wyklad_7_i_8_wersja_krotka.pdf

(291 KB) Pobierz
QPrint
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
1
643466003.002.png
Ļę
indywidualna a
samo Ļę
Etapy rozwoju wg koncepcji
Erika H.
Erika H. Eriksona
Eriksona
indywidualna a
to
Trzy wĢ tki w rozwoju
tki w rozwoju ego
ego wg
wg
toŇ samo
samo Ļę
Ļę w rolach
w rolach
icharda D.
D. Logana
Logana (w
(wĢ tek
tek
spo þ þ ecznych i
ecznych i
instrumentalny,
egzystencjalny
toŇ samo
samo Ļę
Ļę kulturowa
kulturowa
egzystencjalny
i osiowy)
i osiowy)
stwo i
dorastanie:
Formowanie siħ to
toŇ samo
samoĻ ci
ci
dorastanie: korzenie
korzenie
wg koncepcji Jamesa E.
Marcii
i podstawy
to
Marcii
(cztery statusy to
(cztery statusy toŇ samo
samoĻ ci)
ci)
toŇ samo
samoĻ ci
ci
Formowanie siħ to
toŇ samo
samoĻ ci
ci
Dorosÿo ļĚ
ļĚ : zmiany i
: zmiany i
wg koncepcji Koena
Koena Luyckxsa
Luyckxsa
rozw j to
j toň samo
samoļ ci
ci
u (dwa cykle
formowania si
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
formowania siħ to
toŇ samo
samoĻ ci)
ci)
2
Etapy rozwoju wg koncepcji
ToŇ samo
To
Trzy w
R icharda
spo
instrumentalny,
to
Dzieciı stwo i
Dzieci
Formowanie si
wg koncepcji Jamesa E.
i podstawy
Formowanie si
Doros
wg koncepcji
rozw
i jego zespo þ þ u (dwa cykle
i jego zespo
643466003.003.png
ycie kadego czowieka zanurzone jest
w kadym jego momencie w dwch kontekstach
Kontekst czasowy:
- specyficzne poczenie:
ladw przeszoci,
bezporednio pamitanych
oraz przekazywanych
z pokolenia na pokolenie
szans i okazji, jakie daje
teraniejszo
wyzwa przyszoci
Kontekst spoeczno-kulturowy:
wielopoziomowa, zoona sie rnego
typu zwizkw spoecznych
od bezporednich interakcji
w diadach, triadach i poliadach
w rodzinie,
poprzez grupy rwienicze, koleeskie,
ssiedzkie i zespoy pracownikw,
instytucje i organizacje
po wsplnoty , spoecznoci lokalne,
spoeczestwa, pastwa, cywilizacje
Tworzy on wertykalny
wymiar naszego rozwoju.
Tworzy on horyzontalny
wymiar naszego rozwoju.
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
3
643466003.004.png
K o n t e k s t s p o ÿ e c z n o Ï k u l t u r o w y
Wymiar wertykalny rozwoju
Historia rodziny,
lokalnej spoÿecznoļci,
spoÿeczeIJstwa
Aktualna
rzeczywistoļĚ
spoÿeczna
PrzyszÿoļĚ rodziny,
lokalnej spoÿecznoļci,
spoÿeczeIJstwa
Historia
mojego ňycia
Moja
aktualnoļĚ
Moja
przyszÿoļĚ
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
Wymiar horyzontalny rozwoju
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
4
643466003.005.png
Margaret Mead (1970 / wyd. pol.1978):
jako kontekstu spoeczno-kulturowego
wyznacza charakter procesw socjalizacji
Kultura post-figuratywna : starsze pokolenie socjalizuje
pokolenie modsze i podtrzymuje ss, nastawienie na przeszo
tworzy kontekst stagnacji
Kultura ko-figuratywna : pokolenia starsze i modsze nawzajem
siebie socjalizuj, koncentracja na teraniejszoci sprzyja stabilizacji
spoecznej , bo to, co nowe i czego nonikiem s pokolenia modsze
kontrolowane jest przez pokolenia starsze i stopniowo wczane w
codzienno (nie zaburza funkcjonowania codziennego, wzbogaca je)
Kultura pre-figuratywna : odwrcenie relacji czyli socjalizowanie
pokolenia starszego przez pokolenia najmodsze tworzy warunki dla
transformacji czyli dla radykalnej, gwatownej, czsto przybierajcej
posta kryzysu zmiany adu spoecznego, co zaburza codzienne
funkcjonowanie pokole starszych
Instytut Psychologii UAM,
2010/2011
5
Anna I. Brzeziıska,
Wykþad kursowy:
Psychologia rozwoju
643466003.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin