TEMATY KOMPLEKSOWE
Do pracy wychowawczo – dydaktycznej
z dziećmi 4 – 5 – letnimi
na miesiąc Listopad 2009
1. Ulubione zabawki czterolatka.
2. Czterolatek to dobry kolega.
3. Parasole czas wyciągać, jesień w pełni deszcz nadciąga.
4. Pan Listonosz listy niesie.
ULUBIONE ZABAWKI CZTEROLATKA
Cel główny: Poznanie reguł życia w grupie. Dostrzega potrzeby innych dzieci, szanowanie ich praw.
Sytuacja edukacyjna
Obszar edukacji
Przewidywane rezultaty
Data realizacji
Uwagi
Wysłuchanie Listu od Królowej Zabawek:
· rozmowa na temat treści listu,
· przypomnienie zasad korzystania z zabawek
· wprowadzenie wyraz do czytania globalnego: zabawki
Słuchanie piosenki Skarby przedszkolaka;
· zapoznanie ze słowami i melodią piosenki,
· zabawy uwzględniające zmiany rytmu, tempa, dynamiki i rejestru,
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 10 według przewodnika – kształtowanie prawidłowej postawy ciała.
Edukacja językowa
Edukacja muzyczna
Sfera rozwoju ruchowego
Dziecko:
· uważnie słucha listu czytanego przez nauczyciela,
· wyjaśnia dlaczego należy dbać o zabawki,
· dostrzega błędy w swoim zachowaniu
· słucha uważnie piosenki,
· zapamiętuje tekst i melodię,
· ilustruje ruchem treść piosenki,
· wykonuje ćwiczenia gimnastyczne według poleceń nauczyciela
02.11.
2009
06.11.
Słuchanie wiersza Danuty Wawiłow pt: Kociaczki:
· rozmowa na temat treści wiersza
· przeliczanie w zakresie 3,
· porównywanie liczebności zbiorów,
· poprawne używanie pojęć: mniej, więcej, tyle samo.
Wiersz Jana Brzechwy pt. Kłótnia zabawek;
· prezentacja wiersza przy pomocy ilustracji przedstawiających postacie z wiersza,
· rozmowa na temat utworu oraz ulubionych zajęć oraz zabaw dzieci.
Praca indywidualna z książką – nazywanie, odszukiwanie i kolorowanie zabawek, klasyfikacja przedmiotów – przygotowanie do nauki czytania. Rysowanie po śladzie wzorów misia – przygotowanie do nauki pisania.
Niedokończony rysunek – rysowanie na
Edukacja matematyczna
Edukacja plastyczna
· liczy elementy w zbiorach,
· określa ilość elementów w zbiorach,
· porównuje liczebność zbiorów używając zwrotów: mniej, więcej, tyle samo,
· uważnie słucha wiersza czytanego przez nauczyciela,
· zna zabawki jakimi może się bawić,
· wymienia swoje ulubione zabawy,
· koloruje rysunek,
· rysuje po śladzie,
· współpracuje z innymi podczas tworzenia wspólnej pracy,
03.11.
04.11.
06.11
dużym arkuszu papieru, stworzenie
własnego rysunku wielkiego misia, każde dziecko wzbogaca pracę, dodając jakiś
element (praca w grupach 6 osobowych).
Wykonanie pracy plastycznej: farbami, kredkami świecowymi, kawałkami papieru kolorowego.
Malowanie farbą plakatową na temat Zaczarowane plamy;
· mieszanie kolorów farb przez nakładanie ich na papier i zaginanie kartki w połowie celem uzyskania kolorowych plam,
· domalowywania szczegółów palcami,
· nazywanie odciśniętych wzorów, dokładne mycie rąk po pracy.
Z wizytą u maluchów – zapoznanie z wyglądem figur geometrycznych (koło, kwadrat, prostokąt). Wykonanie pracy według instrukcji wierszyka E. Minczakiewicz pt: Auto. Wręczenie gotowych prac młodszym kolegom z oddziału I.
Sfera rozwoju społecznego
· starannie wykonuje pracy zgodnie z wcześniej ustaloną techniką, poznaje efekt łączenia kolorów (powstaje nowy kolor); wypowiada się na temat własnej twórczości,
· zna nazwy i wygląd figur geometrycznych
05.11.
Zabawy w parach z elementami dramy;
· odgrywanie scenek dramowych
na podstawie obrazków,
· wczuwanie się w sytuacje innych,
Edu...
flek