Prawo Lotnicze - baza pytań kursu PPL (A)
Q: 0001 Załoga statku powietrznego ma obowiązek zapinania wszystkich pasów bezpieczeństwa i uprzęży:
A) Do startu i lądowania oraz w sytuacjach kiedy dowódca statku powietrznego uzna to za konieczne.B) Tylko na polecenie dowódcy załogi statku powietrznego.C) Do startu i do lądowania. D) Tylko do lądowania.ANSWER: A
Q: 0002 Bezpośrednio przed wejściem do kabiny statku powietrznego pilot sprawdza:
A) Stan techniczny statku powietrznego wykonując przegląd przedstartowyB) Warunki meteorologiczne do planowanego lotu.C) Zgodność listy pasażerów.D) Czy otrzymał zgodę na lot.ANSWER: A
Q: 0003 W przypadku konieczności opuszczenia statku powietrznego w powietrzu (np. z przyczyn technicznych), wyposażonego w radiostację pokładową pilot jest zobowiązany:
A) Jeżeli czas pozwala zameldować do najbliższego organu ruchu lotniczego lub stanowiska kierowania lotami o miejscu opuszczeniaB) Nadać sygnał SOS i opuścić statek powietrznyC) Opuścić statek powietrzny niezwłocznie. D) Wszystkie pozostałe odpowiedzi są nieprawidłoweANSWER: A
Q: 0004 W jakich sytuacjach dowódca statku powietrznego może zobowiązać innych członków załogi do wykonywania czynności nie należących do ich normalnego zakresu obowiązków?
A) Kiedy należy zapewnić bezpieczeństwo lotu oraz bezpieczeństwo i porządek na pokładzie statku powietrznego.B) Kiedy z różnych powodów nie może wykonywać swoich obowiązków.C) W sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu lotu. D) W sytuacjach szczególnych.ANSWER: A
Q: 0005 Statek powietrzny służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego jest oznakowany następująco:
A) Napisem SARB) Napisem SOSC) Krzyżem maltańskimD) Czerwonym krzyżem na białym tle.ANSWER: A
Q: 0006 Czy można wykonywać loty na statku powietrznym z napędem nad parkami narodowymi?
A) Tak, ale pod warunkiem wykonywania lotu na wysokości określonej przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczymB) Tak, ale pod warunkiem wykonywania lotu na małej wysokości.C) Zabrania się.D) Tak, po otrzymaniu zgody od właściwego organu ruchu lotniczego.ANSWER: A
Q: 0007 Dowódca statku powietrznego powiadamia o nieprawidłowości pracy urządzeń naziemnych i nawigacyjnych:
A) Właściwą stację naziemną, tak szybko jak to jest możliwe.B) Właściwą stację naziemną, telefonicznie po lądowaniu.C) Właściwą stację naziemną, pisemnie po lądowaniu. D) Przełożonego lub najbliższy organ ruchu lotniczegoANSWER: A
Q: 0008 Członkowie załogi oraz inne osoby mają zakaz wnoszenia na pokład statku powietrznego:
A) Wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.B) Broni palnej i gazowej.C) Urządzeń i środków oraz substancji mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeńśtwa lotu lub pasażerów.D) Materiałów wybuchowychANSWER: A
Q: 0009 Do czego jest zobowiązany dowódca statku powietrznego?
A) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweB) Do wykonywania lotu zgodnie z przepisamiC) Do zapewnienia bezpieczeństwa statkowi powietrznemuD) Do zapewnienia bezpieczeństwa osób i rzeczy znajdujących się na pokładzie statku powietrznego ANSWER: A
Q: 0010 Do lotniska dolatuje statek powietrzny bez łączności. Aby ostrzec pilota, że lotnisko nie jest bezpieczne i nie należy na nim lądować, informator AFIS nada sygnał świetlny:
A) Serię błysków czerwonychB) Serię błysków białychC) ciągły sygnał czerwonyD) Serią błysków zielonychANSWER: A
Q: 0011 Dostępność przestrzeni powietrznej może być czasowo ograniczona ze względu na:
A) Wszystkie odpowiedzi są poprawneB) Obronność państwaC) Bezpieczeństwo publiczneD) Bezpieczeństwo ruchu lotniczego i ochronę środowiskaANSWER: A
Q: 0012 Kiedy ustaje obowiązek pomocy, spoczywający na dowódcy statku powietrznego który spostrzegł inny statek powietrzny lub morski, który uległ wypadkowi lub znalazł się w niebezpieczeństwie?
A) Gdy dowódca wie, że ktoś inny udziela pomocy w podobnych lub lepszych warunkach, niż on sam mógłby udzielićB) Tego rodzaju obowiązek nigdy nie ustajeC) Gdy zgodę wyrazi Prezes ULCD) Gdy zgodzę wyrazi minister właściwy do spraw transportuANSWER: A
Q: 0013 Kiedy ustaje obowiązek pomocy, spoczywający na dowódcy statku powietrznego który zauważył katastrofę lub klęskę żywiołową?
A) Gdy dowódca wie, że ktoś inny udziela pomocy w podobnych lub lepszych warunkach, niż on sam mógłby udzielićB) Tego rodzaju obowiązek nigdy nie ustajeC) Gdy zgodę wyrazi Prezes ULC D) Gdy zgodzę wyrazi minister właściwy do spraw transportuANSWER: A
Q: 0014 Kto może wprowadzić zakazy lub ograniczenia lotów nad obszarem całego państwa albo jego część na czas dłuższy niż 3 miesiące?
A) Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej ministrami właściwymi do spraw wewnętrznych oraz środowiskaB) Prezes ULC C) Minister właściwy do spraw transportuD) Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z Prezesem ULCANSWER: A
Q: 0015 W czasie lotów zabrania się dokonywania wszelkich zrzutów ze statku powietrznego z wyjątkiem zrzutów dokonywanych na potrzeby:
A) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweB) Ochrony ludnościC) Ochrony przeciwpożarowejD) Służby zdrowiaANSWER: A
Q: 0016 W jakim celu jest ustanowiona służba kontroli ruchu lotniczego?
A) W celu zapobiegania kolizjom podczas lotu statków powietrznych z innymi statkami powietrznymi oraz utrzymywania uporządkowanego przepływu ruchu lotniczegoB) W celu udzielania wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotówC) W celu zapewniania załogom statków powietrznych niezbędnych danych meteorologicznychD) W celu zawiadamiania organów systemu poszukiwania i ratownictwa o statkach powietrznych potrzebujących pomocy i współdziałania z tymi organamiANSWER: A
Q: 0017 W jakim celu ustanowiono służbę informacji lotniczej?
A) W celu udzielania wskazówek i informacji użytecznych dla bezpiecznego i sprawnego wykonywania lotówB) W celu zapewnienia załogom statków powietrznych niezbędnych danych meteorologicznychC) W celu zapewnienia pomocy statkom powietrznym w niebezpieczeństwieD) W celu optymalizacji natężenia ruchu lotniczegoANSWER: A
Q: 0018 Z wyjątkiem przypadków gdy jest to konieczne do startu lub lądowania, lot VFR nad gęstą zabudową miast, osiedli lub zgromadzeniem osób na otwartym powietrzu nie powinien być wykonywany poniżej minimalnej wysokości względnej nad najwyższą przeszkodą w promieniu 600m od statku powietrznego:
A) 300 mB) 150 m C) 600 m D) 2000 m ANSWER: A
Q: 0019 ADIZ jest to:
A) Strefa identyfikacji obrony powietrznejB) Trasa lotnicza umożliwiająca przeloty pomiędzy TSA i lub TRAC) Wojskowa strefa kontrolowana lotniskaD) Rejon lotów po obu stronach granicy państwa będący rejonem czasowo wydzielonym, ustanowionym ze względu na szczególne wymogi operacyjneANSWER: A
Q: 0020 AMC jest to:
A) Ośrodek Zarządzania Przestrzenią PowietrznąB) Ośrodek Zarządzania Przepływem Ruchu LotniczegoC) Zarządzanie ruchem lotniczymD) Plan użytkowania przestrzeni powietrznej ANSWER: A
Q: 0021 ARP, wg ICAO, jest to:
A) Punkt odniesienia lotniska B) Najwyższe wzniesienie lotniskaC) Współrzędne drogi startowejD) Wysokość elewacji progu pasa startowego ANSWER: A
Q: 0022 ATM jest to:
A) Zarządzanie ruchem lotniczymB) Ośrodek Zarządzania Przepływem Ruchu LotniczegoC) Plan użytkowania przestrzeni powietrznej D) Rejon kontrolowany lotniskaANSWER: A
Q: 0023 ATZ jest to:
A) Strefa ruchu lotniskowegoB) Strefa identyfikacji obrony powietrznejC) Wojskowa strefa ruchu lotniskowegoD) Obszar kontrolowanyANSWER: A
Q: 0024 AUP jest to:
A) Plan użytkowania przestrzeni powietrznej B) Stała trasa lotnictwa wojskowegoC) Ośrodek Zarządzania Przestrzenią Powietrzną Agencji ruchu Lotniczego D) Ośrodek Zarządzania Przepływem Ruchu LotniczegoANSWER: A
Q: 0025 Badaniom lotniczo lekarskim podlegają:
A) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweB) Osoby ubiegające się o wydanie licencji członka personelu lotniczegoC) Osoby ubiegające się o wydanie świadectwa kwalifikacjiD) Osoby posiadające świadectwo kwalifikacjiANSWER: A
Q: 0026 CBA jest to:
A) Rejon lotów po obu stronach granicy państwa będący rejonem czasowo wydzielonym, ustanowionym ze względu na szczególne wymogi operacyjneB) Trasa lotnicza umożliwiająca przeloty pomiędzy TSA i lub TRAC) Strefa identyfikacji obrony powietrznejD) Wojskowa strefa ruchu lotniskowegoANSWER: A
Q: 0027 TMA jest to:
A) Obszar kontrolowanyB) Strefa identyfikacji obrony powietrznejC) Rejon lotów po obu stronach granicy państwa będący rejonem czasowo wydzielonym, ustanowionym ze względu na szczególne wymogi operacyjneD) Strefa kontrolowana lotniskaANSWER: A
Q: 0028 CTR jest to:
A) Strefa kontrolowana lotniskaB) Strefa identyfikacji obrony powietrznejC) Wojskowa strefa ruchu lotniskowegoD) Rejon kontrolowany lotniskaANSWER: A
Q: 0029 Członek personelu lotniczego jest obowiązany powstrzymać się od wykonywania czynności lotniczych w przypadku gdy?
A) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweB) Znajduje się pod wpływem narkotyków albo innych środków odurzającychC) Znajduje się pod wpływem leków ograniczających sprawność psychiczną lub fizycznąD) Znajduje się pod wpływem alkoholuANSWER: A
Q: 0030 Członek personelu lotniczego przy wykonywaniu czynności lotniczych ma obowiązek stosowania się do dotyczących tych czynności?
A) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweB) Instrukcji użytkowania w locie oraz odpowiednio instrukcji obsługi statków powietrznych oraz równoważnych im lub uzupełniających te instrukcję dokumentówC) Instrukcji wykonawczej ośrodka szkolenia lotniczego FTOD) Instrukcji wykonawczych organizacji obsługi statków powietrznychANSWER: A
Q: 0031 Podczas wykonywania czynności lotniczych członek personelu lotniczego ma obowiązek stosowania się do:
A) Instrukcji wykonawczych organów służb ruchu lotniczegoB) Instrukcji użytkowania w locie oraz odpowiednio instrukcji obsługi statków powietrznych oraz równoważnych im lub uzupełniających te instrukcję dokumentówC) Instrukcji wykonawczej organizacji prowadzącej szkolenia lotnicze niezarobkowoD) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweANSWER: A
Q: 0032 Członkowie załogi statku powietrznego:
A) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweB) Mogą stosować wyłącznie środki przymusu odpowiadające potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacjiC) Mogą stosować wyłącznie środki przymusu niezbędne do osiągnięcia podporządkowania wymaganiom bezpieczeństwa i porządku na pokładzie statku powietrznegoD) Mogą stosować wyłącznie środki przymusu niezbędne do osiągnięcia podporządkowania poleceniom i decyzjom dowódcyANSWER: A
Q: 0033 Czy członek personelu lotniczego może wykonywać loty i inne czynności lotnicze w przypadku utraty wymaganej sprawności psychicznej i fizycznej?
A) Nie ma takiej możliwościB) Tak, ale tylko do miesiąca od utraty sprawności psychicznej i fizycznejC) Tak, ale tylko za zezwoleniem Prezesa ULCD) Tak, ale tylko za zezwoleniem ministra właściwego do spraw transportuANSWER: A
Q: 0034 Czy dowódca statku powietrznego który otrzymał sygnał o niebezpieczeństwie grożącym innemu statkowi powietrznemu lub morskiemu obowiązany jest udzielić znajdującym się w niebezpieczeństwie pomocy?
A) Tak, ale tylko w zakresie, w jakim może to uczynić bez narażenia na niebezpieczeństwo powierzonego mu statku powietrznego, pasażerów, załogi lub innych osóbB) Nie, dowódca statku powietrznego nie ma takiego obowiązkuC) Tak, ma obowiązek udzielić pomocyD) Tak, ma obowiązek udzielić pomocy ale tylko jeżeli sygnał pochodzi z terytorium nie objętego żadną zwierzchnością państwową. ANSWER: A
Q: 0035 Czy dowódca statku powietrznego który spostrzegł statek powietrzny lub morski, który uległ wypadkowi lub znalazł się w niebezpieczeństwie obowiązany jest udzielić znajdującym się w niebezpieczeństwie pomocy?
A) Tak, ale tylko w zakresie, w jakim może to uczynić bez narażenia na niebezpieczeństwo powierzonego mu statku powietrznego, pasażerów, załogi lub innych osób B) Nie, dowódca statku powietrznego nie ma takiego obowiązkuC) Tak, ma obowiązek udzielić pomocyD) Tak, ma obowiązek udzielić pomocy ale tylko jeżeli sygnał pochodzi z terytorium nie objętego żadną zwierzchnością państwową.ANSWER: A
Q: 0036 Czy dowódca statku powietrznego który zauważył katastrofę lub klęskę żywiołową obowiązany jest udzielić znajdującym się w niebezpieczeństwie pomocy?
A) Tak, ale tylko w zakresie, w jakim może to uczynić bez narażenia na niebezpieczeństwo powierzonego mu statku powietrznego, pasażerów, załogi lub innych osóbB) Nie, dowódca statku powietrznego nie ma takiego obowiązkuC) Tak, ma obowiązek udzielić pomocyD) Tak, ma obowiązek udzielić pomocy ale tylko jeżeli sygnał pochodzi z terytorium nie objętego żadną zwierzchnością państwową.ANSWER: A
Q: 0037 Czy dowódca statku powietrznego który zauważył osobę znajdującą się na morzu w niebezpieczeństwie utraty życia obowiązany jest udzielić znajdującemu się w niebezpieczeństwie pomocy?
Q: 0038 Czy egzamin państwowy praktyczny podlega opłacie?
A) TakB) Tak ale tylko w przypadku kiedy odbywa się poza WarszawąC) Nie podlega opłacieD) Tak, ale tylko kiedy jest to egzamin poprawkowyANSWER: A
Q: 0039 Czy egzamin państwowy teoretyczny podlega opłacie?
Q: 0040 Czy licencja wydana lub potwierdzona przez właściwy organ obcego państwa może być w Rzeczypospolitej Polskiej uznana za ważną na równi z licencją polską?
A) Tak, jeżeli wynika to z umowy międzynarodowejB) Nie ma takiej możliwościC) Tak, jeżeli obca licencja ma taki sam wygląd jak polskaD) Tak, jeżeli zezwoli na to minister właściwy do spraw transportuANSWER: A
Q: 0041 Czy licencja wydana lub potwierdzona przez właściwy organ obcego państwa może być w Rzeczypospolitej Polskiej uznają za ważną na równi z licencją polską?
A) Jeżeli wymagania stawiane przy jej wydaniu nie były łagodniejsze od stawianych w Rzeczypospolitej Polskiej.B) Nie ma takiej możliwości C) Tak jeżeli obca licencja ma taki sam wygląd jak polskaD) Tak jeżeli zezwoli na to minister właściwy do spraw transportuANSWER: A
Q: 0042 Czy na statku powietrznym wykonującym loty z załogą musi być wyznaczony dowódca statku powietrznego?
A) Tak, zawszeB) Nie, nie ma takiej potrzebyC) Dowódcą jest członek załogi o najwyższych kwalifikacjachD) Tak, ale tylko w przypadku lotów komercyjnychANSWER: A
Q: 0043 Czy Prezes ULC może upoważnić pracowników ULC do wydawania, odmawiania wydania, uznawania, zawieszania uznania, przywracania uznania, odmawiania uznania, cofania uznania, cofania, zawieszania, przywracania i zmieniania licencji?
A) TakB) Tak ale tylko za zgodą ministra właściwego do spraw transportuC) Nie ma takiej możliwościD) Tak ale tylko w przypadku własnej chorobyANSWER: A
Q: 0044 Czy użytkownik polskiej przestrzeni powietrznej jest obowiązany do?
A) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweB) Niezłwocznego wykonywania poleceń państwowego organu zarządzania ruchem lotniczymC) Niezwłocznego wykonywania poleceń cywilnych i wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego i właściwych organów wojskowychD) Niezwłocznego wykonywania poleceń przekazanych przez wojskowe statki powietrzneANSWER: A
Q: 0045 Czy w decyzji o zawieszeniu licencji lub uprawnienia lotniczego wpisywanego do licencji określa się okres zawieszenia?
A) Tak B) NieC) Tak, jeżeli okres zawieszenia jest dłuższy niż 3 miesiąceD) Tak, jeżeli okres zawieszenia jest dłuższy niż 6 miesięcyANSWER: A
Q: 0046 Czy w przypadku kiedy statek powietrzny przekroczył granicę państwową bez wymaganego zezwolenia lub niezgodnie z warunkami zezwolenia, państwowe organy zarządzania ruchem lotniczym mogą wezwać statek powietrzny do wylądowania na wskazanym lotnisku lub mogą wezwać do wykonania innych poleceń tych organów?
A) Tak, ale bez narażania na niebezpieczeństwo osób będących na pokładzie tego statku powietrznegoB) Tak, w każdym przypadku bez względu na konsekwencjeC) Nie, nie mogąD) Mogą ale tylko po zezwoleniu dzielonym przez Prezesa ULCANSWER: A
Q: 0047 Czy w przypadku kiedy statek powietrzny wykonuje lot wbrew zakazom lub ograniczeniom ustalonym w danych przestrzeniach powietrznych, państwowe organy zarządzania ruchem lotniczym mogą, wezwać statek powietrzny do wylądowania na wskazanym lotnisku lub mogą wezwać do wykonania innych poleceń tych organów?
A) Tak, ale bez narażania na niebezpieczeństwo osób będących na pokładzie tego statku powietrznegoB) Tak, w każdym przypadku bez względu na konsekwencjeC) Tak, w każdym przypadku bez względu na konsekwencjeD) Mogą ale tylko po zezwoleniu dzielonym przez Prezesa ULCANSWER: A
Q: 0048 Czy w skład komisji którą powołuje Naczelny Lekarz w celu zbadania zasadności odwołania, mogą wchodzić specjaliści biorący udział w badaniach na podstawie których wydano zaskarżone orzeczenie lotniczo-lekarskie?
A) Nie jest to niemożliweB) Żadna z odpowiedzi nie jest poprawnaC) Jest to możliwe pod warunkiem złożenia uzasadnienia takiego stanu rzeczy przed Prezesem ULCD) Jest to dopuszczalneANSWER: A
Q: 0049 Czym jest licencja?
A) Jest świadectwem stwierdzającym posiadanie określonych kwalifikacji oraz dowodem upoważnienia do wykonywania określonych czynności lotniczychB) Jest to dokument określający możliwość wykonywania lotów statkiem powietrznymC) Jest to potwierdzenie, że posiadacz dokumentu może wykonywać loty statkiem powietrznymD) Jest to dokument określający możliwość posiadania określonych kwalifikacji i określający możliwość wykonywania lotów statkiem powietrznymANSWER: A
Q: 0050 Czym skutkuje wpis statku powietrznego do rejestru cywilnych statków powietrznych?
A) Przynależnością państwową statku powietrznego oraz poddaniem go nadzorowi organów lotniczych państwa przynależnościB) Skutkuje nadaniem znaku rejestracyjnegoC) Potwierdzeniem zdatności do lotu statku powietrznegoD) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweANSWER: A
Q: 0051 Do czego jest zobowiązany członek personelu lotniczego, który jest świadomy utraty sprawności fizycznej lub psychicznej wymaganej do wykonywania swoich funkcji?
A) Do natychmiastowego poddania się badaniom lotniczo-lekarskimB) Do poinformowania o tym Prezesa ULCC) Do poinformowania o tym Ministra właściwego do spraw transportuD) Wszystkie odpowiedzi są prawidłoweANSWER: A
Q: 0052 Do kogo może odwołać się osoba zainteresowana od orzeczenia komisji lekarskiej centrum medycyny lotniczej?
A) Do Naczelnego Lekarza, a w szczególnych przypadkach do Prezesa ULCB) Tylko do Prezesa ULCC) Wyłącznie do ministra właściwego do spraw transportuD) Do przewodniczącego danej komisji lekarskiej centrum medycyny lotniczejANSWER: A
Q: 0053 Do kogo może odwołać się osoba zainteresowana od orzeczenia lekarza orzecznika?
A) Do Naczelnego Lekarza, a w szczególnych przypadkach do Prezesa ULCB) Tylko do Prezesa ULCC) Wyłącznie do ministra właściwego do spraw transportuD) Do przełożonego danego lekarza orzecznikaANSWER: A
Q: 0054 Do lotniska dolatuje statek powietrzny bez łączności. Aby wydać temu statkowi zezwolenia na lądowanie, informator AFIS nada sygnał świetlny:
A) ciągły sygnał zielonyB) serię błysków czerwonychC) ciągły sygnał czerwonyD) serią błysków zielonychANSWER: A
Q: 0055 Do lotniska dolatuje statek powietrzny bez łączności. Pilot dostrzegł nadaną z miejsca kierowania lotami w jego kierunku serię błysków czerwonych. Oznacza to, że:
A) lotnisko nie jest bezpieczne, nie lądowaćB) zezwala się lądowaćC) należy lądować na tym lotnisku i kołować do płyty postojowejD) płyta postojowa zajętaANSWER: A
Q: 0056 Do lotniska dolatuje statek powietrzny bez łączności. Pilot dostrzegł nadany z miejsca kierowania lotami w jego kierunku ciągły sygnał zielony. Oznacza to, że:
A) zezwala się lądować B) lotnisko nie jest bezpieczne, nie lądowaćC) należy dać pierwszeństwo drogi innym statkom powietrznym i kontynuować okrążenieD) należy lądować na tym lotnisku i kołować do płyty postojowejANSWER: A
...
maikpuk