TYGODNIK PODATKOWY z 7 czerwca 10 (nr 108).pdf

(1196 KB) Pobierz
TP_108_k01.qxd
nr 108 (2739)
7 czerwca 2010
Tygodnik Podatkowy
PODATKI RACHUNKOWOŚĆ AUDYT
SPIS TREŚCI
Ekspert GP
KOMENTARZE
Ustawodawca dał większe możliwości
w zakresie promocji i reklamy
Prezent na dwudziestolecie
strona C2
Ewidencja księgowa zobowiązań
ORZECZNICTWO
Moment wybudowania budynku przesądza
o terminie zapłaty
Przed określeniem dochodu trzeba ustalić
zakres firmanctwa
Zyski z reklamy na budynku wspólnoty
są opodatkowane
strona C3
W toku działalności każdego podmiotu pojawiają się zobowiązania. Konieczna jest
więc ich odpowiednia wycena i wprowadzenie do ksiąg we właściwym momencie.
Należy pamiętać, że początkowe ujęcie odbywa się według wartości nominalnej
na różnych kontach zespołu 2. Jeżeli termin wymagalności lub kwota zobowiązania
nie są pewne, tworzone są na nie rezerwy. Rezerwy na przewidywalne wydatki i straty,
które nie są związane bezpośrednio z działalnością statutową, tworzy się na koncie
zespołu 8. Na zdarzenia związane bezpośrednio z działalnością operacyjną tworzy się
rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów i ujmuje na kontach
zespołu 6.
INTERPRETACJE
Spadkobierca nie uwzględni kosztów
uzyskania przychodów spadkodawcy
Wyjazd podatnika z rodziną za granicę
zmienia jego miejsce zamieszkania
Dom pomocy społecznej jest płatnikiem
zryczałtowanego PIT
strona C4
ROZLICZENIA VAT
Oświadczenie potwierdzi przeznaczenie
usług na cele osobiste kontrahenta
z zagranicy
strony C7–C10
strona C5
Nowe prawo
ROZLICZENIA W UNII EUROPEJSKIEJ
Emerytury rumuńskie są objęte liniowym
podatkiem dochodowym
strona C6
PODATKI DOCHODOWE
Wypłata dywidendy rzeczowej dla wspólników
nie jest przychodem spółki
strona C11
Wyższe kary ograniczenia wolności
za przestępstwa karne skarbowe
5 PYTAŃ DO...
Jakie skutki podatkowe ma skrócenie
umowy leasingu operacyjnego
strona C12
PORADNIA PODATKOWA
Jakie są kary za niezłożenie PIT
Czy wydatki na słodycze i napoje są kosztem
Kiedy występuje sprzedaż wysyłkowa
Jak amortyzować samochód małżonków
Czy wartość maszyny zawiera
ubezpieczenie
strona C13
Od 8 czerwca zaczną obowiązywać
nowe kary w zakresie maksymalne-
go wymiaru kary ograniczenia wol-
ności orzekanej w ramach instytucji
nadzwyczajnego obostrzenia kary
lub w ramach instytucji kary łącznej
za przestępstwa karne skarbowe.
Ustawa z 5 listopada 2009 roku o zmia-
nie ustawy – Kodeks karny, ustawy –
Kodeks postępowania karnego, ustawy
– Kodeks karny wykonawczy, ustawy –
Kodeks karny skarbowy oraz niektó-
rych innych ustaw, której przepisy wej-
dą w życie 8 czerwca 2010 roku, ma na
celu m.in. zapewnienie spójności regu-
lacji obu ustaw karnomaterialnych (ko-
deksu karnego i kodeksu karnego skar-
bowego).
W art. 28 par. 2 kodeksu karnego
skarbowego, dotyczącym nadzwyczaj-
nego obostrzenia kary, utrzymano do-
tychczasową wysokość grzywny
(maksymalnie 1080 stawek dzien-
nych) i karę pozbawienia wolności nie-
przekraczającą 10 lat, natomiast zmie-
niono – podwyższono z 18 miesięcy do
dwóch lat – karę ograniczenia wolno-
ści. Przy czym karę ograniczenia wol-
ności wymierza się w miesiącach i la-
tach.
Podobna zmiana znalazła się w art.
39 par. 1. Od 8 czerwca otrzyma on
brzmienie: Sąd wymierza karę łączną
w granicach od najwyższej z kar wy-
mierzonych za poszczególne prze-
stępstwa skarbowe do ich sumy, nie
przekraczając jednak 1080 stawek
dziennych grzywny, dwóch lat ograni-
czenia wolności albo 15 lat pozbawie-
nia wolności. Również w przypadku
orzekania kary łącznej karę ograni-
czenia wolności wymierza się w mie-
siącach i latach.
Kolejna zmiana dotyczy wymogów,
jakie trzeba spełnić, aby starać się
o warunkowe zwolnienie z kary. Obec-
nie jeszcze art. 42 par. 1 stanowi, że je-
żeli sprawca skazany za umyślne
przestępstwo skarbowe na karę po-
zbawienia wolności popełnił w ciągu
pięciu lat po odbyciu co najmniej ro-
ku tej kary umyślnie przestępstwo
skarbowe tego samego rodzaju, sąd
może go warunkowo zwolnić po odby-
ciu dwóch trzecich kary, jednak nie
wcześniej niż po sześciu miesiącach.
Wprowadzając nowe przepisy, zrezy-
gnowano z tzw. ściśle oznaczonych
progów minimalnego czasu odbywa-
nia kary pozbawienia wolności, by za-
stosować wobec skazanego warunko-
we przedterminowe zwolnienie. Za-
tem nie będzie już konieczne przynaj-
mniej półroczne odbywanie kary.
Dotyczy to także art. 42 par. 2, który
dopuszcza wobec skazanego określo-
nego w art. 37 par. 1 pkt 2 i 5 możli-
wość warunkowego zwolnienia po od-
byciu trzech czwartych kary; jednak
zwolnienie to nie może nastąpić wcze-
śniej niż po roku. Również i w tym
przypadku ograniczenie to zostało
zniesione.
Omawiana ustawa wprowadza zmia-
ny także w art. 128 par. 1 kodeksu kar-
nego skarbowego, dotyczącym możli-
wości wznowienia postępowania kar-
nego ze względu na utratę mocy lub
zmianę, wskutek orzeczenia Trybu-
nału Konstytucyjnego, przepisu będą-
cego podstawą orzeczenia.
Zmiana ma na celu umożliwienie in-
terwenientowi, który zgodnie z art. 120
par. 1 k.k.s. jest stroną w postępowaniu
o przestępstwa skarbowe, skorzysta-
nia z instytucji wznowienia postępo-
wania karnego w oparciu o podstawę
wznowienia zawartą w art. 540 par. 2e
kodeksu postępowania karnego, a więc
zrównania jego uprawnień z innymi
stronami postępowania.
RACHUNKOWOŚĆ
Sprzedaż niewybudowanego środka
trwałego księguje się jako pozostałe
przychody operacyjne
strona C14
INTERWENCJA
Jak podatniczka mieszkająca w Polsce
rozliczy szwedzką rentę po mężu
strona C15
WSKAŹNIKI
strona C16
(SF)
Za tydzień
Podstawa prawna
Ustawa z 5 listopada 2009 roku o zmianie
ustawy – Kodeks karny, ustawy – Kodeks
postępowania karnego, ustawy – Kodeks
karny wykonawczy, ustawy – Kodeks karny
skarbowy oraz niektórych innych ustaw
(Dz.U. z 2009 nr 206, poz. 1589).
Opodatkowanie pakietów
medycznych i innych nieodpłatnych
świadczeń dla pracowników
308336903.012.png
C 2
Tygodnik Podatkowy
7 czerwca 2010 nr 108 (2739) www.gazetaprawna.pl
Biblioteka DGP
Komentarze
BIBLIOTEKA KSIĘGOWEGO
Ustawodawca dał większe możliwości
w zakresie promocji i reklamy
Jak najkorzystniej opodatkować najem prywatny
KSIĄŻKA O: Rozliczaniu
dochodów z najmu.
KSIĄŻKA DLA: Podatników
uzyskujących dochody z najmu,
podnajmu, dzierżawy i podob-
nych umów.
DLACZEGO WARTO JĄ
MIEĆ: Osoby, które osiągają do-
chody z najmu, muszą wybrać
sposób rozliczania ich z fiskusem.
Podatnicy nieprowadzący działal-
ności gospodarczej mają do wy-
boru albo ryczałt od przychodów
ewidencjonowanych (jedna staw-
ka 8,5 proc.), albo zasady ogólne,
według progresywnej skali podat-
kowej, ze stawkami 18 i 32 proc.
Natomiast jeśli najem jest jednym
z przychodów firmy, podatnik
może wybrać liniową, 19-proc.
stawkę PIT.
Omawiana publikacja wyjaśnia
m.in., jaka forma opodatkowania
będzie najkorzystniejsza, co moż-
na zaliczyć do kosztów.
Wydawca
INFOR
Warszawa 2010
Działania marketingowe mają na ce-
lu zachęcenie do zakupu określo-
nych produktów lub usług. Prawo
podatkowe wspiera takie akcje,
zwalniając je z obowiązku opodatko-
wania i przeprowadzenia złożonej
procedury rozliczania tych czynno-
ści – w praktyce główną korzyścią
jest tu brak obowiązku sporządzania
informacji PIT-8C i prowadzenia we-
wnętrznej ewidencji związanej z tą
powinnością.
Taki wniosek stanowi pozytywną kon-
sekwencję obowiązywania art. 21 ust.
1 pkt 68a ustawy o PIT. Mocą tej regu-
lacji zwolnieniem z podatku objęto
świadczenia uzyskane od świadczenio-
dawcy w związku z jego promocją lub
reklamą. Ustawa nie wprowadza ja-
kichkolwiek ograniczeń co do charak-
teru przekazywanego świadczenia.
Przywołana preferencja dotyczy więc
wszelkiego rodzaju upominków, gadże-
tów, a nawet – ustawa bowiem tego nie
wyklucza – kwot pieniężnych. Istnienie
przedmiotowego zwolnienia stanowi
niezbędną konsekwencję istniejących
i akceptowalnych form promocji pod-
miotów gospodarczych, głównie wśród
konsumentów. Wydaje się, że przed-
miotowa preferencja istotna jest nie
tylko dla osób otrzymujących daną ko-
rzyść – w wielu przypadkach upomi-
nek, którego wręczenie stanowi naj-
częstszą formę działań marketingo-
wych, nie przedstawia realnej wartości
– bowiem istniejące rozwiązanie ko-
rzystnie wpływa także na spektrum
Paweł Jabłonowski
szef Departamentu Podatkowego
w Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna
jęte zmiany rozszerzające zakres sto-
sowania przedmiotowej preferencji.
Otóż nowelizacją PIT z 18 marca 2010 r.
podwyższono wartość jednorazowych
świadczeń objętych zwolnieniem do
200 zł, w miejsce poprzednio obowią-
zujących 100 zł, jednocześnie wstecz-
nie rozciągając skuteczność tego przy-
wileju na przychody osiągnięte od po-
czątku roku 2010. Modyfikacja art. 21
ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT rozszerza
korzyści płynące z obowiązywania ana-
lizowanego zwolnienia. Próg 200 zł
umożliwia sięgnięcie po bardziej wy-
szukane lub pożądane dla odbiorców
świadczenia, co dla przedsiębiorców
oznacza rozbudowaną paletę działań
autopromocyjnych, zaś dla konsumen-
tów stanowi okazję otrzymania wolne-
go od podatku atrakcyjnego benefi-
cjum.
Reasumując, nowelizacja PIT w za-
kresie świadczeń związanych z promo-
cją i reklamą to rozwiązanie, które na
pozór symboliczne, w praktyce stano-
wić może atrakcyjne narzędzie w poli-
tyce marketingowej przedsiębiorstw.
To z kolei przekłada się na korzyści
osób, do których trafić mają tego ro-
dzaju działania. W konsekwencji zaś
przedmiotowa zmiana wskazuje na ra-
cjonalną politykę państwa, stanowiącą
przejaw zachowania rozsądnego balan-
su pomiędzy koniecznością zapewnie-
nia wpływów do budżetu a stworze-
niem warunków dla swobodnego funk-
cjonowania przedsiębiorców oraz kon-
sumentów.
możliwych do wykorzystania przez
przedsiębiorców działań marketingo-
wych. W braku regulacji odpowiadają-
cej normie zawartej w art. 21 ust. 1 pkt
68a ustawy o PIT, a zatem przy obowią-
zującej konieczności opodatkowania
otrzymanych gratisów, podejmowane
przez przedsiębiorców akcje promocyj-
ne straciłyby na efektywności. Nie leży
bowiem w interesie konsumenta przyj-
mowanie świadczeń, po które niejed-
nokrotnie nie sięgnąłby z własnej ini-
cjatywy, a które skutkują obowiązkiem
zapłaty podatku. Panujące realia powo-
dują zatem, że korzyść z analizowanej
regulacji jest dwustronna: świadcze-
niodawcy oraz świadczeniobiorcy, obo-
pólna, jeśli nie – w świetle tego, co zo-
stało podniesione – przeważająca dla
strony podejmującej czynności promo-
cyjne.
Mając więc na uwadze cały kontekst
obowiązywania zwolnienia regulowa-
nego przez art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy
o PIT, pozytywnie ocenić należy przy-
Jak uniknąć podatku przy sprzedaży
mieszkań i domów
KSIĄŻKA O: Rozliczaniu do-
chodów ze sprzedaży nierucho-
mości.
KSIĄŻKA DLA: Podatników
dokonujących sprzedaży miesz-
kań lub domów.
DLACZEGO WARTO JĄ
MIEĆ: Sposób rozliczenia, wy-
sokość należnego podatku, a tak-
że możliwość skorzystania z ulg
podatkowych przy zbyciu nieru-
chomości bądź praw majątko-
wych związanych z tymi nierucho-
mościami zależą od momentu,
w jakim dana nieruchomość była
nabyta. Prezentowany poradnik
wyjaśnia, jak należy prawidłowo
rozliczyć z fiskusem transakcję
sprzedaży nieruchomości.
(EM)
Wydawca
INFOR
Warszawa 2010
Prezent na dwudziestolecie
Właśnie mija 20 lat od pierwszych
wyborów samorządowych w wolnej
Polsce. Słyszy się głosy podsumo-
wujące pierwsze dwudziestolecie
polskiej samorządności i postulują-
ce zmiany, które mogą jej nadać no-
wą dynamikę. A co do tego mają po-
datki?
Otóż samorządy lokalne to z punktu wi-
dzenia prawa podatkowego bardzo cie-
kawe zjawisko – w zakresie podatków
lokalnych są organem podatkowym,
a w zakresie VAT – normalnym podat-
nikiem. No właśnie – czy rzeczywiście
normalnym? Jeśli przyjrzeć się bliżej
działalności miast, gmin czy powiatów,
to prawie wszystko jest specyficzne –
gospodarka finansowa, struktura orga-
nizacyjna, ramy prawne dokonywa-
nych transakcji. Czy do tej specyfiki do-
stosowano odpowiednio przepisy
o VAT? Zdecydowanie nie. Od wielu lat
samorządy lokalne borykają się z wie-
loma, do dziś nierozwiązanymi proble-
mami.
Zacznijmy od definicji podatnika. Unij-
na dyrektywa VAT dostrzega specyfi-
kę organów władzy publicznej i wyłą-
cza z zakresu podatku właściwie
wszystkie transakcje przez nie dokony-
wane. Wyjątkiem są czynności, których
nieopodatkowanie mogłoby zakłócić
konkurencję rynkową. Nasza ustawa
niby powiela przepisy dyrektywy, jed-
nak dodaje drobne wyłączenie – opo-
datkowaniu muszą podlegać wszystkie
czynności cywilnoprawne dokonywane
przez samorządy. A przecież czynno-
Otóż okazuje się, że od kilkunastu lat
jedne urzędy skarbowe akceptują reje-
strację urzędów gmin, drugie tylko sa-
mych gmin, niektóre i gmin i ich urzę-
dów na wspólnym NIP, a kolejne i gmin,
i urzędów, ale na „odrębnym numerze”.
Całkowity bałagan, który jednak przez
lata nikomu specjalnie nie przeszka-
dzał. Tyle tylko, że od kilku lat resort fi-
nansów zaczął kwestionować prawo
urzędów gmin do rejestracji jako płat-
ników VAT. W ślad za tym poszły sądy
administracyjne. Tylko zeszły rok przy-
niósł kilka spraw sądowych w tym za-
kresie. Organy skarbowe odmawiają
zarejestrowanym od lat urzędom gmin
prawa do interpretacji przepisów po-
datkowych, wskazując, że nie powinny
być podatnikami.
Jeśli do tego dodamy całkowicie sprzecz-
ne z regulacjami unijnymi zwolnienie
z VAT dla usług świadczonych pomiędzy
jednostkami i zakładami budżetowymi,
wprowadzające sporo niejasności do roz-
liczeń podatkowych, wieloletnie zamie-
szanie z zasadami opodatkowania użyt-
kowania wieczystego, niejasności wokół
wywłaszczeń za odszkodowaniem czy
wreszcie VAT-owskie skutki gminnych
aportów, to okaże się, że życie lokalnych
samorządów jako podatników VAT jest
chyba jeszcze cięższe niż zwykłych
przedsiębiorców.
Może na dwudziestolecie samorządów
nasz ustawodawca ufundowałby im
skromny urodzinowy prezent – odrobi-
nę porządku w VAT-owskich regula-
cjach?
Amortyzacja dla niewtajemniczonych
KSIĄŻKA O: Zasadach
amortyzacji w firmie.
KSIĄŻKA DLA: Przedsię-
biorców, którzy na potrzeby firmy
dokują zakupu niezbędnego za-
opatrzenia.
DLACZEGO WARTO JĄ
MIEĆ: Wszystkie nabywane na
potrzeby firmy rzeczy lub prawa,
których okres używania przekra-
cza rok, powinien zaliczyć do
środków trwałych lub wartości
niematerialnych i prawnych, ob-
jąć wymaganą ewidencją i amor-
tyzować.
Prezentowana książka wyjaśnia,
jakie są podstawy dokonywania
odpisów amortyzacyjnych i ich
stawki, w jakich terminach można
dokonywać odpisów, jakie są ro-
dzaje amortyzacji. Zagadnienia te
przedstawiono na licznych prak-
tycznych przykładach.
Krzysztof Sachs
partner w Ernst & Young
Wydawca
INFOR
Warszawa 2010
ści cywilnoprawne – sprzedaż, dzierża-
wa, aport – to ogromna większość
wszystkich opodatkowanych transak-
cji. Zaimplementowaliśmy zatem wy-
łączenie z dyrektywy w taki sposób, że
samorządy zamiast płacić VAT w dro-
dze wyjątku, jedynie wyjątkowo są
z niego wyłączone.
Żeby dodatkowo zamazać obraz, w za-
łączniku do ustawy zwalnia się z VAT
usługi administracji publicznej – a to
akurat te, które obejmuje zapisane
w definicji podatnika wyłączenie. Jak-
by tego było mało – minister finansów
zwolnił w rozporządzeniu z VAT czyn-
ności wykonywane przez organy wła-
dzy publicznej (z wyłączeniem czynno-
ści cywilnoprawnych), a więc po raz ko-
lejny zdublował wyłączenie ustawowe.
Czy ktoś może się dopatrzeć w tym ja-
kiejkolwiek logiki?
Ale to nie koniec. Potężne wątpliwości
w polskich realiach budzi tak proste
wydawałoby się pytanie jak to, który
podmiot powinien rejestrować się dla
potrzeb VAT – gmina czy jej urząd?
(SF)
Prezentowany e-book można zamówić przez internet
lub SMS-em. Cena – 9,99 zł.
Szczegóły na www.gazetaprawna.pl/e-poradnik
Tygodnik
Podatkowy
Redaktor prowadzący: Ewa Ciechanowska,
tel. 22 530 40 44,
ewa.ciechanowska@infor.pl
(EM)
308336903.013.png 308336903.014.png 308336903.015.png 308336903.001.png 308336903.002.png 308336903.003.png
7 czerwca 2010 nr 108 (2739) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Podatkowy
C 3
Orzecznictwo
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W KRAKOWIE o obowiązku podatkowym
Moment wybudowania budynku przesądza o terminie zapłaty
TEZA
Istnienie budowli lub budynku
jest okolicznością rozstrzyga-
jącą o powstaniu obowiązku po-
datkowego zarówno u zbywcy,
jak również u nabywcy. Jeżeli
budynek został oddany w użyt-
kowanie i sprzedany w tym sa-
mym roku, to obowiązek po-
datkowy powstaje zawsze od
początku roku następującego
po roku, w którym zakończono
budowę lub rozpoczęto użytko-
wanie przed ostatecznym wy-
kończeniem budowli.
żącą do niej nieruchomość zabu-
dowaną halą produkcyjno-biu-
rową oraz budynkiem socjalno-
-biurowym (parterowym). Po-
tem nowy właściciel oddał jej
halę i budynek do używania i po-
bierania pożytków na podstawie
umowy leasingowej. Spółka zo-
bowiązała się wobec finansują-
cego, że będzie ponosić koszty
związane z własnością, posiada-
niem i używaniem przedmioto-
wej nieruchomości, w tym bę-
dzie pokrywać poniesione przez
finansującego koszty podatku
od nieruchomości. Spółka pod-
kreśliła, że hala produkcyjno-
-biurowa jest nowym budyn-
kiem oddanym do użytkowania
w roku 2009.
Spółka zapytała, czy w takim
przypadku obowiązek podatko-
wy w podatku od nieruchomo-
ści w stosunku do hali produk-
cyjno-biurowej oddanej do użyt-
ku w 2009 roku i sprzedanej te-
go samego roku powstanie
1 stycznia 2010 roku czy 1 maja
2009 roku. W jej ocenie decydu-
jące znaczenie dla określenia
momentu powstania obowiązku
podatkowego ma fakt oddania
budynku do użytkowania w ro-
ku 2009, a nie zakup budynku
w kwietniu 2009 roku.
Organy podatkowe uznały, że
okolicznością decydującą o po-
wstaniu obowiązku podatkowe-
go jest nabycie prawa własności
budynku. Ich zdaniem zasadni-
czo obowiązek podatkowy z ty-
tułu podatku od nieruchomości
powstaje z początkiem miesią-
ca następującego po miesiącu,
w którym dany podmiot nabył
budynek (budowlę). Natomiast
jeżeli obiekt budowlany (budy-
nek, budowla) został wybudo-
wany przez dany podmiot od
podstaw, obowiązek zapłacenia
podatku ulega przesunięciu na
dzień 1 stycznia roku następne-
go. Jeśli jednak w trakcie roku,
w którym podmiot korzysta
z preferencji, dojdzie do sprze-
daży nowo wybudowanego bu-
dynku, obowiązek zapłacenia
podatku powstaje od początku
miesiąca następującego po mie-
siącu, w którym jego nabywca
uzyskał tytuł prawny do przed-
miotu opodatkowania.
Administracyjny w Krakowie
uwzględnił skargę spółki.
W ocenie sądu sformułowanie:
istnienie budowli albo budynku
określa niewątpliwie pewien
stan rzeczy, który jest stanem
obiektywnym, całkowicie ode-
rwanym od podmiotu władają-
cego przedmiotem opodatko-
wania. Zdaniem WSA okolicz-
ność, że podmiot uzyskuje
władanie tym przedmiotem
wskutek nabycia od osoby, któ-
ra go wybudowała, bynajmniej
nie wyłącza możliwości stoso-
wania wobec niego przepisu
art. 6 ust. 2 ustawy z 12 stycz-
nia 1991 r. o podatkach i opła-
tach lokalnych (t.j. Dz.U z 2006 r.
nr 121, poz. 844 z późn. zm.).
Jak podkreślił sąd, istnienie
budowli lub budynku jest oko-
licznością rozstrzygającą o po-
wstaniu obowiązku podatko-
wego zarówno u zbywcy, jak
również u nabywcy.
Skoro przedmiotem obowiąz-
ku podatkowego jest budynek
oddany w użytkowanie w 2009
roku i w kwietniu tego roku na-
byty, to ma do niego zastoso-
wanie art. 6 ust. 2. Oznacza to,
że obowiązek podatkowy w od-
niesieniu do przedmiotowych
budynków będzie powstawał
zawsze od początku roku na-
stępującego po roku, w któ-
rym zakończono ich budowę
lub rozpoczęto użytkowanie
przed ich ostatecznym wykoń-
czeniem.
Wyrok WSA w Krakowie
z 11 maja 2010 r., sygn. akt I
SA/Kr 517/10, niepublikowany.
STAN FAKTYCZNY
Spółka akcyjna w kwietniu 2009
roku podpisała z inną spółką
dwie umowy na sprzedaż i le-
asing nieruchomości. Najpierw
spółka akcyjna sprzedała nale-
Z UZASADNIENIA
Ostatecznie spółka zaskarżyła
interpretację. Wojewódzki Sąd
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W KIELCACH o firmowaniu działalności
Przed określeniem dochodu trzeba ustalić zakres firmanctwa
TEZA
Dopiero ustalenie, czy doszło
do firmanctwa i w jakim zakre-
sie, pozwala na ustalenie za-
kresu i formy prowadzenia
działalności gospodarczej oraz
określenia wysokości przycho-
dów, kosztów ich uzyskania
i dochodu (straty).
osobą wspólne przedsięwzię-
cie, posługując się imieniem
i nazwiskiem osób trzecich.
Celem tego przedsięwzięcia
było zatajenie prowadzenia
działalności gospodarczej na
własny rachunek.
Organy podkreślały, że dzia-
łalność gospodarcza podat-
niczki była firmowana przez
kilka osób i jedną spółkę
z ograniczoną odpowiedzial-
nością.
Według organów podatko-
wych podatnicy tak ułożyli
wspólne przedsięwzięcie, że
cały proces produkcyjny
i dystrybucję sztucznie roz-
dzielili na różne firmy (dla za-
chowania pozorów działania
odrębnych podmiotów). W
pełnym zakresie nadzorowa-
li ich działalność i podejmo-
wali istotne decyzje. Nadzór
ten miał charakter właści-
cielski.
opodatkowania oraz wysoko-
ści zobowiązania podatkowe-
go. Sąd wskazał, że dopusz-
czenie dowodu z materiałów
zebranych w toku postępowa-
nia w sprawie o przestępstwo
skarbowe było prawnie do-
puszczalne.
Jednak zdaniem NSA ze-
brane w postępowaniu kon-
trolnym dowody były wza-
jemnie sprzeczne. Sprzecz-
ności między zeznaniami
składanymi przez te same
osoby w pewnych odstęp-
stwach czasowych nie usu-
nięto w drodze uzupełnienia
materiału dowodowego. Oce-
na zaś tych dowodów była
faktycznie oceną dowolną,
a nie swobodną. Ponadto mi-
mo deklarowanej spójności
organ kontroli skarbowej
miał wątpliwości, kto faktycz-
nie firmował działalność
skarżącej.
Przy ponownym rozpozna-
niu sprawy WSA orzekł na
korzyść skarżącej. Podkre-
ślił, że obowiązkiem organów
podatkowych jest ustalenie
stanu faktycznego w sposób
wystarczający dla potrzeb
rozstrzygnięcia. Powinny one
podjąć wszelkie niezbędne
działania w celu dokładnego
wyjaśnienia stanu faktyczne-
go sprawy oraz załatwienia
sprawy w postępowaniu po-
datkowym. Zakres faktów,
podlegających udowodnie-
niu, wynika z treści hipotezy
normy prawnej, która w ich
ocenie będzie miała zastoso-
wanie w sprawie. Niezbędne
zatem jest ustalenie tylko
tych faktów, które są koniecz-
ne dla rozstrzygnięcia spra-
wy podatkowej.
W ocenie WSA w przypad-
ku skarżącej postępowanie
dowodowe powinno dotyczyć
przede wszystkim wyjaśnie-
nia, czy faktyczna aktywność
odpowiadała cechom działal-
ności gospodarczej. A także
czy osoby, których persona-
liami czy firmą miała się po-
sługiwać, istotnie nie prowa-
dziły tej działalności samo-
dzielnie, na własny rachunek,
ale zgodziły się na firmowa-
nie cudzej działalności.
Wyrok WSA w Kielcach
z 6 maja 2010 r., sygn. akt I
SA/Ke 158/10, niepublikowany.
Z UZASADNIENIA
Podatniczka zaskarżyła nie-
korzystną decyzję do sądu.
W pierwszym wyroku Woje-
wódzki Sąd Administracyjny
w Kielcach oddalił jej skargę.
Naczelny Sąd Administracyj-
ny uchylił jednak to rozstrzy-
gnięcie, choć nie podzielił
wszystkich zarzutów skarżą-
cej. W ocenie NSA dopiero po
wykazaniu, że rzeczywiście
doszło do firmanctwa i okre-
ślenia jego zakresu, przystą-
pić można było do ustalania
skutków podatkowych po-
przez określenie podstawy
STAN FAKTYCZNY
Organy podatkowe określiły
podatniczce zobowiązanie po-
datkowe w podatku dochodo-
wym od osób fizycznych za
2002 rok. Ustaliły bowiem, że
w 2002 roku podatniczka nie
złożyła zeznania podatkowego
i nie wpłaciła podatku. Tym-
czasem z przeprowadzonego
postępowania wynikało, że po-
datniczka prowadziła z inną
WOJEWÓDZKI SĄD ADMINISTRACYJNY W KRAKOWIE o podatku od osób prawnych
Zyski z reklamy na budynku wspólnoty są opodatkowane
TEZA
Dochody, uzyskane z tytułu
wynajęcia ściany budynku
wspólnoty na cele reklamowe,
nie mogą być uznane za docho-
dy uzyskane z gospodarki tymi
zasobami. Nie stanowi to reali-
zacji zadań mieszkaniowych
ciążących na wspólnocie
mieszkaniowej.
W ocenie organów podat-
kowych wspólnota nie wyka-
zała jednak do opodatkowa-
nia dochodów uzyskanych
z działalności gospodarczej
innej niż gospodarka zaso-
bami mieszkaniowymi. Cho-
dziło o najem powierzchni
budynku pod reklamę, wy-
najmu lokali użytkowych,
przychodów finansowych
z tytułu odsetek od lokaty
bankowej, przychodów z ty-
tułu zwrotu wydatków po-
noszonych na utrzymanie
nieruchomości w zakresie
wykraczającym poza zawar-
tą umowę użyczenia.
Wspólnota nie zgadzała się
z tym stanowiskiem. W jej
ocenie nie prowadzi ona dzia-
łalności gospodarczej, z której
musiałaby płacić podatek,
a dochody, które uzyskuje,
przeznacza na utrzymanie za-
sobów mieszkaniowych. Jej
zdaniem ściany, które wynaj-
muje pod reklamę, są związa-
ne z zasobami mieszkaniowy-
mi, stąd dochód uzyskany
z tego tytułu podlega zwolnie-
niu od podatku.
mi mieszkaniowymi i będzie
przeznaczona na cele związane
z utrzymaniem tych zasobów.
Zwolnienie nie dotyczy nato-
miast dochodów uzyskanych
z innej działalności gospodar-
czej niż gospodarka zasobami
mieszkaniowymi. To oznacza,
że nawet gdyby dochody z ta-
kiej innej działalności zostały
przeznaczone na cele związane
z utrzymaniem zasobów
mieszkaniowych, to i tak będą
podlegały opodatkowaniu.
Zdaniem WSA prowadzenie
gospodarki zasobami miesz-
kaniowymi odnosi się tylko do
tych działań wspólnoty miesz-
kaniowej, które polegają na
realizacji zadań mieszkanio-
wych. Z tego względu, docho-
dami z prowadzenia gospo-
darki zasobami mieszkanio-
wymi są przychody uzyskane
bezpośrednio z tytułu korzy-
stania z zasobów mieszkanio-
wych przez właścicieli lokali
mieszkalnych, czyli opłaty
(czynsze), pomniejszone o
koszty związane z utrzyma-
niem tych zasobów. Taki do-
chód korzysta ze zwolnienia
podatkowego, o ile zostanie
przeznaczony na cele związa-
ne z utrzymaniem zasobu
mieszkaniowego.
Wynagrodzenie (czynsz)
z tytułu wynajmu powierzch-
ni budynku mieszkalnego pod
reklamę, wynajmu lokali użyt-
kowych, przychodów z tytułu
zwrotu wydatków ponoszo-
nych przez wspólnotę na
utrzymanie nieruchomości
w zakresie wykraczającym po-
za zawartą umowę użyczenia
oraz przychody finansowe
z tytułu odsetek od lokaty ban-
kowej nie są wynikiem prowa-
dzenia gospodarki zasobami
mieszkaniowymi. Nawet jeśli
z reguły dochody te przezna-
czane są na utrzymanie zaso-
bów mieszkaniowych. Zda-
niem sądu dochody, uzyskane
z tytułu wynajęcia ściany bu-
dynku wspólnoty na cele re-
klamowe, nie mogą być uzna-
ne za dochody uzyskane z go-
spodarki tymi zasobami, gdyż
nie stanowi to realizacji zadań
mieszkaniowych ciążących na
wspólnocie mieszkaniowej.
Dochody takie są zatem do-
chodami z innej działalności
gospodarczej niż gospodarka
zasobami mieszkaniowymi.
Wyrok WSA w Krakowie z 4 maja
2010 r., sygn. akt I SA/Kr
1534/09, niepublikowany.
Z UZASADNIENIA
Spór trafił na wokandę sądu,
ale Wojewódzki Sąd Admini-
stracyjny w Krakowie oddalił
skargę wspólnoty. Sąd przy-
pomniał, że od 1 stycznia 2007
roku dochód otrzymany przez
spółdzielnię z tytułu innej dzia-
łalności gospodarczej podlega
opodatkowaniu, bez względu
na jego przeznaczenie. Zwol-
nieniem została objęta tylko ta
część dochodów wspólnoty
mieszkaniowej, która została
uzyskana z gospodarki zasoba-
STAN FAKTYCZNY
Organy podatkowe określiły
wspólnocie mieszkaniowej wy-
sokość podatku dochodowego
od osób prawnych za 2007 rok.
W uzasadnieniu decyzji wyja-
śniono, że wspólnota składa
się z działki gruntu zabudowa-
nej domem mieszkalnym.
W zeznaniu rocznym CIT-8
wspólnota wykazała m.in. pod-
stawę opodatkowania w wyso-
kości 0 zł.
Opracowała Aleksandra Tarka
308336903.004.png
C 4
Tygodnik Podatkowy
7 czerwca 2010 nr 108 (2739) www.gazetaprawna.pl
Interpretacje
IZBA SKARBOWA W WARSZAWIE o zakresie opodatkowania
Spadkobierca nie uwzględni kosztów uzyskania przychodów spadkodawcy
Nabycie udziałów w drodze spadku jest nabyciem
nieodpłatnym. Przychód uzyskany z tytułu zbycia
tych udziałów będzie równy dochodowi.
obowiązków wynikających
z ustaw regulujących kwestie
podatków. Jednocześnie nie
można mówić o sukcesji prawa,
którego spadkodawca nie na-
był. Wejście spadkobiercy
w prawa i obowiązki podatnika
(spadkodawcy) nie uzasadnia
utożsamiania go z podatnikiem.
W opisanym przypadku zda-
rzeniem, którego zaistnienie
konstytuuje obowiązek podat-
kowy w PIT, jest uzyskanie
przychodu z odpłatnego zbycia
udziałów w spółce z ograni-
czoną odpowiedzialnością.
Prawo do uznania wydatków
poniesionych na objęcie i naby-
cie udziałów w spółce z ograni-
czoną odpowiedzialnością – na
mocy art. 23 ust. 1 pkt 38 usta-
wy o PIT (t.j. Dz.U. z 2010 r. nr
51, poz. 307 z późn. zm.) – za
koszt uzyskania przychodu ak-
tywuje się w momencie po-
wstania należności z tytułu
sprzedaży tych udziałów. Tak
więc spadkodawca nie doko-
nując sprzedaży udziałów, nie
posiadał prawa do uznania ich
podatkowo za koszt uzyskania
przychodu. W konsekwencji
wobec nieistnienia takiego pra-
wa nie możne być ono przed-
miotem sukcesji.
Do kosztów uzyskania przy-
chodów, ale dopiero z chwilą
sprzedaży udziałów, zalicza się
wydatki bezpośrednio warun-
kujące nabycie tych udziałów,
tj. takie, bez których poniesie-
nia skuteczne nabycie udzia-
łów nie byłoby możliwe. Przy
czym w przypadku nabycia
udziałów w drodze spadku nie
występuje koszt nabycia tych
udziałów, ponieważ spadko-
bierca nie poniósł żadnych wy-
datków na ich nabycie. Nabycie
w drodze spadku jest naby-
ciem nieodpłatnym.
Zatem spadkobierca przy usta-
laniu dochodu z tytułu odpłat-
nego zbycia udziałów w spółce
kapitałowej nabytych w drodze
spadku nie może uwzględnić
wydatków poniesionych przez
spadkodawcę na ich objęcie
i nabycie, w tym np. podatku od
czynności cywilnoprawnych,
z uwagi na to, że wydatków
tych spadkobierca nie poniósł.
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie z 12 maja 2010 r.
(nr IPPB2/415-116/10-3/AK).
OPINIA
JAKI PROBLEM
ROZSTRZYGNĘŁA
IZBA
Podatnik był właścicielem 600
udziałów spółki o wartości 500
zł każdy i łącznej wartości 300
tys. zł, stanowiących 29,8 proc.
udziałów w kapitale zakłado-
wym spółki, obejmującym łącz-
nie 2011 udziałów. Podatnik
zmarł w 2009 roku. Spadek po
nim odziedziczyli w równych
częściach jego żona i dwóch sy-
nów.
Spadkobiercy planują wnie-
sienie do spółki osobowej po-
siadane udziały. Spółka ta, bę-
dąc właścicielem tych udzia-
łów, może zbyć część lub ca-
łość udziałów w spółce. Jak
podatkowo rozliczyć taką
transakcję?
W przepisach podatkowych
kwestię sukcesji praw i obowiąz-
ków spadkobierców regulują
przepisy art. 97 – 105 ustawy
z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr
8, poz. 60 z późn. zm.). Śmierć
osoby będącej podatnikiem po-
datku dochodowego od osób fi-
zycznych powoduje określone
konsekwencje, dla których prze-
widziane są szczególne formy
postępowania.
Spadkobiercy podatnika
przejmują przewidziane
w przepisach prawa podatko-
wego majątkowe prawa i obo-
wiązki spadkodawcy. Zarówno
prawa, jak i obowiązki, aby mo-
gły być nabyte przez spadko-
biercę, muszą nie tylko wynikać
z przepisów prawa podatkowe-
go, ale również przynależeć do
konkretnej osoby, w tym przy-
padku spadkodawcy. Na spad-
kobierców przechodzą tylko te
obowiązki spadkodawcy, które
miał on jako podatnik, i tylko te,
które są związane z realizacją
Dorota Stangreciak-Karpierz
prawnik w Auxilium
Omawiana interpretacja jest kontrowersyjna. Nie budzi
zastrzeżeń, że nabycie w drodze spadku jest nabyciem
nieodpłatnym. Nie występuje koszt nabycia poszcze-
gólnych składników spadku, w tym omawianych udziałów
w spółce z o.o., gdyż spadkobierca nie poniósł żadnych
wydatków na ich nabycie. Przychód uzyskany z tytułu
zbycia tych udziałów będzie równy dochodowi.
Nie ulega też wątpliwości, że sam spadkodawca pewne
wydatki nabycia udziałów poniósł. Zatem w skład spadku
wchodziło uprawnienie do uznania wydatków poniesio-
nych na objęcie i nabycie udziałów w spółce z o.o.
Kluczowym zagadnieniem jest, czy uprawnienie
to jest związane ze wchodzącymi do spadku udziałami
i jako takie przechodzi na spadkobierców w stosunku
do dziedziczonych przez nich udziałów, czy jest to je-
dynie uprawnienie osobiste spadkodawcy. To nie jest
rozstrzygnięte. Jeżeli istnieje jakikolwiek dowód na to,
że wolą spadkodawcy było przekazanie tych udziałów
do spółki osobowej, spadkobiercy powinni mieć możli-
wość odliczenia wydatków poniesionych przez spadko-
dawcę. Natomiast jeżeli wniesienie uzyskanych w dro-
dze spadków udziałów do spółki osobowej jest samo-
dzielną decyzją spadkobierców, to powinno być trakto-
wane jako nieodpłatne nabycie udziałów w drodze
spadku wraz ze związanymi z tym konsekwencjami po-
datkowymi.
ODPOWIEDŹ IZBY
W chwili śmierci prawa i obo-
wiązki podatnika przechodzą na
spadkobierców. Krąg spadko-
bierców ustalany jest zgodnie
z przepisami kodeksu cywilnego.
IZBA SKARBOWA W WARSZAWIE o rozliczeniach zagranicznych
Wyjazd podatnika z rodziną za granicę zmienia jego miejsce zamieszkania
Podatnik, który wyjechał z żoną i dzieckiem do USA,
tam mieszka i pracuje, podlega w Polsce ograniczonemu
obowiązkowi podatkowemu. W Polsce rozlicza się tyl-
ko z dochodów uzyskanych w RP z zastosowaniem me-
tody unikania podwójnego opodatkowania.
nik wraz z rodziną mieszka
w wynajętym mieszkaniu. Czy
podatnik ma jakieś obowiązki
wobec polskiego fiskusa?
w USA, wykonywanie tam pra-
cy, nie przesądza o tym, że
w całym roku podatkowym
miał w Polsce ograniczony obo-
wiązek podatkowy.
Dopiero od dnia wyjazdu
z Polski rodziny (żony i dziec-
ka) i przeniesienia ośrodka in-
teresów życiowych do USA
podatnik spełnia przesłanki
pozwalające uznać go za osobę
posiadającą miejsce zamiesz-
kania dla celów podatkowych
na terenie USA. Od 19 kwiet-
nia 2009 roku podatnik prze-
bywa w USA wraz z rodziną.
Zatem do dnia przyjazdu do
USA żony oraz dziecka podat-
nik podlegał opodatkowaniu
w Polsce od całości uzyskanych
dochodów. W 2009 roku do mo-
mentu, gdy w Polsce przebywa-
ła rodzina (żona oraz dziecko),
podatnik posiadał miejsce za-
mieszkania na terytorium Pol-
ski, a zatem podlegał w Polsce
nieograniczonemu obowiązko-
wi podatkowemu. Oznacza to,
że uzyskany przez podatnika
dochód na terytorium Stanów
Zjednoczonych w tym okresie
podlega opodatkowaniu także
w Polsce zgodnie metodą pro-
porcjonalnego odliczenia.
Natomiast od dnia przyjazdu
żony oraz dziecka ośrodek in-
teresów życiowych podatnik
przeniósł do USA. Nie ma
miejsca zamieszkania dla ce-
lów podatkowych w Polsce. Ma
miejsce zamieszkania dla ce-
lów podatkowych na teryto-
rium Stanów Zjednoczonych.
W tym państwie przebywa
wraz z żoną i dzieckiem oraz
wykonuje pracę zarobkową.
Zatem od dnia przyjazdu ro-
dziny do USA oraz w latach
następnych (o ile nie ulegnie
zmianie stan faktyczny i praw-
ny) podatnik podlega w Polsce
ograniczonemu obowiązkowi
podatkowemu. Oznacza to, że
w Polsce podlegają opodatko-
waniu tylko dochody osiągnię-
te na terytorium RP.
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie z 20 maja 2010 r.
(nr IPPB4/415-180/10-2/SP).
ODPOWIEDŹ IZBY
Do momentu przeniesienia
ośrodka interesów życiowych
do USA, tzn. do dnia wyjazdu
z Polski rodziny (żony i dziec-
ka), podatnik podlegał nieogra-
niczonemu obowiązkowi po-
datkowemu w Polsce, tj. od ca-
łości swoich dochodów bez
względu na miejsce położenia
źródeł przychodów z uwzględ-
nieniem zawartych przez Pol-
skę umów o unikaniu podwój-
nego opodatkowania. Przeby-
wanie podatnika cały 2009 rok
JAKI PROBLEM
ROZSTRZYGNĘŁA
IZBA
Podatnik jest obywatelem pol-
skim, który od 1 lipca 2008 ro-
ku przebywa w USA. Od tego
też dnia na podstawie umowy
o pracę zawartej z amerykań-
ską spółką wykonuje pracę
w USA. Przewiduje, że jego po-
byt za granicą potrwa co naj-
mniej do 30 czerwca 2012 roku.
Rodzina podatnika (żona i dwu-
letni syn) od 19 kwietnia 2009
roku przebywa razem z nim
w USA. Podatnik jest uznawa-
ny za rezydenta podatkowego
USA na podstawie wewnętrz-
nych przepisów prawa amery-
kańskiego, w związku z czym
opodatkowaniu w USA podlega
całość jego dochodów, nieza-
leżnie od źródła ich pochodze-
nia. W okresie oddelegowania
do USA mieszkanie podatnika
położone w Polsce nie jest wy-
najmowane (opiekuje się nim
dalsza rodzina). W USA podat-
IZBA SKARBOWA W WARSZAWIE o źródłach przychodów
Dom pomocy społecznej jest płatnikiem zryczałtowanego PIT
Dom pomocy społecznej jest zobowiązany do poboru
zryczałtowanego podatku dochodowego od stawianych
do dyspozycji mieszkańców domu odsetek od depozytu
przechowywanego na rachunku sum depozytowych.
ODPOWIEDŹ IZBY
Umowa rachunku bankowego
została zawarta z domem po-
mocy społecznej, a nie osoba-
mi fizycznymi. Dom prowadzi
księgowość depozytów z po-
działem na poszczególnych
mieszkańców domu i na tej
podstawie odsetki są dopisy-
wane proporcjonalnie do
środków pieniężnych miesz-
kańców domu. W przypadku
rachunków depozytowych, na
których przechowywane są
depozyty mieszkańców domu,
obowiązek poboru zryczałto-
wanego podatku dochodowe-
go od osób fizycznych spoczy-
wa na domu jako płatniku,
gdyż tylko ten podmiot może
zindywidualizować wysokość
odsetek przypadających na
poszczególnego mieszkańca
domu. Płatnicy przekazują
kwoty zryczałtowanego po-
datku w terminie do 20. mie-
siąca następującego po mie-
siącu, w którym pobrano po-
datek – na rachunek urzędu
skarbowego, którym kieruje
naczelnik urzędu skarbowego
właściwy według miejsca za-
mieszkania płatnika, a jeżeli
płatnik nie jest osobą fizycz-
ną, według siedziby bądź miej-
sca prowadzenia działalności,
gdy płatnik nie posiada siedzi-
by, przesyłając w terminie do
końca lutego roku następują-
cego po roku podatkowym de-
klarację PIT-8AR.
Ponieważ środki pieniężne
znajdujące się na przedmio-
towym rachunku są przycho-
dami z kapitałów pieniężnych
osób fizycznych – mieszkań-
ców domu, nie są związane
z działalnością gospodarczą
placówki. Odsetki od środ-
ków mieszkańców przecho-
wywanych na rachunku ban-
kowym domu pomocy spo-
łecznej nie podlegają zwolnie-
niu na podstawie art. 21 ust.
1 pkt 79 ustawy o podatku do-
chodowym od osób fizycz-
nych.
Interpretacja indywidualna
dyrektora Izby Skarbowej
w Warszawie z 19 maja 2010 r.
(nr IPPB2/415-122/10-4/MR).
JAKI PROBLEM
ROZSTRZYGNĘŁA
IZBA
Dom pomocy społecznej
przechowuje środki pienięż-
ne swoich mieszkańców jako
sumy depozytowe na opro-
centowanym wydzielonym
rachunku bankowym. Odset-
ki naliczone przez bank są
rozliczane przez podatnika
proporcjonalnie do stanu
przechowywanych środków
pieniężnych i dopisywane dla
poszczególnych mieszkań-
ców. Czy dom jest zobowią-
zany do naliczania i odpro-
wadzania podatku od odse-
tek od środków pieniężnych
mieszkańców przechowywa-
nych na rachunku banko-
wym?
Opracowała
Ewa Matyszewska
308336903.005.png
7 czerwca 2010 nr 108 (2739) www.gazetaprawna.pl
Tygodnik Podatkowy
C 5
Rozliczenia VAT
Opodatkowanie usług transgranicznych
Oświadczenie potwierdzi przeznaczenie usług
na cele osobiste kontrahenta z zagranicy
EKSPERCI WYJAŚNIAJĄ
Czy można przechowywać faktury
VAT w formie elektronicznej
Prowadzę firmę wystawiającą faktury w formie PDF.
Czy działam legalnie?
Usługodawca świadczący usługę na rzecz
zagranicznego kontrahenta, który przeznacza ją
na prywatny użytek, powinien rozliczyć VAT. W razie
wątpliwości co do przeznaczenia usługi będzie mógł
uzyskać od usługobiorcy stosowne oświadczenie.
ki kontrahent przeznaczy
usługę polskiego podatnika
na własne cele osobiste lub
np. swojego pracownika, to
wówczas podatek ten powi-
nien być rozliczony przez
polską firmę, zgodnie z art.
28b ust. 4 ustawy.
Zwykle z charakteru świad-
czonej usługi jednoznacznie
wynika to, czy będzie ona
wykorzystana do celów biz-
nesowych, czy też do celów
osobistych (prywatnych)
kontrahenta. Jednak nie za-
wsze takie wyraźne rozróż-
nienie będzie możliwe. W ta-
kich sytuacjach usługodaw-
cy, w tym polscy podatnicy
VAT, mogą mieć problem
z oceną, czy powinni rozli-
czyć VAT od takiej transak-
cji, czy też takiego obowiąz-
ku nie mają.
lów innych niż działalność
ich przedsiębiorstwa. Osoby
takiej nie uznaje się za podat-
nika do celów stosowania za-
sad dotyczących miejsca
świadczenia usług.
W przypadku usług o cha-
rakterze, który budzi wąt-
pliwości co do ich użytku
związanego faktycznie z
działalnością gospodarczą,
usługodawca może być zobo-
wiązany do uzyskania od
usługobiorcy rozstrzygające-
go oświadczenia o zamierzo-
nym wykorzystaniu świad-
czonej usługi.
Agnieszka Urbaniak
doradca podatkowy w Deloitte
Dotychczas w Polscenie dopuszczano możliwości przesyłania
drogą elektroniczną oraz możliwości elektronicznego prze-
chowywania faktur wystawionych w formie papierowej. Orga-
ny podatkowe przyjmują negatywne dla podatników stanowi-
sko. Jest ono modyfikowane przez sądy administracyjne.
O liberalizacji świadczą chociażby niedawne wyroki NSA
– z 21 maja 2010 r. (sygn. aky I FSK 1444/09) oraz z 3 listopa-
da 2009 r. (sygn. akt I FSK 1169/08) i wydany w jego efekcie
wyrok WSA z 8 kwietnia 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 396/10).
W pierwszym z wyroków sąd potwierdził, że podatnik ma pra-
wo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fak-
turach zakupowych, przesłanych mu za pośrednictwem poczty
elektronicznej w formacie PDF. Znane jest jedynie ustne uza-
sadnienie. Niemniej rozstrzygnięcie w nim zawarte jest niezwy-
kle pozytywne z perspektywy podatników. W drugiej sprawie
uznano, że w przypadku wystawiania faktur w formie papiero-
wej możliwe jest przechowywanie kopii tych faktur w systemie
wystawcy, a drukowanie w formie papierowej jedynie w przy-
padku chęci ich weryfikacji przez organy podatkowe. Przyjęcie
stanowiska NSA w tych kwestiach przez organy podatkowe
oraz sądy administracyjne zbliżyłoby praktykę polską do stan-
dardów unijnych. Ponadto pozwoliłoby na wprowadzenie
znacznych oszczędności dla podatników, związanych w szcze-
gólności z drukowaniem i przesyłaniem za pośrednictwem
poczty faktur w tradycyjnej formie.
Magdalena Majkowska
magdalena.majkowska@infor.pl
sca świadczenia usług, jaki
ma miejsce w odniesieniu do
transakcji między podatni-
kiem i ostatecznym konsu-
mentem, czyli opodatkowa-
nie w miejscu, gdzie świad-
czący usługę posiada siedzi-
bę. W transakcjach między
przedsiębiorcami i konsu-
mentami regulacja ta ma tę
zaletę, że do rozliczenia VAT
wystarczy znajomość regula-
cji prawnych i stawek podat-
ku obowiązujących w pań-
stwie podatnika, który świad-
czy usługę.
Od początku tego roku
w ustawie o VAT obowiązu-
je nowa zasada dotycząca
ustalania miejsca świadcze-
nia (a w istocie opodatkowa-
nia VAT) tzw. usług trans-
granicznych, czyli takich
transakcji, w których usłu-
godawca i odbiorca usług
pochodzą z różnych państw.
Zgodnie z art. 28b ustawy
o VAT w transakcjach mię-
dzy podatnikami miejscem
świadczenia usług jest miej-
sce, w którym podatnik bę-
dący usługobiorcą posiada
siedzibę lub stałe miejsce
zamieszkania. Reguła ta
wprowadzona została nowe-
lizacją ustawy o VAT z 23
października 2009 roku
i miała na celu dostosowanie
polskich regulacji do dyrek-
tywy Rady 2008/8/WE.
Zmiana miejsca świadcze-
nia usług w odniesieniu do
transakcji między podatni-
kami VAT ma na celu za-
pewnienie opodatkowania
wszystkich usług, również
tych świadczonych na odle-
głość, w miejscu ich kon-
sumpcji.
Od zasady, że miejscem
opodatkowania usług w
transakcjach między podat-
nikami jest kraj usługobior-
cy, są jednak wyjątki. Jeden
z nich uregulowany został
w art. 28b ust. 4 ustawy o
VAT. Przepis ten przewidu-
je, że jeśli usługi są świad-
czone na rzecz podmiotu
gospodarczego, ale są przez
ten podmiot przeznaczone
na jego potrzeby osobiste
lub potrzeby osobiste pew-
Cele osobiste
Istotne jest to, że dokonując
oceny przeznaczenia usług
niezbędnej do ustalenia miej-
sca ich świadczenia (opodat-
kowania), usługodawca zobo-
wiązany będzie uwzględniać
wyłącznie okoliczności wy-
stępujące w czasie świadcze-
nia usługi. Ewentualne póź-
niejsze zmiany dotyczące
wykorzystania otrzymanej
usługi przez usługobiorcę po-
zostaną bez wpływu na usta-
lone miejsce świadczenia
(pod warunkiem że nie doszło
do stwierdzonego naruszenia
prawa).
Jeżeli zatem polski usługo-
dawca nie ma wątpliwości, że
jego usługa nie może (nie po-
winna) zostać przeznaczona
na potrzeby osobiste, to po
prostu nie opodatkowuje jej
polskim podatkiem. W sytu-
acji jednak gdy charakter
usługi nie daje takiej pewno-
ści, może wystąpić do kontra-
henta o stosowne oświadcze-
nie. Warto rozważyć wystą-
pienie z prośbą o takie
oświadczenie jedynie wów-
czas, gdy istnieją naprawdę
istotne wątpliwości co do
możliwości przeznaczenie
świadczonych usług na cele
osobiste.
Przypomnijmy, że unijne
rozporządzenia mają cha-
rakter ogólny i wiążący
w całości. Stosuje się je bez-
pośrednio, a zatem obowią-
zują z efektem natychmia-
stowym we wszystkich pań-
stwach członkowskich na
takiej samej zasadzie jak
przepisy prawa krajowego,
bez potrzeby ich wdrażania
do ustaw krajowych. Dla po-
datników wejście w życie
rozporządzenia zmieniają-
cego rozporządzenie Rady
UE nr 1777/2005 będzie za-
tem oznaczało konieczność
bezpośredniego stosowania
jego przepisów.
Zmiana przeznaczenia
Zgodnie z art. 28b ust. 4 usta-
wy o VAT usługodawca musi
rozliczyć podatek, gdy speł-
nione są dwa warunki. Po
pierwsze, usługa świadczona
jest na rzecz podatnika. Po
drugie, usługobiorca prze-
znacza tę usługę na własne
Regulacje wspólnotowe
Zasady postępowania w ta-
kiej sytuacji określa projekt
nowelizacji rozporządzenia
Rady UE nr 1777/2005 z 17
października 2005 roku,
ustanawiającego środki wy-
(PB)
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Ważne: Reguła ogólna opodatkowania usług między przedsiębiorcami
w miejscu, gdzie siedzibę ma usługobiorca, nie ma
zastosowania w sytuacji, gdy usługi świadczone na rzecz
podatnika są przeznaczone do jego osobistego użytku
lub użytku jego personelu. W takim przypadku miejscem
świadczenia będzie miejsce siedziby usługodawcy
Jak określić obroty banku
dla celów VAT
Bank otrzymuje od mojej spółki wynagrodzenie. Czy
podstawą opodatkowania VAT jest obrót, który został
zdefiniowany jako kwota należna z tytułu sprzedaży,
pomniejszona o kwotę należnego podatku?
cele osobiste bądź też na ce-
le osobiste swoich pracowni-
ków, w tym byłych pracowni-
ków, wspólników, udziałow-
ców, akcjonariuszy, członków
spółdzielni i ich domowników,
członków organów stanowią-
cych osób prawnych lub
członków stowarzyszenia.
Jeżeli przykładowo polska
firma doradcza świadczy
usługę na rzecz swojego kon-
trahenta z Niemiec, to zgod-
nie z ogólną zasadą wynikają-
konawcze do dyrektywy
w sprawie wspólnego syste-
mu podatku od wartości do-
danej.
W rozporządzeniu mają
być uwzględnione zmiany
przepisów dotyczących miej-
sca świadczenia usług wyni-
kające z przyjęcia dyrekty-
wy Rady 2008/8/WE. Zgod-
nie z wytycznymi zwartymi
we wniosku o zmianę rozpo-
rządzenia, jeżeli podatnik
korzysta z usług na prywat-
ny użytek, to takiej osoby nie
uważa się za podatnika,
gdyż nie działa on wtedy
w takim charakterze. Na-
tomiast usługodawca w oce-
nie wykorzystania świadczo-
nej usługi powinien kiero-
wać się charakterem tej
usługi, a w razie wątpliwości
może zażądać od usługodaw-
cy rozstrzygającego oświad-
czenia.
Wytyczne te znalazły od-
zwierciedlenie w art. 23 pro-
jektowanej nowelizacji. Prze-
pis ten stanowi, że za osobę
działającą w charakterze po-
datnika nie uważa się podat-
nika ani osoby prawnej nie-
będącej podatnikiem, a uzna-
wanej za podatnika, korzy-
stającej z usług na prywatny
użytek własny lub pracowni-
ków, lub też – ogólnie – do ce-
Anna Turska
konsultant w Domański Zakrzewski Palinka
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał interpretację
dotyczącą zasad określania wysokości obrotu dla celów VAT,
w której uznał za prawidłowe stanowisko podatnika twier-
dzącego, iż całość wynagrodzenia składa się po stronie ban-
ku na obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Na
podstawie umowy z tytułu świadczenia usług ubezpieczenia,
bank otrzymywał od spółek X określone wynagrodzenie.
Zgodnie z przyjętym przez strony sposobem kalkulacji war-
tość wynagrodzenia banku składała się z dwóch elementów,
tj. opłaty stanowiącej udział w składce ubezpieczeniowej za-
płaconej przez klientów banku oraz udziału w zyskach osią-
gniętych przez spółki X w wyniku świadczenia usługi ochrony
ubezpieczeniowej na rzecz klientów banku. Zgodnie z art. 29
ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania VAT jest obrót,
który został zdefiniowany jako kwota należna z tytułu sprze-
daży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota na-
leżna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
Elementem kluczowym podstawy opodatkowania VAT jest za-
tem kwota należna z tytułu sprzedaży (wynagrodzenie otrzy-
mywane przez świadczącego usługę). Przy czym istotny jest
fakt rzeczywistego otrzymania, a więc pozostawienia wynagro-
dzenia do dyspozycji podatnika. Pogląd taki został wyrażony w
orzecznictwie ETS, w którym podkreślano, że VAT powinien być
płacony dokładnie proporcjonalnie do faktycznie otrzymanej
przez dostawcę ceny za towary bądź usługi. Ta sama argumen-
tacja powinna przemawiać za określeniem podstawy opodatko-
wania banku świadczącego usługi finansowe, takie jak obrót wa-
lutą czy też obrót akcjami, nie na poziomie całego obrotu, lecz
na poziomie otrzymywanej marży, która stanowi wynagrodze-
nie banku za usługę finansową.
Pojęcie podatnika
Na potrzeby ustalania
miejsca świadczenia
usług transgranicznych
pod pojęciem podatnika
rozumie się:
podmioty, które wyko-
nują samodzielnie działal-
ność gospodarczą, o któ-
rej mowa w art. 15 ust.
2 ustawy o VAT, lub dzia-
łalność gospodarczą od-
powiadającą tej działalno-
ści, bez względu na cel
czy rezultat takiej działal-
ności,
osobę prawną niebędą-
cą podatnikiem, która jest
zidentyfikowana do celów
podatku lub podatku od
wartości dodanej.
nych kategorii osób wymie-
nionych w ustawie, to miej-
scem świadczenia staje się
miejsce siedziby usługo-
dawcy.
Oznacza to, że w takich sy-
tuacjach należy stosować ta-
ki mechanizm ustalania miej-
cą z art. 28b ust. 1 ustawy
o VAT miejscem świadczenia
tej usługi, a zarazem miej-
scem jej opodatkowania bę-
dą Niemcy. Polski podatnik
nie rozlicza zatem VAT od
świadczonej przez siebie
usługi. Jeżeli jednak niemiec-
Podstawa prawna
Art. 28b ust. 4 ustawy
z 11 marca 2004 r.
o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535
z poźn. zm.).
(PB)
Podstawa prawna
Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
308336903.006.png 308336903.007.png 308336903.008.png 308336903.009.png 308336903.010.png 308336903.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin