marzec - kwiecień.pdf
(
364 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Zintegrowany rozkład materiału nauczania i wychowania dla klasy III
MARZEC-KWIECIEŃ
Temat
dnia
Obszary edukacji
Przewidywane osiągnięcia
uczniów
przyrodnicza
społeczna
plastyczna
i medialna
muzyczna
techniczna
wychowanie
fizyczne
i kultura
osobista
polonistyczna
matema-
tyczna
Integralny ośrodek tematyczny: I.
Wielcy Polacy
-
swobodnie wypowiada się
na dany temat
-
czyta cicho tekst ze
zrozumieniem
-
redaguje ustną wypowiedź
w formie opisu
-
potrafi gromadzić słow-
nictwo na dany temat
-
mnoży i dzieli w zakresie
50
-
zna postaci sławnych
Polaków
-
wykonuje przestrzenną
pracę plastyczną
Dzień 1.
Galeria
wielkich
Polaków
Sprawdzian treści zinte-
growanych. Swobodne
wypowiedzi uczniów na
temat wielkich Polaków.
Uważne słuchanie wiersza
Ważne pytania.
Rozmowa
na temat utworu. Ciche czy-
tanie ze zrozumieniem
wiersza
Pomniki.
Układanie
słowniczka
wokół tematu:
pomnik.
Ustne
wypowiedzi uczniów
opisujące pomniki sławnych
Polaków. Bogacenie
słownictwa w wyrażenia
i zwroty, np.
wykuty
w kamieniu, stoi na
postumencie.
Samodzielne
redagowanie zakończenia
wypowiedzi w formie opisu.
Powtórzenie
tabliczki
mnożenia
w zakresie
50.
Budzenie
w uczniach dumy
narodowej .
Sławni Polacy:
Mikołaj
Kopernik,
Fryderyk Chopin,
Jan Matejko,
Adam
Mckiewicz,
Henryk
Sienkiewicz,
Maria
Skłodowska--
Curie, Jan Paweł
II. Różne sposoby
czczenia pamięci
wielkich
Polaków.
Modelowanie
w bryle.
Wykonanie
figurki
z modeliny.
Różnice
w wyglądzie
dzieła
w zależności od
stanowiska
patrzącego.
Rozmowa nauczyciela
z uczniami
o
sławnych Polakach –
mistrzach pióra. Słuchanie
wzorowo czytanego przez
nauczyciela tekstu
W pułapce
ze zwróceniem
uwagi na przygodę
bohaterów. Ocena
postępowania Stasia
i
Nel. Wyszukiwanie
fragmentów utworu na dany
temat. Wymyślanie ciągu
dalszego historii ze słoniem.
-
uważnie słucha czytanego
tekstu
-
potrafi ocenić postępowanie
bohaterów lektury
-
wyszukuje w tekście
fragmenty na dany temat
-
wymyśla dalszy ciąg
historii
-
redaguje tytuły do ilustracji
-
potrafi rozwijać zdania
-
poprawnie pisze wyrazy ze
zmiękczeniami
-
mnoży i dzieli w zakresie
50
Dzień 2.
Mistrzo-
wie pióra
– Henryk
Sienkie-
wicz
Powtórzenie
tabliczki
mnożenia
w zakresie
50.
Henryk
Sienkiewicz –
znakomity pisarz,
noblista.
Zachęcanie
uczniów do
poszerzania
wiedzy
o sławnym
pisarzu. Wskazy-
wanie różnych
źródeł wiedzy.
Słuchanie
muzyki ze
ścieżki
dźwiękowej do
filmu W
pustyni
i w puszczy.
Określanie
nastroju utworu.
Bieg
na dystansach 30-,
40-metro-
wych ze startu
wysokiego.
1
Redagowanie tytułów do
ilustracji.
Rozwijanie zdań.
Wyrazy ze zmiękczeniami,
np. słoń – słonie.
-
potrafi wskazać różne
źródła wiedzy
-
określa nastrój słuchanego
utworu muzycznego
-
doskonali bieg na
dystansach
30- i 40-metrowych ze startu
wysokiego
Dzień 3.
Mistrzo-
wie pióra
– Adam
Mckie-
wicz
Uważne słuchanie nagrania
utworu Lis i kozieł.
Rozmowa O postaciach
i zdarzeniach. Wyjaśnianie
niezrozumiałych wyrazów,
np. chrapy, zbrukać.
Zestawianie ilustracji
z
fragmentami bajki. Charak-
terystyczne cechy
bohaterów utworu. Ocena
ich zachowania. Ustalanie
myśli przewodniej utworu.
Scenki dramowe – radzenie
sobie w trudnych
sytuacjach. Zdania
oznajmujące, pytające,
rozkazujące (bez termi-
nologii).
Związek
mnożenia
z dzieleniem.
Adam Mickiewicz
– największy
polski poeta.
Nasze wady
i zalety.
Różne sposoby
Radzenia sobie
w trudnych
sytuacjach
życiowych.
Właściwe
reagowanie
na
sukces lub
porażkę. Wiara
we własne moż-
liwości.
Zabawa
muzyczno-
-ruchowa: „Lis
i kozieł".
- uważnie słucha nagrania
wiersza
- dostrzega kolejność zdarzeń
w utworze
- potrafi zestawić ilustrację
z odpowiednim fragmentem
utworu
- dostrzega charakterystyczne
cechy bohaterów utworu
literackiego
- ocenia zachowanie
bohaterów utworu
- potrafi ustalić myśl
przewodnią utworu
literackiego
rozpoznaje różne rodzaje
zdań
-
rozumie pojęcia:
wady
i zalety
-
potrafi radzić sobie
w trudnych sytuacjach
-
właściwie reaguje na
własne sukcesy i porażki
-
odzwierciedla muzykę
ruchem
-
dostrzega związek mno-
żenia z dzieleniem
Przemien-
ność mnożenia.
Doświad-
czenia trze-
cioklasistó
w.
Rozwój myśli
ludzkiej.
Wynalazki,
odkrycia,
badania
naukowe.
Mikołaj
Kopernik,
Maria
Skłodow-
ska-Curie
Słuchanie
piosenki
O Mikołaju
Koperniku.
Improwizo-
wanie melodii
do podanego
tekstu.
Wykonanie
peryskopu
zgodnie z
podaną
instrukcją.
Gry
i zabawy
kształtujące
umiejętności
lekkoatletyczne.
- dostrzega humor
w utworze literackim
wyszukuje w tekście
fragmenty na określony
temat
-
czyta tekst z podziałem na
role
-
redaguje pytania
-
zna pisownię wyrazów
Dzień 4.
Genialni
nau-
kowcy
2
– sławni
polscy
naukowcy.
z ubezdźwięcznieniem
spółgłoski wewnątrz
wyrazu
-
ma wiedzę na temat
najważniejszych odkryć
i wynalazków
-
słucha piosenki
-
improwizuje melodię do
podanego tekstu
-
wykonuje peryskop według
instrukcji
-
rozwija umiejętności
lekkoatletyczne
-
stosuje przemienność
mnożenia
Swobodne wypowiedzi
uczniów na temat życia
i twórczości wybitnych
polskich artystów:
Fryderyka Chopina,
Jana Matejki.
Wzorowe czytanie
Przez nauczyciela tekstu
Matejko – malarz dziejów
Polski. Rozmowa dotycząca
głównego bohatera
połączona
z wyszu-
kiwaniem fragmentów
świadczących
o
wytrwałości w dążeniu do
celu. Wyjaśnianie
niezrozumiałych wyrazów,
np.
antykwariusz.
Improwizowane scenki
dramowe, np. „Rozmowa
Janka z ojcem". Układanie
zdań oznajmujących,
pytających
i
rozkazujących. Pisanie
z pamięci wyrazów z
h.
Iloczyny liczby 6
w zakresie 100
Rozwijanie
zainteresowań
artystycznych.
Podziw dla twór-
czości Fryderyka
Chopina - muzyka
znanego na całym
świecie.
Znaczenie malar-
stwa Jana Matejki
dla przeszłych
i obecnych
pokoleń Polaków.
Budzenie
w uczniach dumy
narodowej.
Oglądanie
reprodukcji
obrazów: Bitwa
pod Grunwal-
dem,
Kościuszko pod
Racławicami
itd. W pracowni
malarza
.
Słuchanie
Preludium nr 15
op. 28 Des-dur
„Deszczowego
" Fryderyka
Chopina.
Zmienność
dynamiki
w utworze.
Improwizo-
wanie deszczu,
ulewy, burzy na
prostych instru-
mentach
muzycznych.
- swobodnie wypowiada się
na dany temat
- wyszukuje w tekście
odpowiednie fragmenty
- układa zdania oznajmu-
jące, pytające i rozkazujące
- pisze z pamięci wyrazy z h
- ma wiedzę na temat
twórczości słynnych
Polaków
- rozpoznaje reprodukcje
wybranych dzieł malarskich
- dostrzega zmienność
dynamiki w utworze
muzycznym
- improwizuje odgłosy,
wykorzystując proste
instrumenty muzyczne
- mnoży przez 6 w zakresie
100
Dzień 5.
Wybitni
artyści
Dzień 6.
Nobliści
Ilorazy liczby 6
w zakresie
100.
Kształtowanie w uczniach uczuć
patriotycznych. Budzenie dumy
z bycia Polakiem. Polscy nobliści:
Lech Wałęsa, Wisława
Szymborska. Papież Jan Paweł II –
Projektowanie
medalu.
Klasowy Nobel.
" Realizowanie
dzieła według
-
ma wiedzę na temat
polskich noblistów
-
opowiada o znanych
postaciach ze swojej
okolicy
Turniej wiedzy o wielkich
Polakach. Nagroda Nobla.
Polscy nobliści. Opowia-
danie przez uczniów
o znanych postaciach
3
autorytet w Polsce i świecie.
własnego pomy-
słu gwa-
rancją
jego oryginal-
ności.
-
samodzielnie redaguje list
-
stosuje zwroty grzecz-
nościowe w liście
-
ma poczucie dumy
narodowej
-
projektuje przedmioty
według własnego pomysłu
-
dzieli przez 6 w zakresie
100
z najbliższego otoczenia,
miejscowości, okolicy.
Samodzielne redagowanie
listu do sławnego Polaka.
Wielka litera w zwrotach
grzecznościowych.
II. Przyroda się zmienia
Dzień 1.
Pory roku
Czytanie z podziałem na
role tekstu
Gdy nadchodzi
wiosna.
Inscenizacja
improwizowana na
podstawie utworu. Drama:
„Konferencja prasowa
z udziałem pór roku".
Samodzielne redagowanie
wypowiedzi na temat
ulubionej pory roku.
Iloczyny
liczby 7
w zakresie
100.
Zmiany
zachodzące
w przyrodzie
w poszcze-
gólnych
porach roku.
Uwrażliwianie
uczniów na
piękno przyrody
w różnych
porach roku.
Nauka piosenki
Świat to wielka
tajemnica.
Określanie
metrum utworu.
Gry i zabawy
z piłkami – rzuty
jednorącz
i oburącz do celu
stałego
i ruchomego.
-
czyta tekst z podziałem na
role
-
uczestniczy w impro-
wizowanej inscenizacji
utworu
-
indywidualnie redaguje
wypowiedź na dany temat
-
dostrzega zmiany
zachodzące w przyrodzie
w poszczególnych porach
roku
-
dostrzega piękno przyrody
związane z porami roku
-
zna słowa i melodię
piosenki
-
określa metrum utworu
-
ćwiczy rzuty jednorącz
i oburącz do celu stałego
i ruchomego
Dzień 2.
Zielony
świat
Swobodne wypowiedzi
uczniów na temat kolorów
w przyrodzie na wiosnę.
Wzorowe
czytanie
przez
nauczyciela wiersza
Zielony sen. Dostrzeganie
niezwykłości poetyckiego
obrazowania. Wyszukiwa-
nie zjawisk poetyckich, np.
„Sen zielony /jak liść świe-
ży...", „to już wiosna
z wiatrem leci...".
Ilorazy liczby
7 w zakresie
100.
Zieleń w naj-
bliższym
otoczeniu
uczniów.
Dbanie
o rośliny zielne,
drzewa
i krzewy.
Podkreślanie ich
znaczenia dla
środowiska.
Przedstawianie
środkami
plastycznymi
swoich
wyobrażeń
inspirowanych
utworem poetyc-
kim. Różnice
walorowe
w zakresie jednej
barwy
.
Śpiewanie
w chórze oraz
solo piosenki
Świat to wielka
tajemnica.
Granie na
dzwonkach lub
flecie utworu na
podstawie
zapisu nuto-
wego.
- swobodnie wypowiada się na
dany temat
- uważnie słucha czytanego
wiersza
- dostrzega zwroty poetyckie
w utworze literackim
- rozpoznaje przymiotniki
- zna znaczenie roślin
i drzew dla środowiska
- dba o zieleń w najbliższym
otoczeniu
- przedstawia środkami
plastycznymi swoje
wyobrażenia inspirowane
4
utworem poetyckim
- śpiewa piosenki solo
i chóralnie
- gra melodię na dzwonkach
zgodnie z zapisem nutowym
- dzieli przez 7 w zakresie 100
Dzień 3.
Wszystko
się zmie-
nia
Omawianie ilustracji
w podręczniku.
Zestawianie przewidywań
uczniów z treścią baśni po
samodzielnym prze-
czytaniu tekstu Baśń
o pierwszym skowronku.
Postacie i zdarzenia.
Zmiana postępowania
bohatera. Indywidualne
czytanie wybranych
fragmentów. Wydarzenia
prawdopodobne
i zmyślone. Samodzielne
redagowanie wypowiedzi
na dany temat. Przymiot-
niki – cechy osób.
Wyrazy ze zmiękczeniami
Przedstawianie
barwnymi
plamami swoich
wyobrażeń pod
wpływem słu-
chania głosu
skowronka.
Iloczyny
liczby 8
w zakresie
100.
Długość dnia.
Pogoda. Świat
roślin
i zwierząt
w różnych
porach roku.
Badanie
temperatury
powietrza
w ciągu kilku
dni.
Notowanie
wyników
i wyciąganie
wniosków
Kształtowanie
przekonania, że
człowiek może
zmieniać swoje
postępowanie.
Czynniki
wpływające na
zmianę
zachowania.
Słuchanie
nagrania głosu
skowronka.
Tworzenie
akompa-
niamentu
perkusyjnego
do piosenki
Świat to wielka
tajemnica.
- wypowiada się na temat
ilustracji
- wyróżnia w tekście postaci
i zdarzenia
- czyta wybrane fragmenty
tekstu
- podaje wydarzenia
prawdziwe
i zmyślone
- samodzielnie redaguje
wypowiedź na dany temat
- rozpoznaje przymiotniki
- zna zasady pisania zmiękczeń
dostrzega zmiany
w przyrodzie związane
z porami roku
-
wykonuje pomiary tem-
peratury powietrza
-
wyciąga wnioski
-
ma świadomość możliwości
zmiany postępowania przez
człowieka
-
przedstawia barwnymi
plamami swoje wyobra-
żenia pod wpływem
słuchania odgłosów
przyrody
-
tworzy akompaniament
perkusyjny do piosenki
-
mnoży przez 8 w zakresie
100
Dzień 4.
Powitanie
wiosny
Słuchanie recytacji
wiersza
Pobudka.
Rozmowa dotycząca
poetyckiego obrazu. Wy-
szukiwarnie najpięk-
niejszych wyrażeń.
Określanie nastroju
wiersza. Redagowanie
Ilorazy liczby
8 w zakresie
100.
Pierwszy
Dzień
kalendarzowej
wiosny.
Obserwacje
zmian zacho-
dzących
Zachęcanie
uczniów do
obserwacji
przyrodniczych.
Miej oczy
szeroko otwarte.
Poznawaj świat
Śpiewanie solo
i chóralnie
ulubionych
piosenek.
Wycieczka -
powitanie wiosny.
Znaczenie ruchu
na świeżym
powietrzu.
Przestrzeganie
zasad bezpieczeń-
- uważnie słucha recytacji
wiersza
dostrzega poetyckie obrazy
w utworze
-
określa nastrój wiersza
-
redaguje notatkę kroni-
karską
5
Plik z chomika:
rybka79
Inne pliki z tego folderu:
maj - czerwiec.pdf
(353 KB)
marzec - kwiecień.pdf
(364 KB)
styczeń- luty.pdf
(421 KB)
listopad - grudzien.pdf
(369 KB)
wrzesień - październik.pdf
(513 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin