obwody figur.doc

(63 KB) Pobierz
SCENARIUSZ

SCENARIUSZ

LEKCJA OTWARTA DLA NAUCZYCIELI

EDUKACJA MATEMATYCZNA

KL. III

 

 

 

TEMAT ZAJĘĆ: Obliczanie obwodów figur geometrycznych.

 

CELE GŁÓWNE: utrwalanie umiejętności obliczania obwodów figur geometrycznych, doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Uczeń:

§        rozpoznaje kwadraty, prostokąty, trójkąty,

§        wymienia własności ww. figur,

§        mierzy długości boków figur geometrycznych,

§        oblicza obwody figur,

§        rozwiązuje zadania tekstowe,

§        czyta ze zrozumieniem,

§        współpracuje w grupie,

§        jest aktywny,

§        wykonuje ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej.

 

METODY: ćwiczeniowa, problemowa, praktycznej działalności

 

FORMY: grupowa, zbiorowa, indywidualna

 

POMOCE DYDAKTYCZNE: zestaw figur dla każdej grupy, karty pracy, płyta CD z muzyką do ćwiczeń z zakresu kinezjologii edukacyjnej

 

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1.     Powitanie i przygotowanie do zajęć. Uczniowie zajmują miejsca w ławkach w grupach 5-osobowych. Ćwiczenia wstępne przed przystąpieniem do uczenia się – taniec przy muzyce z elementami kinezjologii edukacyjnej.

2.     Wprowadzenie do zajęć, podanie tematyki – rozwiązanie wiosennej krzyżówki matematycznej.

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            2.

 

 

 

 

 

1.     Mam 4 rogi,

              2 długie i 2 krótkie boki.

              Kwadratem nie jestem,

              choć mam kąty proste.

 

2.     Przez śnieg się odważnie przebijam,

              mróz nawet mnie nie powstrzyma.

              Mam listki zielone jak wiosna,

              a dzwonek biały jak wiosna.

 

3   Zagadka zaczyna się stąd!

              Jest w nim prosty każdy kąt. No i zawsze, mój kolego,

              równe boki w nim, dlatego

              już od bardzo wielu lat

              mówią o nim, że to .....

 

4.  My wszystkiego mamy trzy.

              Ach, jak wesoło mieć boki i kąty trzy.

              Trzy wierzchołki także mamy

              i pracując na trzy fronty

              każdej pracy radę damy.

 

5.  Choć nie ma słuchawek,

              białego fartucha,

              wszystkie chore drzewa,

              jak lekarz osłucha.

 

3.     Ćwiczenie rozwijające umiejętność efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie – „Pocięte kwadraty”.

              Uczniowie podzieleni są na grupy pięcioosobowe. Każda grupa otrzymuje               5 kopert z pociętymi na różne kształty kawałkami kartonu. Elementy te,               po odpowiednim ułożeniu, będą tworzyły 5 kwadratów o jednakowych               wymiarach. Uczniowie muszą przestrzegać podanej instrukcji.

 

 

 

INSTRUKCJA

 

Macie 5 kopert z różnymi figurami geometrycznymi.

Zadaniem każdej grupy jest ułożenie 5 kwadratów jednakowej wielkości.

Zadanie będzie zaliczone tylko wtedy, gdy każdy członek grupy będzie miał przed sobą ułożony kwadrat i wszystkie kwadraty będą mieć jednakową wielkość.

Podczas ćwiczenia obowiązują następujące zasady:

- Nie wolno rozmawiać.

- Nie wolno prosić drugiej osoby o jakąś część lub  w jakikolwiek inny sposób zgłaszać, że potrzebny jest jakiś element, który posiada inna osoba.

- Każdy uczestnik może, jeśli zechce, odłożyć swoją część na środek stołu lub wziąć czyjąś część, jeśli została odłożona na środek.

- Nie wolno zabierać części z układanek leżących przed uczestnikami.

Nie wolno układać kwadratów na środku stołu.

 

4.     Nazywanie figur geometrycznych i obliczanie obwodów.

 

§        Uczniowie w grupach podnoszą do góry wskazaną przez nauczyciela figurę geometryczną, np. kwadrat, prostokąt, trójkąt. Powtórzenie własności figur.

 

§        Obliczają w zeszytach obwody wybranych figur geometrycznych.

 

§        W zeszycie uczniowie posuwają się po kratkach wg instrukcji:

             

              - idź prosto 4 kratki od dołu do góry,

              - skręć prostopadle w prawo i idź 6 kratek,

              - skręć znów prostopadle w prawo i idź 4 kratki,

              - skręć kolejny raz w prawo i idź 6 kratek.

 

Co otrzymałeś? Oblicz obwód tej figury.

 

PRZERWA ŚRÓDLEKCYJNA – ZABAWA PRZY MUZYCE. ZABAWA NA KONCENTRACJĘ UWAGI „MRÓWKA”.

 

 

§    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin