Sartori - teoria demokracji.doc

(177 KB) Pobierz
FUNKCJONOWANIE SYSTEMÓW DEMOKRATYCZNYCH

Sartori – „Teoria demokracji” à rozdz. 5.5 – 6.7                         Justyna Abdank – Kozubska gr. A

Demokracja pozioma

1.              Demokracja wyborcza

 

Wolne wybory przy zniewolonej opinii niczego nie wyrażają

Jak zachowuje się opinia publiczna podczas wyborów w krajach demokratycznych à demokracja wyborcza à dziedziną, w której teoria demokracji rozporządza mocnymi dowodami jest obszar opinii publicznej i zachowań wyborczych ß coś pomiędzy makroteorią i mikrodowodami.

Podczas rzeczywistego badania opinii pojecie opinii musi zostać zoperacjonizowane

         ê

·         opinia (def. Lane’a i Sersa) jest odpowiedzią udzielaną na „pytanie” w danej sytuacji (przy zmianie pytania lub sytuacji może się zmienić)

·         ocena wewnętrznej spójności opinii jest trudna

·         krytycy demokracji odwołującej się do konsensusu cytują ustalenie, że w odniesieniu do abstrakcyjnych zasad się zgadzamy, a przy konkretnych zastosowaniach już nie

·         przy interpretacji tych ustaleń (spójności) stajemy przed problemami:

        nie można zakładać, że ideały mają być wprowadzone w życie dosłownie

        nie istnieje prosta droga wywodzenia szczegółowych implikacji z abstrakcyjnych zasad

        zachowania werbalne mogą być nieistotne gdy nie mierzy się ich intensywności

·         jaka jest podstawa informacyjna opinii publicznej (wiedza, błędna wiedza, etc)?

        nikła (lekceważenie, brak zainteresowania, zniekształcony obraz)

        powszechna apatia i odpolitycznienie

        ludzie często nie mają opinii lecz przeświadczenia (pod wpływem np. emocji)

·         Wynikają z tego problemy:

        przyczyny tego stanu?

        jak wypada wobec tego teoria demokracji?

·         kiedyś wydawało się, że jak ludzie dostaną prawo głosowania ànauczą się głosować ; później winę za słabą frekwencje przypisano ciemnocie i nędzy

 

·         3 diagnozy i idące za nimi terapie:

        problem informacji

 

1)      stawia się zarzuty:

õ          niedostatku ilościowego à nieprzekonujący, raczej jest nadmiar informacji

õ          tendencyjności à istnieje, obniża się „szacunek dla prawdy” / umacnia się antykapitalistyczne nastawienie

õ          słabości jakościowej à trudno go usunąć (np. media zniekształcają); lekarstwoàwiększa odpowiedzialność autorów przekazów

 

        podnieść poziom wykształcenia (a przez to lepsza informacjaàwiększe zainteresowanie sprawami publicznymi; wykształcenie à bogactwo à ludzie bogaci chętniej uczestniczą)

 

1)      w demokracjach spolaryzowanychàdecydującymi zmiennymi dla uczestnictwa są:

õ          polaryzacja statusu

õ          świadomość klasowa

õ          zdolności i możliwości mobilizacyjne partii

õ          ważność rozgrywek

2)      argument o bogactwie jest fałszywy bo np. związkowcy chętnie uczestniczą

à informacja polityczna jest funkcją wyższych poziomów wykształcenia

3)      małe prawdopodobieństwo podniesienia politycznej edukacji przez ogólne wykształcenie

4)      Polityczna edukacja = stan bycia poinformowanym + stan kompetencji poznawczej

 

õ          Ad czynnika poznawczego à Schumpeter typowy obywatel spada na niższy poziom mentalny gdy wkracza na dziedzinę polityki (jak np. poeta w matematykę) , zaczyna myśleć w sposób asocjatywny i afektywnyà wówczas obywatel przestaje zauważać brak swojej kompetencji (jesteśmy zachęcani do brania udziału w polityce i to jest błąd bo większość nie ma kompetencji)

õ          Brittan à ludziom brak zachęt do bycia dobrze poinformowanym à formułuje 2 wnioski:

ü      w przeciwieństwie do ekonomii, polityka nie może dostarczać wszystkim nagród i zachęt

ü      racjonalność narzucona przez ekonomie nie stosuje się do obywatela (nie płaci za błędy)

5)      warunki konieczne do uczestnictwa np. czytanie, pisanie, standard życia; lecz niewystarczające

        ostatnia stawia na demokrację partycypacyjną

·         wybory nie wcielają linii politycznych, lecz przesądzają kto będzie wcielał

·         Dahlà wybory ujawniają jedynie jakie są pierwsze preferencje

·         Arrowà”paradoks głosowaniaà decyzje podejmowane przez większość mogą być fałszywe (nie odbijają preferencji większości)

·         Modele głosowania (w zależności od kraju, czasu, osób):

 

        głosowanie wg kwestii à kolejność:

1)      preferencje w rozpatrywanej kwestii

2)      jej percepcja

3)      głos na kandydata lub partię, której stanowisko wydaje się najbliższe

 

        utożsamianie partyjneà kolejność:

1)      określenie swojego miejsca na skali(np. lewica / prawica)

2)      odpowiednie wyobrażenia partii

3)      głos na partię, z którą się utożsamiamy (bliższą na skali)

 

·         głosowanie wg kwestii głównie w słabo spolaryzowanych systemach dwupartyjnych (USA)

·         wybory decydują nie jak lecz kto będzie rządził (dot. też systemów proporcjonalnych)

·         „racjonalny wyborca”àdefinicje racjonalności odwołujące się do „postrzeganej użyteczności” nadają się tylko do (koszaànie no, żart) jednostkowych decyzji wywołanych przez mechanizmy rynkowe- nie zaś do skorelowanych decyzji wymuszanych na wszystkich (np. decyzji politycznych) à decyzja skolektywizowana jest decyzją wiążąca kolektyw, co tym samym odbiera ja jednostce; „skolektywizowana” odnosi się do charakteru decyzji, a nie do tego, kto ją podejmuje

·         nie można stawiać znaku „=” pomiędzy wyborcą racjonalnym i głosującym wg kwestii bo rzadko są spełnione warunki:

        prawidłowego widzenia kwestii

        właściwe rozumienie poszczególnych rozwiązań

·         w wyborczej teorii demokracji brzemię racjonalności nie obciąża elektoratuà przesunięte jest na przedstawicieli, a zatem na teorie demokracji przedstawicielskiej

·         nie ma racjonalnej opinii publicznej àtrzeba się zająć autonomiczną opinią publiczną

·         „miernik racjonalności” albo fałszuje rzeczywistość albo stawia demokracji warunki niemożliwe do spełnienia

·         teoria demokracji nie pasuje do ustaleń o mierności opinii publicznej i ogromnych uproszczeniach mających miejsce podczas głosowania

·         Teoria demokracji dowodzi bowiem:

        demokracja zakłada autonomiczną opinie publiczną

        która za pośrednictwem wyborów podtrzymuje rządy z przyzwolenia

        które reagują na opinie ludzi

·         żadne z tych twierdzeń nie jest zanegowane przez wyższe ustalenia (przy założeniu, że ludzie pełnią władzę jako wyborcy à czyli w kategoriach władzy wyborczej)

·         jeśli będziemy utrzymywać , że władza ludu nie powinna się ograniczać do czystej władzy decydowania, lecz także obejmować władze rzeczywistego ich rozstrzygania à inny problem à demokracja partycypacyjna

 

2.              Demokracja partycypacyjna (uczestnicząca)

 

·         porównanie z demokracją:

1) bezpośrednią

2) poprzez referendum

3) wyborczą

4) przedstawicielską

·         demokracja przedstawicielską określić można jako pośrednią, w której lud nie rządzi się sam, ale wybiera przedstawicieli nim rządzących

·         demokracja wyborcza jest warunkiem jest warunkiem koniecznym, choć niewystarczającym demokracji przedstawicielskiej

·         pojęcie demokracji przedstawicielskiej zawiera w sobie demokrację wyborczą ale nie odwrotnie à możliwa jest demokracja wyborcza, a nie przedstawicielska

·         każda demokracja bezpośrednia jest w pewnym sensie demokracją samorządną

·         jako samorządne demokracje bezpośrednie określić można jedynie grupy względnie małe (do wlk zgromadzenia)

        powyżej tej wielkości à należy rozróżniać:

     dającą się obserwować demokrację bezpośrednią

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin