Osiński,Z._Nauczanie historii w szkołach podstawowych w Polsce w latach 1944-1989.pdf

(3327 KB) Pobierz
Microsoft Word - nauczanie historii w. 2.doc
1
743036469.001.png
ZBIGNIEW OSIŃSKI
NAUCZANIE HISTORII
W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH W POLSCE
W LATACH 1944-1989.
UWARUNKOWANIA ORGANIZACYJNE ORAZ
IDEOLOGICZNO-POLITYCZNE.
LUBLIN 2010
2
Wydanie drugie, poprawione i rozszerzone.
Wydanie pierwsze ukazało się w roku 2006 nakładem Wydawnictwa DUET z Torunia.
ISBN 83-89706-66-0
ISBN 978-83-89706-66-9
Recenzenci wydania pierwszego:
Prof. dr hab. Tadeusz Radzik
Prof. dr hab. Alojzy Zielecki
3
Spis treści
Spis treści.......................................................................................................................................4
Wstęp.............................................................................................................................................6
Rozdział I. Charakterystyka przemian w szkolnictwie podstawowym w latach 1944-1989.......14
1. Przemiany w szkolnictwie podstawowym w okresie walki o władzę w latach 1944-1947.14
1.1. Poszukiwanie nowego modelu oświaty i edukacji historycznej..................................14
1.2. Początki ideologizacji pracy nauczycieli i działalności szkół......................................20
2. Przemiany w szkolnictwie podstawowym w okresie stalinowskim w latach 1948-1956....28
2.1. Wdrożenie jedenastoletniej szkoły średniej................................................................28
2.2. Stalinizm w oświacie....................................................................................................31
3. Przemiany w szkolnictwie podstawowym w Polsce w latach 1957-1970..........................45
3.1. Od jedenastoletniej szkoły średniej do ośmioklasowej szkoły podstawowej.............45
3.2. Nowe oblicze ideologizacji pracy nauczycieli..............................................................49
4. Przemiany w szkolnictwie podstawowym w Polsce w latach 1971-1980..........................61
4.1. Przemiany organizacyjne w oświacie i edukacji historycznej.....................................61
4.2. Ideologiczne uwarunkowania pracy nauczycieli.........................................................66
5. Przemiany w szkolnictwie podstawowym w okresie rozpadu ustroju socjalistycznego
w Polsce w latach 1980-1989..................................................................................................75
5.1. Przemiany organizacyjne w oświacie i edukacji historycznej.....................................75
5.2. Ideologiczne uwarunkowania pracy nauczycieli.........................................................78
Rozdział II. Cele nauczania historii w szkołach podstawowych w Polsce w latach 1944-1989.91
1. Poszukiwanie nowych celów nauczania 1944-1947..........................................................91
2. Ideologizacja celów nauczania historii w latach 1948-1956...............................................96
3. Kształtowanie celów nauczania historii w latach 1957-1970...........................................103
4. Cele nauczania historii w latach 1971-1980....................................................................115
5. Cele nauczania historii w latach 1981-1989....................................................................126
Rozdział III. Programy nauczania historii w szkołach podstawowych w latach 1944-1989....140
4
1. Poszukiwania programowe z lat 1944-1948....................................................................140
2. Program jedenastoletniej szkoły ogólnokształcącej........................................................158
3. Program ośmioklasowej szkoły podstawowej..................................................................181
4. Prace nad programem dziesięcioletniej szkoły ogólnokształcącej..................................193
5. Programy nauczania historii w latach osiemdziesiątych.................................................210
Rozdział IV. Podręczniki do nauczania historii w szkołach podstawowych w latach 1944-1989.
...................................................................................................................................................222
1. Podręczniki z lat 1944-1948.............................................................................................222
2. Podręczniki dla szczebla podstawowego jedenastoletniej szkoły średniej.....................232
3. Podręczniki dla ośmioklasowej szkoły podstawowej.......................................................248
Rozdział V. Indoktrynacja i propaganda w edukacji historycznej – główne motywy oraz skutki.
...................................................................................................................................................265
Zakończenie..............................................................................................................................293
Bibliografia.................................................................................................................................296
Indeks osobowy........................................................................................................................326
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin