schronisko.pdf

(222 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
S CENARIUSZE LEKCJI
S CHRONISKO DLA ZWIERZĄT
U RSZULA K UKIEŁCZYŃSKA
BLOK TEMATYCZNY: SCHRONISKO DLA ZWIERZĄT
Urszula Kukiełczyńska
Edukacja: polonistyczna, przyrodnicza, muzyczna, plastyczna, ruchowa, społeczna.
Cele:
uczeń wypowiada się wielozdaniowo na zadany temat,
zdobywa wiedzę na temat funkcjonowania schroniska,
poznaje potrzeby zwierząt ze schroniska,
wymyśla sposoby pomagania zwierzętom,
bezpiecznie zachowuje się podczas wycieczki,
umie samodzielnie wykonać powierzone mu zadania,
obiektywnie ocenia swoją pracę i pracę kolegów.
Metody pracy: rozmowa, dyskusja, pokaz, obserwacja, działania praktyczne.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: tekst opowiadania, zagadka, szyfrogram, kasety z piosenkami o psach, ilustracje
zwierząt, brystol dużego formatu, kolorowy papier, kawałki tkanin, futerka, farby, mazaki, nożyczki, klej,
taśma.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
150938151.008.png 150938151.009.png 150938151.010.png
S CENARIUSZE LEKCJI
S CHRONISKO DLA ZWIERZĄT
U RSZULA K UKIEŁCZYŃSKA
I. Temat zajęć: Gdzie mieszkają bezdomne zwierzęta?
1. Nauczyciel prosi uczniów, by posłuchali zagadki i odgadli, kto będzie bohaterem zajęć.
Zwierzak ze mnie całkiem spory,
do zabawy jestem skory.
Mam ogonek, uszka dwa,
lubię, gdy ktoś kość mi da.
2. Uczniowie rozwiązują szyfrogram i odczytują hasło.
3. Nauczyciel czyta fragment opowiadania.
Janek wracał ze szkoły bardzo przygnębiony i smutny. Wczoraj zaginął jego ulubiony piesek. Nie wie-
dział co robić. Bardzo mu brakowało Reksia. (...)
4. Uczniowie próbują w parach znaleźć odpowiedź na pytanie:
Co poradzilibyście Jankowi w takiej sytuacji?
5. Uczniowie zapisują na tablicy swoje propozycje.
Przykładowe propozycje uczniów
napisać ogłoszenie
kupić nowego psa
zapytać w szkole, czy ktoś go nie widział
.............................................................................
6. Nauczyciel czyta dalszą część opowiadania.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
150938151.011.png 150938151.001.png
S CENARIUSZE LEKCJI
S CHRONISKO DLA ZWIERZĄT
U RSZULA K UKIEŁCZYŃSKA
Janek zastanawiał się, co dzieje się z psami, które zaginą. Przypomniał sobie rozmowę o ludziach, którzy
nie mają domu. Usłyszał wtedy, że miejscem, w którym mogą otrzymać schronienie jest „Schronisko dla
bezdomnych”. Pomyślał, że może psy też mają swoje schronisko? Znalazł właściwy numer w książce tele-
fonicznej. Z bijącym sercem zadzwonił do schroniska.
- Słucham. Schronisko dla zwierząt. W czym mogę pomóc?
- Dzień dobry. Nazywam się Janek Jankowski, zaginął mi piesek Reksio, może jest w schronisku?
- A jak wygląda Reksio?
- To kundelek. Jest mały, kudłaty jak niedźwiadek. Na prawej łapce ma białą „skarpetkę”, a cały jest brą-
zowy. I ma bardzo puszysty, stojący ogonek.
Informację tę Janek wypowiedział prawie jednym tchem. W słuchawce zapanowała cisza. Chłopcu wyda-
wało się, że trwa ona przynajmniej godzinę.
- Halo, proszę pani?
- Tak Janku, jestem, jestem. Mam dla ciebie dobrą wiadomość. Właśnie wczoraj przyprowadzono nam ta-
kiego pieska. Możesz po niego przyjść razem z rodzicami.
Janek rozpłakał się ze szczęścia. Jeszcze tego samego dnia razem z tatą odwiedzili schronisko i zabrali
Reksia. Wszyscy byli szczęśliwi. Janek bo odzyskał przyjaciela i Reksio, bo odzyskał swojego pana.
7. Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela.
Czy Janek odzyskałby Reksia, gdyby nie to, że pies znalazł się w schronisku?
Czy schronisko jest potrzebne? Uzasadnijcie wypowiedź.
Kto z was był już w schronisku?
8. Nauczyciel zapowiada wycieczkę do schroniska i pyta dzieci:
Czy mogą przygotować jakąś niespodziankę dla zwierząt, które tam mieszkają?
9. Dzieci zapisują swoje propozycje na tablicy.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
150938151.002.png 150938151.003.png
S CENARIUSZE LEKCJI
S CHRONISKO DLA ZWIERZĄT
U RSZULA K UKIEŁCZYŃSKA
Przykładowe propozycje uczniów
zrobienie rysunków
przyniesienie jedzenia
zebranie pieniędzy
przyniesienie zabawek do gryzienia
...................................................................
10. Podsumowanie propozycji uczniów i wybranie najlepszego rozwiązania.
Dzieci zbierają składkę w dobrowolnej wysokości na zakup suchej karmy dla zwierząt.
11. Uczniowie indywidualnie lub wspólnie śpiewają znane im piosenki o psach. Interpretują ruchem
śpiewane teksty.
12. Dzieci naśladują ruchem zwierzęta wymieniane przez nauczyciela, np. kot, pies, ptak, mysz, jeż, ryba,
żółw, wąż, pszczoła, kaczka, małpa, słoń, krokodyl.
13. Praca domowa.
Przygotujcie zestaw pytań, które moglibyśmy zadać pracownikom schroniska.
14. Podsumowanie i ocena pracy uczniów.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
150938151.004.png 150938151.005.png
S CENARIUSZE LEKCJI
S CHRONISKO DLA ZWIERZĄT
U RSZULA K UKIEŁCZYŃSKA
SZYFROGRAM
11
4
3
13
11
12
15
14
5 1 2 4 3 7 3 9
2
15
8
10
16
4
3
6
1
1 - A, 2 - C, 3 - E, 4 - I, 5 - J, 6 - K, 7 - L, 8 - Ł, 9 - M, 10 - 0, 11 - P, 12 - R, 13 - S, 14 - Y, 15 - Z, 16 – W
Hasło: ..........................................................................................................................................
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
150938151.006.png 150938151.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin