PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY W GRUPIE DZIECI TRZY I CZTEROLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. Zmiana pogody i sen przyrody.
2. Domowi ulubieńcy.
3. Poznajemy kosmos.
4. Każdy to powie, że czystość to zdrowie .
LITERATURA:
1. Rozkład materiału „ABC- trzylatka” . WS i P.
2. Przewodnik metodyczny „Trzylatek- bawię się i uczę”.
3. Z. Bogdanowicz „Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli”.
4. U. Smoczyńska- Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”.
5. K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
6. H. Trawińska „Zabawy rozwijające dla małych dzieci”.
7. R. Trześniowski „Gry i zabawy ruchowe”.
8. A. Grzęska „Zajęcia ruchowe w przedszkolu”.
9. M. Kruk „Literatura do zajęć i zabaw w przedszkolu”
10. Materiały metodyczne B. Strauss.
Cykl
tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
30. 01. – 3. 02. 2012 ZMIANA POGODY I SEN PRZYRODY
Cel ogólny: Dostrzeganie zmian w krajobrazie, związanych z wartościami estetycznymi, charakterystycznymi dla kolejnych pór roku.
I. „Drzewo” - cztery pory roku; poznanie wyglądu drzewa, jego charakterystycznej odsłony w określonej porze roku.( ad. 3, ad.12 )
Zestaw zabaw ruchowych nr XIII ( wg K. Wlaźnik ). Doskonalenie biegu w linii prostej. Wyrabianie zwinności i zręczności. (ad.5)
II. „Pory roku” – zabawy muzyczno – ruchowe z wykorzystaniem emblematów. Reagowanie na zmiany dynamiczne w muzyce. ( ad. 8 )
Ćwiczenia graficzne – układanie, konstruowanie z wykorzystaniem koła i patyków. ( ad. 14 )
Językowa
Ruchowa
Muzyczna
Plastyczna
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 5 wg H. Trawińskiej ( ad. 5 )
- Zabawy ruchowe:
Orientacyjno – porządkowa „Wiatr i śnieżki”
Z elem. czworakowania „Pułapka na myszy”
Z elem. biegu „Zaprzęgi”
Ze śpiewem „Karuzela”.
Z elem. podskoku „Pajacyki” ( ad. 5 )
- Ćwiczenia oddechowe ( pogłębianie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużanie fazy wydechowej ) w czasie zabaw z wykorzystaniem piórek. ( ad. 3 )
- Zabawy ruchowe i integracyjne:
„Po mojej lewej stronie jest wolne miejsce”
„Kogo Cię woła?”( ad. 3, ad. 4 )
- interpretuje ruchem rodzaj muzyki
- potrafi wymienić pory roku we właściwej kolejności
- wie, jak wygląda drzewo w różnych porach roku
- wypowiada się na określony temat w oparciu o ilustracje i własne spostrzeżenia
- wyciąga wnioski, rozwija swój słownik, pamięć i wyobraźnię
- potrafi posługiwać się klejem
- potrafi prawidłowo trzymać nożyczki
Cykl tematyczny
Rodzaj aktywności
6. 02. – 10. 2012 ZMIANA POGODY I SEN PRZYRODY
III. „Kształty”; zabawa manipulacyjna klockami Dianesa. Podział na zbiory wg koloru i wielkości , utrwalenie kolorów. (ad. 13, ad. 4)
Zestaw zabaw ruchowych nr XIII ( wg K. Wlaźnik ). Doskonalenie biegu w linii prostej. Wyrabianie zwinności i zręczności. ( ad. 5 )
IV. Zabawy w formie opowieści ruchowej do piosenek „Dzieci w szeregu” , „Płatki śniegu”. (ad. 8)
V. „Zimowy pejzaż”; praca różnymi technikami (malowanie, klejenie, kolorowanie). (ad. 9)
Zestaw zabaw ruchowych nr XIII ( wg K. Wlaźnik ). Doskonalenie biegu w linii prostej. Wyrabianie zwinności i zręczności. ( ad.5 )
Umysłowa
- zabawy z lusterkiem – stymulowanie mowy dzieci w czasie zabaw „Moja twarz”, „Usta pracują”, „Żaróweczki” (ad. 3 )
- zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci – wdrażanie do zgodnej zabawy. Rozumienie zasady nie zabierania dzieciom zabawek. (ad. 1, ad. 2, ad. 6, ad 9, ad. 10)
- zabawy przy stolikach z wykorzystaniem układanek, puzzli. (ad. 4)
- Zabawa „Mój bucik” – z wykorzystaniem rymowanki: To jest mój but. Daje go tobie, aby ode mnie on poszedł sobie. (ad. 1, ad. 3 )
- dzieli zbiory na podzbiory wg wielkości i kształtu
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
- próbuje łączyć ze sobą różne techniki plastyczne
- aktywnie uczestniczy w zabawach muzyczno – ruchowych
- potrafi biegać w linii prostej bez potrącania innych dzieci
13 02. – 17. 02. 2012 DOMOWI ULUBIEŃCY
Cel ogólny: Uświadomienie konieczności dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienia ich, wizyt u weterynarza, zapewnienia odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenia na spacer: nazywanie dorosłych i młodych zwierząt, naśladowanie sposobów poruszania się zwierząt hodowanych w domu, ich odgłosów, wyrabianie opiekuńczego stosunku do zwierząt.
.
I. Rozmowa o tym, w jaki sposób należy dbać o zwierzęta, inspirowana
opowiadaniem D. Gellner „Porwanie”. (ad.14, ad.3, ad.12, p.3)
Zestaw zabaw ruchowych nr I ( K. Wlaźnik srt 136 – przewodnik ) – ćwiczenia uruchamiające pracę dużych grup mięśniowych. ( ad. 5)
II. Zabawy ruchowe z wykorzystaniem piosenki „Nasz As”. Reagowanie na barwę brzmienia instrumentu. (ad. 8)
Ćwiczenia graficzne – rysowanie linii nieregularnych „Kotki i motki”(ad. 14)
III. „Kot i piłka”- rozróżnianie figur geometrycznych – koło w oparciu o opowiadanie M. Rosińskiej „Zaczęło się od kółka” (ad. 4, ad. 13, ad. 10)
Zestaw zabaw ruchowych nr I ( K. Wlaźnik srt 136 – przewodnik ) – ćwiczenia uruchamiające pracę dużych grup mięśniowych. (ad. 5)
...
aurelka11