- to dziedzina wiedzy o procesach logistycznych związanych z każdą działalnością gospodarczą oraz o sztuce zarządzania tymi procesami.
ZARZĄDZANIE LOGISTYCZNE – jest to proces: planowania, wdrażania i kontroli odbywających się w sposób efektywny i minimalizujący koszty procesów przepływu i magazynowania: surowców, zapasów produkcji w toku, wyrobów gotowych, odpowiedniej informacji; od punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w c e l u jak najlepszego dostosowania się do potrzeb klienta i ich zaspokojenia.
CELE ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO (7*”O”)
/całość w wersji do ściągnięcia/
▫l.wewnątrzzakładowa
▫l.międzyzakładowa
-l. przedsiębiorstw handlowych:
-l. przedsiębiorstw usługowych:
▫przedsiębiorstwo logistyczne
▫l.pozostałych przedsiębiorstw usługowych
d)logistyka pozostałych podmiotów
3.Metalogistyka:
a)kooperacja przedsięb. prod. i handl.
b)kooperacja zakładów logistycznych
c)kooperacja zakładowców z zakładami logistycznymi.
Kontenery ISO:
v Kontenery ładunkowe lotnicze
v Kontenery ładunkowe nielotnicze:
· K. uniwersalne:
Ø K. zamknięte
Ø K. specjalizowane:
- K. zamknięte z wentylacją
- K. o podstawie płytowej
· K. specjalne:
Ø K. izotermiczne
Ø K. zbiornikowe
Ø K. do przewozu ładunków sypkich
Ø Inne kontenery specjalne
- K. chłodzone
- K. chłodnicze
- K. ogrzewane
- K. chłodzone lub chłodnicze i ogrzewane
v Wehikułowy:
· Lądowy:
- Bezszynowy
- Szynowy
· Wodny:
- Morski
- Wodny śródlądowy
· Lotniczy:
- Powietrzny
- Kosmiczny
v Przesyłowy:
· Przewodowy:
- Rurociągowy
- Elektrotransport
· Bliski:
- Przenośnikowy
- Pionowy
INDEKS
v Stosunek środka przewozu do drogi przewozu
· Środowisko transportowe
- Gałąź transportu
§ Przewozowe:
v Zespół trakcyjny:
Ø Pojazd trakcyjny:
- Lokomotywa
- Ciągnik
- Holownik
- Pchacz
- Rakieta nośna
Ø Pojazd ładowny:
- Przyczepa
- Wagon
- Barka
- Satelita
v Tabor autonomiczny:
- Samolot
- Samochód
- Barka motorowa
- Statek
- Wahadłowiec
§ Przesyłowe:
v Przewodowe:
- Rurociągi
- Linie elektryczne
- Światłowody
v Środki do transportu bliskiego:
- Kolejki linowe
- Taśmociągi
- Transportery
- Urządzenia do transportu pionowego
Podział procesu przemieszczania na fazy i czynności robocze w transporcie konwencjonalnym
Proces przemieszczania:
· Zdarzenia o charakterze stacjonarnym:
- Przygotowanie ładunku (faza)
- Przygotowanie pojazdu (faza)
- Przekazywanie ładunku (faza)
· Zdarzenia o charakterze przestrzennym:
- Podstawienie pojazdu (faza)
- Naładunek (faza)
- Przewóz (faza)
- Wyładunek (faza)
- Powrót pojazdu (faza)
Każda faza dzieli się na czynności robocze.
LOGISTYKA dzieli się na :
TRADYCYJNA
- koncentracja na poszczególnych fazach i działaniach logistyki, prowadząca do suboptymalizacji
- podporządkowanie logistyki różnym jednostkom struktury organizacyjnej
- osobne systemy informatyczne dla poszczególnych faz i działań logistycznych
II. Rozwiązania operacyjne
- plany i działania o charakterze operacyjnym lub taktycznym
- krótkoterminowe porozumienia z dostawcami i odbiorcami
III.Redukcja kosztów
- jak najniższe koszty i ceny
- warunki obsługi klientów określane przez dostawców
- negocjacje konfrontacyjne
IV.Regionalizacja
- działalność logistyczna oparta na współpracy i konkurowaniu na rynkach regionalnych
I. Integracja
- integracja w strukturze organizacyjnej
- zintegrowane systemy informatyczne
II. Rozwiązania strategiczne
- planowanie i realizacja koncepcji strategicznych
- związki strategiczne z dostawcami, odbiorcami oraz firmami transportowo-spedycyjnymi
III.Obsługa odbiorców
- jak najkrótszy czas realizacji zamówień oraz możliwie wysoka niezawodność, częstotliwość i elastyczność dostaw
- dążenie dostawcy do spełnienia potrzeb i oczekiwań klientów
- negocjacje kooperacyjne
IV.Globalizacja
- światowy zasięg działalności logistycznej w sferze zaopatrzenia, produkcji i rynków zbytu.
Cechy pośrednich i bezpośrednich kanałów dystrybucji
Cechy
Kanał pośredni
Kanał bezpośredni
Kontrola nad kanałem
Podzielona między uczestników
Pełna producenta
Strategia dystrybucji
Pośredników
Producenta
Koszty producenta
Niskie
...
magdal100