program nauczania śłowa na start.pdf

(704 KB) Pobierz
Marlena Derlukiewicz
„CZYTAĆ, MYŚLEĆ, UCZESTNICZYĆ”
PROGRAM NAUCZANIA OGÓLNEGO JĘZYKA POLSKIEGO
W KLASACH IV–VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ
O autorce
Marlena Derlukiewicz – konsultant ds. języka polskiego w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku
Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Autorka programu nauczania języka polskiego w klasach
IV–VI szkoły podstawowej „Słowa na start!” i podręczników do kształcenia literackiego
i kulturowego „Słowa na start!” dla klas IV, V i VI. We współpracy z licznymi wydawnictwami,
m.in. Nową Erą, wydała poradniki metodyczne dla nauczycieli, testy diagnozujące osiągnięcia
uczniów dla róŜnych poziomów edukacyjnych, arkusze maturalne, scenariusze zajęć i inne
publikacje o tematyce oświatowej. Współautorka i koordynator trzech projektów unijnych
w ramach 9.4 POKL i dziewięciu projektów edukacyjnych, które otrzymały grant W-MKO.
Współautorka poradnika dla nauczycieli i rodziców „Warto czytać”. W 2010 r. autorka programu
otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej.
Program „Czytać, myśleć, uczestniczyć” został nagrodzony w konkursie na programy nauczania
zgodne z nową podstawą programową, organizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji ze
środków Unii Europejskiej w ramach projektu wdraŜania podstawy programowej kształcenia
ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu
edukacyjnego.
1
Spis treści
I. WSTĘP ………………………………………………………………………………….………………... 4
Idea programu …………………….………………………………………………………….……………… 4
II. FILOZOFIA NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO ………………………………………….…..... 5
Zadania edukacji polonistycznej …………………………………………………………………………….. 5
Klimat nauczania ………………………………………………………………………………….……….... 6
Drogowskaz, czyli jak pracować efektywnie i efektownie ………………………………………………..... 7
Wybór lektur ………………………………………………………………………………….………...….. 10
III. SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA …………….……….…………... 13
Cele kształcenia ………………………………………………………………………………….……..….. 14
Cele wychowania ………………………………………………………………………………….……….. 15
IV. TREŚCI NAUCZANIA WRAZ Z OPISEM ZAŁOśONYCH OSIĄGNIĘĆ UCZNIA ……….... 16
Rozkład materiału dla klas IV, V i VI ……………………………………………………………….…….. 32
Teksty kultury ………………………………………………………………………………….…………... 67
V. MATERIAŁY DYDAKTYCZNE ZGODNE Z ZAŁOśENIAMI NOWEJ PODSTAWY
PROGRAMOWEJ ……………………………………………………………….……………….…….... 69
Wybór podręcznika ………………………………………………………………………………….……... 69
Budowa serii „Słowa na start!” …………………………………………………………………………….. 69
Obudowa dydaktyczna ……………………………………………………………………………………... 72
VI. SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA ……………………...... 73
Na początku diagnoza uczniów ……………………………………………………………………………. 74
Sposoby organizacji lekcji …………………………………………………………………………………. 76
Metody, które pomagają zrealizować zapisane w podstawie cele i treści …………………………………. 77
Opisy wybranych metod i technik dydaktycznych ………………………………...…………….... 78
Jak dostosować nauczanie do potrzeb i moŜliwości uczniów? ………………………………………….…. 80
Modyfikacja ćwiczeń i poleceń ………………………………………...…………………………. 81
Dobór metod i technik w zaleŜności od typu sensorycznego ucznia. Kształcenie percepcji …....... 82
Praca z uczniem z trudnościami, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się ……...…... 86
2
Biblioterapia jako metoda pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych …...……….. 87
Praca z uczniem zdolnym na lekcjach języka polskiego i zajęciach pozalekcyjnych .…..………... 89
Rozwijanie kreatywności jednym z wymogów nowej podstawy programowej ………...……….... 91
VII. PROPOZYCJE KRYTERIÓW OCENY I METOD SPRAWDZANIA
OSIĄGNIĘĆ UCZNIA ...………………………………………………………………………………..... 93
Kryteria na poszczególne oceny ………………………………………………………………………….... 96
Sposoby ewaluacji uczniów ………………………………………………………………………………... 99
VIII. EWALUACJA PROGRAMU …………………………………………………….…………....… 101
Ewaluacja w trakcie realizacji programu (ewaluacja formatywna) ………………………………………. 101
Ewaluacja na koniec etapu kształcenia (ewaluacja sumatywna) …………………………………………. 101
IX. BIBLIOGRAFIA …………………………………………..…………………………………….….. 102
X. ZAŁĄCZNIKI ……………………………………………………………...………………….……... 102
3
I. WSTĘP
Idea programu
Tytuł programu i zawarte w nim słowa kluczowe wskazują nadrzędną ideę programu. Po pierwsze
– wychowanie przez czytanie. O znaczeniu czytania powiedziano juŜ wiele. Głośne czytanie,
od którego powinno się zacząć na długo przed pójściem do szkoły, buduje więź między
czytającym a słuchaczem. Dzieci, którym się czyta, lepiej radzą sobie z emocjami i chętniej sięgają
po ksiąŜki w dorosłym Ŝyciu. Ponad 60 procent Polaków, którym w dzieciństwie nie czytano na
głos, nie sięgnęło w ostatnim półroczu po Ŝadną ksiąŜkę.
A przecieŜ czytanie ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole, poniewaŜ dzięki
czytaniu poznajemy znacznie bogatszy język niŜ ten, którego uŜywamy na co dzień. Dziecko
uczy się nowych związków frazeologicznych oraz rzadziej uŜywanych słów czy wyraŜeń. Nauka
przychodzi mu wówczas znacznie łatwiej, poniewaŜ to język jest podstawowym narzędziem
myślenia , równieŜ matematycznego. KaŜdy kontakt z odpowiednio dobranym tekstem rozwija
wyobraźnię, rozbudza kreatywność, uczy wnioskowania, analizowania oraz interpretowania.
Czytanie to przede wszystkim przyjemność i – bardzo często – dobra zabawa (czytanie rozumiane
szeroko – nieograniczające się tylko do literatury, lecz oznaczające takŜe poznawanie róŜnych
tekstów kultury, a więc i malarstwa, rzeźby, filmu, teatru, prasy, komiksu). A wszystko po to, by
jak najlepiej wychować do uczestniczenia w kulturze, ale teŜ szerzej – uczestniczenia w Ŝyciu
społecznym. To dlatego tak duŜy nacisk w prezentowanym programie połoŜono na kształcenie
wartości, uczenie empatii i zachowań proobywatelskich, a takŜe krytycznego odbioru mediów –
adresaci programu funkcjonują bowiem w świecie zdominowanym przez środki masowego
przekazu. Mądre, wykształcone, emocjonalnie ustabilizowane społeczeństwo to nadrzędny cel
edukacji.
Odbiorcami programu „Czytać, myśleć, uczestniczyć” są uczniowie klas IV–VI szkoły
podstawowej, dla których jest to czas krystalizacji zainteresowań, doskonalenia myślenia
konkretnego, kształtowania postaw wobec świata, a więc takŜe formowania poczucia własnej
toŜsamości i wartości oraz budowania właściwych relacji międzyludzkich 1 . W osiągnięciu tych
celów edukacyjno-wychowawczych pomóc ma prezentowany tu program nauczania.
1
Podstawa programowa z komentarzami. Tom 2. Język polski w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum , s. 34.
4
Program „Czytać, myśleć, uczestniczyć” obliczono na minimum 510 godzin (tyle – po 170
godzin rocznie – trwa cały cykl edukacyjny). Jest on ściśle skorelowany z podręcznikami do
kształcenia literackiego i kulturowego oraz językowego „Słowa na start!”.
Program „Czytać, myśleć, uczestniczyć” został nagrodzony w konkursie na programy
nauczania zgodne z nową podstawą programową, organizowanym przez Ośrodek Rozwoju
Edukacji ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu wdraŜania podstawy programowej
kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV
etapu edukacyjnego.
II. FILOZOFIA NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO
Rozdział ten jest swego rodzaju wstępem do części „Sposoby osiągania celów kształcenia
i wychowania” i jest z nią komplementarny.
Zadania edukacji polonistycznej
Głównym zadaniem edukacji polonistycznej w klasach IV–VI jest nauczenie umiejętności
czytania, mówienia i pisania. Umiejętność czytania ze zrozumieniem kształcona będzie na tekstach
dostosowanych do moŜliwości i percepcji uczniów, poczynając od dziesięciolatków (a juŜ niedługo
równieŜ dziewięciolatków), po dwunastolatków. Sytuacje dydaktyczne powinny być tworzone
analogicznie do sytuacji Ŝyciowych, ze szczególnym naciskiem na świat wartości, ulegający
obecnie dewaluacji. Nie mniej waŜne jest praktyczne kształcenie u naszych uczniów umiejętności
skutecznego komunikowania się w mowie i piśmie w róŜnych sytuacjach i formach, czyli
świadomego tworzenia wypowiedzi i przekazywania informacji oraz rozumienia przekazywanych
komunikatów (równieŜ poprzez mowę ciała).
Badania lingwistyczne podkreślają znaczenie mowy dla rozwoju myślenia – powinno się
jak najczęściej stwarzać okazje do nadawania myślom postaci słownej 2 . Zgodnie z tym załoŜeniem
program „Czytać, myśleć, uczestniczyć” oraz wspomagające go podręczniki z serii „Słowa na
start!” oparte są na zasadzie, Ŝe mówienia nauczyć się moŜna przez mówienie, czytania przez
czytanie, a pisania przez pisanie. Nauczyciel powinien jak najczęściej wykorzystywać teksty
zamieszczone w podręczniku do inicjowania rozmów, podczas których uczniowie będą mogli
odwoływać się do własnych doświadczeń i otaczającej ich rzeczywistości. Większe sukcesy
osobiste i zawodowe, wyŜszą pozycję w społeczeństwie oraz szybszy awans uzyskują osoby,
2 R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć , Warszawa 1999, s. 25.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin