marzec - kwiecień.pdf

(364 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Zintegrowany rozkład materiału nauczania i wychowania dla klasy III
MARZEC-KWIECIEŃ
Temat
dnia
Obszary edukacji
Przewidywane osiągnięcia
uczniów
przyrodnicza społeczna
plastyczna
i medialna
muzyczna
techniczna
wychowanie
fizyczne
i kultura
osobista
polonistyczna
matema-
tyczna
Integralny ośrodek tematyczny: I. Wielcy Polacy
- swobodnie wypowiada się
na dany temat
- czyta cicho tekst ze
zrozumieniem
- redaguje ustną wypowiedź
w formie opisu
- potrafi gromadzić słow-
nictwo na dany temat
- mnoży i dzieli w zakresie
50
- zna postaci sławnych
Polaków
- wykonuje przestrzenną
pracę plastyczną
Dzień 1.
Galeria
wielkich
Polaków
Sprawdzian treści zinte-
growanych. Swobodne
wypowiedzi uczniów na
temat wielkich Polaków.
Uważne słuchanie wiersza
Ważne pytania. Rozmowa
na temat utworu. Ciche czy-
tanie ze zrozumieniem
wiersza Pomniki. Układanie
słowniczka wokół tematu:
pomnik. Ustne
wypowiedzi uczniów
opisujące pomniki sławnych
Polaków. Bogacenie
słownictwa w wyrażenia
i zwroty, np. wykuty
w kamieniu, stoi na
postumencie. Samodzielne
redagowanie zakończenia
wypowiedzi w formie opisu.
Powtórzenie
tabliczki
mnożenia
w zakresie 50.
Budzenie
w uczniach dumy
narodowej .
Sławni Polacy:
Mikołaj
Kopernik,
Fryderyk Chopin,
Jan Matejko,
Adam
Mckiewicz,
Henryk
Sienkiewicz,
Maria
Skłodowska--
Curie, Jan Paweł
II. Różne sposoby
czczenia pamięci
wielkich
Polaków.
Modelowanie
w bryle.
Wykonanie
figurki
z modeliny.
Różnice
w wyglądzie
dzieła
w zależności od
stanowiska
patrzącego.
Rozmowa nauczyciela
z uczniami
o sławnych Polakach –
mistrzach pióra. Słuchanie
wzorowo czytanego przez
nauczyciela tekstu
W pułapce ze zwróceniem
uwagi na przygodę
bohaterów. Ocena
postępowania Stasia
i Nel. Wyszukiwanie
fragmentów utworu na dany
temat. Wymyślanie ciągu
dalszego historii ze słoniem.
- uważnie słucha czytanego
tekstu
- potrafi ocenić postępowanie
bohaterów lektury
- wyszukuje w tekście
fragmenty na dany temat
- wymyśla dalszy ciąg
historii
- redaguje tytuły do ilustracji
- potrafi rozwijać zdania
- poprawnie pisze wyrazy ze
zmiękczeniami
- mnoży i dzieli w zakresie
50
Dzień 2.
Mistrzo-
wie pióra
– Henryk
Sienkie-
wicz
Powtórzenie
tabliczki
mnożenia
w zakresie 50.
Henryk
Sienkiewicz –
znakomity pisarz,
noblista.
Zachęcanie
uczniów do
poszerzania
wiedzy
o sławnym
pisarzu. Wskazy-
wanie różnych
źródeł wiedzy.
Słuchanie
muzyki ze
ścieżki
dźwiękowej do
filmu W pustyni
i w puszczy.
Określanie
nastroju utworu.
Bieg
na dystansach 30-,
40-metro-
wych ze startu
wysokiego.
1
870163307.051.png 870163307.062.png 870163307.073.png 870163307.084.png 870163307.001.png 870163307.002.png 870163307.003.png 870163307.004.png 870163307.005.png 870163307.006.png 870163307.007.png 870163307.008.png 870163307.009.png 870163307.010.png 870163307.011.png 870163307.012.png 870163307.013.png 870163307.014.png 870163307.015.png 870163307.016.png 870163307.017.png 870163307.018.png 870163307.019.png
Redagowanie tytułów do
ilustracji. Rozwijanie zdań.
Wyrazy ze zmiękczeniami,
np. słoń – słonie.
- potrafi wskazać różne
źródła wiedzy
- określa nastrój słuchanego
utworu muzycznego
- doskonali bieg na
dystansach
30- i 40-metrowych ze startu
wysokiego
Dzień 3.
Mistrzo-
wie pióra
– Adam
Mckie-
wicz
Uważne słuchanie nagrania
utworu Lis i kozieł.
Rozmowa O postaciach
i zdarzeniach. Wyjaśnianie
niezrozumiałych wyrazów,
np. chrapy, zbrukać.
Zestawianie ilustracji z
fragmentami bajki. Charak-
terystyczne cechy
bohaterów utworu. Ocena
ich zachowania. Ustalanie
myśli przewodniej utworu.
Scenki dramowe – radzenie
sobie w trudnych
sytuacjach. Zdania
oznajmujące, pytające,
rozkazujące (bez termi-
nologii).
Związek
mnożenia
z dzieleniem.
Adam Mickiewicz
– największy
polski poeta.
Nasze wady
i zalety.
Różne sposoby
Radzenia sobie
w trudnych
sytuacjach
życiowych.
Właściwe
reagowanie na
sukces lub
porażkę. Wiara
we własne moż-
liwości.
Zabawa
muzyczno-
-ruchowa: „Lis
i kozieł".
- uważnie słucha nagrania
wiersza
- dostrzega kolejność zdarzeń
w utworze
- potrafi zestawić ilustrację
z odpowiednim fragmentem
utworu
- dostrzega charakterystyczne
cechy bohaterów utworu
literackiego
- ocenia zachowanie
bohaterów utworu
- potrafi ustalić myśl
przewodnią utworu
literackiego
rozpoznaje różne rodzaje
zdań
- rozumie pojęcia: wady
i zalety
- potrafi radzić sobie
w trudnych sytuacjach
- właściwie reaguje na
własne sukcesy i porażki
- odzwierciedla muzykę
ruchem
- dostrzega związek mno-
żenia z dzieleniem
Przemien-
ność mnożenia.
Doświad-
czenia trze-
cioklasistó
w.
Rozwój myśli
ludzkiej.
Wynalazki,
odkrycia, badania
naukowe.
Mikołaj
Kopernik,
Maria
Skłodow-
ska-Curie
Słuchanie
piosenki
O Mikołaju
Koperniku.
Improwizo-
wanie melodii
do podanego
tekstu.
Wykonanie
peryskopu
zgodnie z
podaną
instrukcją.
Gry
i zabawy
kształtujące
umiejętności
lekkoatletyczne.
- dostrzega humor
w utworze literackim
wyszukuje w tekście
fragmenty na określony
temat
- czyta tekst z podziałem na
role
- redaguje pytania
- zna pisownię wyrazów
Dzień 4.
Genialni
nau-
kowcy
2
870163307.020.png 870163307.021.png 870163307.022.png 870163307.023.png 870163307.024.png 870163307.025.png 870163307.026.png 870163307.027.png 870163307.028.png 870163307.029.png 870163307.030.png 870163307.031.png 870163307.032.png 870163307.033.png 870163307.034.png
– sławni
polscy
naukowcy.
z ubezdźwięcznieniem
spółgłoski wewnątrz
wyrazu
- ma wiedzę na temat
najważniejszych odkryć
i wynalazków
- słucha piosenki
- improwizuje melodię do
podanego tekstu
- wykonuje peryskop według
instrukcji
- rozwija umiejętności
lekkoatletyczne
- stosuje przemienność
mnożenia
Swobodne wypowiedzi
uczniów na temat życia
i twórczości wybitnych
polskich artystów:
Fryderyka Chopina,
Jana Matejki.
Wzorowe czytanie
Przez nauczyciela tekstu
Matejko – malarz dziejów
Polski. Rozmowa dotycząca
głównego bohatera
połączona z wyszu-
kiwaniem fragmentów
świadczących
o wytrwałości w dążeniu do
celu. Wyjaśnianie
niezrozumiałych wyrazów,
np. antykwariusz.
Improwizowane scenki
dramowe, np. „Rozmowa
Janka z ojcem". Układanie
zdań oznajmujących,
pytających
i rozkazujących. Pisanie
z pamięci wyrazów z h.
Iloczyny liczby 6
w zakresie 100
Rozwijanie
zainteresowań
artystycznych.
Podziw dla twór-
czości Fryderyka
Chopina - muzyka
znanego na całym
świecie.
Znaczenie malar-
stwa Jana Matejki
dla przeszłych
i obecnych
pokoleń Polaków.
Budzenie
w uczniach dumy
narodowej.
Oglądanie
reprodukcji
obrazów: Bitwa
pod Grunwal-
dem,
Kościuszko pod
Racławicami
itd. W pracowni
malarza .
Słuchanie
Preludium nr 15
op. 28 Des-dur
„Deszczowego
" Fryderyka
Chopina.
Zmienność
dynamiki
w utworze.
Improwizo-
wanie deszczu,
ulewy, burzy na
prostych instru-
mentach
muzycznych.
- swobodnie wypowiada się
na dany temat
- wyszukuje w tekście
odpowiednie fragmenty
- układa zdania oznajmu-
jące, pytające i rozkazujące
- pisze z pamięci wyrazy z h
- ma wiedzę na temat
twórczości słynnych
Polaków
- rozpoznaje reprodukcje
wybranych dzieł malarskich
- dostrzega zmienność
dynamiki w utworze
muzycznym
- improwizuje odgłosy,
wykorzystując proste
instrumenty muzyczne
- mnoży przez 6 w zakresie
100
Dzień 5.
Wybitni
artyści
Dzień 6.
Nobliści
Ilorazy liczby 6
w zakresie 100.
Kształtowanie w uczniach uczuć
patriotycznych. Budzenie dumy
z bycia Polakiem. Polscy nobliści:
Lech Wałęsa, Wisława
Szymborska. Papież Jan Paweł II –
Projektowanie
medalu.
Klasowy Nobel.
" Realizowanie
dzieła według
- ma wiedzę na temat
polskich noblistów
- opowiada o znanych
postaciach ze swojej
okolicy
Turniej wiedzy o wielkich
Polakach. Nagroda Nobla.
Polscy nobliści. Opowia-
danie przez uczniów
o znanych postaciach
3
870163307.035.png 870163307.036.png 870163307.037.png 870163307.038.png 870163307.039.png 870163307.040.png 870163307.041.png 870163307.042.png 870163307.043.png 870163307.044.png 870163307.045.png 870163307.046.png 870163307.047.png 870163307.048.png 870163307.049.png
autorytet w Polsce i świecie.
własnego pomy-
słu gwa-
rancją
jego oryginal-
ności.
- samodzielnie redaguje list
- stosuje zwroty grzecz-
nościowe w liście
- ma poczucie dumy
narodowej
- projektuje przedmioty
według własnego pomysłu
- dzieli przez 6 w zakresie
100
z najbliższego otoczenia,
miejscowości, okolicy.
Samodzielne redagowanie
listu do sławnego Polaka.
Wielka litera w zwrotach
grzecznościowych.
II. Przyroda się zmienia
Dzień 1.
Pory roku
Czytanie z podziałem na
role tekstu Gdy nadchodzi
wiosna. Inscenizacja
improwizowana na
podstawie utworu. Drama:
„Konferencja prasowa
z udziałem pór roku".
Samodzielne redagowanie
wypowiedzi na temat
ulubionej pory roku.
Iloczyny
liczby 7
w zakresie
100.
Zmiany
zachodzące
w przyrodzie
w poszcze-
gólnych
porach roku.
Uwrażliwianie
uczniów na
piękno przyrody
w różnych
porach roku.
Nauka piosenki
Świat to wielka
tajemnica.
Określanie
metrum utworu.
Gry i zabawy
z piłkami – rzuty
jednorącz
i oburącz do celu
stałego
i ruchomego.
- czyta tekst z podziałem na
role
- uczestniczy w impro-
wizowanej inscenizacji
utworu
- indywidualnie redaguje
wypowiedź na dany temat
- dostrzega zmiany
zachodzące w przyrodzie
w poszczególnych porach
roku
- dostrzega piękno przyrody
związane z porami roku
- zna słowa i melodię
piosenki
- określa metrum utworu
- ćwiczy rzuty jednorącz
i oburącz do celu stałego
i ruchomego
Dzień 2.
Zielony
świat
Swobodne wypowiedzi
uczniów na temat kolorów
w przyrodzie na wiosnę.
Wzorowe
czytanie
przez
nauczyciela wiersza
Zielony sen. Dostrzeganie
niezwykłości poetyckiego
obrazowania. Wyszukiwa-
nie zjawisk poetyckich, np.
„Sen zielony /jak liść świe-
ży...", „to już wiosna
z wiatrem leci...".
Ilorazy liczby
7 w zakresie
100.
Zieleń w naj-
bliższym
otoczeniu
uczniów.
Dbanie
o rośliny zielne,
drzewa
i krzewy.
Podkreślanie ich
znaczenia dla
środowiska.
Przedstawianie
środkami
plastycznymi
swoich
wyobrażeń
inspirowanych
utworem poetyc-
kim. Różnice
walorowe
w zakresie jednej
barwy .
Śpiewanie
w chórze oraz
solo piosenki
Świat to wielka
tajemnica.
Granie na
dzwonkach lub
flecie utworu na
podstawie
zapisu nuto-
wego.
- swobodnie wypowiada się na
dany temat
- uważnie słucha czytanego
wiersza
- dostrzega zwroty poetyckie
w utworze literackim
- rozpoznaje przymiotniki
- zna znaczenie roślin
i drzew dla środowiska
- dba o zieleń w najbliższym
otoczeniu
- przedstawia środkami
plastycznymi swoje
wyobrażenia inspirowane
4
870163307.050.png 870163307.052.png 870163307.053.png 870163307.054.png 870163307.055.png 870163307.056.png 870163307.057.png 870163307.058.png 870163307.059.png 870163307.060.png 870163307.061.png 870163307.063.png 870163307.064.png 870163307.065.png 870163307.066.png 870163307.067.png 870163307.068.png 870163307.069.png 870163307.070.png 870163307.071.png 870163307.072.png 870163307.074.png 870163307.075.png 870163307.076.png
utworem poetyckim
- śpiewa piosenki solo
i chóralnie
- gra melodię na dzwonkach
zgodnie z zapisem nutowym
- dzieli przez 7 w zakresie 100
Dzień 3.
Wszystko
się zmie-
nia
Omawianie ilustracji
w podręczniku.
Zestawianie przewidywań
uczniów z treścią baśni po
samodzielnym prze-
czytaniu tekstu Baśń
o pierwszym skowronku.
Postacie i zdarzenia.
Zmiana postępowania
bohatera. Indywidualne
czytanie wybranych
fragmentów. Wydarzenia
prawdopodobne
i zmyślone. Samodzielne
redagowanie wypowiedzi
na dany temat. Przymiot-
niki – cechy osób.
Wyrazy ze zmiękczeniami
Przedstawianie
barwnymi
plamami swoich
wyobrażeń pod
wpływem słu-
chania głosu
skowronka.
Iloczyny
liczby 8
w zakresie
100.
Długość dnia.
Pogoda. Świat
roślin
i zwierząt
w różnych
porach roku.
Badanie
temperatury
powietrza
w ciągu kilku
dni.
Notowanie
wyników
i wyciąganie
wniosków
Kształtowanie
przekonania, że
człowiek może
zmieniać swoje
postępowanie.
Czynniki
wpływające na
zmianę
zachowania.
Słuchanie
nagrania głosu
skowronka.
Tworzenie
akompa-
niamentu
perkusyjnego
do piosenki
Świat to wielka
tajemnica.
- wypowiada się na temat
ilustracji
- wyróżnia w tekście postaci
i zdarzenia
- czyta wybrane fragmenty
tekstu
- podaje wydarzenia
prawdziwe
i zmyślone
- samodzielnie redaguje
wypowiedź na dany temat
- rozpoznaje przymiotniki
- zna zasady pisania zmiękczeń
dostrzega zmiany
w przyrodzie związane
z porami roku
- wykonuje pomiary tem-
peratury powietrza
- wyciąga wnioski
- ma świadomość możliwości
zmiany postępowania przez
człowieka
- przedstawia barwnymi
plamami swoje wyobra-
żenia pod wpływem
słuchania odgłosów
przyrody
- tworzy akompaniament
perkusyjny do piosenki
- mnoży przez 8 w zakresie 100
Dzień 4.
Powitanie
wiosny
Słuchanie recytacji
wiersza Pobudka.
Rozmowa dotycząca
poetyckiego obrazu. Wy-
szukiwarnie najpięk-
niejszych wyrażeń.
Określanie nastroju
wiersza. Redagowanie
Ilorazy liczby
8 w zakresie
100.
Pierwszy
Dzień
kalendarzowej
wiosny.
Obserwacje
zmian zacho-
dzących
Zachęcanie
uczniów do
obserwacji
przyrodniczych.
Miej oczy
szeroko otwarte.
Poznawaj świat
Śpiewanie solo
i chóralnie
ulubionych
piosenek.
Wycieczka -
powitanie wiosny.
Znaczenie ruchu
na świeżym
powietrzu.
Przestrzeganie
zasad bezpieczeń-
- uważnie słucha recytacji
wiersza
dostrzega poetyckie obrazy
w utworze
- określa nastrój wiersza
- redaguje notatkę kroni-
karską
5
870163307.077.png 870163307.078.png 870163307.079.png 870163307.080.png 870163307.081.png 870163307.082.png 870163307.083.png 870163307.085.png 870163307.086.png 870163307.087.png 870163307.088.png 870163307.089.png 870163307.090.png 870163307.091.png 870163307.092.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin