SYTUACJE EDUKACYJNE
OBSZARY EDUKACJI
PRZEWIDYWANE REZULTATY
SPOSTRZEŻENIA
I UWAGI
PONIEDZIAŁEK
Chory kotek
Ćwiczenia poranne – zestaw nr II
Kotek – opowieść do wiersza z ćwiczeniami ortofonicznymi.
Inscenizowanie za pomocą sylwet wiersza S. Jachowicza pt: Chory kotek i W. Grodzieńskiej pt: Chory kotek:
· rozmowa, analiza wierszy, wyciągnięcie wniosków: dlaczego kotek był chory i kto pomaga chorym,
· ukazanie dzieciom skutków nadmiernego objadania się,
· rozmowa o wartościach odżywczych mleka, o konieczności jedzenia warzyw i owoców,
· przestrzeganie przed skutkami niedostosowania ubioru do warunków pogodowych,
· utrwalenie zasad kulturalnego zachowania się podczas spożywania posiłku,
· zabawa dydaktyczna: Kto się rozchoruje? ostrzeganie sytuacji zagrażających i sprzyjających zdrowiu, rozróżnianie ich i nazywanie.
Praca plastyczna na temat Chcemy być zdrowi:
· wycinanie i naklejanie obrazków z gazet przedstawiających produkty żywnościowe zdrowe i niezdrowe,
· tworzenie plakatów, zachęcanie do częstego mycia rąk, zwłaszcza przed spożywaniem posiłków.
5
4
14
2
3
9
· potrafi uważnie wysłuchać wiersza,
· aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach,
· wypowiada własne zdanie na temat prawidłowego odżywania się,
· przedstawia propozycje jak można zapobiegać chorobą,
· sprawnie posługuje się nożyczkami,
· odpowiednio dozuje klej,
· tworzy własną kompozycję,
· rozumie potrzebę mycia rąk przed posiłkiem,
Załącznik 1.
Entliczek-pentliczek pięciolatki 1, Nowa Era, s. 85,
Załącznik 2
Każde dziecko przynosi z domu wycinki z gazet
WTOREK
Dbamy o zęby
Myjemy zęby krasnoludkom i olbrzymom – zabawa ruchowa z pochylaniem i wznoszeniem się na palcach. Ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery
Inscenizacja wiersza W. Chotomskiej „Kino w łazience:
· rozmowa na temat treści wiersza, pracy lekarza stomatologa, odniesienie się do doświadczeń dzieci,
· przedstawienie bohaterów wiersza – przedmiotów służących do higieny jamy ustnej,
· czytanie całościowe wyrazu: kubek
· zabawa Jak prawidłowo myć zęby?
· Zdrowy uśmiech – rysowanie białą kredą na czarnym kartonie uśmiechu odsłaniającego białe zęby.
Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr VIII z wykorzystaniem woreczków foliowych, reklamówek jednorazowych.
ŚRODA
Sekrety pachnącego mydełka
W łazience – rozmowa na temat akcesoriów wykorzystywanych do zabiegów higienicznych. Przybory toaletowe – zwiedzanie łazienek przedszkolnych i obserwowanie, czy wszystko jest na swoim miejscu
Wysłuchanie opowiadania Mania, Gryzia i pazurki:
· przekonanie dzieci o konieczności zabiegów higienicznych oraz przełamywanie ich lęków,
13
· prawidłowo reaguje na zmianę instrumentu,
· słucha uważnie wiersza,
· wymieni przedmioty służące do higieny jamy ustnej,
· czyta całościowo wyraz kubek,
· prawidłowo szczotkuje zęby,
· doskonali sprawność manualną,
· rozwija sprawność ruchową,
· czerpie radość z ruchu
· uważnie słucha opowiadania,
· opowiada treść utworu i ocenia zachowanie bohaterów,
· wie, że zabiegi higieniczne są potrzebne i nie odczuwa przed nimi lęku,
Załącznik 3
Załącznik 4
Entliczek-pentliczek czterolatki 2, Nowa Era, s.43
· pogadanka na temat podstawowych czynności higienicznych w odwoływaniu się do wiedzy dzieci,
· Piękne dłonie – dokładne przyjrzenie się dziecięcym
dłonią, zwrócenie uwagi na potrzebę szczególnego
dbania o dłonie i paznokcie.
· Dłoń – odrysowanie dłoni na kartkach, porównywanie z dłonią nauczyciela, kolorowanie według własnego pomysłu, określanie prawej i lewej ręki.
Zabawa dydaktyczna „Dobierz lub dodaj” – rozwijanie umiejętności liczenia:
· przeliczanie klocków w określonym kształcie,
· dokładanie klocków w tym samym kształcie do dziesięciu,
· odejmowanie określonej liczby klocków,
CZWARTEK
Kto dba o nasze zdrowie?
Kolorowanie karetki pogotowia według wzoru. Oglądanie numerów alarmowych, w celu ich zapamiętania. Zagadki słuchowe Co wolą nasze uszy?
Słuchanie opowiadania J. Thomasa-Bilsteina Dzielni ratownicy z wykorzystaniem ilustracji;
· rozmowa na temat opowiadania, wyciąganie wniosków,
· zabawa klasyfikacyjna Co potrzebne jest lekarzowi do pracy?
· zapoznanie z nazwami specjalności wybranych lekarzy.
· wypowiedzi dzieci na temat ich gabinetu lekarskiego; zwrócenie uwagi, że nie należy się bać wizyt u lekarza,
8
· ćwiczy sprawność dłoni,
chętnie koloruje odrysowaną dłoń według własnego pomysłu,
...
flek