Arystoteles - Etyka Nikomachejska.pdf

(2322 KB) Pobierz
34740879 UNPDF
Arystoteles ze Stagiry
Etyka Nikomachejska
Zadaniem rozważań poprzedzających niniejszy przekład Etyki
nikomachejskiej Arystotelesa nie jest przedstawienie jego poglądów
filozoficznych ani nawet tylko etycznych. Wstępne te uwagi pragną
raczej poinformować czytelnika o zawartości Gorpus Aristotelicum,
tj. przekazanego przez tradycję zbioru pism Arystotelesa, słusznie
lub niesłusznie mu przypisywanych, i o losach tych pism od staro-
żytności do chwili obecnej. Szczególny nacisk spoczywa przy tym
na grupie pism etycznych i na dzisiejszym stanie badań nad ich au-
tentycznością i chronologią.
Dla zrozumienia wyłaniających się tu zagadnień niezbędną jest
rzeczą przypomnieć kilka ważniejszych faktów i dat z życia Ary-
stotelesa.
WIADOMOŚCI BIOGRAFICZNE
Arystoteles, urodzony w 384 r.p.n.e. w Stagirze (czy w Stagi-
rach — bo źródła starożytne podają trojaką nazwę tej miejscowości:
Stagira f]ST(iYeipa, Stagiros óSfA-feipoc i Stagiry T Uni^eipct),
na trackim półwyspie Chalkidike, był synem Nikomacha — lekarza
przybocznego króla macedońskiego Amyntasa, ojca Filipa II — i Faj-
sti(a)dy. Nikomach odumarł syna, kiedy ten był jeszcze w wieku
pacholęcym, wkrótce potem zmarła także matka Arystotelesa,
a opiekę nad nim objął niejaki Proksenos z Atarneus.
W osiemnastym roku życia opuścił Arystoteles rodzinną Stagirę
i udał się do Aten, gdzie wstąpił do Akademii Platońskiej. W szkole
tej spędził lat dwadzieścia, 367—347; po okresie nauki nastąpiły
lata samodzielnej już, choć pod wpływem Platona pozostającej,
twórczości i nauczania w Akademii. Arystoteles, najzdolniejszy
z uczniów Platona i najgodniejszy objęcia po nim kierownictwa
Akademii, był metojkiem, tj. osiadłym w Atenach cudzoziemcem,
nie mającym pełni praw obywatelskich. Tę prawdopodobnie oko-
liczność — obok momentu pokrewieństwa — wyzyskał przeciw
34740879.002.png
niemu po śmierci Platona, 347, siostrzeniec zmarłego, Speuzyp,
który objął wówczas scholarchat Akademii. Arystoteles nie chciał —
jak się zdaje — kontynuować w tych warunkach swej pracy nauczy-
cielskiej w Akademii i wy wędrował wraz z Ksenokratesem, również
akademikiem, na razie do Assos, w Azji Mniejszej na wybrzeżu
Troady. Tu stanął na czele szkoły filozoficznej, w której współpra-
cowali z nim i z Ksenokratesem dwaj ich koledzy z Akademii:
Ęrastos i Koryskos ze Skepsis. Z gronem tym pozostawał w bliskich
stosunkach Hermias, władca Atarneusu, którego siostrzenicę i przy-
braną córkę, Pytiadę, pojął Arystoteles potem za żonę.
Kierując szkołą w Assos, Arystoteles występował na zewnątrz
jako ortodoksyjny platonik, chociaż przeciwstawiał się niektórym
poglądom Platona, zwłaszcza jego teorii idej. Była więc owa szkoła
niejako pośrednim ogniwem między Akademią a późniejszym Li-
ceumjWykłady Arystotelesa ściągały adeptów filozofii także z po-
bliskich wysp, m. i. z Lesbos, skąd pochodził najwybitniejszy uczeń
Arystotelesa, Teofrast z Eresos, późniejszy jego następca w scholar-
chacie Liceum (jeśli nie uważać za prawdziwą drugiej wersji sta-
rożytnej, wedle której znajomość z Teofrastem zawarta miała'być
już w Akademii)|_Po trzyletnim pobycie w Assos Arystoteles przeniósł
swą działalność nauczycielską do Mityleny na Lesbos, a w r, 342
przyjął zaproszenie na dwór Filipa Macedońskiego jako nauczyciel
młodocianego~królewicza Aleksandra, późniejszego słynnego władcy.
Pobyt .w Macedonii, w miejscowości Mieza, gdzie filozof kształcił
Aleksandra wraz z kilku jego kolegami, i w stołecznej Pełli, przeciąg-
nął się do r. 336, tj. do śmierci Filipa i wstąpienia na tron dwudzie-
stoletniego wówczas Aleksandra, a może i dłużej. f«W czasie tym nie
pozostał Arystoteles niedostępny wpływom zdobywczej polityki
macedońskiej, reprezentowanej przez Filipa, którego plany zabor-
cze ukazywały możliwość zrealizowania ulubionej myśli filozofa:
zjednoczenia wszystkich'Hellenów. Wierzył bowiem — jak przed
nim Herodot 1 4 że przed zjednoczoną Helladą runie potęga królów
perskich. Toteż nic dziwnego, że starał się rozwijać idee panhelleńskie
w swym królewskim wychowanku. Młody Aleksander zawdzięczał
swemu mistrzowi umiłowanie poezji greckiej oraz zainteresowanie
zarówno filozofią jak naukami przyrodniczymi. Kazało ono Aleksan-
drowi otaczać się na swym dworze uczonymi reprezentującymi
różne dziedziny wiedzy, którzy towarzyszyli mu później w wypra-
wie na Azję, nadając jej charakter przedsięwzięcia kulturalnego na
nie znaną przedtem skalę. Dla wychowawcy swego żywił Aleksander,
34740879.003.png
Wstęp
XIII
do czasu, uczucia wdzięczności uczniowskiej: dostarczał mu środ-
ków umożliwiających Arystotelesowi jego ulubione badania przy-
rodnicze i miał też wznieść na cześć filozofa posąg spiżowy, jeśli
można zaufać napisowi widniejącemu na późnej kopii posągu:
[Yl]6v
Nikorńachowego syna, boskiego Arystotelesa,
Co wszelką posiadł mądrość, wzniósł [posąg] tu Aleksander.
Stosjmki między filozofem a władcą popsuły się dopiero, kiedy
Aleksander zawładnąwszy uprzednio terytoriami azjatyckimi do-
stępnymi wpływom obcym, jak Syria, Egipt, częściowo nawet Ba-
bilonia, stał się panem Persji właściwej, kraju o swoistej kulturze,
którego zdobywca nie usiłował nawet zhellenizować. Król mace-
doński przybrał wówczas tytuł króla Azji i poniechał, ciasnych już
w jego oczach, panhelleńskich koncepcji politycznych Arystotelesa,
opartych na przeświadczeniu o wyższości Hellenów nad barbarzyń-
cami 8 , przeciwstawiając im swą światowładczą politykę organicz-
nego zespolenia Wschodu z Zachodem i wzajemnego ich przenik-
nięcia się — politykę wymagającą zniwelowania istniejących różnic
plemiennych i kulturalnych 4 . Do dalszego ochłodzenia stosunków
między Arystotelesem a Aleksandrem przyczyniła się — mimo
obiektywnej postawy, którą zachował filozof 5 — sprawa Kalliste-
nesa, siostrzeńca Arystotelesowego, który towarzyszył Aleksandrowi
jako historyk do Azji i, oskarżony niewinnie o udział w spisku prze-
ciw królowi, został na jego rozkaz stracony (ok. 327).
W czasie pobytu w Macedonii' Arystoteles wyjeżdżał kilka-
krotnie do rodzinnej Stagiry, szukając w jej murach odosobnienia,
sprzyjającego pracy badawczej. Być może, że spędził tam ostatnie
miesiące tego okresu swego życia.
' Na wiosnę 334 Arystoteles, głośny już wówczas filozof i nauczyciel,
przyjaciel i protegowany Aleksandra i jego namiestnika Antypatra,
powrócił do Aten, gdzie bawił przez następnych lat dwanaście.
Założona przez niego szkoła mieściła się zrazu w północnej części
Aten, w krużgankach, peripatoj (stąd miano szkoły perypatetycżnej)
świętego obwodu poświęconego Apollonowi Lykejskiemu. Stąd
wzięło swą nazwę LiceuniJ Późniejsza jego siedziba znajdowała
się we wschodniej części miasta, przed Bramą Diocharesa; nowe
34740879.004.png
to pomieszczenie zostało w tym celu wynajęte, Arystoteles bowiem,
będąc metojkiem, nie mógł posiadać ziemi w Attyce/Liceum stało
się terenem intensywnej działalności Arystotelesa jako badacza,
nauczyciela i organizatora nauk i zaćmiło wkrótce znaczeniem
swym Akademicj na^ której cze*łe s'tał wówczas (od r. 339/8) Kseno-
krates".
'Organizacja Liceum przypomina późniejsze uniwersytety:
oprócz filozofii uprawiano tam w dużym zakresie inne nauki, za-
równo humanistyczne (historię polityczną, ustrojową, historię
kultury i literatury, retorykę), jak astronomię, fizykę, a zwłaszcza
nauki biologiczne (fizjologię, zoologię, botanikę, medycynę i i.).
Nie znaczy to, by zainteresowanie naukami szczegółowymi usunęło
w cień spekulację metafizyczną i inne dociekania filozoficzne. (Poza
tym wzorowane było Liceum na Akademii: uczniowie, zwani
tu i tam przyjaciółmi, odbywali wspólne biesiady (syssitia i sympo-
sia), których regulamin był ściśle określony przez, samego Arysto-
telesa.
f Niespodziana śmierć Aleksandra Wielkiego (323) położyła kres
działalności Liceum. W związku ze zmienioną sytuacją polityczną
Arystoteles został oskarżony—jak ongi Sokrates — o bezbożność
i musiał ratować się ucieczką (323). Celem jej była posiadłość odzie-
dziczona przez Arystotelesa po matce, w mieście Chalkis na Eubei.
Po upływie jednego zaledwie roku organizm Arystotelesa, wyczerpa-
ny przejściami psychicznymi — znoszonymi, jak o tym świadczą
zachowane fragmenty jednego z jego listów do Antypatra, z nie-
wzruszoną równowagą ducha — uległ chorobie żołądka > (322).
PISMA ARYSTOTELESA
Zachowane pod imieniem Arystotelesa pisma, które są drobną
częścią jego twórczości (por. niżej s. XVII), dzielą się na pisma li-
terackie, tzw. egzoteryczne (X ÓYOI iĘwrepucol), o formie przeważnie
dialogicznej, i pisma szkolne, akroamatyczne (K6~(0i / &x.poa.[i.(x.TiY.ol),
„przeznaczone do wysłuchania", czyli wykłady. Z pierwszych,
których walory stylistyczne starożytność ceniła niezmiernie wysoko,
doszły nas nieliczne tylko fragmenty; ilość ich wzrosła w ostatnich
latach dzięki intensywnym poszukiwaniom, a i w przyszłości wzrastać
może — podobnie jak to, co posiadamy z pism szkolnych — zwłasz-
cza na skutek opracowania niezupełnie jeszcze wyzyskanych ko-
34740879.005.png
Wstęp
XV
mentarzy greckich i bizantyńskich oraz arabskiej literatury arysto-
tclicznej.
Do pism literackich, z których stosunkowo najwięcej zachowało
się fragmentów, należą m. i.:
7tepl <piXoaoctac (De philosophia, 0 filozofii)
nepl Tdfya&ou (De bono, O dobru)
E U 8 TJ | JIOC ^ rapl łux^S. (Eudemus sive de anima, EudetnoSj czyli
0 duszy)
7rpoTpe7mxóc (Protrepticus, Z M H ta do filozofii, Protreptyk)
7tepl t8etov (De ideis, O ideach).
Podkreślić należy, że dialogi Arystotelesa, przynajmniej później-
sze z nich, różniły się od Platońskich. Był to raczej nowy rodzaj
literacki: dialogowane dyskusje naukowe, w których Arystoteles
sam występował jako kierujący rozmową.
Pisma szkolne, tj. wykłady, czyli pisma akroamatyczne stanowią
tzw. Go rpus Aristo telicu m (CA) i d zielą się n a:
I. Pism? logiczne, zwane od czasów średniowiecznych Organon
1 obejmuj?ce sześć rozpraw:
1. xaTT,Yoptat (Categoriae, Kategorie 1 )
2. ropl łp[xir)ve£ac (De interpretatione, 0 wyrażaniu sie)
3. dvaXuTixot 7tpÓTepa (Analytica priora, Analityki pierwsze)
4. dtvaXuTi.xa OaTEpa (Analytica posteriora, Analityki drugie)
5. T07uxa (Topica, Topika)
6. -n;epl ao<pi.cmxtdv IXśyxxov (Do sophisticis elenchis, Sofizmaty)
II. Pisma metafizyczne zebrane w dziele:
A <po<jix<£ (Metaphysica, Metafizyka).
III. Pisma z dziedziny filozofii przyrody, nauk przyrodniczych,
matematyki i psychologii:
1. cuaw^ axpóa<nc (Physica, Fizyka)
2. 7tept oupavoQ (De caelo, O niebie)
3. Trepl ye^iaetaą xal (p&opac- (De generatione et corruptione,.
O powstawaniu i ginięciu)
4. (xeT£o>poXoY»ta (Meteorologica, Meteorologia)
5. TOpl xi Coia laroptat (De animalium historia, Historia zwierząt)
6. 7repl Ccpoiv |iopti>yv (De partibus animalium, Anatomia zwierząt)
7. nepl ^(ótdv Yevćoewc (De generatione animalium, Rozmnażanie
sie zwierząt)
8
.
T
t
e
p
l
£
<
{
)
G
I
V
x
i
v
^
)
o
e
c
o
i
;
(
D
e
a
n
i
m
a
l
i
u
m
m
o
t
u
,
P
o
r
u
s
z
a
n
i
e
s
i ę
z
w
i
r
z
ą
t
)
e
34740879.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin