Metodyka uzgadniania planow ochrony.pdf
(
263 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Metodyka uzgadniania plan\363w ochr....doc)
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI
BIURO PREWENCJI I RUCHU DROGOWEGO
Z A T W I E R D Z A M
........................................
METODYKA
UZGADNIANIA PLANÓW OCHRONY
OBSZARÓW, OBIEKTÓW I URZ
ġ
DZE
İ
PODLEGAJ
ġ
CYCH
OBOWI
ġ
ZKOWEJ OCHRONIE
/TEKST JEDNOLITY/
WARSZAWA, LISTOPAD 2006
METODYKA
UZGADNIANIA PLANÓW OCHRONY
OBSZARÓW, OBIEKTÓW I URZ
ġ
DZE
İ
PODLEGAJ
ġ
CYCH
OBOWI
ġ
ZKOWEJ OCHRONIE
Zało
Ň
enia ogólne:
Art. 5 ust. 1 ustawy
o ochronie osób i mienia
stanowi,
Ň
e „
obszary, obiekty,
urz
Ģ
dzenia i transporty wa
Ň
ne dla obronno
Ļ
ci, interesu gospodarczego pa
ı
stwa,
bezpiecze
ı
stwa publicznego i innych wa
Ň
nych interesów pa
ı
stwa, podlegaj
Ģ
obowi
Ģ
zkowej
ochronie przez
specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne lub odpowiednie
zabezpieczenie techniczne”
. Takie sformułowanie sugeruje,
Ň
e wymienione w przepisie
formy ochrony mog
Ģ
by
ę
stosowane równocze
Ļ
nie. Koresponduje to bezpo
Ļ
rednio z tre
Ļ
ci
Ģ
art. 7 ust. 2 ustawy, gdzie zostały okre
Ļ
lone elementy składowe planu ochrony. Stosowna
komplementarno
Ļę
tych form pozwala na zapewnienie w obiekcie ochrony na akceptowalnym
poziomie. Oczywi
Ļ
cie przepis teoretycznie nie wyklucza stosowania ka
Ň
dej z tych form
samodzielnie.
Przyj
ħ
ta przez kierownika jednostki koncepcja zabezpieczenia obiektu znajduje swoje
odzwierciedlenie w planie ochrony. Plan ten, zgodnie z art.7 ust. 1 ustawy, powinien by
ę
uzgadniany z wła
Ļ
ciwym terytorialnie komendantem wojewódzkim (Stołecznym) Policji. To
on, jako wyspecjalizowany organ administracji publicznej w zakresie bezpiecze
ı
stwa ocenia,
czy przyj
ħ
ta przez kierownika jednostki forma ochrony jest „odpowiednia”. Przy uzgadnianiu
planu ochrony komendant wojewódzki Policji bierze pod uwag
ħ
potencjalny stan zagro
Ň
enia
jednostki oraz wymagania okre
Ļ
lone w przepisach prawa. Nie bez znaczenia,
w kontek
Ļ
cie planu ochrony, jest u
Ň
ycie przez ustawodawc
ħ
poj
ħ
cia „uzgadniany”,
co wskazuje,
Ň
e nie jest to czynno
Ļę
jednorazowa. Stan zagro
Ň
enia jednostki nie jest
czynnikiem stałym, który nie podlega zmianom. Inne potencjalne zagro
Ň
enia wyst
ħ
powały
przed marcem 2003 r. (interwencja pa
ı
stw koalicji w Iraku), a inne po tej dacie.
Zgodnie z art. 5 ust. 3 i 6 oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r.
o ochronie osób
i mienia
wła
Ļ
ciwy terytorialnie komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji przyjmuje
przedło
Ň
one do uzgodnienia plany ochrony tylko tych obszarów, obiektów i urz
Ģ
dze
ı
,
których szczegółowe wykazy umieszczone s
Ģ
w ewidencji prowadzonej przez wła
Ļ
ciwych
terytorialnie wojewodów.
2
Nale
Ň
y podkre
Ļ
li
ę
,
Ň
e wymieniona ewidencja powinna zawiera
ę
dokładn
Ģ
nazw
ħ
oraz
adres obszaru, obiektu lub urz
Ģ
dzenia, które wchodz
Ģ
w skład struktury organizacyjnej
jednostki zarz
Ģ
dzanej przez jej kierownika. Poniewa
Ň
przywołane przepisy wyra
Ņ
nie
precyzuj
Ģ
,
Ň
e plan ochrony dotyczy konkretnego obszaru, obiektu lub urz
Ģ
dzenia
umieszczonego w ewidencji wojewody, brak jest podstaw prawnych do uzgadniania zasad
ochrony obiektów wchodz
Ģ
cych w skład struktury organizacyjnej jednostki (lecz których
adresy nie s
Ģ
wyszczególnione w przedmiotowej ewidencji).
B
ħ
dzie to dotyczy
ę
jednostek wieloobiektowych, np. banków. Składaj
Ģ
si
ħ
one
w wi
ħ
kszo
Ļ
ci ze struktur organizacyjnych w formie oddziałów oraz podległych im filii,
ekspozytur, agencji i punktów kasowych.
Plan powinien okre
Ļ
la
ę
, kto jest kierownikiem jednostki, np. dyrektor oddziału, który
jednocze
Ļ
nie bezpo
Ļ
rednio zarz
Ģ
dza podległymi filiami oraz ekspozyturami i to on powinien
uzgadnia
ę
plan ochrony tych ostatnich (lub upowa
Ň
niona przez niego osoba). Warunkiem jest
umieszczenie ich w ewidencji wojewody. Podobna sytuacja b
ħ
dzie dotyczy
ę
obiektów
pocztowych oraz innych zakładów wieloobiektowych, w tym: przemysłowych, komunalnych,
administracyjnych itd. Do ka
Ň
dego obiektu umieszczonego w ewidencji wojewody, nale
Ň
y
sporz
Ģ
dza
ę
odr
ħ
bne plany ochrony.
Je
Ň
eli w ewidencji wojewody został umieszczony obiekt pod nazw
Ģ
„kombinat”,
to plan jego ochrony musi obejmowa
ę
wszystkie obiekty spółek wchodz
Ģ
cych w skład tego
kombinatu. W takim przypadku powstaje jeden plan ochrony kombinatu, uzgadniany
np. z jego prezesem.
Wszystkie w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci w zakresie obj
ħ
cia, b
Ģ
d
Ņ
wył
Ģ
czenia z planu ochrony
konkretnego obszaru, obiektu i urz
Ģ
dzenia, nale
Ň
y wyja
Ļ
nia
ę
z wojewod
Ģ
prowadz
Ģ
cym
ewidencj
ħ
.
Ogólny wykaz obszarów, obiektów i urz
Ģ
dze
ı
, które ze wzgl
ħ
du na swój charakter
powinny podlega
ę
obowi
Ģ
zkowej ochronie, został okre
Ļ
lony w art. 5 ustawy. Ustawodawca,
kieruj
Ģ
c si
ħ
potrzebami legislacji, podzielił ten wykaz na cztery podstawowe działy. Jednak
w praktyce, zasady i spójno
Ļę
sporz
Ģ
dzania planów ochrony poszczególnych obiektów,
nie b
ħ
d
Ģ
zale
Ň
ne od przedmiotowego podziału katalogowego. Przykładem mog
Ģ
by
ę
„banki”
i „porty morskie” umieszczone w jednym zakresie
ochrony interesu gospodarczego
pa
ı
stwa
/art. 5 ust. 2 pkt 2 lit b/ i c// - jednak, których charakter b
ħ
dzie ró
Ň
nicował zasady ich
ochrony. Tak wi
ħ
c, kieruj
Ģ
c si
ħ
zasad
Ģ
celowo
Ļ
ci ujednolicenia zasad sporz
Ģ
dzania planów
ochrony i bior
Ģ
c pod uwag
ħ
wspólny charakter produkcji lub rodzaj działalno
Ļ
ci jednostki,
dokonano podziału merytorycznego dla celów ich uzgadniania. Pozwoli to komendantom
3
wojewódzkim (Stołecznemu) Policji upro
Ļ
ci
ę
i ujednolici
ę
uzgadnianie planów.
Podobny charakter, specyfika działalno
Ļ
ci, zagro
Ň
enia bezpiecze
ı
stwa, czy sfera
logistyki, pozwala przyj
Ģę
podział obiektów na pi
ħę
podstawowych grup, tj.:
1. Obiekty bankowe i pocztowe.
2. Zakłady przemysłowe.
3. Obiekty administracji.
4. Muzea lub inne obiekty, w których zgromadzone s
Ģ
dobra kultury narodowej.
Obiekty podległe samorz
Ģ
dowi terytorialnemu oraz obiekty, których uszkodzenie mo
Ň
e
spowodowa
ę
powa
Ň
ne straty materialne i ekologiczne.
Szczegółowe wymagania zawarto
Ļ
ci tre
Ļ
ci poszczególnych pi
ħ
ciu grup i sze
Ļ
ciu cz
ħĻ
ci
planu, stanowi zał
Ģ
cznik.
Podstawowe zasady uzgadniania planu ochrony:
1.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy, plan ochrony (równie
Ň
zmieniaj
Ģ
ce go aneksy) mo
Ň
e
opracowa
ę
wył
Ģ
cznie osoba posiadaj
Ģ
ca licencj
ħ
pracownika ochrony fizycznej drugiego
stopnia. Fakt ten ma by
ę
uwidoczniony na stronie tytułowej planu ochrony.
2.
Cech
ħ
klauzuli tajno
Ļ
ci planu, nadaje osoba go sporz
Ģ
dzaj
Ģ
ca - zgodnie z wymaganiami
ustawy
o ochronie informacji niejawnych,
albo potrzebami zachowania tajemnicy
zawodowej lub powierzonej
1
. Policja nie zmienia cechy tajno
Ļ
ci planu. W zał
Ģ
czniku
do „metodyki” przedstawiono przykładowy graficzny projekt strony tytułowej i ostatniej
planu. Je
Ň
eli plan ochrony jest obj
ħ
ty tajemnic
Ģ
pa
ı
stwow
Ģ
lub słu
Ň
bow
Ģ
, musi on
równie
Ň
spełnia
ę
wymogi przewidziane w przepisach prawa dla tego typu dokumentów.
3.
Zał
Ģ
czniki do planu ochrony stanowi
Ģ
jego integraln
Ģ
cz
ħĻę
. Nale
Ň
y zaznaczy
ę
,
Ň
e nie wszystkie zał
Ģ
czniki wł
Ģ
czone do planu podlegaj
Ģ
uzgodnieniu. Komendant
Wojewódzki Policji uzgadnia jedynie takie zał
Ģ
czniki, które reguluj
Ģ
bezpo
Ļ
rednio
kwestie zwi
Ģ
zane z ochron
Ģ
i zabezpieczaniem, w zwi
Ģ
zku z wymienionymi w planie
zagro
Ň
eniami oraz b
ħ
d
Ģ
ce w jego kompetencji. Np. instrukcje zwi
Ģ
zane z zagro
Ň
eniem
po
Ň
arowym, awari
Ģ
systemu informatycznego lub te
Ň
współpracy z Pa
ı
stwow
Ģ
Stra
ŇĢ
Po
Ň
arn
Ģ
, b
Ģ
d
Ņ
Stra
ŇĢ
Gminn
Ģ
- nie powinny by
ę
przedmiotem uzgodnienia.
1
W art. 266 kk okre
Ļ
lona została odpowiedzialno
Ļę
za ujawnienie tajemnicy innej ni
Ň
pa
ı
stwowa, ale chronionej
ustawowo. Przedmiotem ochrony jest tajemnica słu
Ň
bowa oraz zawodowa, a w pewnych warunkach jeszcze inna
tajemnica, która nie ma charakteru tajemnicy słu
Ň
bowej ani zawodowej, a wynika ona z przyj
ħ
tego przez
sprawc
ħ
zobowi
Ģ
zania do jej dochowania – Janusz Wojciechowski - Kodeks karny – komentarz, orzecznictwo –
Wydawnictwo „Librata” Warszawa 1997r.
4
5.
4.
Kierownik jednostki ma prawo, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, zaproponowa
ę
ochron
ħ
obowi
Ģ
zkow
Ģ
, sprawowan
Ģ
w oparciu o:
a)
ochron
ħ
fizyczn
Ģ
, tj. specjalistyczn
Ģ
uzbrojon
Ģ
formacj
ħ
ochronn
Ģ
(sufo) - w praktyce
prawie nie wyst
ħ
puje sytuacja, która pozwala na ochron
ħ
fizyczn
Ģ
bez wsparcia
jakichkolwiek elementów zabezpieczenia technicznego,
b)
odpowiednie do zagro
Ň
enia zabezpieczenie techniczne - w praktyce prawie nie
wyst
ħ
puje,
c)
form
ħ
mieszan
Ģ
(a + b).
5.
Ochrona fizyczna (sufo) mo
Ň
e by
ę
realizowana poprzez:
a)
wewn
ħ
trzn
Ģ
słu
Ň
b
ħ
ochrony (w.s.o.),
b)
koncesjonowany podmiot prowadz
Ģ
cy działalno
Ļę
gospodarcz
Ģ
w zakresie usług
ochrony osób i mienia, posiadaj
Ģ
cy pozwolenie na bro
ı
na okaziciela,
form
ħ
mieszan
Ģ
(a + b).
Nale
Ň
y zauwa
Ň
y
ę
,
Ň
e ochrona fizyczna nie mo
Ň
e by
ę
wykonywana przez
pracowników ochrony nie posiadaj
Ģ
cych statusu specjalistycznej uzbrojonej formacji
ochronnej (nawet, kiedy posiadaj
Ģ
licencj
ħ
). Dotyczy to równie
Ň
osób stale dozoruj
Ģ
cych
sygnały przesyłane, gromadzone i przetwarzane w elektronicznych urz
Ģ
dzeniach
i systemach alarmowych (tzw. monitoring lub obsługa systemu alarmowego
z powiadamianiem). Je
Ň
eli w obiekcie wyst
ħ
puj
Ģ
stanowiska portierów, pracowników biur
przepustek, rewidentów, czy stró
Ň
ów – to osoby te nie mog
Ģ
posiada
ę
w zakresie swoich
zada
ı
, o których mowa w art. 3, art. 26 ust. 1 i art. 27 ust. 1 ustawy. Nie b
ħ
d
Ģ
one równie
Ň
miały prawa do wykonywania czynno
Ļ
ci, o których mowa w art. 36 i 37 ustawy.
6.
Nale
Ň
y pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e uzgodnienie planu nie ma charakteru decyzji administracyjnej.
7.
Wszcz
ħ
cie post
ħ
powania administracyjnego, z inicjatywy organu lub na wniosek strony,
w kierunku odmowy uzgodnienia planu ochrony i wydanie stosownej decyzji, powinno
nast
Ģ
pi
ę
wtedy, gdy zostan
Ģ
wyczerpane wszystkie mo
Ň
liwo
Ļ
ci w procesie uzgadniania.
8.
Policjant oceniaj
Ģ
cy dane zawarte w planie ochrony, musi potwierdzi
ę
je poprzez
dokonanie wizji lokalnej w jednostce. Czynno
Ļę
t
ħ
, dokumentuje si
ħ
w notatce słu
Ň
bowej
i po akceptacji przeło
Ň
onego zał
Ģ
cza do akt sprawy.
9.
Nie uzgodnienie planu ochrony musi wynika
ę
z uzasadnionych ra
ŇĢ
cych uchybie
ı
proponowanej koncepcji ochrony. Np. w przypadku zaistnienia bezpo
Ļ
redniego
zagro
Ň
enia dla
Ň
ycia i zdrowia ludzkiego lub mienia, którego utrata, zniszczenie albo
5
c)
Plik z chomika:
tina231
Inne pliki z tego folderu:
blok - plan ochrony obiektu.doc
(145 KB)
Zestawienie znaków.cdr
(23 KB)
Zestawienie znaków - corel 8.cdr
(23 KB)
Rozdział II - PRZYKŁADOWY PLAN OCHRONY.doc
(208 KB)
Rozdział I - PLAN OCHRONY OBIEKTU W ŚWIETLE OBOWIĄZUJĄCYCH PRZEPISÓW.doc
(106 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aikido
Amunicja
Anatomia Sztuk Walki
Broń i amunicja
Broń i amunicja(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin