wyklad_7_i_8_wersja_krotka.pdf
(
291 KB
)
Pobierz
QPrint
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
1
Ļę
indywidualna a
samo
Ļę
Etapy rozwoju wg koncepcji
Erika H.
Erika H.
Eriksona
Eriksona
indywidualna a
to
Trzy wĢ
tki w rozwoju
tki w rozwoju
ego
ego
wg
wg
toŇ
samo
samo
Ļę
Ļę
w rolach
w rolach
icharda
D.
D.
Logana
Logana
(w
(wĢ
tek
tek
spo
þ
þ
ecznych i
ecznych i
instrumentalny,
egzystencjalny
toŇ
samo
samo
Ļę
Ļę
kulturowa
kulturowa
egzystencjalny
i osiowy)
i osiowy)
stwo i
dorastanie:
Formowanie siħ
to
toŇ
samo
samoĻ
ci
ci
dorastanie:
korzenie
korzenie
wg koncepcji Jamesa E.
Marcii
i podstawy
to
Marcii
(cztery statusy to
(cztery statusy toŇ
samo
samoĻ
ci)
ci)
toŇ
samo
samoĻ
ci
ci
Formowanie siħ
to
toŇ
samo
samoĻ
ci
ci
Dorosÿo
ļĚ
ļĚ
: zmiany i
: zmiany i
wg koncepcji
Koena
Koena
Luyckxsa
Luyckxsa
rozw
j to
j toň
samo
samoļ
ci
ci
u (dwa cykle
formowania si
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
formowania siħ
to
toŇ
samo
samoĻ
ci)
ci)
2
Etapy rozwoju wg koncepcji
ToŇ
samo
To
Trzy w
R
icharda
spo
instrumentalny,
to
Dzieciı
stwo i
Dzieci
Formowanie si
wg koncepcji Jamesa E.
i podstawy
Formowanie si
Doros
wg koncepcji
rozw
i jego zespo
þ
þ
u (dwa cykle
i jego zespo
ycie kadego czowieka zanurzone jest
w kadym jego momencie w dwch kontekstach
Kontekst czasowy:
-
specyficzne poczenie:
ladw
przeszoci,
bezporednio pamitanych
oraz przekazywanych
z pokolenia na pokolenie
szans i okazji, jakie daje
teraniejszo
wyzwa
przyszoci
Kontekst spoeczno-kulturowy:
wielopoziomowa, zoona
sie
rnego
typu
zwizkw
spoecznych
od
bezporednich interakcji
w diadach, triadach i poliadach
w rodzinie,
poprzez
grupy
rwienicze, koleeskie,
ssiedzkie i zespoy pracownikw,
instytucje i organizacje
po
wsplnoty
, spoecznoci lokalne,
spoeczestwa, pastwa, cywilizacje
Tworzy on wertykalny
wymiar naszego rozwoju.
Tworzy on horyzontalny
wymiar naszego rozwoju.
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
3
K o n t e k s t s p o ÿ e c z n o Ï k u l t u r o w y
Wymiar wertykalny rozwoju
Historia rodziny,
lokalnej spoÿecznoļci,
spoÿeczeIJstwa
Aktualna
rzeczywistoļĚ
spoÿeczna
PrzyszÿoļĚ rodziny,
lokalnej spoÿecznoļci,
spoÿeczeIJstwa
Historia
mojego ňycia
Moja
aktualnoļĚ
Moja
przyszÿoļĚ
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Wymiar horyzontalny rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
4
Margaret Mead (1970 / wyd. pol.1978):
jako kontekstu spoeczno-kulturowego
wyznacza charakter procesw socjalizacji
Kultura post-figuratywna
: starsze pokolenie socjalizuje
pokolenie modsze i podtrzymuje ss, nastawienie na przeszo
tworzy
kontekst stagnacji
Kultura ko-figuratywna
: pokolenia starsze i modsze nawzajem
siebie socjalizuj, koncentracja na teraniejszoci sprzyja
stabilizacji
spoecznej
, bo to, co nowe i czego nonikiem s pokolenia modsze
kontrolowane jest przez pokolenia starsze i stopniowo wczane w
codzienno (nie zaburza funkcjonowania codziennego, wzbogaca je)
Kultura pre-figuratywna
: odwrcenie relacji czyli socjalizowanie
pokolenia starszego przez pokolenia najmodsze tworzy warunki dla
transformacji
czyli dla radykalnej, gwatownej, czsto przybierajcej
posta
kryzysu
zmiany adu spoecznego, co zaburza codzienne
funkcjonowanie pokole starszych
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
5
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Plik z chomika:
wannad
Inne pliki z tego folderu:
rozwojowa całość.docx
(261 KB)
Wyklad_11_i_12_Era_II_Dziecinstwo_.pdf
(715 KB)
Wyklad_9_i_10_Era_I_Okres_prenatalny_i_Niemowlecy.pdf
(1432 KB)
wyklad_7_i_8_cwiczenia.pdf
(172 KB)
wyklad_7_i_8_wersja_krotka.pdf
(291 KB)
Inne foldery tego chomika:
Podstawy pomocy psychologicznej
Psychologia ogólna-osobowosci i różnice indywidualne
Psychoterapia dzieci i młodzieży
Standardowe techniki diagnostyczne i konstrukcja narzędzi
Wywiad psychologiczny i jakościowe metody diagnostyczne
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin