TEMATY KOMPLEKSOWE
Do pracy wychowawczo – dydaktycznej
z dziećmi 4 – 5 – letnimi
na miesiąc Wrzesień 2009
1. Znowu w przedszkolu.
2. To ja.
3. Bezpieczny spacer czterolatka.
4. Nadeszła jesień
ZNOWU W PRZEDSZKOLU
Cel główny: rozwijanie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie.
Sytuacja edukacyjna
Obszar edukacji
Przewidywane rezultaty
Uwagi
Data realizacji
Zapoznanie dzieci z pomieszczeniami w przedszkolu; (sale, szatnia, kuchnia, łazienka)
· zapoznanie z rolą jaką, pełni nauczycielka
· bezpieczne poruszanie się w budynku, odnajdywanie drogi do własnej sali.
Rozmowy w małych zespołach podczas zabaw dowolnych . Wprowadzenie „kontraktu grupowego”
Sfera rozwoju społecznego
Edukacja językowa
Dziecko:
· uważnie słucha objaśnień nauczycielki
· stopniowo zapamiętuje drogę do pomieszczeń znajdujących się w przedszkolu
· przestrzega umów dotyczących korzystania ze wspólnych zabawek; rozumie, że inni mają takie same potrzeby jak on : uczestniczy w zabawie, korzysta z zabawek, porządkuje miejsca po zabawie
07.09.
2009
Rysowanie kredkami świecowymi na temat dowolny;
· zapoznanie ze sposobem trzymania kredki, zwrócenie uwagi na jej kruchość.
· odkładanie kredki do pojemnika.
Słuchanie nowej piosenki „Przedszkolaczek”;
· zapoznanie z melodią i treścią piosenki
· powtarzanie dźwięków o różnej wysokości.
Zabawy ze śpiewem : „Ojciec Wirgiliusz” oraz „Stary niedźwiedź”.
Poznajemy koło;
· tworzenie zbioru na podstawie jednej cechy – kształtu
· ćwiczenia ruchowo – graficzne – kreślenie w powietrzu kształtu koła na dźwiękowy sygnał – ćwiczenia grafomotoryczne
Edukacja plastyczna
Edukacja muzyczna
Sfera rozwoju ruchowego
Edukacja matematyczna
· prawidłowo posługuje się kredką,
· odkłada kredki do pojemniczka po skończonym rysowaniu
· potrafi rozpoznawać niskie i wysokie dźwięki
· umiejętnie ustawia się w kole podczas zabawy
· rozpoznaje koło wśród innych figur
08.09.
10.09.
11.09.
09.09.
Słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego „Naprawiamy misia”
· rozmowa na temat wiersza
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym;
· wdrażanie dzieci do bezpiecznego korzystania z urządzeń ogrodowych
· uświadomienie konieczności przebywania na świeżym powietrzu
Zestaw zabaw ruchowych wg K. Wlaźnik nr 1
Edukacja przyrodniczo – zdrowotna
· koncentruje uwagę na wierszu
· uczy się słuchania swoich kolegów
· wie, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń ogrodowych
· rozumie potrzebę przebywania na świeżym powietrzu
chętnie bawi się z innymi dziećmi
· podporządkowuje się regułą zabawy
TO JA
Cel główny: Poznanie cech wyglądu zewnętrznego, poprawne nazywanie poszczególnych części
i określa ich jakość.
Poznanie siebie - To ja;
· poznanie cech wyglądu zewnętrznego, poprawne nazywanie poszczególnych części ciała
· zachęcanie do wypowiadania się na temat swojej osoby
„Mam dwie ręce, nogi dwie” – zabawa rytmiczna z liczeniem, nazywaniem i wskazywaniem części ciała
Rysowanie swojej postaci inspirowanej wierszem M. Rybak: To ja;
· zwrócenie uwagi na uwzględnienie na rysunku wszystkich części ciała
· potrafi określić wybrane cechy swojego wyglądu
...
flek