Temat: KATALOGI BIBLIOTECZNE JAKO INFORMATORY O ZBIORACH W BIBLIOTECE.
Cel główny:Kształcenie umiejętności samodzielnego poszukiwania materiałów bibliotecznych i poszanowania ich.
Metoda:
dyskusja wielokrotna,
wymiana doświadczeń,
prezentacje,
instruktaż
Formy pracy: grupowa, indywidualna, z całą klasą
Środki dydaktyczne: tablice graficzne, tablice UKD, skrzynki z katalogami
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat znaczenia katalogów bibliotecznych.
2. Podanie tematu i celu zajęć.
3. Zapoznanie młodzieży z warsztatem informacyjnym biblioteki (katalogi, kartoteki) - przypomnienie wiadomości.
4. Poszukiwanie książek w bibliotece: ćwiczenia w zespołach, praca z katalogami.
5. Podsumowanie wiadomości.
Przykłady poleceń: Sprawdź w katalogu, czy w bibliotece znajduje się "Encyklopedia Pedagogiczna"? Wyszukaj w katalogu książki na temat: Rezerwaty przyrody, podaj tytuły i autorów. Sprawdź w katalogu systematycznym, czy w bibliotece jest książka o Stanisławie Moniuszce. Kto jest autorem książki "Medaliony"? Chcesz skorzystać z podręcznika języka polskiego. Znajdź go w katalogu. Zadano ci napisanie referatu na temat życia i twórczości Adama Mickiewicza. Znajdź odpowiednie materiały w katalogu. Wyszukaj w katalogu alfabetycznym, jakie tytuły książek Wincentego Okonia znajdują się w bibliotece. Podaj ich sygnatury. Podaj sygnaturę książki S. Paterka "Piłka ręczna". Wskaż dział, w którym będziesz szukał książki. Masz znaleźć informacje na temat historii książki. W którym katalogu i dziale będziesz ich szukać? Podaj autora i tytuły dwóch pozycji na ten temat. Po wypełnieniu poleceń nauczyciel sprawdza prawidłowe wyszukanie informacji w katalogu .
krispol80