Warsztaty odkrywcy
Opracowała: Katarzyna Żelazna
Grupa: 3, 4, 5, 6-latki
Temat warsztatów: Mieszaniny jednorodne i niejednorodne
Cele:
· Zapoznanie z pojęciem mieszanina jednorodna i niejednorodna;
· Kształtowanie umiejętności rozdzielania różnego rodzaju produktów;
·
Środki dydaktyczne:
· Słoik, szklanka;
· Ocet,
· Pisak brązowy,
· Bibuła,
· Sól gruboziarnista,
· Zmielony pieprz;
· Łyżeczka ze sztucznego tworzywa;
· Wełniane tworzywo;
· Sól drobnoziarnista;
· Piasek;
· Naczynie z wodą;
· Kreda;
· Szpilki;
· Magnes;
· Sito;
· Mąka;
· Pszenica.
Przebieg zajęć:
1. Wytłumaczenie pojęć: mieszanina jednorodna, mieszanina niejednorodna
2. Sposoby rozdzielania mieszanin.
3. DOŚWIADCZENIA
v Doświadczenie 1 „Atrament”
Z bibuły wycinamy wąski pasek i w niewielkiej odległości od końca paska rysujemy pisakiem kreskę. Umieszczamy taki pasek z bibuły w naczyniu z octem, tak aby końcówka bibuły była zanurzona w occie. Ciecz wędruje ku górze paska bibuły a wraz z nią różne składniki atramentu, z różną szybkością. Na bibule powstała tęcza: czerwono- żółto- niebieska.
v Doświadczenie 2 „Mieszanina soli i pieprzu”
Sól gruboziarnistą zmieszaj ze zmielonym pieprzem. Łyżeczkę ze sztucznego tworzywa potrzyj o wełnianą tkaninę i zbliż do mieszaniny (nie za nisko). Naelektryzowana łyżeczka zbliżona do mieszaniny powoduje, że pieprz raptownie unosi się i przylega do łyżeczki.
v Doświadczenie 3: „Mieszanina soli kuchennej i piasku”
Mieszaninę piasku i soli kuchennej wsyp do naczynia z woda i wymieszaj. Piasek opada na dno, a sól przechodzi do roztworu. Mieszaninę piasku i soli można rozdzielić wykorzystując rozpuszczalność soli w wodzie.
(Roztwór znad piasku należy zlać (dekantacja) do porcelanowej miseczki. Odparować wodę ogrzewając miseczkę, aż pozostanie w niej biała krystaliczna sól).
v Doświadczenie 4 „Mieszanina wody i sproszkowanej kredy”
Na lejku szklanym umieść sączek bibułowy, wlej „po bagietce” zawiesinę kredy w wodzie. Przesącz (wodę) zbierz do zlewki i wysusz sączek. Po wysuszeniu sączka otrzymujemy kredę.
v Doświadczenie 5 „Mieszanina piasku i opiłków żelaza”.
Przygotuj niewielką ilość mieszaniny piasku (lub innej substancji sypkiej) z opiłkami żelaza Przybliż do niej magnes. Opiłki żelaza zostały przyciągnięte przez magnes, dzięki czemu oddzieliły się od piasku.
v Doświadczenie 6 „Mieszanina mąki i pszenicy”
Przesiewamy przez sito mąkę i pszenicę.
agostek