atm_02_2007.pdf

(16296 KB) Pobierz
290348690 UNPDF
Nr ind. 352136 ISSN 0239-6440
ZROZUM SWÓJ SAMOCHÓD Nr 2 (588) luty 2007
Cena 7,90 zl (w tym 7% VAT)
o £o¯YSKACH
mERCEDES-BENZ
E 63 Amg
– PERFEKCyJNy TUNING
KIA CEE'D
– POSTRACH RyNKU
AutoBuSY
HYBRYDowE
I NIE TylKO
SIlNIK
wANKlA
NIESPE£NIONE
NADZIEJE
SAloN
W DETROIT
CO SIÊ PODObA
AMERyKANOM?
WSZySTKO
290348690.010.png 290348690.011.png
290348690.012.png
Raz
z entuzjastycznych wypowiedzi podczas tegorocznego
salonu samochodowego w Detroit, nie ma już nic lepsze-
go niż nowe amerykańskie napędy hybrydowe. Nawet paliwa odna-
wialne, NBA oraz pączki irmy Dunkin Donuts zeszły na dalszy plan.
Czy nie wydaje się to Państwu trochę śmieszne?
Tymczasem amerykańska motoryzacja pod względem technicznym
niejako programowo pozostaje o dwa kroki z tyłu za motoryzacją eu-
ropejską a nawet japońską. W tej wysoce skomercjalizowanej branży
już w pierwszej połowie XX w. zauważono, że nie wolno wprowa-
dzać rozwiązań technicznych, których nie domaga się rynek. Zbyt
ambitni producenci giną, natomiast samochód jest dobry wtedy, gdy
można go z zyskiem sprzedać i potem nim długo i nudnie jeździć.
W ten sposób powstała wszechwładna Wielka Trójka amerykańskie-
go przemysłu samochodowego, lecz jeżeli ktoś w USA był tak na-
rwany by posiadać fajne auto, sięgał po produkty europejskie, potem
japońskie, a wkrótce sięgnie po koreańskie.
Gdy narodził się temat samochodów produkujących minimalne ilo-
ści zanieczyszczeń, Japończycy pierwsi zaoferowali Amerykanom
z Kalifornii hybrydy. Koncepcja to nie nowa, pozwalająca w zależ-
ności od sposobu technicznej realizacji lepiej wykorzystać energię
zawartą w klasycznym paliwie, oraz czasami odzyskać nieco energii
kinetycznej auta zamieniając ją przy hamowaniu w użyteczną (póź-
niej) energię elektryczną. Powiedzmy przy okazji – mimo licznych
doniesień prasowych i telewizyjnych, nie istnieje nic takiego jak sil-
nik hybrydowy! Hybrydowy może być układ napędowy, składający
się co najmniej z dwóch silników, np. spalinowego i elektrycznego.
Istotą „hybrydowości” jest właśnie połączenie w jednym układzie
różnych technologii – w tym przypadku technologii napędu.
Ale do rzeczy. Czy te nowe amerykańskie pojazdy hybrydowe, po-
jawieniem się których podczas tegorocznego Detroit zachłystują się
tzw. komentatorzy, wniosą coś nowego do motoryzacji lub może
nawet do bilansu energetycznego naszego globu? Oczywiście, że
nie! Są drogie, ciężkie, skomplikowane i po prawdzie zrobione na
siłę, żeby udowodnić, „że my też potraimy”. Zresztą samochodowa
hybryda może dać jakikolwiek zysk tylko w środowisku, w którym
auto często przyspiesza i hamuje, czyli np. w mieście lub... na torze
wyścigowym (ale nie na amerykańskim owalu). Stąd z życzliwoś-
cią przyjmujemy hybrydowe autobusy choć pojazd, który może się
zacząć zwracać po dziewięciu latach eksploatacji (patrz wywiad nt.
hybrydowego Solarisa) też wydaje się cokolwiek niedopracowany.
Natomiast na typowej amerykańskiej autostradzie hybryda jest ok-
ropnym nieporozumieniem; i ta japońska i ta amerykańska, z techno-
logią wprost z lokomotywy.
Sympatyczne to, że dziś świat zaczyna się bawić hybrydami. W pew-
nych szczególnych warunkach takie pojazdy może nawet będą miały
sens. Ale w masowej motoryzacji ani to się nie opłaca, ani zauważal-
nie nie zmniejsza zużycia kopalnych paliw. A przecież w sumie o to
chodzi: co zrobić, żeby starczyło na dłużej i żeby dało się żyć (znaczy
– jeździć), gdy zabraknie?
Jerzy Dyszy
na hybrydowo
M o d a t o , c z y r a t u n e k d l a ś w i a t a ? Sądząc
290348690.013.png 290348690.001.png
w lutowym numerze
Nowości
4 Salon samochodowy w Detroit
8 Toyota Auris
52
Technika
Silnik
Wankla
Prezentacje
18 Kia cee’d
22 Mercedes-Benz E 63 AMG
24 BMW 7 Hydrogen
47 Fabryka wycieraczek w Skawinie
Technika
12 Bezpieczeństwo pieszych
28 Łożyska toczne
38 Hybrydowy Renault Kangoo
40 Autobusy hybrydowe
45 Hybrydowy Solaris Urbino
46 Wywiad z Krzysztofem Olszewskim
właścicielem Solaris Bus & Coach
52 Silnik Wankla
56 Ramy motocyklowe
Eksploatacja
34 Paliwo do pojazdów zabytkowych
36 Testy elektroniki samochodu
60 Wycieraczki szyb
Finanse
32 Zarządzanie lotą
Stylizacja
48 Barwa pojazdu
Publicystyka
10 Wywiad z Romanem Baczyńskim
prezesem Zarządu Grupy Bumar
36 Eksploatacja
Tuning i sport
63 Hybrydowy samochód wyścigowy
Testy elektroniki auta
Bezpieczeństwo
66 Jazda w terenie część 1
68 Jazda po śniegu część 3
Polecamy
Historia motoryzacji
72 Historia silnika Wankla
74 Nadwozia w okresie modern (1948–80)
Dziwny patent
79 Napęd turbinowy
70 Prenumerata
71 W następnym numerze
2
auto technika motoryzacyjna
www.autotechnika.com.pl
290348690.002.png 290348690.003.png 290348690.004.png 290348690.005.png 290348690.006.png
2/2007
Prezentacja
Kia cee’d
18
40 Technika
Autobusy hybrydowe
Technika
Łożyska
28
12 Technika
Bezpieczeństwo pieszych
luty 2007
3
290348690.007.png 290348690.008.png 290348690.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin