Procedury operacyjne - baza pytań kursu PPL (A)
Q: 1434 Kto w Polsce jest odpowiedzialny za podejmowanie działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów w lotnictwie cywilnym?
A) Prezes Urzędu Lotnictwa CywilnegoB) Minister InfrastrukturyC) Urząd Lotnictwa Cywilnego D) Komórka ds. Bezpieczeństwa Lotów ULCANSWER: A
Q: 1435 Jaki organ w kraju prowadzi badania wypadków i incydentów lotniczych w lotnictwie cywilnym?
A) Państwowa Komisja Badania Wypadków LotniczychB) Główna Komisja Badania Wypadków LotniczychC) Krajowa Komisja Badania Wypadków LotniczychD) Główna Komisja Badania Wypadków i Incydentów LotniczychANSWER: A
Q: 1436 Pierwszą czynnością załogi statku powietrznego po lądowaniu awaryjnym w terenie przygodnym jest:
A) Ratowanie życia załogi i pasażerówB) Ratowanie mienia i wyposażenia statku powietrznegoC) Powiadomienie przełożonego i/lub władzy lotniczejD) Powiadomienie PolicjiANSWER: A
Q: 1437 Czy użytkownik może przystąpić do badania wypadku lotniczego?
A) NieB) TakC) Tak, ale pod nadzorem PKBWLD) Tak, ale po wyrażeniu zgody przez Prezesa ULCANSWER: A
Q: 1438 Czy użytkownik może przystąpić do badania incydentu lotniczego?
A) Tak, ale po decyzji PKBWL i pod jej nadzoremB) TakC) NieD) Tak, jeśli posiada do tego odpowiednie kwalifikacjeANSWER: A
Q: 1439 Kto powiadamia prokuraturę o wypadku lotniczym?
A) PKBWLB) Prezes ULCC) Użytkownik statku powietrznegoD) PilotANSWER: A
Q: 1440 Kto w kraju wydaje decyzje dotyczące wniosków wynikających z nieprzestrzegania przepisów lotniczych?
A) Prezes ULCB) PKBWLC) Minister InfrastrukturyD) Urząd Lotnictwa CywilnegoANSWER: A
Q: 1441 Kto w kraju wydaje decyzje dotyczące wniosków i powypadkowych zaleceń profilaktycznych?
A) Prezes ULCB) Minister InfrastrukturyC) Minister Spraw WewnętrznychD) PKBWLANSWER: A
Q: 1442 Czy zderzenie statku powietrznego w locie z ptakiem jest incydentem lotniczym?
A) Tak, bez względu na konsekwencjeB) Nie, jeśli statek powietrzny nie został uszkodzonyC) Tak, jeśli statek powietrzny został uszkodzonyD) Tak, jeśli z tej przyczyny lot został przerwanyANSWER: A
Q: 1443 Użytkownik statku powietrznego, organ ruchu lotniczego, zarządzający lotniskiem są zobowiązani powiadomić PKBWL o zdarzeniu lotniczym w nieprzekraczalnym czasie:
A) 72 godzinyB) 48 godzinC) 24 godzinyD) 96 godzinANSWER: A
Q: 1444 Incydentem lotniczym jest zdarzenie związane z eksploatacją statku powietrznego inne niż wypadek lotniczy, które…
A) Ma lub mogłoby mieć niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo eksploatacjiB) Zakończyło się bez konsekwencji uszczerbku na zdrowiu załogi i/lub pasażerówC) Zakłóciło bezpieczne wykonanie lotuD) Przyczyniło się do przerwania zadaniaANSWER: A
Q: 1445 Poważnym incydentem lotniczym jest incydent, którego okoliczności wskazują, że…
A) Nieomal doszło do wypadku lotniczegoB) Uszkodzenia statku powietrznego są nieznaczneC) Osoby biorące udział w zdarzeniu są tylko lekko ranneD) Statek powietrzny lądował w terenie przygodnym bez uszkodzeńANSWER: A
Q: 1446 Który z wymienionych Aneksów Konwencji Chicagowskiej dotyczy badania wypadków i incydentów lotniczych?
A) Aneks 13B) Aneks 11C) Aneks 12D) Aneks 14ANSWER: A
Q: 1447 Pierwszą czynnością załogi statku powietrznego po lądowaniu awaryjnym w terenie przygodnym i wystąpieniu pożaru jest:
A) Ugaszenie pożaruB) Ratowanie rannychC) Telefon do straży pożarnejD) Oddalenie się na bezpieczną odległośćANSWER: A
Q: 1448 Po zderzeniu z ptakiem dowódca statku powietrznego składa meldunek:
A) PisemnyB) UstnyC) Nie składaD) Składa meldunek ustny, jeśli statek powietrzny uległ jakiemukolwiek uszkodzeniuANSWER: A
Q: 1449 Usterki techniczne statku powietrznego odnotowuje się w:
A) Pokładowym dzienniku technicznym statku powietrznegoB) Książce obsługiC) Zeszycie prac obsługowychD) Dokumentacji technicznej statku powietrznegoANSWER: A
Q: 1450 Załoga statku powietrznego ma obowiązek zapinania wszystkich pasów bezpieczeństwa i uprzęży:
A) Do startu i lądowania oraz w sytuacjach, kiedy dowódca statku powietrznego uzna to za konieczneB) Na polecenie dowódcy załogi statku powietrznegoC) Do startu i do lądowaniaD) Tylko do lądowaniaANSWER: A
Q: 1451 Bezpośrednio przed wejściem do kabiny statku powietrznego pilot sprawdza:
A) Stan techniczny statku powietrznego wykonując przegląd przedlotowyB) Warunki meteorologiczne do planowanego lotuC) Zgodność listy pasażerówD) Czy otrzymał zgodę na lotANSWER: A
Q: 1452 W przypadku konieczności opuszczenia statku powietrznego w powietrzu (np. z przyczyn technicznych), wyposażonego w radiostację pokładową pilot jest zobowiązany:
A) Zameldować do najbliższego organu ruchu lotniczego lub stanowiska kierowania lotami o miejscu opuszczeniaB) Nadać sygnał SOS i opuścić statek powietrznyC) Opuścić statek powietrzny niezwłocznieD) Wszystkie pozostałe odpowiedzi są nieprawidłoweANSWER: A
Q: 1453 Bezpośrednio po zajęciu miejsca w kabinie pilot statku powietrznego sprawdza:
A) Czy wszystkie przełączniki, dźwignie i urządzenia kontroli i sterowania znajdują się w położeniu określonym instrukcja użytkowania w locieB) Czy wszystkie przełączniki, dźwignie i urządzenia kontroli i sterowania znajdują się w położeniu neutralnymC) Czystość i porządek w kabinieD) Czy wszystkie przełączniki, dźwignie i urządzenia kontroli i sterowania znajdują się w położeniu wyjściowymANSWER: A
Q: 1454 Statek powietrzny służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego jest oznakowany następująco:
A) Napisem SARB) Napisem SOSC) Krzyżem maltańskimD) Czerwonym krzyżem na białym tleANSWER: A
Q: 1455 Czy można wykonywać loty na statku powietrznym z napędem nad parkami narodowymi?
A) Tak, ale pod warunkiem wykonywania lotu na wysokości określonej przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczymB) Tak, ale pod warunkiem wykonywania lotu na odpowiedniej wysokościC) Zabrania sięD) Tak, po otrzymaniu zgody od właściwego organu ruchu lotniczegoANSWER: A
Q: 1456 Dowódca statku powietrznego powiadamia o nieprawidłowości pracy urządzeń naziemnych i nawigacyjnych:
A) Właściwą stację naziemną, tak szybko jak to jest możliweB) Właściwą stację naziemną, telefonicznie po lądowaniuC) Właściwą stację naziemną, pisemnie po lądowaniuD) Przełożonego lub najbliższy organ ruchu lotniczegoANSWER: A
Q: 1457 Badanie wypadków i incydentów lotniczych ma na celu:
A) Wyjaśnienie okoliczności i przyczyn oraz wypracowanie zaleceń profilaktycznychB) Wyjaśnienie okoliczności i przyczyn oraz wypracowanie zaleceń profilaktycznych oraz wskazanie winnych zdarzeniaC) Wyjaśnienie okoliczności i przyczyn oraz wypracowanie zaleceń profilaktycznych, wskazanie winnych zdarzenia oraz rozpowszechnianie informacji dotyczącej zdarzeńD) Wyjaśnienie okoliczności i przyczyn zdarzeniaANSWER: A
Q: 1458 Członek załogi statku powietrznego nie może spożywać alkoholu w okresie minimum:
A) 24 godzin przed lotemB) 12 godzin przed lotemC) 36 godzin przed lotemD) 48 godzin przed lotemANSWER: A
Q: 1459 Raport o zdarzeniu w locie jest ważny jeśli złoży go:
A) Jeden z członków załogiB) Wszyscy członkowie załogiC) PilotD) Użytkownik bez wiedzy załogiANSWER: A
Q: 1460 PKBWL przedstawia wyniki badania wypadku lotniczego:
A) Ministrowi InfrastrukturyB) Prezesowi Urzędu Lotnictwa CywilnegoC) Opinii publicznejD) Stronom zainteresowanymANSWER: A
Q: 1461 W celu opanowania sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu statku powietrznego:
A) Można naruszyć przepisy lotniczeB) Nie można naruszać przepisów lotniczychC) Można naruszyć przepisy lotnicze po konsultacji z członkami załogiD) Wszystkie pozostałe odpowiedzi są nieprawidłoweANSWER: A
Q: 1462 Po naruszeniu przepisów lotniczych w celu opanowania sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu statku powietrznego dowódca statku powietrznego jest zobowiązany o tym powiadomić właściwy organ państwa, którego przepisy zostały naruszone i jeżeli przepisy tego wymagają złożyć organowi, który otrzymał zawiadomienie:
A) Pisemne sprawozdanie o zdarzeniu w ciągu 10 dniB) Pisemne sprawozdanie o zdarzeniu w ciągu 14 dniC) Ustne – telefoniczne sprawozdanie po lądowaniu w miejscu docelowymD) Nie składa dodatkowych wyjaśnieńANSWER: A
Q: 1463 Osobę zatrzymaną na pokładzie statku powietrznego podejrzaną o dokonanie przestępstwa przekazuje się:
A) Organom Policji lub Straży GranicznejB) Służbie WięziennejC) Straży Ochrony LotniskaD) Funkcjonariuszom ABWANSWER: A
Q: 1464 Obowiązek bezpiecznej eksploatacji statku powietrznego nałożony jest na użytkowniku statku powietrznego w:
A) Prawie lotniczymB) PL - 2C) JAR-achD) PL - 6ANSWER: A
Q: 1465 Osoba naruszająca obowiązki w zakresie bezpiecznej eksploatacji statku powietrznego podlega karze:
A) GrzywnyB) Pozbawienia wolności do lat 5C) Pozbawienia wolności do rokuD) Grzywny, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do rokuANSWER: A
Q: 1466 W przypadku stwierdzenia przez załogę/dowódcę statku powietrznego zagrożenia bezpieczeństwa innego statku powietrznego należy:
A) Udzielić poszkodowanym lub znajdującym się w niebezpieczeństwie pomocy w zakresie, w jakim może to uczynić bez narażania na niebezpieczeństwo powierzonego mu statku powietrznego, pasażerów, załogiB) Użyć wszelkich środków do udzielenia pomocy naruszając nawet przepisy lotniczeC) Powiadomić odpowiednie służby lotniczeD) Powiadomić odpowiednie służby lotnicze i działać według ich poleceńANSWER: A
Q: 1467 Za bezpieczeństwo lotu od startu do lądowania odpowiada:
A) Dowódca załogiB) Załoga statku powietrznegoC) Kontroler Ruchu LotniczegoD) Inspektor bezpieczeństwa lotówANSWER: A
Q: 1468 O wyborze miejsca do lądowania awaryjnego w terenie decyduje:
A) Dowódca załogiB) Załoga statku powietrznegoC) Służba ruchu lotniczegoD) Dowódca załogi w porozumieniu z załogą i kontrolerem ruchu lotniczegoANSWER: A
Q: 1469 O przerwaniu zadania w powietrzu decyduje:
Q: 1470 Czy funkcjonariusz Policji może zażądać od pilota/załogi poddania się badaniu na obecność alkoholu we krwi po zaistnieniu wypadku lotniczego?
A) TakB) NieC) Tylko w obecności członków PKBWLD) Tylko w obecności lekarzaANSWER: A
Q: 1471 Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów lotnictwa Cywilnego organizowana jest:
A) Przez ULCB) Przez PKBWLC) Przez ULC wraz z PKBWLD) Przez MIANSWER: A
Q: 1472 Krajowa Konferencja Bezpieczeństwa Lotów lotnictwa Cywilnego organizowana jest:
A) Raz do rokuB) Dwa razy w rokuC) Raz na dwa lataD) W razie potrzebANSWER: A
Q: 1473 Za właściwą ilość paliwa zatankowanego do lotu odpowiada:
A) Dowódca załogiB) Obsługa technicznaC) Obsługa lotniskowaD) Drugi pilotANSWER: A
Q: 1474 Pojęcia: ALERFA, DETRESFA, INTERFA odnoszą się do:
A) Stanu zagrożenia dla statku powietrznego określanego przez służby SARB) Stanu zdrowia załogiC) Stanu pogodyD) Stanu lotniskaANSWER: A
Q: 1475 Lotniskowe pojazdy pożarnicze są malowane na kolor:
A) Zielonożółty lub czerwonyB) PomarańczowyC) BiałyD) Wyłącznie czerwonyANSWER: A
Q: 1476 Jeżeli statek powietrzny jest wyposażony w nadajnik ratunkowy ELT, oznacza to że:
A) Posiada lotniczy nadajnik ratowniczy SARSATB) Ma możliwość podejścia według MLSC) Ma możliwość podejścia według TLSD) Może korzystać z przestrzeni RVSMANSWER: A
Q: 1477 W razie przypadkowego uruchomienia ELT należy:
A) Niezwłocznie wyłączyć ELT i powiadomić o tym fakcie właściwe RCC lub służbę informacji lotniczejB) Wyłączyć ELTC) Zgłosić fakt mechanikowi gdy będzie to możliweD) Powiadomić policjęANSWER: A
Q: 1478 Za sprawdzenie przed lotem ważności dopuszczenia do użytku wysokościomierza jest odpowiedzialny:
A) Dowódca statku powietrznegoB) Inspektor kontroli cywilnych statków powietrznychC) Właściciel statku powietrznegoD) Kierownik obsługi startowejANSWER: A
Q: 1479 Pilot nie może przystąpić do wykonania lotu w znanych lub spodziewanych warunkach oblodzenia, jeżeli:
A) Samolot nie będzie certyfikowany i wyposażony do zwalczenia takich warunków B) Nie ustanowiono procedury odladzania i przeciwdziałania oblodzeniu samolotu na ziemiC) Temperatura powietrza jest niższa niż 7°CD) Pada deszczANSWER: A
Q: 1480 Przed przystąpieniem do startu dowódca statku powietrznego musi upewnić się na podstawie dostępnych mu informacji, że warunki meteorologiczne na lotnisku startu oraz stan planowanej do startu drogi startowej:
A) Nie wpłyną ujemnie na bezpieczeństwo startu i odlotuB) Odpowiadają danym z AIPC) Są zgodne z podawanymi przez odpowiednie służbyD) Jeśli organ kontroli ruchu lotniczego udziela zgody, dowódca statku powietrznego wykonuje startANSWER: A
Q: 1481 Sprawdzenia obecności i kompletności środków pierwszej pomocy na pokładzie statku powietrznego dokonuje:
A) Dowódca statku powietrznegoB) Dowolna osobaC) Lekarz wojewódzkiD) Dowolny członek personelu lotniczegoANSWER: A
Q: 1482 Za kompletność i dostępność całego pokładowego wyposażenia awaryjnego odpowiada:
A) Dowódca statku powietrznegoB) Przewoźnik lub dysponent statku powietrznegoC) Obsługa techniczna w miejscu startuD) Pion bezpieczeństwa lotniczego ULCANSWER: A
Q: 1483 Zestawy pierwszej pomocy powinny być umieszczone:
A) Tak, by były łatwo dostępne dla wszystkich członków załogi i pasażerówB) W kabinie załogiC) W części kadłuba najmniej narażonej na uszkodzenieD) W zamkniętej kasetce w dyspozycji dowódcy statku powietrznegoANSWER: A
Q: 1484 Do zestawu pierwszej pomocy powinien być dołączony:
A) Podręcznik pierwszej pomocy i zestaw sygnałów zgodny z Aneksem 12 ICAO („ground-air visual signal code for use by survivors”)B) Jedynie podręcznik pierwszej pomocyC) Podręcznik pierwszej pomocy i pełny tekst Aneksu 6 ICAOD) Aneks 12 ICAOANSWER: A
Q: 1485 Przepisy dotyczące sygnałów, stosowanych w akcjach poszukiwawczo - ratowniczych znajdują się w:
A) Aneksie 12 ICAOB) Aneksie 6 ICAOC) Aneksie 2 ICAOD) AIP Polska, rozdz. ENR1 „Przepisy i Procedury Ogólne”ANSWER: A
Q: 1486 Komunikat MAYDAY nadaje się w przypadku:
A) Bezpośredniego zagrożenia życia załogi i pasażerówB) Konieczności zapewnienia pomocy medycznejC) Ogólnego niebezpieczeństwa dla ruchu lotniczego, zaobserwowania groźnych zjawisk itp.D) Utraty łącznościANSWER: A
Q: 1487 Potwierdzeniem przyjęcia i zrozumienia sygnału wizualnego, podawanego z miejsca wypadku, przez pilota samolotu jest:
A) Kilkakrotne przechylenie samolotu na bokiB) Wystrzelenie zielonej rakietyC) Włączenie smugaczyD) Zrzucenie meldunku potwierdzającegoANSWER: A
Q: 1488 Potwierdzeniem przyjęcia i zrozumienia przez pilota samolotu sygnału wizualnego, podawanego z miejsca wypadku nocą jest:
A) Kilkakrotne włączenie i wyłączenie świateł lądowania lub nawigacyjnychB) Kilkakrotne przechylenie samolotu na bokiC) Wystrzelenie zielonej rakietyD) Zrzucenie meldunku potwierdzającegoANSWER: A
Q: 1489 Sygnał wizualny w kształcie litery X, podawany z miejsca wypadku lotniczego, oznacza:
A) Żądanie pomocy medycznejB) Żądanie udzielenia informacji o własnej pozycjiC) Żądanie zidentyfikowania statku powietrznegoD) Odpowiedź negatywnaANSWER: A
...
maikpuk