PROGRAM PRACY KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNEJ - PRZEDSZKOLE.doc

(60 KB) Pobierz

W pracy wyrównawczej z dzieckiem mającym trudności stawiamy sobie takie zadania, które mają na celu stymulowanie i wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, utrwalamy wiadomości już zdobyte, i umiejętności.

 


PROGRAM PRACY KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNEJ Z DZIECKIEM W ZAKRESIE ROZWIJANIA SPRAWNOŚCI :

  • JĘZYKOWEJ I KOMUNIKACYJNEJ
  • GRAFOMOTORYCZNEJ
  • WZROKOWEJ

Program opracowany przez :
Irenę Frankiewicz
Rok szkolny 2005/2006

1.WSTĘP:
     Poziom percepcji słuchowej mowy odgrywa decydującą rolę w przyszłej nauce szkolnej dziecka. Trudności w wypowiadaniu się ustnym i pisemnym, zakłócenia w procesie czytania, ubogi zasób słów, agramatyzmy i wady w wymowie świadczą o nieprawidłowym rozwoju funkcji słuchowych.
     Trudności te spowodowane są nieporadnością w wypowiadaniu wyrazów trudnych artykulacyjnie, długich, trudnych znaczeniowo, nietrwałą pamięcią bezpośrednią słuchową, krótkim stosunkowo czasem wrażliwości na bodźce słowne.
     Dlatego też, w pracy indywidualnej z dzieckiem staramy się stosować ćwiczenia wzmacniające spostrzeżenia słuchowe, wzrokowe i dotykowe, kinestetyczne (czucie ruchu) i motoryczne
     Są to funkcje, które leżą u podstaw złożonych czynności czytania i pisania, kształtowania lateralizacji i orientacji w prawej i lewej stronie ciała.
     Praca opiera się na wykorzystaniu metod aktywizujących m .in. Metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz, ćwiczenia usprawniające technikę rysowania i pisania – H. Tymichowej i metoda Ruchu Rozwijającego –W. Sherborne. Ć
     wiczenia proponowane przez M. Bogdanowicz prowadzą do większej harmonii rozwoju psychoruchowego, współdziałania funkcji intelektualnych(mowy, myślenia) i instrumentalnych (spostrzeżeniowo- ruchowych)
     Dochodzi do prawidłowego wykonywania czynności ruchowych we właściwym czasie i przestrzeni. Ćwiczenia ułatwiają naukę czytania i pisania. Następuje wyrównywanie dysharmonii rozwojowych w przypadku dzieci „ryzyka dysleksji” co skutecznie zapobiega powstawaniu niepowodzeń szkolnych. Metoda ta ma nie tylko aspekt profilaktyczno terapeutyczny ale również aspekt diagnostyczny . Przystosowana jest do potrzeb dzieci od 4 roku życia .
     Ćwiczenia grafomotoryczne służą osiągnięciu przez dziecko gotowości do nauki pisania oraz do korygowania nieprawidłowej techniki rysowania i pisania. Ukierunkowane są wprost na podniesienie poziomu czynności rysowania, a pośrednio na podniesienie poziomu pisania. Dla opanowania poprawnej techniki pisania ważne jest też osiągnięcie dobrego poziomu koordynacji wzrokowo- ruchowej .H. Tymichowa zaleca wykonywanie ćwiczeń we wszystkich czterech proponowanych pozycjach.
     Zajęcia stymulująco- terapeutyczne W. Sherborne wspomagają ogólny rozwój dziecka. Ćwiczenia oparte są na wykorzystaniu naturalnej potrzeby ruchu. Prowadzą do poznania siebie, innych, do zaufania i wiary we własne siły.
     W pracy indywidualnej wykorzystamy również Program Rozwijający Percepcję Wzrokową - M. Frostig , w skład którego wchodzą zeszyty „Wzory i obrazki” stanowiące zintegrowany wybór zadań angażujących wszystkie sfery percepcji wzrokowej na danym poziomie trudności.
     W ćwiczeniach składających się na poziom podstawowy nacisk położono na zadania kształtujące koordynację wzrokowo-ruchową. Na poziomie średnim zwrócono uwagę na zadania rozwijające orientację w stosunkach przestrzennych , natomiast na poziomie wyższym skoncentrowano się głównie na ćwiczeniach integrujących zdolności percepcyjne z wymaganiami stawianymi dzieciom w nauce szkolnej.
     Percepcja wzrokowa , w znaczeniu w jakim termin ten używany jest w prezentowanym programie , jest zdolnością do rozpoznawania i rozróżniania bodźców wzrokowych a także do ich interpretacji poprzez skojarzenia z uprzednim doświadczaniem.
     Percepcja wzrokowa uczestniczy w niemal wszystkich działaniach człowieka. Odpowiedni poziom rozwoju percepcji wzrokowej umożliwia dziecku naukę czytania , pisania , stosowanie reguł ortografii , wykonywanie zadań arytmetycznych oraz rozwinięcie wszystkich innych umiejętności wymaganych od niego w trakcie nauki szkolnej.

2. OBSERWACJA WSTĘPNA
     Jakub jest dzieckiem bardzo wesołym, łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami. Wychowuje się w pełnej rodzinie, ale rodzice zajęci pracą zawodową nie poświęcają dziecku zbyt wiele czasu. W kontaktach z dorosłymi jest bardzo nieśmiały i małomówny. Objawem zachowania Jakuba jest nadruchliwość wyrażająca się w znacznie większej niż u przeciętnego dziecka liczbie ruchów . Podczas zajęć wymagających skupienia uwagi nie jest w stanie usiedzieć na miejscu, ustawicznie się kręci , manipuluje przedmiotami , które znajdują się w zasięgu jego rąk , wykonując cały szereg drobnych ruchów nawet wtedy, gdy pozostaje w pozornym spokoju.
     Nie wysłuchuje do końca poleceń i wyjaśnień , dlatego przeważnie nie wie jak rozwiązać przedstawiony problem. Podczas zajęć ruchowych wykazuje zwiększoną szybkość i częstą zmienność ruchów , choć sytuacja tego nie wymaga.
     Stwarza to wrażenie że chłopiec jest w ciągłym pośpiechu , potrzebuje częstych zmian pozycji i sposobów postępowania przy wykonywanych czynnościach.
     W zachowaniu Jakuba zauważalne są również nieadekwatne reakcje emocjonalne , co objawia się skłonnością do niszczenia prac innych , dokuczliwością wobec koleżanek i niezdyscyplinowaniem wobec dorosłych.
     Nie jest zdolny do dłuższej koncentracji uwagi i charakteryzuje się brakiem wytrwałości w przypadku małego zainteresowania przedmiotem działania. Natomiast staje się aktywny , gdy coś go zaciekawi.
     W pracy intelektualnej wykazuje znaczną męczliwość , często nie doprowadza zaczętej pracy do końca , oczekuje pomocy , chociaż zadanie powierzone chłopcu jest dostosowane do jego możliwości.
     Niepokojące zachowania u Kuby sprowadzają się do:

  • nadmiernej ruchliwości
  • specyficznych zaburzeń funkcji poznawczych, przejawiających się głównie w formie braku koncentracji
  • niskiej sprawności grafomotorycznej
  • małej sprawności percepcji wzrokowej

     Zachowanie wskazuje na brak potrzeby kontaktu , uznania, akceptacji , sukcesu , poczucia własnej wartości . Dlatego praca indywidualna z Jakubem skierowana zostaje na rozwój poszczególnych sfer osobowości dziecka.

3. ZADANIA:
     W pracy wyrównawczej z dzieckiem mającym trudności stawiamy sobie takie zadania, które mają na celu stymulowanie i wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, utrwalamy wiadomości już zdobyte, i umiejętności , doskonalimy techniki przedszkolne stosowane w codziennych zajęciach, stosujemy zasady stopniowania trudności w pracy na różnorodnym materiale dydaktycznym, motywujemy dziecko do wysiłku umysłowego, wdrażamy do pełnej aktywności w czasie zajęć, uważnego słuchania i dokładnego wypełniania wszystkich poleceń. Konieczne jest indywidualne podejście do dziecka mającego trudności, zajęcia muszą być prowadzone w atmosferze życzliwości i akceptacji, muszą napełniać dziecko optymizmem, wiarą we własne siły i możliwości. Należy tak zorganizować zajęcia, aby dziecko traktowało je jak zabawę, a nie jak dodatkowe zadanie do wykonania, aby wykonywanie ćwiczeń było dlań przyjemnością.
     Do osiągnięcia zamierzonych celów w pracy konieczna jest systematyczna współpraca z rodzicami dziecka.

4. CELE GŁÓWNE:

1.                   Stwarzanie sytuacji które:

o                                        sprzyjają pozytywnych przeżyciom i prowokują do słownego ich określana

o                                        prowokują do działania i nazywania tego , co dziecko czyni i do czego zmierza

o                                        skłaniają do opisywania rzeczywistości i ustalania związków przyczynowo-skutkowych

o                                        rozwijają u dzieci zaciekawienie i zdolność do uważnego słuchania

2.                   Kształtowanie komunikatywności mowy i rozwijanie mowy jako czynności umysłowej.

3.                   Poznawanie otaczającego świata za pomocą narządów zmysłów w toku zabaw i zajęć

4.                   Wzbogacanie zasobu słownictwa poprzez stwarzanie okazji do rozmów , dyskusji i swobodnego wypowiadania się.

5.                   Doskonalenie percepcji słuchowej

6.                   Rozwijanie sprawności grafomotorycznej służącej osiągnięciu przez dziecko gotowości do nauki pisania oraz do korygowania nieprawidłowej techniki rysowania i pisania.

7.                   Stwarzanie sytuacji edukacyjnych wprowadzających w świat relacji i związków wyrażonych Kodem liczbowym.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • dziecko nazywa narządy zmysłu i wykorzystuje je do poznawania otaczającej rzeczywistości
  • określa cechy przedmiotów i zjawisk
  • zadaje pytania
  • chętnie uczestniczy w rozmowach
  • zna ważniejsze utwory literatury dziecięcej
  • opowiada treści utworów literackich
  • chętnie uczestniczy w rozmowach
  • omawia obrazki , ilustracje , historyjki
  • potrafi poprawnie budować zdania
  • zapamiętuje treści wierszy i chętnie je recytuje
  • ma rozwiniętą sprawność manualną i grafomotoryczną
  • ma rozwiniętą orientację przestrzenną i koordynację wzrokowo-ruchową
  • prawidłowo wskazuje prawą i lewą stronę ciała
  • dostrzega rytmiczny układ grup elementów , potrafi kontynuować
  • nazywa porę roku , dni tygodnia
  • potrafi określić kształt przedmiotów
  • nazywa figury geometryczne
  • klasyfikuje przedmioty w oparciu o wybrane cechy
  • posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi.

5. TREŚCI NAUCZANIA:
Praca korekcyjno - kompensacyjna będzie obejmowała:

1.                   Ćwiczenia rozwijające sprawność językową i komunikacyjną:

o                                        swobodne wypowiedzi na różne tematy;

o                                        luźne rozmowy;

o                                        dzielenie się wrażeniami z przeżytych sytuacji;

o                                        nazywanie przedmiotów, cech, czynności, kolorów, części ciała u siebie i u osoby naprzeciw

o                                        opowiadanie treści obrazków, historyjek obrazkowych;

o                                        układanie zdań z podanymi wyrazami, kończenie zdań;

o                                        prezentowanie piosenek, wierszy, bajek, żartów, zabawa w konferansjera;

o                                        rozwiązywanie oraz układanie zagadek;

o                                        wymienianie największej liczby wyrazów: nazw zwierząt, mebli, wyrazów

2.                   Ćwiczenia rozwijające sprawność grafomotoryczną:

o                                        ćwiczenia rozmachowe mięśni rąk:

§                                                         kreślenie w powietrzu dużych, płynnych, swobodnych ruchów w kształcie fal, koła, ósemek

§                                                         zamalowywanie dużej dowolnej powierzchni

§                                                         zamalowywanie określonej powierzchni

§                                                         pogrubianie konturów czyli obwodzenie po śladzie linii pojedynczych szlaków, obrazów konturowych przy zastosowaniu mazaków itp.

o                                        ćwiczenia usprawniające mięśnie dłoni i drobne mięśnie palców

§                                                         zamalowywanie małych przestrzeni kredkami np. konturów otrzymanych z obrysowania szablonów, obrazków w kolorowankach

§                                                         kreskowanie- wypełnianie kształtów kropkami, kółkami oraz liniami poziomymi, pionowymi i skośnymi

§                                                         wypełnianie różnych konturów linią ciągłą tworząc spirale, kłębuszki

§                                                         kopiowanie rysunków – wodzenie po wzorze przez kalkę techniczną

§                                                         pogrubianie konturu – czyli wodzenie po wzorze np. po liniach pojedynczych zbliżonych do szlaczków, po konturach obrazków

§                                                         rozwiązywanie i tworzenie własnych labiryntów

o                                        ćwiczenia płynnych, rytmicznych, ciągłych i postępujących ruchów pisarskich

§                                                         obrysowywanie szablonów – od wewnątrz i od zewnątrz

§                                                         rysowanie szlaczków w liniaturze szerszej a potem w liniaturze zeszytu

§                                                         rysowanie po śladzie obrazków i znaków graficznych

§                                                         odwzorowywanie szlaczków wg. wzoru

§                                                         próby odtwarzania eksponowanych wzorów z pamięci

§                                                         samodzielne rysowanie różnorodnych wzorów

§                                                         łączenie kropek liniami - tworzenie obrazków kończenie rysunków i wykonywanie zagadek rysunkowych

111.   Ćwiczenia rozwijające spostrzeganie wzrokowe:

o                                        różnicowanie, porównywanie, wyodrębnianie różnic i podobieństw

o                                        dostrzeganie istotnych cech, szczegółów

o                                        wyszukiwanie kształtów podobnych figur geometrycznych

o                                        segregowanie według różnych zasad doboru

o                                        tworzenie składanek według wzoru, loteryjek, domin

o                                        dobieranie do pary figury konturowej i pełnej

o                                        obwodzenie konturów figur kredką, pogrubianie, kalkowanie

o                                        zamalowywanie wnętrza konturu

o                                        obrysowywanie szablonów

o                                        „ odczytywanie” figur ze złożonych układów

o                                        nakładanie figur na siebie

o                                        uzupełnianie figur brakującymi elementami

o...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin