PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LISTOPAD W GRUPIE DZIECI TRZY I CZTEROLETNICH
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1. JESIEŃ W PARKU I W LESIE.
2. BAWIMY SIĘ W LISTONOSZY.
3. LISTOPADOWA POGODA – PADA DESZCZ.
4. JAK UBIERAMY SIĘ JESIENIĄ?
5. JAK ZWIERZETA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY?
LITERATURA:
1. Rozkład materiału „ABC- trzylatka” . WS i P.
2. Przewodnik metodyczny „Trzylatek- bawię się i uczę”.
3. Z. Bogdanowicz „Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli”.
4. U. Smoczyńska- Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”.
5. K. Wlaźnik „Wychowanie fizyczne w przedszkolu”.
6. H. Trawińska „Zabawy rozwijające dla małych dzieci”.
7. R. Trześniowski „Gry i zabawy ruchowe”.
8. A. Grzęska „Zajęcia ruchowe w przedszkolu”.
9. M. Kruk „Literatura do zajęć i zabaw w przedszkolu”
10. Materiały metodyczne B. Strauss.
Cykl tematyczny
Obszar edukacji, w którym działa dziecko i nauczyciel
Rodzaj aktywności
Inne formy aktywności
Oczekiwane rezultaty
Uwagi
31. 10 – 04. 11. 2011 JESIEŃ W PARKU I W LESIE
Cel ogólny: obserwowanie otaczającej rzeczywistości, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
I „Leśne listki” – teatrzyk kukiełkowy wg utworu J. Czechowicza. Ćwiczenia oddechowe – wydłużanie fazy wdechu i wydechu.(ad.14,p.3, ad.3)
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1 (H. Trawińska ) – ćwiczenia ogólnorozwojowe. (ad.5, p.3 i 4)
III. „Szal dla Pani Jesieni” – zabawy z rytmami, układanie liści wg ustalonego porządku.(ad.4, p.1, ad.13)
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 1 ( H. Trawińska ) – ćwiczenia ogólnorozwojowe. (ad.5, p.3 i 4)
IV. „Ola i liście” – zapoznanie dzieci z treścią i melodią piosenki. Zabawa ruchowa ilustrująca treść piosenki..
(ad.8, p.1 i 2)
V. „Obrazek z kalkowanym liściem” – kalkowanie liścia kredką na białą kartkę oraz zrobienie ramki wokół niego. (ad.9, p.2)
Językowa
Ruchowa
Umysłowa
Muzyczna
Plastyczna
-Zestaw ćw. porannych
nr 9 ( H. Trawińskiej ) (ad. 5)
- Zabawy ruchowe:
„Po waskiej dróżce” z elem. równowagi
„Wiewiórki do dziupli” orientacyjno – porządk.
„Chód gąsiennicy” – z elem. ćw. przeciw płasostopiu(ad. 5)
- „Jesienne liście” – zabawa dydaktyczna utrwalająca nazwy drzew i liści(ad. 12)
- Zabawa matematyczna z kostką „Ile liści?” (ad.4, ad.13, p.1)
- „Listki” – słuchanie wiersza recytowanego przez N.(ad. 12)
- Zabawa dydaktyczna „Korale Jesiennej wróżki” – zabawa z rytmami. (ad.4, ad.13)
- wie, jak wygląda owoc i liść kasztanowca, jarzębiny i dębu
- uważnie słucha utworu
- chetnie wykonuje ćwiczenia oddechowe
- potrafi zaśpiewać poznaną piosenkę
- potrafi zamalować powierzchnię kalki technicznej kredką świecową
- potrafi ułożyć liście wg ustalonego porządku
- chętnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne
Cykl
tematyczny
7. 11. – 10. 11. 2011 BAWIMY SIĘ W LISTONOSZY
Cel ogólny: Poznawanie czynności związanych z wysyłaniem listów, utrwalenie swojego imienia i nazwiska.
I. Teatrzyk cieni na podstawie utworu Cz. Janczarskiego „List do dzieci” – poznanie zasady wrzucania listów do skrzynki pocztowej.
(ad.14, p.2, 3, ad.3)
Zestaw zabaw ruchowych nr 6 wg K. Wlaźnik – ćwiczenia równoważne (ad.5, p.3 i 4)
II. ,,Listonosz”. Osłuchanie z piosenką, zabawa w formie opowieści ruchowej wysnutej z treści piosenki, z wykorzystaniem kołatki.
(ad.8, p. 2 i 3)
Ćwiczenia graficzne – projektujemy „Znaczki”. Rysowanie kredkami świecowymi z wykorzystaniem szablonów – ćwiczenia rozmachowe. (ad.14, p.3)
III. „Kolorowe klocki” – zabawa konstrukcyjna z wykorzystaniem różnorodnych klocków. (ad.10, p.1)
IV. „Jak pracuje listonosz?”- rozwijanie słuchu muzycznego podczas rozpoznawania odgłosów.(ad. 8)
- Zestaw ćwiczeń porannych nr 14 wg H. Trawińskiej (ad.5 p.4) Zabawy ruchowe:
Orientacyjno – porządkowa „Wiatr i śnieżki”
Z elem. czworakowania „Przejście przez tunel”
Ze śpiewem „Karuzela”.
- Zabawa dydaktyczna „Wrzuć list do skrzynki”. Utrwalenie adresu zamieszkania. (ad.1, p.5)
- Ćwiczenia oddechowe ( pogłębianie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużanie fazy wydechowej ) w czasie zabaw z piórkami
(ad.3,ad 14)
- Zabawy dowolne wg zainteresowań dzieci.(ad.6, p.1)
- Zabawa rytmiczna „Telegrafista”(ad.8)
- wie, że listy należy wrzucać do skrzynki pocztowej
- wie, jak wygląda strój listonosza
- uważnie słucha piosenki
- potrafi poruszac się w rytm melodii
- bierze czyny udział w zabawie
- wie, w jakim miescie mieszka
- zna swój adres zamieszkania
- potrafi wykonać ćwiczenia oddechowe
14. 11. – 18. 11. 2011 LISTOPADOWA POGODA - PADA DESZCZ
Cel ogólny: Rozpoznawanie charakterystycznych zjawisk atmosferycznych: deszcz. Ćwiczenia usprawniające mięśnie narządów mowy.
aurelka11