2_Biznesplan_salon_kosmetyczny.doc

(130 KB) Pobierz



 

                                                                                                                                            www.adviser.info.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIZNESPLAN

Salon kosmetyczny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.        POUFNOŚĆ I UZNANIE RYZYKA

1. Klauzula poufności

 

              Informacje zawarte w biznesplanie są ściśle poufne i zostały przedstawione przy założeniu, że nie zostaną przedstawione osobom trzecim bez wyraźnej zgody właścicieli salonu kosmetycznego. Klauzula dotyczy zarówno informacji przedstawiających obecną i przyszłą sytuację firmy jak również przyjętych strategii, planów rozwojowych i zamierzonych przedsięwzięć.

 

2.     Uznanie ryzyka

 

              Prezentowany biznesplan stanowi obraz obecnej sytuacji firmy oraz planowych działań rozwojowych. Projekcja organizowania i rozwoju firmy, kształtowania się wartości przychodów i kosztów oraz przyjętych strategii, opracowana została w sposób gwarantujący obiektywne i realne jej przedstawienie. Pomimo to cechą nieodłączną wszelkich prognoz i projektów jest towarzyszące im ryzyko odchyleń. Rozbieżności pomiędzy prognozą a realnymi efektami mogą wynikać z wielu czynników, którymi są przede wszystkim zmienne warunki ekonomiczno- społeczne, załamania koniunktury, zmiany w stosowaniu strategii marketingowej, odchylenia od standardowych cyklów koniunkturalnych w gospodarce, czy też zdarzenia nadzwyczajne niemożliwe do przewidzenia na etapie sporządzania biznesplanu. W związku z powyższym wszyscy odbiorcy niniejszego dokumentu powinni być świadomi możliwego ryzyka wystąpienia wspomnianych powyżej zmian.

 

II.     PRZEGLĄD BIZNESU

 

              Przedmiotem planowanej działalności będzie otwarcie i prowadzenie salonu kosmetycznego. Rozpoczęcie działalności planowane jest na dzień 01.05.2010. Firma będzie funkcjonowała jako spółka cywilna dwóch osób fizycznych. Będą to osoby posiadające odpowiednie wykształcenie i ukończone kursy z zakresu zabiegów kosmetycznych. W analizowanym przypadku nie jest wymagana bardziej skomplikowana i złożona forma prawna, ponieważ służą one zasadniczo pozyskaniu dużych kapitałów, które w tym przypadku nie są wymagane. Przedsiębiorstwo będzie posiadało w swojej ofercie szereg usług z zakresu zabiegów kosmetycznych, pedicure, manicure itp. Usługi te będą stanowiły ofertę podstawową. Ponadto w późniejszym okresie działalności firma rozszerzy swoją ofertę o usługi fryzjerskie. Analizując charakter planowanej działalności podkreślić należy podstawowe cele. Zostały one szczegółowo opisane w dziale VII. Do głównych grup tych wytycznych należy zaliczyć:

-         zrealizowanie wszystkich działań organizacyjnych,

-         osiągnięcie rentowności na odpowiednim poziomie,

-         ciągły rozwój i doskonalenie.

Wg Polskiej Klasyfikacji działalności przedsięwzięcie będzie można zaliczyć do następującej grupy:

96.02.Z Fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne.

              W chwili obecnej wszystkie działania dotyczące planowanego przedsięwzięcia znajdują się na początkowym etapie i dotyczą przede wszystkim opracowania strategii działalności oraz wymaganych planów. Podjęto wszelkie działania mające na celu pozyskanie informacji o możliwym miejscu działalności, wymaganych zasobach, istniejącej konkurencji oraz zasadach funkcjonowania na rynku. Planowane przedsięwzięcie wymaga zorganizowania niezbędnych zasobów, umożliwiających prowadzenie działalności. Każdy rodzaj biznesu wymaga innych zasobów, co spowodowane jest następującymi czynnikami: jego specyfiką, rodzajem świadczonych usług, organizacją pracy, sposobami dystrybucji, metodami działań marketingowych.

              Planowane przedsięwzięcie wymaga zaangażowania stosunkowo nieduzych zasobów kapitałowych. Jest to oczywiście określenie względne ponieważ dotyczy relacji rozmiaru biznesu do wymaganych nakładów. Stosunkowo niskie wymogi inwestycyjne charakterystyczne są dla działalności usługowych ponieważ głównym kapitałem jest kapitał ludzki wyrażający się głównie w umiejętnościach personelu. Na obecnym etapie przedsiębiorstwo wymaga zaangażowania głównie zasobów intelektualnych oraz czasowych osób zaangażowanych w działania organizacyjne. Wiąże się to z pewnymi kosztami jednak ich wartość jest stosunkowo niska, ponieważ obecne działania skupiają się na pozyskiwaniu informacji i badaniu sytuacji rynkowej. Zupełnie inaczej wielkość kosztów będzie się kształtowała w momencie organizowania i wyposażania miejsca na  prowadzenie salonu kosmetycznego.

Zasoby wymagane do rozpoczęcia działalności podzielić można na 2 grupy:

-         zasoby materialne

-         zasoby personalne i intelektualne.

Rozpoczęcie działalności wiązało się będzie z koniecznością pozyskania następujących zasobów i poniesieniem podanych kosztów:

-         zasoby materialne:

Lokal na prowadzenie salonu kosmetycznego o powierzchni około 60 m2. Jest to wymóg podstawowy, a więc zorganizowanie większego zaplecza lokalowego będzie mile widziane.

     Umeblowanie lokalu:                                                                                  12.000 zł

Urządzenia do świadczenia usług:                                                8.000 zł

Pozostałe wyposażenie:                                                                                3.000 zł

Pierwsza partia materiałów do świadczenia usług:               3.000 zł

-         Zasoby personalne:

W pierwszym okresie działalności wszystkie usługi realizowane będą przez dwie osoby będące współwłaścicielami biznesu, a także 2 osoby zatrudnione na stanowisku kosmetyczki.

 

III.   PRODUKTY I USŁUGI

 

              Oferta firmy będzie skupiała się wokół różnego rodzaju usług z zakresu zabiegów kosmetycznych. Będą one realizowane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje do świadczenia tego rodzaju usług. Analizując skład oferty, będzie ona zawierała następujące usługi:

-         depilacja laserowa,

-         laserowe zwalczanie cellulitu,

-         medycyna estetyczna,

-         mikrodermabrazja,

-         trwały makijaż,

-         kosmetyka manicure i pedicure,

-         solarium,

-         masaż,

-         sun SPA,

-         profesjonalna stylizacja paznokci,

-         inne zabiegi na twarz, na ciało i medycyna estetyczna.

Wszystkie przedstawione powyżej elementy oferty będą realizowane przez odpowiednio przygotowany i przeszkolony personel, zaś wszystkie wykorzystywane do tego materiały będą najwyższej jakości.

              Ponadto w momencie rozwinięcia działalności planowane jest wprowadzenie do oferty usług fryzjerskich. Będą one stanowiły pewnego rodzaju uzupełnienie oferty, a w przypadku dużego zainteresowania ze strony klientów, będą tworzyły główne źródło przychodów.

 

IV.  ANALIZA BRANŻY

 

              Planowane przedsiębiorstwo będzie funkcjonowało na rynku usług kosmetycznych. Jest to określenie ogólne ponieważ segmentacja może zostać przeprowadzona również z punktu widzenia kategorii produktowych. W wyniku takiej segmentacji można wyodrębnić również rynek usług fryzjerskich, rynek usług masażu itp. Segmentacja jest bardzo istotna z punktu widzenia dalszej analizy przedsięwzięcia pozwala ona nam dokładniej zidentyfikować potencjalnych konkurentów, liczbę potencjalnych klientów, a co za tym idzie, precyzyjnie ocenić możliwość uzyskania przychodów gwarantujących rentowność przedsięwzięcia. Branża usług kosmetycznych przeżywa w ostatnim czasie bardzo dynamiczny rozwój, co jest spowodowane rosnącym znaczeniem estetyki i wyglądu w życiu prywatnym i zawodowym. Drugim bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na rozwój rynku są rosnące dochody wielu gospodarstw domowych, a zwłaszcza tych tworzonych przez ludzi młodych i dobrze wykształconych. Należy również wspomnieć, że liczba punktów usługowych realizujących zabiegi kosmetyczne jest bardzo mała, co powoduje występowanie dużej luki rynkowej w tym zakresie. Ponadto jest ona pogłębiana przez bardzo niski poziom usług niektórych salonów kosmetycznych. Planując tego rodzaju biznes należy to traktować jako bardzo istotną szansę i przewagę konkurencyjną, co w sposób bezpośredni przełoży się na wysokość przychodów i stopień prawdopodobieństwa powodzenia inwestycji.

              Wszystkich klientów salonu można podzielić na dwie grupy. Pierwsza z nich to osoby prywatne, zainteresowane zakupem usług kosmetycznych w bardzo różnym zakresie i z zaangażowaniem różnej wielkości środków finansowych. Drugą gruoę potencjalnych klientów stanowią firmy dokonujące zakupu usług kosmetycznych dla swoich pracowników. Grupa ta jest nieliczna jednak dysponująca znacznie większymi środkami finansowymi przeznaczonymi na zakup tego rodzaju usług. Mimo to udział tej grupy w ogólnej wielkości dochodów będzie dość niski (nie przekraczający 5%). Wśród osób prywatnych wyodrębnić możemy dwie grupy konsumentów, a mianowicie mężczyzn i kobiety. Udział kobiet w ogólnej liczbie osób prywatnych będzie bardzo duży ponieważ będzie sięgał około 90-95%. W tym jednak zakresie tendencja będzie malejąca z każdym rokiem. Wynika to z rosnącej liczby mężczyzn korzystających z usług salonów kosmetycznych. Liczba ta w ciągu ostatnich 10 lat wzrosła prawie pięciokrotnie.

              Konkurencja na analizowanym rynku jest bardzo niska. Liczba salonów kosmetycznych na terenie działania planowanego przedsięwzięcia wynosi 5 podmiotów, co oznacza, że na każdy salon przypada liczba 12 tys. potencjalnych klientów. Jest to liczba bardzo duża, która gwarantuje powodzenie nowej firmie. Do głównych konkurentów zaliczyć możemy:

-         Style Hair

-         DECO Style

-         Salon kosmetyczny „Afrodyta”

-         Salon „Bellissima”

-         Salon piękności „Rosa”

 

V.     STRATEGIA MARKETINGOWA

 

Strategia marketingowa to narzędzie walki konkurencyjnej zawierające w sobie trzy główne strategie wpływające na działalność przedsiębiorstwa, a więc strategię cen, strategię promocji i strategię dystrybucji. W przypadku planowanego biznesu opracowana do wdrożenia strategia cenowa zakłada świadczenie usług po cenach zbliżonych do konkurencji. Wynika to z faktu, że znacznie lepsze efekty daje konkurencja poprzez sprzedaż towarów wyższej jakości po cenach standardowych, aniżeli po cenach niższych, co skutkuje obniżeniem jakości oferty.

              W przypadku planowanej firmy bardzo ważna będzie strategia promocji. Działalność salonu kosmetycznego daje możliwości stosowania wielu metod promocji. Rozwój każdego rodzaju biznesu ściśle wiąże się z zastosowaniem określonych metod reklamy. W naszym przypadku stosowane będą następujące metody reklamy:

- reklama w miejscu prowadzenia działalności,

- reklamy w prasie lokalnej,

- reklama poprzez ulotki i wizytówki,

- dobra opinia o poziomie usług,

- reklama w internecie (strona www, katalogi firm, katalogi branżowe)

              Przedstawione formy reklamy charakteryzują się stosunkowo najniższą kosztochłonnością w stosunku do form bardzo drogich reklam takich jak radiowa czy telewizyjna (nawet o zasięgu regionalnym). Koszt poszczególnych metod kształtuje się w ujęciu miesięcznym następująco: w miejscu prowadzenia działalności (ok. 500 zł – koszt jednorazowy), reklama poprzez ulotki, wizytówki itp. (ok. 150 zł miesięcznie), reklama w prasie lokalne (ok.100 zł miesięcznie), reklama internetowa (ok.50 zł miesięcznie).

              W przypadku planowanego przedsięwzięcia stosowany będzie jeden element strategii dystrybucji, a mianowicie świadczenie usług w salonie kosmetycznym, czyli punkcie stacjonarnym. Założenia strategii dystrybucji przewidują taką organizacje procesu sprzedaży, aby gwarantował on szybki przepływ informacji o usługach do klientów oraz szybką i na wysokim poziomie realizację usług.

 

VI.  KADRA KIEROWNICZA I PERSONEL

 

Przedsiębiorstwo na początkowym etapie działalności (do około 2 roku) będzie zatrudniało 2 pracowników. Będą to osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje doświadczenia uślug na stanowisku kosmetyczki. Po rozwinięciu działalności planowane jest zwiększenie zatrudnienia do około 4 osób. Będzie to wynikało z wprowadzenia do oferty nowych usług związanych głównie z fryzjerstwem. Kierownictwo w firmie będzie dwuosobowe i będzie wykonywane bezpośrednio przez właścicielki. Będą one odpowiedzialny za realizację sprzedaży, pozyskiwanie nowych klientów, podpisywanie umów z dostawcami oraz wszystkie działania organizacyjne i finansowe firmy. Ponadto będą uczestniczyły w realizacji usług. Wzrost liczby klientów oraz rozwój salonu może spowodować zwiększenie liczby obowiązków, których właścicielki nie będą w stanie same obsłużyć. W takiej sytuacji jedna z osób zatrudnionych w późniejszym okresie w firmie, posiadająca najlepsze predyspozycje, będzie odpowiedzialna również za część działań organizacyjnych i marketingowych. 

              Struktura organizacyjna na pierwszym etapie działalności będzie bardzo prosta, a więc składająca się z dwóch poziomów.. W późniejszym okresie działalności po zatrudnieniu dodatkowych pracowników struktura będzie nadal prosta jednak bardziej rozbudowana. Jeden poziom będzie stanowiło kierownictwo, czyli właścicielki, zaś drugi poziom pracownicy. Informacje będą trafiały bezpośrednio od kierownictwa do pracowników. Zależność tą oraz drogę przepływu informacji przedstawia poniższy schemat.

 

 

 

 

 

 

 

 







Instytucje Państwowe

Klienci

Pozostałe otoczenie











Właściciel



Właściciel





 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin