
podstawowej opieki zdrowotnej.
Mówiąc o obciążeniu chorobami populacji pra-
cujących podkreślono, że tylko około 20% chorób
wiąże się bezpośrednio z wykonywaną pracą, a aż
80% to choroby nie wynikające z warunków pracy,
ale jednocześnie takie, którym w miejscu pracy moż-
na zapobiegać.
Efektem spotkania była propozycja zorganizo-
wania jak najszybciej pilotażowej konferencji, w celu
zapoznania większej liczby pracodawców z koncep-
cją zintegrowanej prewencji niezdolności do pracy
powodowanej chorobami i urazami, zgodnie z mo-
delami rozwijanymi w Unii Europejskiej.
Anna Sójka
Departament Prewencji i Rehabilitacji
2
PREWENCJA I REHABILITACJA 1/2004
P rzygotowując grunt dla Narodowego Forum
S potkanie zakończyła dyskusja wokół zagadnień,
213436234.003.png
Efektywność programu rehabilitacji leczniczej
w chorzowskim Oddziale ZUS
Tytułem wprowadzenia
Podstawą skierowania ubezpieczonego na rehabi-
litację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS jest
orzeczenie lekarza orzecznika. Rehabilitacja ta jest
prowadzona w wysoko specjalistycznych, współpra-
cujących z ZUS, ośrodkach rehabilitacyjnych, które są
wyłaniane w drodze postępowania konkursowego.
Realizacja programu rehabilitacji leczniczej w ra-
mach prewencji rentowej odbywa się głównie w try-
bie stacjonarnym, w ośrodkach rehabilitacyjnych
współpracujących z ZUS, ale nie tylko. Od 2001 r.
w większości miast wojewódzkich jest również sto-
sowana ambulatoryjna forma rehabilitacji leczniczej,
dla osób, które z różnych względów nie mogą wyje-
chać poza miejsce zamieszkania.
Program rehabilitacji leczniczej w ramach prewen-
cji rentowej realizowany jest zgodnie z rozporządze-
niem Rady Ministrów z dnia 12 października 2001 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu kierowania
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na rehabilita-
cję leczniczą osób oraz udzielania zamówień na usłu-
gi rehabilitacyjne (Dz.U. z 2001 r. nr 131, poz. 1457).
Lekarz orzecznik orzeka o potrzebie przeprowadze-
nia rehabilitacji leczniczej, w ramach prewencji rento-
wej, osoby, której lekarz prowadzący leczenie wystawił
zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy oraz
sporządził wniosek o rehabilitację. Należy dodać, że
lekarz orzecznik powinien rozważyć potrzebę prze-
prowadzenia rehabilitacji leczniczej także w innych
sytuacjach, tj. orzekając o okolicznościach uzasadnia-
jących przyznanie świadczenia rehabilitacyjnego, czy
orzekając o niezdolności do pracy do celów rentowych.
Od 1 września 1999 r., tj. z dniem wprowadzenia w ży-
cie ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach
pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie cho-
roby i macierzyństwa (Dz.U. z 1999 r. nr 60, poz. 636
z późn. zm.), lekarz, o którym mowa, orzeka również
o potrzebie przeprowadzenia rehabilitacji leczniczej,
w ramach prewencji rentowej, wykonując kontrolę
prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do
pracy z powodu choroby i wystawiania zaświadczeń
lekarskich oraz orzekając o celowości przedłużenia
pobierania zasiłku chorobowego (patrz: schemat 1).
ZUS prowadzi rehabilitację leczniczą w zakresie
schorzeń narządu ruchu, układu krążenia, a także
układu oddechowego (od 2001 r.), ponieważ stano-
wią one najczęstszą przyczynę niezdolności do pra-
cy. Liczba chorych cierpiących na schorzenia układu
ruchu, zmiany pourazowe, chorobę wieńcową syste-
matycznie rośnie, powodując wyłączenie osób nimi
dotkniętych z aktywnego życia zawodowego i ro-
dzinnego. Następstwem tego zjawiska są ogromne
straty ekonomiczne i społeczne.
Proces rehabilitacji − według Światowej Organi-
zacji Zdrowia − to kompleksowe i skoordynowane
stosowanie środków medycznych, socjalnych i zawo-
dowych w celu usprawniania do możliwie najwyższego
poziomu osób z naruszoną sprawnością organizmu.
Podmiotem rehabilitacji jest człowiek niepełno-
sprawny.
Celem postępowania rehabilitacyjnego jest skró-
cenie czasu leczenia i poprawa jakości życia czło-
wieka niepełnosprawnego, a tym samym większa
możliwość integracji społecznej i zawodowej.
W latach 80. i 90. XX wieku obserwowano na
świecie wzrost nakładów na wypłatę świadczeń
z ubezpieczenia społecznego. Zjawisko to dotyczyło
szczególnie krajów wysoko rozwiniętych, uprzemy-
słowionych, w których spadała liczba urodzeń przy
jednoczesnym wzroście długości życia.
Również w Polsce zmiana struktury demograficz-
nej ludności, wzrost długości życia, rozwój techniki,
przemysłu i komunikacji, a także pogarszanie się sy-
tuacji na rynku pracy powodowały wzrost liczby osób
niezdolnych do pracy i pobierających świadczenia
z ubezpieczenia społecznego. Jednak zjawiska za-
chodzące na rynku pracy, bezrobocie, chęć łączenia
dochodów z renty i z pracy, nie mogły uzasadniać
szybkiego wzrostu liczby osób uznanych za niezdolne
do pracy i pobierające renty. Pogarszający się stan
zdrowia społeczeństwa i szybkie tempo wzrostu liczby
osób niezdolnych do pracy spowodowały, iż skuteczne
zapobieganie temu zjawisku stało się jednym z najważ-
niejszych zadań systemu ubezpieczeń społecznych.
W latach 1990-1995 Zakład Ubezpieczeń Spo-
łecznych prowadził badania pilotażowe dotyczące
wpływu rehabilitacji leczniczej na powrót do pracy
osób ubezpieczonych, zagrożonych długotrwałą lub
trwałą niezdolnością do pracy. Badania te wykazały,
że około 40% ubezpieczonych ze schorzeniami na-
rządu ruchu i układu krążenia po przebytej rehabili-
tacji leczniczej odzyskało zdolność do pracy. Wyniki
programu pilotażowego stały się podstawą stworze-
nia programu rehabilitacji leczniczej w ramach pre-
wencji rentowej ZUS.
O rehabilitacji leczniczej ZUS
Rehabilitacja lecznicza prowadzona przez ZUS jest
świadczeniem „rzeczowym” Zakładu dla osób zagro-
żonych utratą zdolności do pracy. Realizując to zadanie
ZUS aktywnie włączył się w program promocji zdrowia
i poważnie wsparł finansowo system ochrony zdrowia.
PREWENCJA I REHABILITACJA 1/2004
3
213436234.004.png
Schemat 1
Program rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS
Lekarz leczący
Lekarz leczący
wniosek
o przedłużenie
okresu zasiłkowego
ORZECZENIE
O CELOWOŚCI
REHABILITACJI
OŚRODEK
REHABILITACYJNY
ZUS ZLA
kontrola
zwolnień
Lekarz orzecznik
wniosek
o rehabilitację
Lekarz leczący
ODMOWA
wniosek
o świadczenie
rehabilitacyjne
wniosek
o rentę
Ubezpieczony
Rehabilitacja lecznicza, prowadzona w ramach
prewencji rentowej ZUS, trwa przeciętnie 24 dni.
Okres ten może być przedłużony lub skrócony w za-
leżności od wskazań medycznych.
Rehabilitacja lecznicza obejmuje:
q rehabilitację fizyczną – ćwiczenia zbiorowe,
ćwiczenia indywidualne, zabiegi lecznicze (z takich
działów, jak: ciepłolecznictwo, światłolecznictwo, elek-
trolecznictwo, wodolecznictwo, krioterapia),
q rehabilitację psychologiczną – oddziaływa-
nie na samopoczucie i stan psychiczny chorego
tak, aby był on zdolny do rozwiązywania trudnych,
stresorodnych problemów, a także oddziaływanie
ukierunkowane na regulowanie emocji wywołanych
przez stres,
q prewencję wtórną – nauka prozdrowotnego
stylu życia, zwalczanie czynników ryzyka (zaniecha-
nie palenia tytoniu, redukcja masy ciała), modyfika-
cja zachowań, budowanie wsparcia społecznego.
Wdrożony program rehabilitacji leczniczej w ra-
mach prewencji rentowej ZUS oparty jest o nowe
zasady społecznych działań, których obiektem są
ludzie, którzy wskutek choroby utracili zdolność do
pracy zarobkowej. W przeciwieństwie do poprzed-
nio realizowanych programów, których celem była
ocena zdolności do pracy i przyznanie renty inwa-
lidzkiej, obecny program rehabilitacji leczniczej ma
na celu przede wszystkim poprawę stanu zdrowia,
zmniejszenie niepełnosprawności, poprawę lub
przywrócenie chorym zdolności do pracy.
Omawiany program jest programem finanso-
wanym przez instytucję ubezpieczeniową – Zakład
Ubezpieczeń Społecznych.
Z punktu widzenia ubezpieczyciela program pre-
wencji rentowej jest skuteczny, o ile doprowadza do
zaprzestania pobierania świadczeń przez ubezpie-
czonego i umożliwia mu powrót do pracy. Nie można
zapominać, że możliwość wykonywania pracy zawo-
dowej, możliwość zapewnienia dzięki własnej pracy
samodzielności finansowej rodziny, bez korzystania
ze składek ogółu ubezpieczonych, ma istotny wpływ
na poczucie własnej wartości i jest jednym z istot-
nych czynników decydujących o jakości życia.
Trzeba mieć świadomość, że rehabilitacja lecz-
nicza prowadzona przez ZUS nie jest alternatywą
dla leczenia podstawowego, prowadzonego przez
powołane do tego instytucje służby zdrowia, finan-
sowane z Narodowego Funduszu Zdrowia. Jej rola
ogranicza się do uzupełnienia procesu terapeutycz-
nego o działania medyczne nastawione na popra-
wę sprawności organizmu, umożliwiającą powrót
do pracy. Stąd też zakres działania rehabilitacji
leczniczej obejmuje ubezpieczonych zagrożonych
całkowitą lub częściową niezdolnością do pracy i ro-
kujących podjęcie pracy zarobkowej w następstwie
jej odbycia.
Od początku realizacji omawianego programu
Zakład Ubezpieczeń Społecznych analizuje efek-
tywność rehabilitacji leczniczej prowadzonej przez
poszczególne oddziały ZUS. Badania efektywności
są prowadzone bezpośrednio po zakończeniu reha-
bilitacji oraz rok po jej zakończeniu.
Za miarę efektywności rehabilitacji leczniczej ZUS
przyjmuje się fakt zaprzestania pobierania świadczeń
z ubezpieczenia społecznego z tytułu choroby, która
była przyczyną rehabilitacji.
4
PREWENCJA I REHABILITACJA 1/2004
213436234.005.png
Efektywność rehabilitacji
prowadzonej przez Oddział ZUS
w Chorzowie w latach 1999-2000
Płeć osób rehabilitowanych pozostawała bez
wpływu na przywrócenie zdolności do pracy.
Obliczany w analizie statystycznej współczynnik
względnej szansy przywrócenia zdolności do pracy
(RR) pozwolił określić czynniki prognostyczne dla
powrotu do pracy. W prowadzonych badaniach
współczynnik ten był miarą szansy poprawy spraw-
ności organizmu i przywrócenia zdolności do pracy.
Istotne znaczenie dla przywrócenia zdolności do
pracy miało wykształcenie. Współczynnik względnej
szansy przywrócenia zdolności do pracy osób z wy-
kształceniem niższym (niepełnym podstawowym,
podstawowym, zawodowym) był mniejszy niż osób
z wykształceniem wyższym (średnim ogólnym, śred-
nim zawodowym, policealnym, wyższym).
Na przywrócenie zdolności do pracy miał wpływ
również rodzaj wykonywanej pracy. Prawie połowa
rehabilitowanych osób wykonywała pracę fizyczną
lekką (44,1%). Współczynnik względnej szansy przy-
wrócenia zdolności do pracy dla osób pracujących
ciężko fizycznie był istotnie mniejszy niż dla pracow-
ników umysłowych.
Należy zaznaczyć, iż osoby rehabilitowane w 1999
i 2000 r. w większości posiadały pracę (odpowiednio:
76%-80% z nich) i rehabilitacja została przeprowa-
dzona jeszcze w okresie zatrudnienia. Współczynnik
względnej szansy przywrócenia zdolności do pracy
dla osób zatrudnionych był większy niż dla osób nie
zatrudnionych.
Analiza schorzeń, które były przyczyną rehabilita-
cji wykazała, że odsetek rehabilitowanych z powodu
schorzeń układu ruchu był najwyższy i wynosił 68%;
odsetek rehabilitowanych z powodu urazów wynosił
21%, natomiast odsetek rehabilitowanych z powodu
schorzeń układu krążenia (choroba wieńcowa i za-
wał serca) – tylko 11%. U ponad połowy rehabilitowa-
nych osób dominowały choroby grzbietu.
W badanej grupie ubezpieczonych przywrócenie
zdolności do pracy zależało od rodzaju chorób, z po-
wodu których odbyła się rehabilitacja. Współczynnik
względnej szansy przywrócenia zdolności do pracy dla
rehabilitowanych z powodu chorób układu krążenia był
mniejszy niż dla rehabilitowanych z powodu schorzeń
układu ruchu. Należy jednak pamiętać, że schorzenia
układu krążenia mają zupełnie inny ciężar gatunkowy
niż choroby układu ruchu. Stąd też podejście do reha-
bilitacji chorych ze schorzeniami układu krążenia jest
zupełnie inne – zarówno ze strony samych ubezpie-
czonych, jak i prowadzących rehabilitację.
Mając na uwadze przedłużającą się absencję
chorobową z powodu zespołu bólowego kręgosłu-
pa u ludzi w wieku produkcyjnym, począwszy od
1 września 1999 r. (tj. po wprowadzeniu reformy
ubezpieczenia chorobowego) praktycznie każde
zaświadczenie o czasowej niezdolności do pracy
wpływające do Oddziału ZUS w Chorzowie, dotyczą-
ce zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa i choroby
krążka międzykręgowego, zostało poddane kontroli.
Lekarz orzecznik podczas badania każdego ubezpie-
W Oddziale ZUS w Chorzowie podjęto własne
badanie zmierzające do oceny programu rehabi-
litacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS
oraz obejmujące analizę czynników mogących mieć
wpływ na przywrócenie ubezpieczonym zdolności
do pracy. Zostało ono przeprowadzone przez głów-
nego lekarza orzecznika tego Oddziału, a zarazem
autorkę niniejszego artykułu.
Celami szczegółowymi badania były:
1. Ocena realizacji programu rehabilitacji lecz-
niczej, w ramach prewencji rentowej, prowadzonej
przez Oddział ZUS w Chorzowie.
2. Analiza osobniczych i społecznych uwarunko-
wań efektywności programu rehabilitacji leczniczej.
Badaniem objęto ubezpieczonych poddanych
rehabilitacji leczniczej w okresie od stycznia 1999 r.
do końca grudnia 2000 r., skierowanych do ośrodków
rehabilitacyjnych na podstawie orzeczenia lekarza
orzecznika w Oddziale ZUS w Chorzowie. Grupa ba-
danych obejmowała 2169 osób – 987 rehabilitowanych
w 1999 r. oraz 1182 osoby rehabilitowane w 2000 r.
Źródło danych stanowiła dokumentacja będąca
w posiadaniu chorzowskiego Oddziału ZUS oraz kwe-
stionariusz przebiegu leczenia i rehabilitacji, wypełnia-
ny po 12 miesiącach od zakończenia rehabilitacji.
Analizę statystyczną zebranych danych przepro-
wadzono wykorzystując program komputerowy EPI
– INFO V.5.01. Dla poziomu różnic pomiędzy ocenia-
nymi grupami przyjęto minimalny poziom istotności
p < 0,05.
Za miarę efektywności rehabilitacji przyjęto fakt
zaprzestania pobierania świadczeń z ubezpieczenia
społecznego (powrót do pracy) po upływie 12 mie-
sięcy od ukończenia rehabilitacji z powodu jednostki
chorobowej, która była przyczyną rehabilitacji.
Wyniki badania
Badanie wykazało, że w 12 miesięcy od ukończe-
nia rehabilitacji w ramach prewencji rentowej 88,9%
rehabilitowanych osób nie pobierało świadczeń ren-
towych z ubezpieczenia społecznego, a 82,1% reha-
bilitowanych osób nie pobierało żadnych świadczeń
z ubezpieczenia społecznego. Możliwość powrotu
do pracy zarobkowej stwierdzono u 73% (w 1999 r.)
i u 91% (w 2000 r.) rehabilitowanych z powodu scho-
rzeń układu ruchu oraz u 64% (w 1999 r.) i u 85%
(w 2000 r.) rehabilitowanych z powodu chorób ukła-
du krążenia.
Osoby rehabilitowane w obu badanych latach to
osoby w sile wieku – średnia wieku w 1999 i 2000 r.
nie różniła się istotnie i wynosiła 43 lata. Na pod-
stawie uzyskanych danych można stwierdzić, że
większą możliwość powrotu do pracy zanotowano
u osób młodszych.
PREWENCJA I REHABILITACJA 1/2004
5
213436234.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin