Biologia_3_PR.pdf

(518 KB) Pobierz
644855363 UNPDF
Protisty
– poziom rozszerzony
Zadanie 1. (2 pkt)
Źródło: CKE 11.2006 (PR), zad. 24.
Zadanie 24. (2 pkt)
Na schemacie przedstawiono cykl życiowy pierwotniaków, których formy troficzne
są haploidalne.
Określ rolę mejozy w cyklu życiowym tych pierwotniaków oraz uzasadnij, że proces ten
może zwiększać szanse przeżycia organizmów potomnych.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2. (2 pkt)
Źródło: CKE 01.2006 (PR), zad. 45.
Transport substancji do i z komórki odbywa się przez jej błonę komórkową. Rysunek
przedstawia przykład organizmu jednokomórkowego (pełzaka).
tlen
woda
amoniak
dwutlenek węgla
glukoza
Dla każdej z wymienionych na rysunku substancji ustal kierunek transportu (wydalanie
i/lub wchłanianie), odpowiednio dorysowując strzałkom brakujące groty.
1
644855363.022.png 644855363.023.png 644855363.024.png
Zadanie 3. (3 pkt)
Źródło: CKE 05.2006 (PR), zad. 33.
Zadanie 33. ( 3 pkt )
U niektórych słodkowodnych protistów, np. pantofelków występują tzw. wodniczki tętniące,
które zbierają wodę z wnętrza komórki i wypompowują ją na zewnątrz. Pulsowanie
wodniczek tętniących łatwo zaobserwować w mikroskopie optycznym.
Zaplanuj doświadczenie pozwalające rozwiązać problem badawczy:
Czy częstotliwość pulsowania wodniczek tętniących u pantofelków zależy od stężenia NaCl
w ich środowisku zewnętrznym?
Do dyspozycji masz: mikroskop, akwarium z hodowlą pantofelków, zlewki, szkiełka
podstawowe, zakraplacz, 1% roztwór NaCl, wodę destylowaną.
W planie doświadczenia uwzględnij:
próbę kontrolną,
próbę badawczą,
sposób uzyskiwania wyników.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
2
Zadanie 4. (1 pkt)
Źródło: CKE 2009 (PR), zad. 26.
Zadanie 26. (1 pkt)
Na schemacie przedstawiono fagocytozę – jeden ze sposobów pobierania pokarmu przez
ameby.
pokarm (okrzemka)
b³ona komórkowa
cytoplazma
niestrawione
resztki pokarmu
Na podstawie rysunku wpisz do poniższej tabeli cyfry od 1 do 5, tak aby odzwierciedlały
one uszeregowane we właściwej kolejności etapy fagocytozy.
Nr
etapu
lizosom
Charakterystyka etapu
Usunięcie niestrawionych resztek pokarmu na zewnątrz, regeneracja błony
komórkowej.
Utworzenie wysłanego błoną wklęśnięcia na powierzchni ameby, które obejmuje
pokarm.
Identyfikacja pokarmu przez cząsteczkę receptora tkwiącego w błonie komórkowej.
Trawienie pokarmu i wchłanianie prostych związków do cytoplazmy.
Utworzenie wodniczki pokarmowej, przesunięcie jej w głąb cytoplazmy i połączenie
z lizosomem.
3
644855363.025.png 644855363.001.png 644855363.002.png 644855363.003.png 644855363.004.png 644855363.005.png 644855363.006.png 644855363.007.png 644855363.008.png 644855363.009.png 644855363.010.png 644855363.011.png 644855363.012.png 644855363.013.png 644855363.014.png 644855363.015.png 644855363.016.png 644855363.017.png 644855363.018.png 644855363.019.png 644855363.020.png 644855363.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin